Windows stänger ner sig...

Permalänk
Medlem

Windows stänger ner sig...

När jag försöker spela Steam spel så får jag efter en stund ett av tre meddelanden som säger åt mig att datorn kommer stängas av om en minut.
Bild på ett av meddelandena:

Ett av meddelanden nämner dessutom DCOM Server Process Launcher(eller något liknande) och det tredje nämner någonting om Power.
Har precis testat att formatera om datorn och installera om Windows 7 Ultimate igen men problemet kvarstår. Jag misstänker att viruset/felet kanske gömmer sig på en av mina externa hårddiskar men om man kopplar ur dem kvarstår problemet.

Tack på förhand, Gysztaf

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

När jag försöker spela Steam spel så får jag efter en stund ett av tre meddelanden som säger åt mig att datorn kommer stängas av om en minut.
Bild på ett av meddelandena:
http://b.imagehost.org/0548/Namnl_s.png

Ett av meddelanden nämner dessutom DCOM Server Process Launcher(eller något liknande) och det tredje nämner någonting om Power.
Har precis testat att formatera om datorn och installera om Windows 7 Ultimate igen men problemet kvarstår. Jag misstänker att viruset/felet kanske gömmer sig på en av mina externa hårddiskar men om man kopplar ur dem kvarstår problemet.

Tack på förhand, Gysztaf

How to fix Google Redirects

Permalänk

Nu har jag ingen aning om detta men läser jag i ett forum att någon säger kör inte ditt antivirusprogram utan kör detta istället så blir jag åtminstånde väldigt misstänksam.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Nu har jag ingen aning om detta men läser jag i ett forum att någon säger kör inte ditt antivirusprogram utan kör detta istället så blir jag åtminstånde väldigt misstänksam.

Informationen och länken tog jag från Tech Support Forum.

och enligt kommentarerna m.m antar jag inte att det skulle innehålla fientliga programvaror eller dylikt.

Men.. du har rätt.. man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa hacks och malware som inte antiviruset klarar att rensa, så det kan vara så att den metoden funkar. Dessutom, vad har han att förlora? Tror inte det ska kunna hända nåt med hårdvaran direkt, och ominstallation har ju ännu inte funkat.
Man blir lite misstänksam mot såna här metoder, ja... men om inget annat funkar så kan det vara enda lösningen.

Lycka till

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag kommer att testa med Fermus länk, skriver hur det gick.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Det här var ju smått irriterande, programmet hittar inga fel/trojaner...

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk

Sådana där meddelanden kan lätt fås fram genom ett enkelt batch/vbs script, därför gissar jag på att det antingen är något harmlöst virus som stänger ner datorn eller någon av dina kompisar som har trilskats med dig och lagt in en autostart-fil på en av dina externa hårddiskar.
Ser du om det kommer upp någon svart kommandotolk när du startar datorn? Den kan komma och försvinna på en tiondels sekund eller så ibland.
Ja, i alla fall - gå in i msconfig och sedan autostartfliken, kolla där om du ser något misstänksamt och släng samtidigt upp en bild här så även vi kan kolla om du har fått något elakartat in i din dator.
/Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Sådana där meddelanden kan lätt fås fram genom ett enkelt batch/vbs script, därför gissar jag på att det antingen är något harmlöst virus som stänger ner datorn eller någon av dina kompisar som har trilskats med dig och lagt in en autostart-fil på en av dina externa hårddiskar.
Ser du om det kommer upp någon svart kommandotolk när du startar datorn? Den kan komma och försvinna på en tiondels sekund eller så ibland.
Ja, i alla fall - gå in i msconfig och sedan autostartfliken, kolla där om du ser något misstänksamt och släng samtidigt upp en bild här så även vi kan kolla om du har fått något elakartat in i din dator.
/Calle

Här är programmen som autostartar, är det något av de som inte hör hemma där?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Har formaterat om datorn ännu en gång och fortfarande inte kopplat in de externa hårddiskarna men problemet kvarstår så jag vet inte vad jag ska testa eller kolla längre, har ni några idéer?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att leta upp den felande tjänsten och kolla återställningsåtgärder. Vissa tjänster är inställda på att starta om datorn om de kraschar. Ändra till något annat. Detta är en ganska tillfällig lösning.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Hedersmedlem

