Permalänk
Medlem

Märkliga problem med ny dator.

Byggde i helgen ihop en delvis ny dator då min gamla P4 från 2003 började kännas antik, men tyvärr fungerar nybygget inget vidare. Har gjort en mängd felsökningsförsök men problemen kvarstår.

Problem som jag har/har haft:

-Bios fryser/låser sig, tangentbordet fungerar ej och enda sättet är att trycka på resetknappen. Problemet uppstår ibland.

-Memtest 86+ v 4.10 fryser/låser sig, ingen felkod el liknande visas, hard reset enda sättet att få igång datorn igen.

-Windows låser sig vid welcome screen, problemet uppstår ibland.

-Datorn startar men skärmen fortsätter vara svart, vga-led på MB lyser, problemet uppstår ibland.

-Datorn startar men inget händer, boot device-led på MB lyser, problemet uppstår ibland.

-Grafikkortet körs i Pcie 8x hastighet trots att det ska gå i pcie 16x hastighet, har fått det att gå i 16x hastighet men efter en frysning/crasch av windows körs det åter i 8x.

-Blåskärm i windows; PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

-Ljudet brummar, jordfelsbrum låter det som men det slutar så fort något ljud spelas upp i windows men återkommer när det varit tyst i ca 10 min. (litet fel men jag tog med det ändå)

Felsökning jag gjort:

-Kört memtest med båda ramstickorna i slot A1 och B1, inga fel efter 11 timmar och 16 passes. Inställningar på minnena: RAM: 803MHz (DDR3-1606)/CAS: 8-8-8-24/Dual Channel *XMP*

-Provat varje ramsticka för sig i olika slottar med memtest, inga fel upptäcktes.

-Monterat ned allt, monterat om CPU:n, satt dit original kylaren, startat med endast det nödvändiga (ram,cpu,grafik och minne) alla onödiga sladdar urdragna.

-Clearat CMOS.

-Flashat Bios till senaste version (1302).

-Satt ihop allt igen, torkat av kontakter och blåst rent slottar till grafik och minne med burkluft, monterat mugen kylaren igen.

Problemen kvarstår.

Datorn består av följande:

MB: Asus P7P55D-E PRO.
RAM: Corsair 4Gb, CMX4GX3M2A1600C8 stödjer xmp.
GFX: Zotac gtx470.
CPU: i5-760.

HDD: WD Black (WDC WD5001AALS-00L3B2) Ca 1,5 år gammal, har suttit i gamla burken.
PSU: Tagan TG600-BZ 600 W, i drift ca 1,5 år, har suttit i gamla burken. Coil whinar som tusan i de spel jag fått igång, annars verkar det fungera bra.
DVD: TSST corp SH-S182D SCSI cd-rom device (ide/pata)

Kylare: Scythe Mugen 2 rev B.
Chassi: Lian li PC-B25F.
Skärm: Samsung Syncmaster 957MB CRT. (Körs med vga adapter om det har ngn betydelse).

Kör Win 7, 64-bit med MSDNAA-licens, har installerat alla drivers till MB och alla uppdateringar till systemet.

Just nu sitter jag i windows och allt verkar fungera för tillfället, frågan är bara hur länge. Frågan är hur jag går vidare, ska jag skicka in grejjorna jag köpt från inet för felsökning (MB, CPU och minne)?

Är det någon ändring i bios jag kan göra? T ex ändra volt och imc-volt på minnena, latens?

Är helt lost eftersom det funkar ibland och ibland inte...

All hjälp uppskattas!

mvh Erik

Permalänk
Avstängd

Googlade ditt felmeddelande.

Error Message:

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för ditt svar, verkar som det har med minnet att göra, konstigt att memtest inte visar några fel bara. Även felen i bios känns som minnes relaterade. Fast det är bara spekulationer, känns surt när man lagt ut nästan 10 papp och det inte funkar :/

Permalänk
Medlem

Har nu haft processor, moderkort och minne hos Inet för felsökning, inga fel på någon av komponenterna hittades.
Monterade ihop datorn idag, men samma fel uppstod direkt med frysningar i bios med endast gfx, cpu +kylare, minne och nätdel inkopplat. Provade även windows en kort stund innan det frös och jag fick starta om.

