SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

beläggning i vattenkylningen?

tjena. har vattenkylning med Cooling Stuff, vattenkylning till datorer vattnet.

nu är det så att jag byggde om mitt chassi igår och flyttade vattenkylningen och fick se att samtliga rör har fått en vitaktig beläggning på insidan som visserligen går att skrapa bort men det är fult som satan. dessutom verkar det som att vattnet tappat sin färg. vad gör jag åt detta? ska jag ta kontakt med företaget jag köpte av? är det något fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

tjena. har vattenkylning med Cooling Stuff, vattenkylning till datorer vattnet.

nu är det så att jag byggde om mitt chassi igår och flyttade vattenkylningen och fick se att samtliga rör har fått en vitaktig beläggning på insidan som visserligen går att skrapa bort men det är fult som satan. dessutom verkar det som att vattnet tappat sin färg. vad gör jag åt detta? ska jag ta kontakt med företaget jag köpte av? är det något fel på det?

Har du blandat ut vattnet lr hade du testat loopen innan installationen med vanlig vatten???

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Har du blandat ut vattnet lr hade du testat loopen innan installationen med vanlig vatten???

jag sköljde ut radiatorn, och försökte tömma den så gott som möjligt på vatten. efter det så tog jag kylvattnet och hällde i direkt..jag spädde inte ut eller något

Permalänk
Proffsmobbare

Skriver det här också, alla vatten med någon slags dye involverat kommer att sönderdelas.
Premix så som egenblandat.

Har det inte gjort det än så är det bara en tidsfråga, Primochill och Feser är ökända för att lämna stora rester efter sig som fastnar i block och radiatorer.
Det bästa alternativet om man vill ha färgat vatten är att inhandla Mayhems Dye.
Mayhems Dye - Mayhems Dye

Finns bara ett enda sätt att få ett helt rent system, det är att köra destillerat vatten och en bit rent silver.
Tillochmed PT Nuke sönderdelas med tiden.

Slangar är bara att kasta.
För att rengöra radiatorer etc brukar man ofta använda vinäger, för att rengöra block gäller ketchup och en tandborste.
Beläggningar kan även uppstå om du blandar metaller. Man måste ha koll på vad man har i sin loop.
Aluminium och koppar kan man absolut inte blanda, vissa undantag gäller med antikorrosionsmedel. Inget att rekommendera dock.

Så länge man kan så ska man undvika aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skriver det här också, alla vatten med någon slags dye involverat kommer att sönderdelas.

Har det inte gjort det än så är det bara en tidsfråga, Primochill och Feser är ökända för att lämna stora rester efter sig som fastnar i block och radiatorer.
Det bästa alternativet om man vill ha färgat vatten är att inhandla Mayhems Dye.

Finns bara ett enda sätt att få ett helt rent system, det är att köra destillerat vatten och en bit rent silver.
Tillochmed PT Nuke sönderdelas med tiden.

Slangar är bara att kasta.
För att rengöra radiatorer etc brukar man ofta använda vinäger, för att rengöra block gäller ketchup och en tandborste.
Beläggningar kan även uppstå om du blandar metaller. Man måste ha koll på vad man har i sin loop.
Aluminium och koppar kan man absolut inte blanda, vissa undantag gäller med antikorrosionsmedel. Inget att rekommendera dock.

Så länge man kan så ska man undvika aluminium.

trött blir man >.< ser ut som fan nu ju, jag får alltså spola igenom radiator och pump + block och antagligen byta slangar och köpa feser färg...blå och svart och sen blanda?

Permalänk
Medlem

Cooling Stuff, vattenkylning till datorer hur ser detta vattnet ut?
tyvärr hade han inte svart : / är detta blåttblått eller fisigt blå?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av pokelia:

Cooling Stuff, vattenkylning till datorer hur ser detta vattnet ut?
tyvärr hade han inte svart : / är detta blåttblått eller fisigt blå?

Riktigt skön blå färg på det vattnet, klar och djup ton.

Feser är lite bättre än Primochill på att hålla färgen, men sönderdelningen och skit i loopen är ett faktum förr eller senare.

Som sagt, färgad slang, destillerat vatten och en killcoil i rent silver så har du en underhållsfri loop.
Vet folk som kört på det utan att underhålla på något sätt, i 5 år och sedan rivit. Nyskick på alla delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Riktigt skön blå färg på det vattnet, klar och djup ton.

