Nya rykten om Geforce GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Hur du får GTX 470 till billigare och bättre presterande än 6870 är för mig en gåta. Kanske har du drabbats av Nvidia febern :S

kan ju vara så att du drabbats av AMD febern också.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Innan jag bytte så satt jag med ett 8800GT i 3år, så det lär nog gå, hoppas jag Vi får se, det kanske blir ett kort i budget-kategorin för kanske 1000kr som presterar bättre än 470 gör, med stöd för DX12 kanske? Men det blir inget high-end på ett bra tag

En anna sitter ju fortfarande på sitt GF 8800 GT...

Vattenkyld 470 nästa? Behöver ju inte byta ut mitt grafikkort men jag vill!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Mycket intressant. Får hålla sig i någon månad till då kan vi förhoppningsvis ha riktigt bra priser på graffekort.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av Tommie_l:

Kanske för att det vann i 5/7 tester i sweclockers egna test, och äger sönder ett 6870 när det gäller tesselering, PhysX stöd, man kan köra mer än 2-way, m.m.

sen JA, det drar mer ström, och ja det kostar nån hundring mer, men vem fan bryr sig egentligen? hundra spänn, ett par paket röka, en pizza + 2L cola, eller nåt annat sliskigt som man trycker i sig. en löjlig liten papperslapp i sammanhanget. och ström, det har man massor av i väggen för dom som vill anmärka på det.

Jag vet inte riktigt om 1-2 fps mer är att vinna. Att säga annat än att de presterar lika är att ljuga. Det var vad jag ville säga. Sen får man väl överväga höga temperaturer och strömförbrukning mot PhysX och tesselering. Men det är ju en annan femma. Sen att GTX 470 bara är 50-100 kr dyrare är ju inte riktigt sant. Att köpa grafikkort är ju inte enbart en engångskostnad. Visst, vi har ju oändligt med ström i väggen, men den är för den delen inte gratis. 130 mer W blir mycket i slutändan.

Skrivet av pecill:

kan ju vara så att du drabbats av AMD febern också.

För att jag försöker rätta er fanboys som höjer Nvidiakorten till skyarna? Se verkligheten istället. GTX 460/470 är inte längre det självklara valet i den prisklassen. Kanske återtar Nvidia den platsen snart med nya kort, vem vet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Trodde Nvidias kort skulle komma senare, men eftersom det står och båda företagen kämpar som bäst med att ligga främst i prisklassen 1 500–2 500 kronor så antar jag att nya 580 kommer hamna i den prisklassen, men känns ologiskt att det isåfall ska prestera 15–20 procent bättre än Geforce GTX 480 samtidigt som strömförbrukningen hålls på samma eller lägre nivå än föregångaren.

Är det bara 580 som man vet kommer komma just nu, inget annat kort i 5xx serien som dom har sagt något om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jag vet inte riktigt om 1-2 fps mer är att vinna. Att säga annat än att de presterar lika är att ljuga. Det var vad jag ville säga. Sen får man väl överväga höga temperaturer och strömförbrukning mot PhysX och tesselering. Men det är ju en annan femma.

För att jag försöker rätta er fanboys som höjer Nvidiakorten till skyarna? Se verkligheten istället. GTX 460/470 är inte längre det självklara valet i den prisklassen. Kanske återtar Nvidia den platsen snart med nya kort, vem vet.

vem är fanboy här egentligen? har absolut inte höjt nvidia till några skyar.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Problemed med GF100 är för många CUDA-kärnor och för få roppar/TMUer. Det är ett bättre kort för folding än för spel. Det skulle bli ännu bättre för folding om man raderade nästan alla TMUer/roppar och lade till mer cudakärnor istället. I längden tror jag inte det är ekonomiskt försvarbart att ha kombinerade GPGPU och grafikkort, snarare bör det bli så att man får knoppa av GPGPUkorten i en egen serie för parallella beräkningar och göra kostnadseffektiva grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

stackare där som inte har råd med ström

Stackare som inte tänker längre än näsan är lång.

