Nyinköpt Ocz vertex 2 E ; redan degraderat prestandamässigt?

Permalänk

Nyinköpt Ocz vertex 2 E ; redan degraderat prestandamässigt?

Hej

Jag har nyligen köpt en vertex 2 60 gb, efter att ha installerat OS på den och kört lite tweaks så hamnade jag på ca 275mbs write 279mbs read I ATTO benchmarken. Efter att ha installerat WoW på ssdn, och efter enbart 1 dag avinstallerat det så tänkte jag kolla ifall det har påverkat SSDn på något sätt. Nu får jag enligt benchmark fortfarande 279mbs i read men "bara" 265 i write. Vad har hänt?

Finns det något verktyg/tool som man kan använda sig av för att optimera just min ssd-enhet? Jag kollade på Oczs hemsida men fann inget. Som det ser ut nu så är TRIM enablat för mig, men måste jag köra funktionen manuellt? Eller är det något annat jag måste ta mig till / utföra för att ssdn ska ligga på samma nivå prestandamässigt?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så sänker sig prestandan med tiden,
om ett halvår så kommer den vara hälften så snabb som nu.

Permalänk
Skrivet av janmikkinen:

Oj det var absolut inte förväntat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janmikkinen:

Vart har du fått det ifrån? Sålänge TRIM är igång och fungerar så håller den vääldigt länge.(Ännu mindre del då OCZ kör med Sandforce)

Min F60 som är köpt i augusti har inte ens fått någon minskad prestanda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vart har du fått det ifrån? Sålänge TRIM är igång och fungerar så håller den vääldigt länge.(Ännu mindre del då OCZ kör med Sandforce)

Min F60 som är köpt i augusti har inte ens fått någon minskad prestanda.

I cmd.exe så kan jag se att trim är igång, men använder du dig av något program eller kör du bara på som vanligt och hoppas att trim fixar biffen? Är trim på konstant i bakgrunden eller är det något jag måste köra med jämna mellanrum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

I cmd.exe så kan jag se att trim är igång, men använder du dig av något program eller kör du bara på som vanligt och hoppas att trim fixar biffen? Är trim på konstant i bakgrunden eller är det något jag måste köra med jämna mellanrum?

Windows sköter TRIM själv.
Det raderar block som inte används för att sen kunna skriva på dom igen.

Jag gjorde inte mer än att av-aktivera diverse windowsfunktioner som Superfetch och liknande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Windows sköter TRIM själv.
Det raderar block som inte används för att sen kunna skriva på dom igen.

Jag gjorde inte mer än att av-aktivera diverse windowsfunktioner som Superfetch och liknande.

oh ok. Jo jag disableade superfetch och dyl jag med. Kan ha varit så att jag läste benchmarksresultatet fel första gången och trodde det var något skumt när jag läste av rätt andra gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

oh ok. Jo jag disableade superfetch och dyl jag med. Kan ha varit så att jag läste benchmarksresultatet fel första gången och trodde det var något skumt när jag läste av rätt andra gången.

Antar du kört fler gånger och lite mer sällan för att se om det ändras?

Vertex 2 har väl 285/275 read/write?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antar du kört fler gånger och lite mer sällan för att se om det ändras?

Vertex 2 har väl 285/275 read/write?

Jag hänger inte riktigt med, frågar du om jag benchmarken fler gånger?

Jo vertex 2 har en max-prestanda på 285 read / 275 write och jag landade på 279 read / 267 write, kanske skrev fel tidigare :3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

Jag hänger inte riktigt med, frågar du om jag benchmarken fler gånger?

Jo vertex 2 har en max-prestanda på 285 read / 275 write och jag landade på 279 read / 267 write, kanske skrev fel tidigare :3

Ja precis.

Deras är ju uppmätt så optimerat som det bara går. Så man kan ju inte förvänta sig att nå upp dit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av janmikkinen:

Nja, nu är det så att en sandforce disk tydligen klarar sig rätt bra med intern GC. Diskarna med E på slutet (Extended) går att få ner i ett läge med sämre prestanda där de inte återhämtar sig, men dit kommer man bara om man fyller disken med okomrimerbar data. Vanligen så åstadkommer man det genom att flera gånger i rad köra crystal disk mark med 1000mb test och eller flera test med as-ssd. Har för mig att ett test med crystal disk mark med grundinställningar skriver något i stil med 12gb okomprimerbar data (4 olika tester, 3 ggr på varje test x 1000mb). Sedan kör man det ytterligare ett antal gången för att bekräfta att prestandan gått ner osv. Hamnar man där kan man alltid göra en secure erase för att återställa disken till ursprunglig hastighet, dock inget som rekommenderas att man gör speciellt ofta då det sliter på disken. Vid normalt användande så sjunker prestandan något med tiden, men det gör den för alla ssd diskar.

Att den skulle sjunka med hälften låter dock lite väl mycket, även om man lyckats pressa ner disken ordentligt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta säger något men min vertex har precis enligt spec ibland snabbare på read.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Vet inte om detta säger något men min vertex har precis enligt spec ibland snabbare på read.

Hmm nu börjar jag bli aningen fundersam alltså, finns det något jag kan göra för att "vässa" ssdn för tillfället? Med andra ord för att få den att prestera så bra som möjligt? Jag har valt AHCI i bios och sett till att diverse tweaks är gjorda i W7, men finns det nåt mer?

Tack på förhand