Feser är lite bättre än Primochill på att hålla färgen, men sönderdelningen och skit i loopen är ett faktum förr eller senare.

Som sagt, färgad slang, destillerat vatten och en killcoil i rent silver så har du en underhållsfri loop.
Vet folk som kört på det utan att underhålla på något sätt, i 5 år och sedan rivit. Nyskick på alla delarna.

så om jag köper färgad slang och destillerat vatten på apoteket/macken och bygger ihop allt....vart hittar jag silveR? finns det speciella delar för detta eller ska jag gå till en juvelare?

satt och pillade med tops i en del av slangen nu...det är grönt det som är i slangen...grön/vit..är det så att det är alger? det ska ju inte bildas med primochill säger dem ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

så om jag köper färgad slang och destillerat vatten på apoteket/macken och bygger ihop allt....vart hittar jag silveR? finns det speciella delar för detta eller ska jag gå till en juvelare?

satt och pillade med tops i en del av slangen nu...det är grönt det som är i slangen...grön/vit..är det så att det är alger? det ska ju inte bildas med primochill säger dem ju!

Silver Coil, Går på en 50-60kr med frakt. Kör färgad slang så slipper man all skit som färgat vatten för med sig. Det gröna är säkert bara sånt som släppt från slangen då Primochill garanterat har alkohol i sitt vatten.

Permalänk
Medlem

Jag kör med glykol i. Diy bygge med div olika metaller.
Som nytt fortfarande efter flera år med samma vatten. T.o.m hydror pumpen som folk sade bara skulle hålla något år fungerar felfritt.

Permalänk
Citat:

vart hittar jag silveR? finns det speciella delar för detta eller ska jag gå till en juvelare?

Ring o fråga närmaste guldsmed.
De kan ha en bit rent silver till en förhållandevis billig peng

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

ska se om jag bestället från chilled PC eller vad jag gör jag hittade inga slangar som passade mitt system där 10/16 mm slangar har jag är jag blind kanske?

är lite nervös för att byta saker: /
var det fel på mitt gamla vatten? eller det är sånt som händer efter 2 månader? ska man reklamera eller ta smällen?

jag köper silvercoil från chilledPC och slang(om det finns), jag antar att man itne ska färga vattnet? för det kommer se lite tråkigt ut i reservoaren : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

ska se om jag bestället från chilled PC eller vad jag gör jag hittade inga slangar som passade mitt system där 10/16 mm slangar har jag är jag blind kanske?

är lite nervös för att byta saker: /
var det fel på mitt gamla vatten? eller det är sånt som händer efter 2 månader? ska man reklamera eller ta smällen?

jag köper silvercoil från chilledPC och slang(om det finns), jag antar att man itne ska färga vattnet? för det kommer se lite tråkigt ut i reservoaren : /

Slangen du ska ha är 3/8" (~9,5mm) med 5/8" (~15,5mm), finns flera stycken olika. Nej, skippa färgen, leder bara till problem i längden.

Permalänk
Medlem

pratade med artur idag på coolingstuff (han som sålde det)

och jag köper ny slang samt feser one blue mediet och han bjuder på frakten eftersom det blev fel med mitt system..

han sade att det antagligen beror på smuts i systemet att jag itne rensat radiatorn ordentligt.

jag beundrar trevliga människor som svarar i telefon en lördag och ändå hjälper en

Permalänk

Lånar tråden lite.
Ska snart köpa vattenkylning. Vilka delar ska man rengöra? Hur ska man rengöra dem så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Lånar tråden lite.
Ska snart köpa vattenkylning. Vilka delar ska man rengöra? Hur ska man rengöra dem så fall?

Du ska skölja ur radiatorn noggrannt innan du monterar den, det finns massa smuts i den från tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Kylarvätska från Shell ftw

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av voro12:

Du ska skölja ur radiatorn noggrannt innan du monterar den, det finns massa smuts i den från tillverkningen.

Okej, men bara skölja ur med vanligt kranvatten eller ska man ha destillerat då med?

