Permalänk
Medlem

Hjälp med uppkoppling.

Hej Sweclockers!

Det hände något konstigt med min dator. En dag då jag starta upp min dator helt vanligt som alla andra dagar hände det något konstigt. Den startade helt normalt men jag hade ingen uppkoppling! Jag hade min ethernet-kabel insatt helt vanligt men den sa att det inte fanns någon kabel i. Jag försökte allt! Restarta routern, modemet, datorn, ändra kabel, ändra roter, återställa datorn, återställa drivrutiner, avinstallera drivrutiner, installera drivrutiner via Windows Update, pröva ett annat operativsystem (Ubuntu) men inget fungerade. Den var så i veckor

Men sen en dag då jag startade datorn hopplöst så fungerade det!! Den kände igen kabeln och jag var uppkopplad!. Jag var så lycklig. Fast då hände det. Efter några dagar då jag startade datorn så hände samma sak igen. Nu har jag fastnat där i andra vågen. Det händer något konstigt när jag är inne och ser på nätverkskorten. Först så står det nätverkskabeln inte ansluten sen snabbt över till aktiverad och sen blixtsnabbt till identifiering sker som är framme i en tiondel av en sekund då den går över till nätverkskabeln inte ansluten.

Jag har Windows 7 HP, och Asus P7P55D som moderkort. Vet ni vad som har hänt? Och är det någon logg som jag måste skicka över säg bara till.

Tacksam för Svar!

Permalänk

Problemet sitter antagligen i nätverkskortet. Testa att öppna datorn och se så att nätverkskortet (ifall det inte är integrerat i moderkortet) verkligen sitter rätt. Om det inte löser sig genom det så kan du alltid köpa ett nytt nätverkskort för en billig slant hos Clas Ohlson eller Kjell.

Clas Ohlson Internetbutik
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Permalänk
Medlem

Vilken typ av ethernet kabel använder du? Viss hårdvara kan ha problem med cat6 kabel, men de brukar oftast vara high-end nätverksutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Vilken typ av ethernet kabel använder du? Viss hårdvara kan ha problem med cat6 kabel, men de brukar oftast vara high-end nätverksutrustning.

Jag hade köpt en ny kabel hos MediaMarkt någon vecka innan det hade hänt.

Och ja du hade rätt, på den nya kabeln står det STP CAT.6 CABLE

Men varför loop:ar det så här. Att det funkade en gång och sen inte och sen går det?

[Edit] Min förra kabel var CAT 5 så det kanske 'ligger något i det'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Jag hade köpt en ny kabel hos MediaMarkt någon vecka innan det hade hänt.

Och ja du hade rätt, på den nya kabeln står det STP CAT.6 CABLE

Men varför loop:ar det så här. Att det funkade en gång och sen inte och sen går det?

[Edit] Min förra kabel var CAT 5 så det kanske 'ligger något i det'.

Testa med din gamla kabel. CAT5 eller CAT5e är de standarder som följs. Funkar inte det så låter det som om det skulle vara dit nätverkskort om strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Testa med din gamla kabel. CAT5 eller CAT5e är de standarder som följs. Funkar inte det så låter det som om det skulle vara dit nätverkskort om strular.

Ingen skillnad efter kabelbyte. Kanske det är något problem i kortet eller drivrutinerna. Jag har inget separat Nätverkskort bara den som ingår i P7P55D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Ingen skillnad efter kabelbyte. Kanske det är något problem i kortet eller drivrutinerna. Jag har inget separat Nätverkskort bara den som ingår i P7P55D.

Om du har ett separat nätverkskort liggandes hemma så bör du testa det. Har du inte det så är det ingen större utgift att införskaffa ett 10/100/1000 kort.

Om du vill vara säker på att det inte är drivrutinen innan du köper något nytt så kan du leta efter drivrutiner för ditt interna nätverkskort: Realtek 8112L och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Om du har ett separat nätverkskort liggandes hemma så bör du testa det. Har du inte det så är det ingen större utgift att införskaffa ett 10/100/1000 kort.

Om du vill vara säker på att det inte är drivrutinen innan du köper något nytt så kan du leta efter drivrutiner för ditt interna nätverkskort: Realtek 8112L och installera.

Är det bättre eller sämre med ett sånt nätverkskort än det jag har nu? Vet ju att det finns väldigt bra externa kort för en högre summa. Drivrutinerna ska jag testa sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Är det bättre eller sämre med ett sånt nätverkskort än det jag har nu? Vet ju att det finns väldigt bra externa kort för en högre summa. Drivrutinerna ska jag testa sen.

Det kommer bli bättre med ett dedicerat nätverkskort ja, oavsett vilken prisklass man lägger sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Det kommer bli bättre med ett dedicerat nätverkskort ja, oavsett vilken prisklass man lägger sig i.

Så det här som tidigare postades':

Skrivet av enectrixx:

Problemet sitter antagligen i nätverkskortet. Testa att öppna datorn och se så att nätverkskortet (ifall det inte är integrerat i moderkortet) verkligen sitter rätt. Om det inte löser sig genom det så kan du alltid köpa ett nytt nätverkskort för en billig slant hos Clas Ohlson eller Kjell.

Clas Ohlson Internetbutik
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Fungerar minst lika bra än moderkortet's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Så det här som tidigare postades':

Japp

Fungerar minst lika bra än moderkortet's?

Troligen, men skulle nog själv valt ett 10/100/1000 kort. Set är inte nödvändigt dock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänker köpa denna om det är okej? JME Data / TP-LINK TG-3468 - nätverkskort

Permalänk
Medlem

Jo fast den jag länkade är nästan dubbelt så billig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jo fast den jag länkade är nästan dubbelt så billig!

Jag vet men jag tänkte ändå köpa en bildskärm där så jag letade efter ett kort så hittade jag det så why not? Tänkte jag. Man kanske får en förlust på en tia inkl. frakten.

Permalänk
Medlem

kör på den då

Permalänk
Medlem

Tack allihopa med era svar! Ett nytt kort löste problemet!