AMD Radeon HD 6970 och HD 6950

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade gått att bygga på 32nm som planerat... TSCM har inte varit AMDs bästa vän 2009-2010. Frågan är vad som togs bort och vad 28nm kommer innebära för arkitekturen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Var "orolig" över all hype från ATI's håll med tanke på att man sitter på ett gtx580 men det här var inte imponerande... Kanske kommer bli bättre med nya drivare men nvidia släpper ju nya med. Allt lät så bra med galna frekvenser och förbättrad dx11 funktionalitet, men vad hände här ?

Allt blev ju bättre ? Inte värst prestandad förstås men AMD korten har ju andra fördelar.

Intresserad av 6950 för 2700:-

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Intresserad av 6950 för 2700:-

Samma här, har haft ett agg mot ati-kort länge nu men eftersom mitt mb tar cf och korten kommer med 2gb minne så känns detta riktigt intressant.

Får nog ta en diskussion med tanten om man får plocka lite av fonderna till att handla i mellandagarna om man nu inte skulle ha sån tur att man vinner en dreammachine på julafton med har svårt för att tänka mig det

Permalänk
Entusiast

Nä jag avvaktar tills skattepengarna kommer nästa sommar. Då uppdaterar jag barnens burkar och de får mina 5850´s... Får se vad som finns då?

Permalänk

Är lite besviken hade förväntat mig 1920 sp på 6970 kortet då hade det slagit 580 men nu får AMD vänta tills 6990 innan dom åter har absoluta tronen räknar inte 5970 då jag tycker kortet är likvärdigt med 580.

Permalänk
Medlem

Känns som att 6950 för 2700kr är idealiskt för en mellanklass-speldator, perfekt att uppgradera till crossfire senare.

Faktum är att om man tittar på prestanda per krona för hela systemet så är 6970 och 6950 i crossfire bästa valet i tech-reports test: AMD's Radeon HD 6950 and 6970 graphics processors - The Tech Report - Page 16 (långt ner på sidan)

Permalänk

WTF 10.11 drivers?! samt 10.10.....?!

En länk sweclockers till 10.12 som kom upp igår...
ATI Radeon? Video Card Drivers

+25% i Farcry 2 för 5870 med 10.12.
AMD Catalyst 10.12 Windows 7 Driver Analysis - Benchmarks – Far Cry 2 :: TweakTown USA Edition

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Kunde man växla mellan två olika firmware-versioner på 6950 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

WTF 10.11 drivers?! samt 10.10.....?!

En länk sweclockers till 10.12 som kom upp igår...
ATI Radeon? Video Card Drivers

+25% i Farcry 2 för 5870 med 10.12.
AMD Catalyst 10.12 Windows 7 Driver Analysis - Benchmarks – Far Cry 2 :: TweakTown USA Edition

Tror bestämt att dom inte gjorde dom här testen under natten.
Troligen hade inte 10.12 kommit när dom gjorde testen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det är intressant att läsa några olika tester, det skiljer sig ändå ganska mycket. Sweclockers test verkar vara ett av de som ger den dystraste bilden av AMDs nya kort.

Men men, man får väga resultaten testerna emellan istället för att dömma korten utifrån ett test.

Själv väntar jag på nvidias egna dualgpu-kort om det nu blir någon verklighet av de rykten som florerar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker ännu också att 6850 crossfire (jämnt med 460 SLI) och 6870 crossfire är absolut bästa investeringarna . Tar minst två generationer till före man behöver byta bort 6850 crossfire om man kör endast en skärm i spel.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av andyboy88:

WTF 10.11 drivers?! samt 10.10.....?!

En länk sweclockers till 10.12 som kom upp igår...
ATI Radeon? Video Card Drivers

+25% i Farcry 2 för 5870 med 10.12.
AMD Catalyst 10.12 Windows 7 Driver Analysis - Benchmarks – Far Cry 2 :: TweakTown USA Edition

Har du någon som helst uppfattning om hur lång tid det tar att bencha igenom alla grafikkort?

Inte min mening att verka irriterad, tycker dock det säger sig själv att vi omöjligen hinner testa alla kort på under 24 timmar. Varje enskild setup tar runt 2 timmar att köra igenom i ren testtid, lägg till det tid för montering, installation, lunch och allmänt strul samt jobb med till exempel nyheter och andra tester. Givetvis började vi med referenstester för många dagar sedan samtidigt som vi återanvänder en hel del gamla resultat, något annat är mycket svårt med höstens täta lanseringar (tre stora på cirka en månad). Lagom till nästa år ska vi köra igenom hela grafikkortsparken igen för färska resultat med fräscha drivrutiner, både för AMD och Nvidia.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls att siffrorna är speciellt dystra. Tillsammans med bättre och mer optimerade drivrutiner kommer korten prestera riktigt bra. Jag väntar dock på ROG/SOC/Lightning-modeller innan jag stoppar in ett par HD6970's i burken!

Angående ert 3Dmark 11 test är det något som inte står rätt till angående HD5970 i crossfire. Har sett resultat som är tre gånger som högt med LUFT.

Ska se ifall jag kan gräva fram länken borta hos Xtremesystems!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag behåller mitt 5870 till nästa generation, och kanske uppgraderar med ett till plus sandy bridge. Det här var inte direkt imponerande AMD. Skulle detta vara High End(då bortsett från Antilles)?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Har du någon som helst uppfattning om hur lång tid det tar att bencha igenom alla grafikkort?