Du lär se till totalkostnaden, om du behöver en ny investering i ett nätagg och hur pass dyrt då beroende på hur mycket ström ditt system slukar samt om du skall köra ett eller flera grafikkort. Det kan ändra den totala prisbilden med prestanda / pris.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

som så många andra(många är ganska så relativt i detta fal) så är jag extremt tveksam till ett 580 i november. 580 ska nog ta 480 position så den spelar inte i 68xx/460 klass men det är min tolkining. skulle inte direkt bli ledsen med ett kort för det priset som spöar 480

längtar till nästa krympning, tror nv komma äga fett med sina monolither

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Spännande kan bli ett om Gigabyte släpper ett i SOC variant

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Vilken tur att de förhoppningsvis kommer att hålla sig i samma strömförbrukningsnivå (eller lägre).

hoppas att de inte heller löser problemet med värmen! :3 världens skönaste element vettni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Problemed med GF100 är för många CUDA-kärnor och för få roppar/TMUer. Det är ett bättre kort för folding än för spel. Det skulle bli ännu bättre för folding om man raderade nästan alla TMUer/roppar och lade till mer cudakärnor istället. I längden tror jag inte det är ekonomiskt försvarbart att ha kombinerade GPGPU och grafikkort, snarare bör det bli så att man får knoppa av GPGPUkorten i en egen serie för parallella beräkningar och göra kostnadseffektiva grafikkort istället.

Håller med dig helt eller så måste GPGPU funktionerna göras mer konsument inriktade.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Trodde Nvidias kort skulle komma senare, men eftersom det står och båda företagen kämpar som bäst med att ligga främst i prisklassen 1 500–2 500 kronor så antar jag att nya 580 kommer hamna i den prisklassen, men känns ologiskt att det isåfall ska prestera 15–20 procent bättre än Geforce GTX 480 samtidigt som strömförbrukningen hålls på samma eller lägre nivå än föregångaren.

Är det bara 580 som man vet kommer komma just nu, inget annat kort i 5xx serien som dom har sagt något om?

Tror inte det är nya 580 de syftar på i det fallet, lär kosta mer än 2500kr.

Förövrigt tror jag vi får se en papperslansering i november med bättre tillgång i början av nästa år. Tror 580 är ett chip som inte skulle lanserats nu om det inte vore för kommande 69xx.

Permalänk
Medlem

Håller nog köpsuget i styr och uppgraderar till jul då.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Avstängd

580 ett 480 fast med ett annat klistermärke

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

"Nvidia sägs ha spikat lanseringen av Geforce GTX 580 till november"

Tror jag säkert!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

stackare där som inte har råd med ström

Klart att alla förhoppningsvis har råd att betala för strömmen men det kan faktiskt bli så att ett kort med högre förbrukning kan kosta 450-600kr extra över en treårsperiod (3-4 timmars användning per dag). Har man sedan betalat några hundralappar mer för detta kortet kan den totala priskillnaden bli uppåt tusenlappen.

Jag som betalar min egen elräkning kommer absolut att väga in förbrukningen, förutsatt att korten i övrigt är likvärdiga vad gäller pris och prestanda.

Permalänk

Känns som att Nvidia bara gör grafikkort för professionellt bruk.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jag vet inte riktigt om 1-2 fps mer är att vinna. Att säga annat än att de presterar lika är att ljuga. Det var vad jag ville säga. Sen får man väl överväga höga temperaturer och strömförbrukning mot PhysX och tesselering. Men det är ju en annan femma. Sen att GTX 470 bara är 50-100 kr dyrare är ju inte riktigt sant. Att köpa grafikkort är ju inte enbart en engångskostnad. Visst, vi har ju oändligt med ström i väggen, men den är för den delen inte gratis. 130 mer W blir mycket i slutändan.

Hur mycket mer per månad "tror" du att det blir då?

Skrivet av Reckie:

Klart att alla förhoppningsvis har råd att betala för strömmen men det kan faktiskt bli så att ett kort med högre förbrukning kan kosta 450-600kr extra över en treårsperiod (3-4 timmars användning per dag). Har man sedan betalat några hundralappar mer för detta kortet kan den totala priskillnaden bli uppåt tusenlappen.

Jag som betalar min egen elräkning kommer absolut att väga in förbrukningen, förutsatt att korten i övrigt är likvärdiga vad gäller pris och prestanda.

600kr per 3 år är inget.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

"Nvidia sägs ha spikat lanseringen av Geforce GTX 580 till november"

Tror jag säkert!

Jag tror att dem spikat laneringen dit.... men kanske inte med bra spik...... åh, vilken låg nivå på den

Tror inte heller att det kommer detta år, men jag hoppas verkligen det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur mycket mer per månad "tror" du att det blir då?

600kr per 3 år är inget.

