Akut problem: Det går inte att installera någonting!

Permalänk

Akut problem: Det går inte att installera någonting!

Hej,

Jag har haft min nya dator i ca 1 månad. Allt har fungerat hur bra som helt. Har installerat program/spel/gadgets/uppdateringar osv.

Nu helt plötsligt kan jag inte installera något! Allt som kör ett installationsprogram stänger av datorn.
När jag tex kör windows update så slocknar datorn. Försöker jag installera ett spel så kommer jag till instal wizarden men när jag trycker "installera" och själva installationen ska börja så stängs datorn av.

Detta är ett akut problem då jag måste installera nya uppdateringar/drivrutiner som släppt och så vill jag ju självklart ha en fungerande dator.

Jag har försökt att felsöka problemet med har inte hittat något. Jag vill gärna veta vart problemet ligger och om jag kan åtgärda det själv eller om jag måste skicka in datorn till Komplett där den är köpt.

(Datorn överhettas inte. Måste svar från Google skyller på överhettning men så är inte fallet eftersom jag kan tex spela Battlefield BC2 med högsta inställningarna samtidigt som jag har massa program igång och temperaturen igenomsnitt liggerpå på 39-42 grader. i idle ligger temperaturen på 36-38 grader.)

Snälla hjälp! Alla svar är välkomna!

Edit: Jag kan installera gadgetar och VLC Media Player, men när jag installerar uppdateringar till datorn via Windows Update, Adobe Flash update/ MS Word eller annat så dör datorn... HJÄLP

Edit 2: Det verkar som det bara är windows relaterade program som inte går att installera / uppdatera... Då måste problemet ligga i windows?

Permalänk
Medlem

kan det vara ett virus? vet ej..

men om problemet ligger i mjukvaran skulle jag formaterat om hela skiten och installerat windows pånytt.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Har du ingen säkerhetskopiering som du kan återställa till?`Då det funkade dvs..
Kolla om det är någon lustig processor igång, om du är osäker googla processornamnet.exe

men det verkar som Windows strular, skulle formatera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

kan det vara ett virus? vet ej..

men om problemet ligger i mjukvaran skulle jag formaterat om hela skiten och installerat windows pånytt.

Hade ett liknande problem (ifs 6-7 år sedan) och det var virus för mig. En reinstall is the way to go!

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaren.
Det skulle vara synd om det var ett virus, men lika synd om problemet ligger i Windows.
Tyvärr har jag ingen återställningspunkt då jag har avaktiverat "Windows Event Log" för att kunna köra GTA IV utan ett knepigt lagg som bara drabbar Windows 7-spelare.

Jag ska slänga iväg ett mail till komplett, om inte det ger något så blåser jag rent burken. Synd att det ska behöva göras efter knappt en månad -.-

Permalänk

Jag gissar att kompletts svar kommer vara formatera, installera om windows.

Ett allmänt råd: Så fort du har omstallerat och lagt in viktiga nyttoprogram tex antivirus, skapa en återställningspunkt. Om du har möjlighet gör en backup med ett special prog av typ norton ghost.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shueazz03:

Tack för svaren.
Det skulle vara synd om det var ett virus, men lika synd om problemet ligger i Windows.
Tyvärr har jag ingen återställningspunkt då jag har avaktiverat "Windows Event Log" för att kunna köra GTA IV utan ett knepigt lagg som bara drabbar Windows 7-spelare.

Jag ska slänga iväg ett mail till komplett, om inte det ger något så blåser jag rent burken. Synd att det ska behöva göras efter knappt en månad -.-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min vän Mats hadde "exakt" samma strul med sin dator med Win XP 32 i .

Har du Windows skivan så kör reparation av Windows, det var vad jag gjorde med Mattes dator, efter det så var det bara att uppdatera allt utan minsta strul !

mvh Raimo.

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Skrivet av Shueazz03:

Tack för svaren.
Det skulle vara synd om det var ett virus, men lika synd om problemet ligger i Windows.
Tyvärr har jag ingen återställningspunkt då jag har avaktiverat "Windows Event Log" för att kunna köra GTA IV utan ett knepigt lagg som bara drabbar Windows 7-spelare.

Jag ska slänga iväg ett mail till komplett, om inte det ger något så blåser jag rent burken. Synd att det ska behöva göras efter knappt en månad -.-

Du kanske har av stängt av tjänsten "Windows Installer" Den ska vara på "Manuell" isåfall.
Undra om man inte kan hämta hem det pgr någonstans om det är fel på den.
Pröva denna....

Download Windows Installer 4.5 (full package)

Visa signatur

Dator köpt 2009

Permalänk
Skrivet av volvov700:

Du kanske har av stängt av tjänsten "Windows Installer" Den ska vara på "Manuell" isåfall.
Undra om man inte kan hämta hem det pgr någonstans om det är fel på den.
Pröva denna....

Download Windows Installer 4.5 (full package)

När jag försöker installera står det "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Undrar om det betyder att det inte går för att den är installerad eller annat.

Hur som helst så kollade jag i på tjänser i msconfig och mycket riktigt; Windows Installer är "stoppad", men hur aktiverar jag den? Jag har provat att avkryssa, trycka verkställ, kryssa och trycka verkställ och sedan starta om datorn. Hur gör jag?

Permalänk
Skrivet av Shueazz03:

När jag försöker installera står det "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Undrar om det betyder att det inte går för att den är installerad eller annat.

Hur som helst så kollade jag i på tjänser i msconfig och mycket riktigt; Windows Installer är "stoppad", men hur aktiverar jag den? Jag har provat att avkryssa, trycka verkställ, kryssa och trycka verkställ och sedan starta om datorn. Hur gör jag?

Starta "services.msc"
Där ser du vilka tjänster som är på eller av. Högerklicka på "windows installer" och ta egenskaper.
Där har du lite olika val du kan göra

Visa signatur

Dator köpt 2009

Permalänk
Skrivet av volvov700:

Starta "services.msc"
Där ser du vilka tjänster som är på eller av. Högerklicka på "windows installer" och ta egenskaper.
Där har du lite olika val du kan göra

Problemet löst! Det var helt enkelt den processen som inte var igång. Men det borde vara igång automatiskt eftersom jag inte har ändrat på några inställningar. Hur som helst, nu fungerar allt som det ska och jag har installerat en rad uppdateringar som gjorde så att datorn slocknade förut!

Tusen tack alla och speciellt Volvov700!

SweC !