Är datorn stabil i övrigt? Testat med OCCT eller memtest86+ tex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Detta händer bara efter att du installerat/startat Steam?
Har du laddat ner Steam från deras egen hemsida eller någon nerladdningssida?
Har du stängt av autostart för just Steam?
Har du rätt drivrutiner installerat, alternativt laddat hem rätt version av Steam?
Funkar som sagts tidigare datorn i övrigt, även vid spel online utan Steam?

Vet inte men om Steam har ett supportforum kolla där om det är fler som har haft samma problem.
Kontakta, om möjligt, Steam och hör vad de har att säga.

Har egentligen ingen aning om vad detta kan vara men man måste börja felsöka någonstanns.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Har du köpt windows 7 Ultimate?
Känns ju lite som att detta problem ligger i os, det är väl ingen gammal testversion du laddat hem från MS för de stänger ner sig regelbundet efter att giltighetstiden gått ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Det du kan göra är att leta upp den felande tjänsten och kolla återställningsåtgärder. Vissa tjänster är inställda på att starta om datorn om de kraschar. Ändra till något annat. Detta är en ganska tillfällig lösning.

Jag har gjort just det men det är tre tjänster som felar och jag kan bara byta återställningsåtgärder på två så problemet kvarstår.

Skrivet av Jalle64:

Är datorn stabil i övrigt? Testat med OCCT eller memtest86+ tex?

Körde OCCT inatt och kollade CPUn och fick inga fel men memtest har jag inte kört.

Skrivet av GannTrader:

Detta händer bara efter att du installerat/startat Steam?
Har du laddat ner Steam från deras egen hemsida eller någon nerladdningssida?
Har du stängt av autostart för just Steam?
Har du rätt drivrutiner installerat, alternativt laddat hem rätt version av Steam?
Funkar som sagts tidigare datorn i övrigt, även vid spel online utan Steam?

Vet inte men om Steam har ett supportforum kolla där om det är fler som har haft samma problem.
Kontakta, om möjligt, Steam och hör vad de har att säga.

Har egentligen ingen aning om vad detta kan vara men man måste börja felsöka någonstanns.

Steam här hämtat från deras sida.
Autostart är på för steam för att undersöka problemet måste jag ju ändå starta upp Steam.
Vad för drivrutiner menar du då? Jag har senaste versionen av Steam skulle jag tro.
Spel som BF:BC2 har funkat felfritt har inte installerat och testat BF:BC2 sedan omformateringarna.
Steam kan ju vara felkällan så jag får nog ta och kolla runt lite där borta också då.

Skrivet av kerbo:

Har du köpt windows 7 Ultimate?
Känns ju lite som att detta problem ligger i os, det är väl ingen gammal testversion du laddat hem från MS för de stänger ner sig regelbundet efter att giltighetstiden gått ut?

Jag har köpt Win 7 Ultimate, det var innan jag var riktigt insatt i allt sånt här och det stod ju Ultimate på boxen.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Testa å kör HitMan Pro 3.5

Downloads - SurfRight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Testa å kör HitMan Pro 3.5

Downloads - SurfRight

Körde en runda HitMan Pro, den hittade 2 misstänkta filer, jag tog bort dem men problemet kvarstår...

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Körde en runda HitMan Pro, den hittade 2 misstänkta filer, jag tog bort dem men problemet kvarstår...

Ah trist, det funkade för en del.

Har du kört det i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ah trist, det funkade för en del.

Har du kört det i felsäkert läge?

Menar du om jag kört HitMan Pro i felsäkert läge?
...det gjorde jag inte, det får jag testa idag/imorgon.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Har kört HitMan Pro i felsäkert läge, inget hittades.
Har även kört Memtest men inga fel där heller...

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår och jag har helt slut på idéer, kan det vara någon hårdvara som strular?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W