Nytt datorpaket, komplett med allt ~15k

Permalänk
Medlem

Nytt datorpaket, komplett med allt ~15k

Hejsan!

Skall köpa ett helt nytt datorpaket, har ingenting så allt skall med. Efter mycket läsande och tittande på andras datorpaket har jag kommit fram till två separata (ett Intel och ett AMD). Nu undrar jag bara egentligen vilket som är bättre än det andra, eller det överhuvudtaget spelar någon roll.

Just nu väntar jag på att nya Radeon 6xxx-serien skall komma ut, tänkte se om man inte kunde införskaffa sig motsvarigheten till HD 5850. Om detta är dumt och jag skall satsa på Nvida istället, säg gärna till och tipsa om vilket som är bra till paketet.

Saker jag skall använda datorn till är vardagsbruk; spel, film, internet etc. Inget speciellt krävande, är bara trött på sega datorer och ekonomin tillåter en bra dator. Vill alltså ha en snabb och tyst dator!

Dessa komponenter tänkte jag ha oavsett processor, moderkort och RAM:

Nu till AMD-paketet:

Intel-paketet:

Titta gärna över de andra komponenterna också, om de behövs ändras.

MVH 5

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men om du kör AMD paketet skulle jag byta till en 955 och klocka den, då den är mycket bättre till spel Skulle även köra minnen på 1600 MHz istället.

Som du sa, så tycker jag att du ska vänta till 68xx serien kommer ut.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

paketen är likvärdiga men personligen hade jag kört på intel-paketet.

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se passar bra till din budget om jag räknat rätt och är ett väldigt prisvärt kort. Ditt nätagg och moderkort ger dig ju möjligheten att köpa ett till och köra SLI om du vill så hade nog kört på ett sånt!

Permalänk
Medlem

@pAcKiE
Om jag inte hade tänkt klocka, är det då värt att köpa en 965 BE istället för 1055T? Då det moderkortet inte stödjer 1600MHz (om jag förstod Inets beskrivning rätt) måste jag byta kort, och då landade det på Crosshair IV. Så nu ser paketet ut såhär istället:

Är det något att fundera på?

@Zuty
Okej, men är det värt att köra SLI? Ger det verkligen stor skillnad?

Permalänk
Medlem

460 scalar väldigt bra i SLI, så det är helt klart värt det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

@pAcKiE
Om jag inte hade tänkt klocka, är det då värt att köpa en 965 BE istället för 1055T? Då det moderkortet inte stödjer 1600MHz (om jag förstod Inets beskrivning rätt) måste jag byta kort, och då landade det på Crosshair IV. Så nu ser paketet ut såhär istället:
http://img707.imageshack.us/img707/3094/amd2e.png

Är det något att fundera på?

@Zuty
Okej, men är det värt att köra SLI? Ger det verkligen stor skillnad?

Där har du något väldigt bra, älskar det moderkortet, Det ända du skulle kunna göra är att gå ner till en 955 och sedan klocka den till en 965:s klock, det är inte svårt, och du sparar in några hundralappar.

Rekommenderar det där moderkortet stark

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter lite diskussion i AMD-delen av forumet blev det ett nytt paket (sammanslagning av Paket 1 samt Paket 2). Därmed står det nu mellan:

AMD

Intel

Är AMD-paketet värt de ~200kr extra, eller är Intel-paketet att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat köpet

Hej igen! Nu när nya Radeon-serien är ute har jag äntligen fått ett komplett datorpaket. Det landade kring 17k och nu undrar jag bara några saker innan jag köper:

- Räcker nätagget?
- Kan jag ha snabbare RAM på det moderkortet, stod inte 1600MHz i beskrivningen på det, men går det att ha på?
- Några ändringar rent generellt som skulle kunna göras? Typ fläkten, hade tänkt klocka processorn till ~3.5GHz.

Tacksam för svar!
MVH 5

Permalänk
Medlem

Nätagget klarar, men jag skulle rekommendera att gå upp till 750 för att vara på den säkra sidan.

Skulle nog köra en bättre kylare om du ska klocka till 3.5

Annars ser det bra ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1055T är ingen höjdare i spel, kör på i5an istället: The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News (här jämförs 1090T som inte heller är en höjdare i spel)

Eller här: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W