Permalänk
Medlem

Varm AMD processor

Jag har en hp pavillion laptop med en AMD Turion XD Dual-Core Mobile RM-77 processor. När jag börjar spela på den så går processorns temperatur upp till 85c+ och till slut fryser fast så att jag får stänga av dator på strömknappen. Jag har öppnat den och rensat damm och bytt ut kylpastan utan något resultat, skulle gärna vilja få reda på vad felet kan vara! tack i förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Så är det tyvärr med laptops, de kan bli lite varma, men händer detta när du har datorn på bordet? Gör den det , överhettar alltså så lämna in den för service/garanti, för så skall den inte göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Datorn blir inte överhettad när den är i idle, det är bara när jag börjar spela etc. Kylplatta gjorde ingen skillnad på värmen så jag har en liten bit av datorn utanför kanten så att den inte blir lika varm men det hjälper inte allt för mycket. Datorn var inte så här i början, det har börjat kommit nu på senare tid. Dessutom så har jag ingen garanti kvar så skulle gärna vilja hitta en lösning.

Permalänk
Medlem

Går fläkten i full hastighet? Kan ju vara så att lagret börjar kärva så att den segar sig. Fast då brukar det bli så att den slår emot kylflänsarna och låter rövarn. Annars har du nog inte fått bort allt damm. Köp en tryckluftsburk (tryckluft på sprayburk så att säga) och blås ur.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag tror fläkten gå i full hastighet för datorn är inte speciellt tyst. När jag startar datorn så ligger tempen på lite över 50 grader om det första jag gör är att starta Core temp(som visar temperaturen) och om jag börjar spelar så stiger temperaturen snabbt upp till 85+ och sedan om jag tabbar ner så sjunker den till 75 ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Du ska inte klaga, kan knappt spela online spel på datorn ja sitter på nu, AMD sempron 3600, den ligger uppe i 100c sträcket vid surf/film

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men din stängs inte av iaf? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufsig:

men din stängs inte av iaf? :s

Jo, fryslaggar, sen fryses den helt och stängs av, men ställt upp den på en gammal mobil ja har så luftcirkulationen blev lite bättre, så nu pendlar den på 90-100c, helt otroligt, väntar bara tills den går sönder

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du vet inte om det kan vara något annat fel?

Permalänk
Medlem

Bara att montera ner kylningen igen och sätta dit. Är cpu- och gpukylningen sammankopplad? Kör igång datorn ren ifrån plast och chassi och testa. Du har inte försökt överklocka någonting antar jag?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag har inte överklockat den på något sätt. Men för att ta bort all plast måste skärmen bort, ska jag ha den liggande vid sidan om men ändå kopplad till moderkortet? Och vad ska det hjälpa om jag tar bort all plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufsig:

Jag har en hp pavillion laptop med en AMD Turion XD Dual-Core Mobile RM-77 processor. När jag börjar spela på den så går processorns temperatur upp till 85c+ och till slut fryser fast så att jag får stänga av dator på strömknappen. Jag har öppnat den och rensat damm och bytt ut kylpastan utan något resultat, skulle gärna vilja få reda på vad felet kan vara! tack i förhand.

85 grader är inte så mycket när det gäller en bärbar (processorerna är specificerade att klara höga temperaturer) så jag tror att det kan vara grafikkretsen som överhettas. Tyvärr tenderar den att vara svår att få tag i, det brukar krävas en del skruvande.

Permalänk
Medlem

Men vad är lösningen för att fixa den då? Är jag tvungen att byta ut den eller finns det något sätt att laga den på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rufsig:

Men vad är lösningen för att fixa den då? Är jag tvungen att byta ut den eller finns det något sätt att laga den på?

Då vi inte härifrån kan säga vad ditt fel egentligen är så finns det bara en lösning och det är att antingen lämna in den eller fixa en annan dator, bärbar eller stationär

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)