Återstår att prova med ett annat grafikkort och ev köpa ett nytt nättaggregat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatlog:

Har nu haft processor, moderkort och minne hos Inet för felsökning, inga fel på någon av komponenterna hittades.
Monterade ihop datorn idag, men samma fel uppstod direkt med frysningar i bios med endast gfx, cpu +kylare, minne och nätdel inkopplat. Provade även windows en kort stund innan det frös och jag fick starta om.

Återstår att prova med ett annat grafikkort och ev köpa ett nytt nättaggregat...

Kan väl nog forfarande vara något form av minnesrelaterat problem, inte första gången memtest skulle passera men i verkligt bruk kraschar det likväl. Kan ju också vara något relaterat till HDD styrningen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plundstr:

Kan väl nog forfarande vara något form av minnesrelaterat problem, inte första gången memtest skulle passera men i verkligt bruk kraschar det likväl. Kan ju också vara något relaterat till HDD styrningen...?

Mjo, konstigt bara att Inet inte hittade några fel på mina minnen och andra minnen som de tydligen testade med. För mig frös datorn nästan med detsamma. Hdd styrningen kan man nog utesluta eftersom jag startat datorn utan hdd inkopplat.

Tangentbordet (PS/2) är en annan möjlig felkälla, men det fungerar helt normalt på gammeldatorn så det kanske kan uteslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatlog:

Mjo, konstigt bara att Inet inte hittade några fel på mina minnen och andra minnen som de tydligen testade med. För mig frös datorn nästan med detsamma. Hdd styrningen kan man nog utesluta eftersom jag startat datorn utan hdd inkopplat.

Tangentbordet (PS/2) är en annan möjlig felkälla, men det fungerar helt normalt på gammeldatorn så det kanske kan uteslutas.

Dom testade alltså dina minnen på ett likadant moderkort till eller...? För det är där nånstans som problmemet ka ligga. Kan också vara något form av konstigt elfasfel eller något liknande såklart, testa en annan väggkontakt?

Permalänk
Medlem

Hepp!

Börjar närma mig orsaken till problemet.
Provade att sätta grafikkortet (470:t) i den nedre PCIe sloten som körs i X8, resultatet blev en helt stabil dator, inga hängningar eller frysningar, prövade även stabiliteten med prime95 och med furmark vilket datorn klarade galant.

För att utesluta fel på den övre PCIe sloten som ska köras i x16, har jag lånat ett Geforce 8500GT, vilket jag kör med nu och som fungerar utmärkt (körs i x16 som det ska göra). Datorn klarade Prime i över tre timmar igår utan problem innan jag avbröt, även tester i furmark går galant.

Slutsatsen av detta är:

1. Det är något fel på 470 kortet eftersom det inte funkar i PCIe x16 platsen, men 8500 kortet funkar utmärkt. Det som talar emot detta är att 470 kortet fungerar utan problem i PCIe x8 platsen.

2. Det är fel på nätaggregatet, det orkar kanske inte leverera tillräckligt med ström till 470 kortet när det körs i x16, dock går x8 bra. 8500GT kortet kräver ingen separat strömförsörjning och fungerar. Skulle även kunna vara någon form av kabelfel till strömförsörjningen, men för att utesluta detta har jag provat att köra kortet med molex till PCIe-ströms adaptrar vilket inte gjorde någon skillnad, datorn fortsatte frysa och ha sig.

Nästa steg blir att lämna in 470:t för felsökning för att säkerställa att det är det som är problemet, steg två blir antagligen att köpa ett nytt nätaggregat.

Edit: Flera personer verkar ha problem med frysningar med Nvidias grafikkort ur 400 serien:

NVIDIA Forums -> GeForce 400 Series

Ska undersöka detta närmare när jag har tid.