Vad ska man köpa för tv? Plasma eller Led , LCD

Permalänk
Medlem

Vad ska man köpa för tv? Plasma eller Led , LCD

hejsan har lite funderingar vad ja ska köpa för tv , till spel "ps3" och film ska man köpa plasma eller LED lcd?
42" och uppåt!

MVH

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

NNNNEEEEJ köp inte plasma bilden bränner in i skärmen så om du kör skutspel på tvn kommer du ha ett sikte mitt i tvn efter ett tag.... det är därför plasma är så billiga! LED är det som du ska ha tunare svart när det ska va svart nyaste teknologin som fins innaom rimligt pris. Ifall du har någonting som står stilla tex tv4 märket uppe i högra hörnet kommer bränna fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

NNNNEEEEJ köp inte plasma bilden bränner in i skärmen så om du kör skutspel på tvn kommer du ha ett sikte mitt i tvn efter ett tag.... det är därför plasma är så billiga! LED är det som du ska ha tunare svart när det ska va svart nyaste teknologin som fins innaom rimligt pris. Ifall du har någonting som står stilla tex tv4 märket uppe i högra hörnet kommer bränna fast.

Fan vad du snackar skit, helvete också. TS: moderna plasmor bränner INTE in. Läs på dedikerade tv/hembio-forum om du inte tror mig. en plasma är det enda rätta för att spela på enligt mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jaha ? man såg att Plasma inte lika bra i Ljusa rum som Led LCD?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

plasma suger och visst alla plasmor bränner inte in men jag skulle inte vilja riskera någonting. JA plasman är inte alls liga ljusstark som leden och dess utom så kan den aldrig få svarta fält där det är bara led teknik man kan få detta med genom att dom släcker dom delar som ska vara svarta istället för att det är grått!!!! Tro mig du vill inte sitta med en plasma som har ett gigantiskt svart sikte i mitten av den är du ska se på film!!!!!! lita på mig

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för inbränningar på plasma. Har spelat en massa på min plasma som är nyligen inköpt och har inte ens sett tendens till någon inbränning trots att jag kollat ordentligt efter allt man läst om plasmorna. Från det jag läst så är plasma det som ger mest för pengarna.
Komplett har haft otroliga erbjudanden på denna TV till och från, i nuläget verkar dock alla vara slut. 10k för TV som har rekommenderat pris på 1500 euro och dessutom BR-spelare, ett stort gäng filmer samt 3 par 3D-glasögon. Mer information om Samsung PS50C685

LED är morgondagen men dagens teknik ger tydligen sämst bild av dem alla tre så inget att satsa på idag, väldigt mycket dyrare än de andra två valen också.

Permalänk
Medlem

Innan du pratar mer strunt neom96, föreslår jag att du läser dig mer in i ämnet.
LCD och LED är ljusstarkare än plasma men om du inte tänker ha solen skinande på tv:n och alla lampor på hela tiden, så klarar sig plasma bra. Vad som kommer till svärtan så kan det vara sant att en bakgrundsbelyst led-tv har bättre svärta än en billig plasma men skaffar du till exempel en Panasonic G20/V20 så slår den en LED-tv i både kontrast och detalj i mörka delarna.

Om inbränning så har plasma blivit mycket bättre på att hantera dem och nuförtiden i stort sett enda man får är bara tillfälliga inbränningar som går bort om man kör färgtvätt/vittvätt eller tex tittar på TV en stund. Jag ska dock nämna att det finns en risk att få permanenta inbränningar om du tex spelar något spel 5-6 timmar eller längre i sträck och spelet har statiska UI-objekt. Eller om du har datorn kopplat till tv:n och lämnar den på utan någon skärmsläckare en längre stund.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Innan du pratar mer strunt neom96, föreslår jag att du läser dig mer in i ämnet.
LCD och LED är ljusstarkare än plasma men om du inte tänker ha solen skinande på tv:n och alla lampor på hela tiden, så klarar sig plasma bra. Vad som kommer till svärtan så kan det vara sant att en bakgrundsbelyst led-tv har bättre svärta än en billig plasma men skaffar du till exempel en Panasonic G20/V20 så slår den en LED-tv i både kontrast och detalj i mörka delarna.

Om inbränning så har plasma blivit mycket bättre på att hantera dem och nuförtiden i stort sett enda man får är bara tillfälliga inbränningar som går bort om man kör färgtvätt/vittvätt eller tex tittar på TV en stund. Jag ska dock nämna att det finns en risk att få permanenta inbränningar om du tex spelar något spel 5-6 timmar eller längre i sträck och spelet har statiska UI-objekt. Eller om du har datorn kopplat till tv:n och lämnar den på utan någon skärmsläckare en längre stund.

visst jag överdrev lite men det finns en risk som du säger och ifall man har masssa pångar så är det väll ok men man kanske inte vill byta tv varenda år för att man har ett sikte i bilden!! Det som gäller plasma vs led är led bättre om man inte ser till priset. Plasma är gammalt led är det nya oled är morgondagen! så är det jag vill i allafall ha bra och ny teknologi så jag tar led!

Permalänk
Medlem

Led skärmar är TFT skärmar med modernare belysning, den stora fördelen med LED är att de drar mindre ström och att det går att bygga tunnare paneler, de bildmässiga fördelarna är små.