Permalänk
Medlem

det går bra med kranvatten men tömma den sen ordentlig så att den inte blandas med kylvätska, då den innehåller massor av partiklar som gör den strömledande samt allt annat som kan skita ner hela system

Permalänk
Medlem

jag ringjorde med kranvatten...men jag var inte jättenog med att få ut allt vattnet igen...(ivrig att få ihop allt såklart) det fick jag äta upp : /

Permalänk
Medlem

har fått mina grejjer från coolingstuff nu

kan ju bara säga en sak om feser one blue........den ....är.....jävligt.....blå

blev en 250mm tank ochså som sitter på baksidan av chassit

Permalänk
Medlem

Jag har kört med rent kranvatten+klykol och dyelite. Har fungerat rätt okej. Blir viss kalkbeläggning men inget extremt. Har haft så i alla tider. Ibland har de gått kanske 2år innan ja haft isär de och fortfarande i dugligt skick.

Använder man glykol så bildas de inga alger, men kalk kommer man inte ifrån med kranvatten.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Jag har kört med rent kranvatten+klykol och dyelite. Har fungerat rätt okej. Blir viss kalkbeläggning men inget extremt. Har haft så i alla tider. Ibland har de gått kanske 2år innan ja haft isär de och fortfarande i dugligt skick.

Använder man glykol så bildas de inga alger, men kalk kommer man inte ifrån med kranvatten.

kalk i värsta fall kan försämra prestanda och täppa cpu block så det blir vattenflöde stop men det är värsta som kan hända så länge du får ingen läckage, har du kranvatten och får läckage så det blir lika bra som att köpa direkt nya komponenter då kranvatten innehåller så mycket skit att den leder ström

Permalänk
Medlem

Rengör radiatorn och kopparblocken med vinäger och skölj noggrant efteråt så får man bort beläggningen, jag har under de åren jag kört med testat olika tillsatser och kommit fram till att waterwetter var det jag gillade tillsammans med avjonireratvatten dvs batterivatten och det höll systemet bäst och fräschast utan konstiga avlagringar. Att köra med ett färgämne i vattnet är säkert snyggt osv men vad ger det för effekt på slangarna och pumpen.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Så...
Mayhems Dye - Mayhems 1 Ltr Ultra Pure H20
+
Någon dye, exempelvis:
Mayhems Dye Deep Blue 10ml

Skulle vara en bra kombination?
Inga extra tillsatser behövs?

Citat:

We will no longer be selling any dyes or liquids though the shop please Use our resellers to buy our products. If they dont hold stock of a product you are after then please ask them to stock it.

Har du (eller någon annan) handlat från någon av dessa?

UK
http://www.specialtech.co.uk/
PC water cooling kit for Performance PCs - Watercooled PCs
CandCCentral UK - PC Water Cooling, Computer Cooling, And Case Modding

Permalänk
Medlem

Dom här slangarna ska tydligen tåla lite mer:
Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding
Funderar på att köpa dom för att mina slangar är alldeles vita

Permalänk
Medlem

för bövelen! jag satte i ny slang och allt...och slangen har börjat bli vitt denna OCHSÅ!

det har gått 1 vecka liksom! fixas det om jag lägger i en silverbit?

EDIT: jag spolade allting...och skrubbade ur block och dylikt...noga tyckte jag själv...

Permalänk
Medlem

På den tiden jag körde vattenkylt använde jag etylenglykol för bilar ca 25% och vanligt kranvatten, gick väldigt bra och höll sin gröna färg, finns ju även snyggt blå.
Körde underhållsfritt i ganska många år.

Sen kan kanske vissa typer av slangar ta upp syre från atmosfären och då blir det slem i vattnet.

Tror inte avjoniserat vatten spelar så stor roll om ni inte har extremt kalkhaltigt eller aggresivt vatten i era kranar, om nu inte systemet är öppet så det hela tiden dunstar och man späder på mer, men det är inte bra..
Det lär iaf inte vara avjoniserat så länge till när det cirkulerar bland alla metallblock.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

På den tiden jag körde vattenkylt använde jag etylenglykol för bilar ca 25% och vanligt kranvatten, gick väldigt bra och höll sin gröna färg, finns ju även snyggt blå.
Körde underhållsfritt i ganska många år.

Då var det nog propylenglykol (grön), lite sämre men bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

Kan varit, är nog 8 år sen minst så minnet sviker väl lite, men de fungerade väldigt bra !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.