Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Det är såklart Expressen och Aftonbladet måste vitpixla nästan alla mord som begåtts sista tiden har begåtts av invandrare. Det får ju inte se fel ut i tidningen.

Problemet med dessa påståenden är att de är rena lögner utan ens en gnutta sanning.

Det finns inget som helst stöd för att invandrare skulle stå för majoriteten av brott, att påstå det tyder på en ofantlig brist på kunskap.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Problemet med dessa påståenden är att de är rena lögner utan ens en gnutta sanning.

Det finns inget som helst stöd för att invandrare skulle stå för majoriteten av brott, att påstå det tyder på en ofantlig brist på kunskap.

Du bör nog läsa Alakais inlägg igen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Du bör nog läsa Alakais inlägg igen.

Jag måste vara lite trött, men inlägget han citerar är inte samma som Alakais inlägg, men vart kommer texten han citerar ifrån, han själv?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag måste vara lite trött, men inlägget han citerar är inte samma som Alakais inlägg, men vart kommer texten han citerar ifrån, han själv?

Alakai har gjort fler än ett inlägg i den här tråden. Leta i början.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Torde vara uppenbart för vilken tänkande person som helst att det i dagens Sverige är helt omöjligt att på något sätt påvisa att en kulturberikare skulle ha gjort någonting brottsligt, man skulle ju bli stämplad som rasist på en gång.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Torde vara uppenbart för vilken tänkande person som helst att det i dagens Sverige är helt omöjligt att på något sätt påvisa att en kulturberikare skulle ha gjort någonting brottsligt, man skulle ju bli stämplad som rasist på en gång.

Det där påståendet häver folk ur sig till höger och vänster, men jag har aldrig i hela mitt liv ens hört talas om någon som kallats rasist bara för att denne identifierat den etniska härkomsten hos en person misstänkt för brott.

Visst, du vill att det ska vara så, för då kan du fortsätta tycka synd om dig själv och tro att du är speciell som inser sanningen som etablissemanget vill dölja för dig, men de flesta inser nog att du bara är en paranoid foliehatt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Det där påståendet häver folk ur sig till höger och vänster, men jag har aldrig i hela mitt liv ens hört talas om någon som kallats rasist bara för att denne identifierat den etniska härkomsten hos en person misstänkt för brott..

Kan du se någon annan anledning till "vitpixling" som tråden handlar om? Helt uppenbart att det finns ett underliggande stigma bakom hela rapporteringen av brott och brottslingars härkomst när publikationer ser sig nödgade att ändra på gärningsmännens/misstänktas hudfärg.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Kan du se någon annan anledning till "vitpixling" som tråden handlar om?

Har du läst tråden?
Andra har redan föreslagit en annan anledning, nämligen att de vill ta bort drag som är karaktäristiska för en minoritet för att bilden ska bli mer anonym.
Ett annat tänkbart exempel på detta vore om de valde att inte visa att någon hade tatuerade armar även om tatueringen i sig inte var speciellt unik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Andra har redan föreslagit en annan anledning, nämligen att de vill ta bort drag som är karaktäristiska för en minoritet för att bilden ska bli mer anonym.

Så det är inte acceptabelt att avbilda en brottsling/gärningsman som tillhör en minoritet? Varför ha bilder av den misstänkte överhuvudtaget isåfall?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Så det är inte acceptabelt att avbilda en brottsling/gärningsman som tillhör en minoritet?

Det var inte vad jag skrev.

Skrivet av Juggernawt:

Varför ha bilder av den misstänkte överhuvudtaget isåfall?

En väldigt bra fråga. Jag kommer inte försvara det då jag inte ser poängen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Torde vara uppenbart för vilken tänkande person som helst att det i dagens Sverige är helt omöjligt att på något sätt påvisa att en kulturberikare skulle ha gjort någonting brottsligt, man skulle ju bli stämplad som rasist på en gång.

Du läser mycket på flashback va? Jargongen är ju densamma i vart fall. Jag har vissa dubier gällande din definition av "kulturberikare", men det torde vara uppenbart att vilken tänkande person som helst skulle kunna begära ut domslut och utan större problem påvisa brottslighet. Oavsett vilken grad av kulturberikning den lagförda individen uppvisat.
Blir man stämplad som rasist finns det antagligen någon djupare förklaring.
Vissa vänstermänniskor är dock lite väl rabiata ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Det där påståendet häver folk ur sig till höger och vänster, men jag har aldrig i hela mitt liv ens hört talas om någon som kallats rasist bara för att denne identifierat den etniska härkomsten hos en person misstänkt för brott.

Visst, du vill att det ska vara så, för då kan du fortsätta tycka synd om dig själv och tro att du är speciell som inser sanningen som etablissemanget vill dölja för dig, men de flesta inser nog att du bara är en paranoid foliehatt.

Du måste vara den enda i hela världen som inte upplevt fenomenet isåfall.

Har hört folk som kallas rasister bara för att dom inte vill kalla en somalier svensk efter han bott här i 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Så det är inte acceptabelt att avbilda en brottsling/gärningsman som tillhör en minoritet? Varför ha bilder av den misstänkte överhuvudtaget isåfall?

Även det har diskuterats i tråden, jag la fram mina tankar kring fenomenet bara ett par inlägg upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Precis för vi blonda svenska är väll otroligt överrepresenterade i brottsstatistiken?

Nej invandrare begår mer brott på grund av helt simpla saker. De har ofta lite pengar, sämre socialt, svårare att få jobb och studier. Speciellt om de är bosatta i sitt egna samhälle som lätt leder till utanförskap. Kort och gott spelar det ingen roll om man är invandrare eller världens blondaste svensk har man inga pengar, inget jobb och inget att göra begår man brott.

Du måste skilja på "överrepresenterade" och "står för de flesta".
16-åringar lär vara klart överrepresenterade när det kommer till stöld, men de står knappast för de flesta stölder.

Du besvarade någon som påstod att invandrare inte stod för de flesta brotten med att invandrare var överrepresenterade, det är inte samma sak.

Permalänk
Skrivet av Lcars:

Problemet med dessa påståenden är att de är rena lögner utan ens en gnutta sanning.

Det finns inget som helst stöd för att invandrare skulle stå för majoriteten av brott, att påstå det tyder på en ofantlig brist på kunskap.

Men inte med mycket givet den skattade delen av polisanmälningar från 2001, ungefär 5% ifrån.

Sida 31
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Men inte med mycket givet den skattade delen av polisanmälningar från 2001, ungefär 5% ifrån.

Sida 31
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=...

Läste du ens själv undersökningen?

Gör det helst innan du kommenterar på den.

Att 25% av brotten utförs av utrikesfödda har jag svårt att få till att skillnaden mot födda i Sverige skulle vara 5%.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Skrivet av Lcars:

Läste du ens själv undersökningen?

Gör det helst innan du kommenterar på den.

Att 25% av brotten utförs av utrikesfödda har jag svårt att få till att skillnaden mot födda i Sverige skulle vara 5%.

Beror hur man kategorisera invandrare, men visst en mer korrekt benämning hade varit invandrare eller med invandrande förälder/föräldrar. 2:a generationens invandrare är ett begrepp.