Glöm inte att det krävs ett kraftigare nätagg, där har man nån 200-ing till, plus att det ställs högre krav på ventilation. Man får det mycket varmare i rummet (vilket iofs inte skadar på vintern men på sommaren) plus en hel del oljud. Visst, elräkningen blir inte särskilt mycket högre men det är inte heller den störsda anledningen till att man vill ha ett strömsnålt kort. Dessutom är idle-förbrukningen betydligt högre så har man 20w extra och datorn på dygnet runt blir det 400Wh bara där, helt i onödan. Nu vet jag iofs inte hur mycket mer GTX470 drar än t.ex 6870 men poängen var att man måste ta med allt

Permalänk
Skrivet av swecop:

Detta känns allt fel .. Det är förtidigt att Nvidia gör en ny serie med tanke på att deras 475, 485 kort samt 495 som måste komma ut innan dess.. så detta lär nog bli ett GTX 485 , med hela 512 cuda kärnor ( 720mhz gpu, 1440mhz shader , 512 cuda, 1536mb .. ) alltså det kortet som igentligen skulle varit Gtx 480

475, 485 ???? Du kan nog glömma dem. Nvidia går direkt på 5xx serien.

De skulle enligt info i våras ha kommit under sen sommaren/tidig höst.

Nvidia valde nog att utveckla/förfina istället och satsar på julförsäljningen.

Och 460 blir nog omdöpt till 560 , ungefär som gt8800 blev gt9800.

Idag får man ett 460 1gb under 1600:-, mao redan prisras.

Jag misstänker att ATI 68xx under december kommer gå ner till samma priser som 57xx har idag.

Enkel logik med tanke på att det är dessa som 68xx skall ersätta.

OM Nvidia håller sitt löfte.

Försenad 5xx serie = Katastrof. Nvidia får inte förlora en julförsäljning till.

Strömförbrukningen blir nog lägre än 480 i orginalskick.

Fabriks OC det är en annan historia, fm lika med eller högre än dagens.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem

gtx580 , givet köp?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Detta ständiga bråk vad som är bäst. Larvigt när GTX470 och HD6870 presterar så lika. Resonera så här istället: Jag blir nöjd med vad jag än väljer. Inget av dom två korten "äger sönder" varandra. Jag personligen hoppas att GTX 580 kommer i november då får vi konsumenter många benchmarksidor att läsa igenom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolacrille:

Känns som att Nvidia bara gör grafikkort för professionellt bruk.

vidareutveckla gärna då jag inte förstår?Prismässigt kan man tycka det iaf

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

visst, det finns dom som vänder på slantarna och knappt får ihop det, och inte tycker deras hobby/nöje whatever är värt en krona om dagen extra. för det är ju så löjligt lite det handlar om. och då går jag helt efter ditt exempel 1000kr över en treårsperiod. men har man inte ekonomin till en futtig krona om dagen tror jag inte man kollar på grafikkort i denna kalibern heller..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

vidareutveckla gärna då jag inte förstår?Prismässigt kan man tycka det iaf

vad är det för fel på Nvidias prissättning nu då?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Lägre strömförbrukning är alltid välkommet.
Nytt kort utan att behöva köpa nytt agg = mer pengar att lägga på kortet.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jag tror att dem spikat laneringen dit.... men kanske inte med bra spik...... åh, vilken låg nivå på den

Tror inte heller att det kommer detta år, men jag hoppas verkligen det

Hehe, jag tror den "lanseringen" kommer trilla ned ett par gånger innan de lär sig hur man spikar ordentligt..

Fast de kanske lärt sig av Fermifloppen... man kan ju iallfall hoppas Sen får vi hoppas att 69xx serien hamnar typ lika som nvidias nya serie (om den kommer så tidigt) så vi får lite krig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

475, 485 ???? Du kan nog glömma dem. Nvidia går direkt på 5xx serien.

De skulle enligt info i våras ha kommit under sen sommaren/tidig höst.

Nvidia valde nog att utveckla/förfina istället och satsar på julförsäljningen.

Och 460 blir nog omdöpt till 560 , ungefär som gt8800 blev gt9800.

Tror du har en poäng där. Misstänker att 580 är lite av det "485" vi väntat på. Lite snabbare och lite strömsnålare, dock inte till den utsträckning att det blir lönt för dem som har 480 redan att byta upp sig eller att man kommer ropa wow när man ser det.