Inte min mening att verka irriterad, tycker dock det säger sig själv att vi omöjligen hinner testa alla kort på under 24 timmar. Varje enskild setup tar runt 2 timmar att köra igenom i ren testtid, lägg till det tid för montering, installation, lunch och allmänt strul samt jobb med till exempel nyheter och andra tester. Givetvis började vi med referenstester för många dagar sedan samtidigt som vi återanvänder en hel del gamla resultat, något annat är mycket svårt med höstens täta lanseringar (tre stora på cirka en månad). Lagom till nästa år ska vi köra igenom hela grafikkortsparken igen för färska resultat med fräscha drivrutiner, både för AMD och Nvidia.

Bara att undvika sådana kommentarer, har man någon som helst erfarenhet av att köra benchmarks så inser man ganska fort att det är omöjligt att utföra så många tester på så kort tid.

Ni gör alltid ett bra arbete och det gäller även för denna recension. Just keep up the good work.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag tycker inte alls att siffrorna är speciellt dystra. Tillsammans med bättre och mer optimerade drivrutiner kommer korten prestera riktigt bra. Jag väntar dock på ROG/SOC/Lightning-modeller innan jag stoppar in ett par HD6970's i burken!

Håller med tyckte siffrorna var rätt bra men en fråga, Vad menar med ROG modeller på korten? Republic of Gamers på grafikkorten?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hirsch:

Jag tycker inte alls att siffrorna är speciellt dystra. Tillsammans med bättre och mer optimerade drivrutiner kommer korten prestera riktigt bra. Jag väntar dock på ROG/SOC/Lightning-modeller innan jag stoppar in ett par HD6970's i burken!

Angående ert 3Dmark 11 test är det något som inte står rätt till angående HD5970 i crossfire. Har sett resultat som är tre gånger som högt med LUFT.

Ska se ifall jag kan gräva fram länken borta hos Xtremesystems!

Något är definitivt galet med skalningen när det kommer tilll 3DMark 11 med HD 5970 i Crossfire. Ska köra en ny runda nu med 10.12-drivarna och se om det har löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

TEXT
Lagom till nästa år ska vi köra igenom hela grafikkortsparken igen för färska resultat med fräscha drivrutiner, både för AMD och Nvidia.

Ser fram emot detta
Alltid riktigt roligt att se korten efter dom funnits ute en tid och hunnit mogna till sig
Ytterst tacksam för jobb med att leverera intressanta tester och nyheter till oss

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

inte om man sitter på crossfire mobo :S
6970 presterar lite ojämnt, säkerligen kommer det att fixas i drivrutiner, ibland presterar den som 5870, ibland som 5970 och ibland som 580... 6970 blir det snabbaste man kan ha på crossfire mobo iaf, och jag tycker inte det är ett dåligt kort egentligen, det passar säkert perfekt för många. Ett bra pris enligt mej skulle vara på 3500kr.

Jag använder hellre ett kort CF och Sli är inget för mig.

570GTX är lätt det bästa grafikkortsköpet man kan göra idag.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Håller med tyckte siffrorna var rätt bra men en fråga, Vad menar med ROG modeller på korten? Republic of Gamers på grafikkorten?

Menar nog Matrix, eller ?

Permalänk
Skrivet av nsorling:

Kunde man växla mellan två olika firmware-versioner på 6950 också?

Står inget om det i recentionen men förstorar man bilden med 4 kort så verkar de 2 övre va 6950 om man kollar på strömkontakterna och alla 4 har switch så skulle tro det ja

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WolfOfVengeance:

Står inget om det i recentionen men förstorar man bilden med 4 kort så verkar de 2 övre va 6950 om man kollar på strömkontakterna och alla 4 har switch så skulle tro det ja

Korten är identiska även på den punkten, man kan växla med både Radeon HD 6970 och HD 6950.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Något är definitivt galet med skalningen när det kommer tilll 3DMark 11 med HD 5970 i Crossfire. Ska köra en ny runda nu med 10.12-drivarna och se om det har löst sig.

Haha älskar avataren din XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Håller med tyckte siffrorna var rätt bra men en fråga, Vad menar med ROG modeller på korten? Republic of Gamers på grafikkorten?

Jag menar Matrix/ROG-korten ifrån Asus.

Skrivet av JonasT:

Något är definitivt galet med skalningen när det kommer tilll 3DMark 11 med HD 5970 i Crossfire. Ska köra en ny runda nu med 10.12-drivarna och se om det har löst sig.

Great!

Skrivet av Asheileon:

Menar nog Matrix, eller ?

Stämmer bra!

---

Glömde kommentera den lilla switchen för att växla mellan de olika BIOS-kretsarna. Riktigt trevlig feature, åtminstone för alla där ute som har lyckats göra sönder sina kort igenom att flasha

Permalänk
Medlem

Blev ungefär som jag väntade mig,, GTX 480 står sig bra än

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

bra att det är små priskillnader mellan sverige och england.

Permalänk

Kul att Tesselerings prestandan och Crossifre skalningen är kraftigt förbättrad! Annars är väl korten en aning sämre än vad man trodde. Kommer kanske fabriksöverklockade varianter sen som kan smiska på ordentligt.

Måste säga att Nvidia har kommit starkt tillbaka med GTX500 serien blir kanske ett mellanklass kort i den serien när nu dom korten släpps på marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Verkar som det blev som Fudzilla sa, HD6970 =~ GTX570

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag menar Matrix/ROG-korten ifrån Asus.

Ah ok läste på lite om de korten och ser rätt saftigt ut ^^ blir nog att vänta in de för min del men hur långt tid brukar de ta innan de släpps? En uppskattning

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Vad fan sysslar AMD med? Det här var ju verkligen ingenting att hänga i granen. Ett 6950 som presterar som mer än ett år gamla 5870, och 6970 som knappt lyckas ta sig förbi 570. Otroligt besviken.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.