Lite förenklat så är plasma inte lika ljusstark men har bättre svärta än LCD basserade TV apparater, teknikernas respektive för och nackdelar blir dock mindre och mindre och jag tycker personligen inte man ska hänga upp sig på hur vida tv:n är en Plasma/LCD/LED bestäm vad det får kosta, försök hitta en butik som har ett rimligt rum att titta i, alla TV ser fan likadana ut på media mark/elgiganten , och köp den du tycker ser bäst ut. Ser du ingen skillnad, alltså du står framför tv-väggen på valfri jättekedja, ta den billigaste

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

starta en omröstning!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

starta en omröstning!!!!

Större av skaran av människor har faktiskt ingen reell koll på läget, så en omröstning visar bara vad folk tror.

Bland de som röstar finns det sedan några ytterst få kunniga med vettiga argument. De vettiga kommer ju fram i en sån här tråd med, bara att man slipper massa okunniga röster som förvirrar. Win win?

Med tanke på dina inlägg i denna tråd och andra trådar så ser jag nog att du gör bäst i att logga ut och glömma lösenordet. Men det är ett fritt forum och du får förespråka LED hur mycket du vill, tyvärr

Permalänk
Skrivet av neom96:

NNNNEEEEJ köp inte plasma bilden bränner in i skärmen så om du kör skutspel på tvn kommer du ha ett sikte mitt i tvn efter ett tag.... det är därför plasma är så billiga! LED är det som du ska ha tunare svart när det ska va svart nyaste teknologin som fins innaom rimligt pris. Ifall du har någonting som står stilla tex tv4 märket uppe i högra hörnet kommer bränna fast.

Får man ljuga hur mycket man vill här, eller?

Till TS.
Om jag skulle investera ett visst antal tusenlappar på en produkt, så skulle jag inte ta råd av en 15 åring som sitter hemma och trollar.;)

Det finns hur mycket fakta som helst om detta ämne, bara söka lite.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk

Har själv en LGplasma som jag köpte tidigare i år. LG 50PK550N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Plasma-TV

Är otroligt nöjd med min tv, och har inte märkt några tendenser till inbränning trots att jag ibland haft den med datorbakgrunden påslagen under några timmar i sträck. Enda risken för inbränning skulle vara ett användarfel där man maxar kontrasten och visar en otroligt färgrik och orörlig bild några timmar.

Så i mitt tycke är inbränningsrisken så låg att man kan bortse från det. Jag föredrog istället en THX-certifierad skärm till "billig" peng. Samma bildkvalite i LED hade kostat väldigt mycket mer och jag antar att det fortfarande är så.

För övrigt tycker jag att bilden på min plasmaskärm är bra mycket bättre än LEDarna i de lägre prisklasserna som inte är led över hela skärmen utan endast på sidorna! Men som någon annan sa, det smartaste du kan göra är ju att gå och titta själv i butik, och sedan låta dina egna preferenser avgöra!

Vore iaf kul och höra vad TS bestämmer sig för i slutändan. Och lycka till med tvköpet oavsett, tror nog du blir nöjd vad nästan oavsett vad du väljer!

Permalänk

Det är sant att plasma drogs med en del skit för ett antal år sedan men det har blivit så mycket bättre att inbränningar osv inte är ett problem längre. Slut sprida sånt som inte längre stämmer Neom. När det kommer till rörlig bild så är plasma i de flesta fall ett bättre val än LCD (tycker jag). För övrigt så är sk "LED-tv" bara vanlig LCD med annan bakgrundsbelysning. De allra flesta är dessutom "edge-lit", vilket ofta medför en hel del problem, som till exempel att ljuset inte fördelas jämt över bildskärmens yta (clouding).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neom96:

NNNNEEEEJ köp inte plasma bilden bränner in i skärmen så om du kör skutspel på tvn kommer du ha ett sikte mitt i tvn efter ett tag.... det är därför plasma är så billiga! LED är det som du ska ha tunare svart när det ska va svart nyaste teknologin som fins innaom rimligt pris. Ifall du har någonting som står stilla tex tv4 märket uppe i högra hörnet kommer bränna fast.

grabben, ta och lugna ner dig en smula. jag vet inte vilket årtionde du får din "kunskap" ifrån men den gäller inte längre så det verkar vara dags för dig att läsa lite..
TS: Välj efter plånboken och funktionerna, glöm inbränningar med plasma för det händer inte längre, tyvärr håller sig myten kvar mycket tack vare folk som neom96 som är högljudda i sina påståenden men dessvärre inte särskilt pålästa.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

Konstigt. Enligt min LED-tv så visas svarta färgen svart och inte mörkgrå. Ni andra måste ha inställt på stark HDMI-signal som gör att allt bli bleka färgnyanser med mörkgrått som är det mörkaste. Om det inte blir svart så är det så i filmen att det inte riktigt är svart. Så skiljer sig bilden på olika tv-kanaler man ser på.

Så är risken att bilden bli missvisande med för stark kontrastskillnad.
Det är meningen att du ska se en svart dörr längre bort. Men det du ser är ett handtag i luften. Inte så praktisk i mörka scener och du ser någon lyser med ficklampa men knappast ser något av omgivningen och resten är svart. Vilka svaga nyanser ska tv.n anpassa till svart är frågan var gränsen ska dras.
I obehandlat tv-läge skulle du se att någon var inne i en mörk grotta.

Permalänk
Medlem

Jösses tråden är TRE år gammal!!

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI