Hjälp med av val bildskärm för kontorsarbete

Permalänk

Mmm, tycker helt klart du är inne på rätt spår...
Du skriver att svärtan är viktig och det du missar att ta upp här är white glow som framförallt IPS-panelerna har problem med. Det talar ännu mer för att du ska satsa på en PVA, därmed inte sagt att dessa och TN-paneler inte har några som helst problem med svart och annat mörkt från vinkel. Det har även de, men i mindre utsträckning.
Du har lite exempelbilder i mitt inlägg här från första sidan
#10072721
Eller framförallt finns bilderna här, men jag länkar ju dit i mitt inlägg
#9375219

När det gäller utrymmet på höjden så tycker jag folk är lite väl fixerade vid 1200 versa 1080, det är trots allt bara 120 pixlar, 11% mer, 10% mindre. Vill man verkligen ha utrymme på höjden vrider man om skärmen till porträttläge, vilket som tur är går med de allra flesta icke-TN-skärmar idag.
Här gäller det dock att man inte är kort samt sitter i en normal stol och inte någon tillbakalutad fåtöljliknande skapelse. Då riskerar det att bli väldigt mycket tittande uppåt och ont i nacken efter ett tag. Själv valde jag 4:3-skärmar till stor del eftersom jag använder porträttläget så mycket, en 22-tum eller ännu värre en 24-tumswidescreen blir alldeles för hög för mig i längden (är bara 1,75). Men utbudet av dessa är väldigt begränsat idag, även om det fortfarande finns kvar några modeller som tur är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hp ZR24W är ju perfekt för kontorsjobb & videoredigering. De svagheter som finns är ju främst whiteglow och lite onödigt hög ljusstyrka, dessa problem är bara märkbara i mörkt rum. Fast du kanske jobbar hemma och har nersläckt när du jobbar?

Permalänk
Medlem

Ja vi har ganska mörkt hemma på kvällarna och vill inte bli bländad av skärmen.
Svårt val, helst skulle man ju vilja se skärmarna sida vid sida och jämföra.
Har dock sett ett par IPS-skärmar, Dell 2209A och en LG-skärm och de var väl ganska OK.

Permalänk
Medlem

Har köpt en sån här NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK
Har inte fått den än.

Priset känns svårtslaget för en e-ips, NEC. Någon skrev att den hade en aggressiv coating dock.

Valde mellan NEC och Eizo EV2333WT

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Eizo EV2333WH. Antar att det endast är foten som skiljer sig mot EV2333WT? Det var 1-4 dagars leveranstid på Misco så jag kanske hinner få den innan helgen om jag har tur.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag beställde en Eizo EV2333WH. Antar att det endast är foten som skiljer sig mot EV2333WT? Det var 1-4 dagars leveranstid på Misco så jag kanske hinner få den innan helgen om jag har tur.

Ja, men det är stor skillnad på foten.
WT har en betydligt enklare fot som bara kan höjas 8cm och tiltas lite. Inget porträttläge eller så.

WH kan man höja så mycket som 22,5cm samt i bottenläget kan den lutas bakåt långt så att man får en vilsam position där man betraktar skärmen ovanifrån. Det är det mest skonsamma mot både ögon och nacke.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag beställde en Eizo EV2333WH. Antar att det endast är foten som skiljer sig mot EV2333WT? Det var 1-4 dagars leveranstid på Misco så jag kanske hinner få den innan helgen om jag har tur.

Är du nöjd med denna, hur bedömer du läsbarhet av text och AG coating?
Kommer nog göra mig av med ovan nämnda NEC EA231wmi bra färger osv men AG coatingen gör läsupplevelsen mindre bra.

Permalänk
Medlem

Första intryck av Eizo EV2333WH

Ja, jag har haft min Eixo EV2333WH i två dagar ännu bara men än så länge är jag väldigt nöjd. Text är mycket skarp och tydlig, nästan för skarp. Antiglare-behandlingen är inte störande på något sätt så som jag upplever det. De IPS-skärmar jag sett kan upplevas något gryniga när man tittar nära. Tittar jag riktigt noga så kan jag se viss finkornig behandling även på den här skärmen (särskilt om jag rör huvudet sakta fram och tillbaka sidledes) men det syns inte på normalt läsavstånd. Jag har inte blivit störd av reflexer ännu men inte använt den särskilt mycket i dagsljus heller (är så mörkt ute så här års).

Som default stod ljusstyrkan på 100% även i sRGB-läget och det blev ju alldeles för ljust. Jag känner att runt 40% ljusstyrka är ganska lagom. Lite mera än 40% i dagsljus och lite mindre än 40% på kvällen (kör 38% brightness just nu, kanske ska minska lite till när jag surfar och läser dokument). Svärtan är mycket bra också. Den har bra betraktningsvinklar men man märker att kontrasten försämras litegrann när man kollar i vinkel (tror det har med PVA-panelen att göra) men jag upplever det inte som något problem vid normal användning. Beror väl också på hur känslig man är mot detta (själv störs jag mera av IPS-glow).

Jag har ju tänkt ha den här skärmen till en del videoredigering och den är bra när man spelar upp HD-video för bredbildsformatet passar ju perfekt. Sitter man på normalt bildskärmsavstånd så fyller bilden en stor del av synfältet så det blir en bra upplevelse. Härligt också med bra svärta när man kollar film.

Skärmen kom i en ganska stor förpackning och den var välpackad i originalkartongen. Foten var ihopmonterad vid leverans men det följde med 4 stycken skruvar som jag inte förstått vad man ska ha till ännu. Det var inga skyddsfilmer att dra bort som det kan finnas på vissa skärmar, skärmen hade en mjuk halvtjock "skumplast-påse" runtom sig som var enkel att lyfta bort (ingen tejp som man behövde dra loss heller). Så det gick snabbt att installera den (lyft ur den ur lådan, av med överdragspåsen och så var den klar att koppla in).

Foten är bra, man kan justera skärmen mycket. Dock är den lite trög att justera men det är bättre det än som min gamla samsung-skärm som faller ihop på grund av för mjuka leder och dålig fjädring i foten. Å andra sidan var den också rätt styv när den var ny så detta kanske lear upp sig med tiden. Man kan höja skärmen ganska mycket och orsaken till detta är nog att man ska kunna använda skärmen på högkant och då den är 16:9 så blir det ju ganska högt upp innan man kan vrida den. Nu har jag inte kunnat vrida den på högkant ännu på grund av för korta bildskärmskablar, får antingen ställa datorerna närmare eller skaffa längre sladdar... Det följde förresten med DVI och VGA-kabel samt nätkabel. Bildskärmssladdarna som följde med var dock ganska korta men i övrigt rejäla tjocka kablar.

Ingångar är VGA, DVI och displayport. Nu funderar jag på om man kan ansluta DVI till displayport så att jag kan ansluta 3 stycken datorer till skärmen? Antar att det borde gå med någon adapter men det kanske finns olika typ av adapter för grafikkort med DP ut eller för skärmar med DP in (om det är skillnad på hona-hane)? Mina grafikkort saknar displayport. Har för tillfället två datorer anslutna varav den ena med VGA men antar att det kanske kan bli bättre bild med DVI till displayport-ingången (inte för att den är dålig med VGA). Upptäckte att jag fick gå ner från 75 Hz till 60 Hz på VGA innan det gick att ställa in 1920x1080 upplösning. 75 Hz på VGA-kabel funkade alltså bara på lägre upplösningar. DVI kör enbart på 60 Hz (i och för sig har jag inte testat lägre än native upplösning på DVI kom jag på nu så eventuellt kan det kanske funka med andra frekvenser i andra upplösningar även på DVI). Detta är en liten nackdel när man tittar på PAL video (som ju är 25 eller 50 fps och alltså kan det bli judder) men det gör inte så mycket när skärmen är så bra i övrigt. Det funkar i alla fall smidigt att växla mellan ingångarna och den har inga hyss med att byta ingång automatiskt när bildsignalen försvinner som vissa andra skärmar gör, så t.ex. en omstart av datorn eller aktivering av strömsparfunktion som stänger av bildsignalen orsakar inte att skärmen automatiskt byter ingång. Detta är jag supernöjd med! Med knappen S växlar man mellan DVI, D-SUB och displayport. Mycket smidigt med en dedikerad knapp för detta när man har flera ingångar anslutna till skärmen. Tyvärr finns inga USB-portar på skärmen (hade varit smidigt om man kunde ansluta tangentbord och mus till skärmen och kunnat koppla om dessa till olika datorer när man byter insignal men tyvärr är alltså detta inte fallet). Det finns en ljudingång och en liten inbyggd högtalare som jag inte testat än då jag använder separata datorhögtalare. Finns även en hörlursutgång så om man använder hörlurar kanske det kan vara smidigt att kunna koppla ljudet genom skärmen.

Jag får använda skärmen lite till innan jag kan få ett bättre helhetsintryck. Jag har inte sett så många bildskärmar men för mig så är det här den bästa bildskärm jag upplevt hittills. Jag är alltså nöjd med mitt köp än så länge. Observera dock att jag inte har spelat några spel och jag spelar inte heller särskilt ofta så detta är inget jag lägger vikt på i min bedömning.