Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

Mycket whine här. Det är för externa medier och är en avgift som vi redan har på CD-skivor och DVD-skivor osv. Antar att ni skrek lika mycket då som nu.

Japp. Det gjorde jag. Sen slutade jag köpa i sverige. Wesellcd och liknande fick mina pengar istället.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Skrivet av undelete:

Mycket whine här. Det är för externa medier och är en avgift som vi redan har på CD-skivor och DVD-skivor osv. Antar att ni skrek lika mycket då som nu.

Klart det är lika mycket fel. Hur kan man tycka det är bra att folk beställer utomlands istället för hos svenska återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Det blir diskar från Amazon efter detta. Copyswede kan dra åt helvete.

Permalänk

Varför begränsar de sig till lagringsmedia? Nätet, kablage och annan utrustning används väl lika mycket för ändamålet.... döfött värre. Känns ytterst flummigt, sträcker sig efter halmstrån. De får komma med bättre argument för att få in pengar för något de inte har gjort sig förtjänt av.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

Mycket whine här. Det är för externa medier och är en avgift som vi redan har på CD-skivor och DVD-skivor osv. Antar att ni skrek lika mycket då som nu.

Detta visste jag iaf men enligt deras hemsida är det mycket mer:

Citat:

Privatkopieringsersättning betalas idag för följande produkter:

1. C-kassetter över 15 minuter
2. E-kassetter (VHS) från 15 minuter och uppåt
3. Minidisc
4. CD-R/-RW audio
5. CD-R/-RW andra än CD-R/-RW audio
6. DVD-R/-RW, DVD+R/+RW, DVD-RAM, DVD-R/+R Double Layer
7. MP3-spelare, videospelare som till exempel DVD-spelare med inbyggd hårddisk, set- top boxar och liknande anordningar med inbyggt minne

EDIT: lite kul att vi som bygger egen media PC inte berörs även om vi har inbyggd hårddisk och dvd spelare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den enda effekten det här kommer ha är att pengerna istället för att gå till svenska företag som betalar svensk skatt, istället går till utländska företag (iom att folk kommer köpa från amazon etc).

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs ifall alla sweC 150 000 medlemmar kunde signera en liste eller liknande som talar om varför detta är en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Har en stor känsla av att detta är bara början av helvetes stormen av lagar som kommer svärma Sverige. Oundvikligt, även om folk protesterar. Allt mer förlorar man hopp på Sveriges "demokrati". Men men, jag kanske överreagerar om detta.

Om jag någon gång i framtiden bestämmer mig för att köpa extern hårddisk i framtiden, kommer jag beställa intern hårddisk i sverige + en kabinett på något som dealextreme.com . Så det är bara helt onödigt och skadligt mot våra butiker i Sverige.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Avstängd

Som jag alltid sagt. Musik och filmbranschen är bland de största skojarsvinen som finns. Är förmodligen bara oljeindustrin som slår dem på fingrarna. Känns mycket bra att man inte köpt ngn musikskiva eller film de senaste 15 åren. Tittar varken på film eller lyssnar på tråkiga cd skivor. Gratis versionen utav spotify duger gott som lite bakgrundsljud.

Det är faktiskt sorgligt att det finns människor som stöder detta patrask till folk som står bakom film, mode och musikbranschen. De har aldrig levt i verkligheten utan har alltid kunnat skära guld med smörkniv med sina produkter. När de sedan stöter på minsta lilla motstånd så har de intresseorganisationer som mutar och ljuger sig fram för att påverka politiker för att kunna få ut avgifter på produkter de inte ens utvecklat, tillverkat eller säljer. Skrämmande!!!

Alla svenskar borde bojkotta denna perversa bransch och inse att film inte är viktigt. Det går hur bra som helst att klara sig utan film året 2011 ut. Musik finns och blir över i radio och spotify.

Trevlig vecka.

Permalänk
Medlem

Så om man då köper ny lagringsmedia så är det rättfärdigt att tanka och tuffa på då man betalar för att dom förutsätter att det är därför man köper dessa saker? Löjligt...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Roligt att reklamen under artiklen var om 2Tb diskar right on!

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Varför begränsar de sig till lagringsmedia? Nätet, kablage och annan utrustning används väl lika mycket för ändamålet.... döfött värre. Känns ytterst flummigt, sträcker sig efter halmstrån. De får komma med bättre argument för att få in pengar för något de inte har gjort sig förtjänt av.

Ge dom inga idéer!!

Permalänk
Medlem

Okej vad bra, Om de blir ersatta skall nedladdningen släppas fri och ingen åka dit på det. De kan inte ta ut en avgift för skadan på ett brott som inte har begåtts eller kanske inte heller kommer att begås och sedan straffa folk för det med stora skadeståndskrav när de redan blivit ersatta för det av den stora massan.

Precis som att man skulle bli tvingad att pröjsa en tusenlapp i avgift per hästkraft i en ny bil därför att den kan användas till att överskrida hastighetsbegränsningen. NTF det kanske kan vara nåt för er?

Permalänk
Medlem

Ansvaret för avgiften ligger på importören, vad hindrar en importör från att ge en intresseorganisation "långfingret" och vägra betala avgiften?
Finns det ett faktiskt stöd i någon lag att särintressen kan beskatta en produkt efter eget huvud?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Om det bara blir på externa diskar blir det billigare att köpa disk och skal separat ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

vi som tex inte sammarbetar med sony, hur får vi pengarna som vi borde ha?

Detta är ju förfan löjligt

Permalänk
Medlem

Torka tåren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av racso:

Skulle vara najs ifall alla sweC 150 000 medlemmar kunde signera en liste eller liknande som talar om varför detta är en dålig idé.

Kontakt Copyswede

Bara att skicka ett e-mail till mattias@copyswede.se (VD för Copyswede) och säga vad man tycker...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Undrar vad avgiften kommer att bli för att gå på toaletten inom en snar framtid ? Vart e vi på väg? Mot gamla sovjetfasoner ?

Det blir till att handla diskar från utlandet hädanefter.

Permalänk
Medlem

Externa hd-chassi kommer mao att börja säljas som smör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Man har avgift för tomma skivor...

Varför straff på under 80 gigs diskar. de e ju bara ssd:s o vem fan tankar (om denne tankar) till sin ssd?!

Ja du, förslaget gäller ju även Usbminnen villka oftast ligger under 80 GB.

F'n va arg man blir när såna här förslag kommer fram... Försöka mjölka konsumenter på pengar tack vare ideer utan vettig grund.

Permalänk

jag ska göra kaoz med Copyswede!

OnT: Det känns bara oseriöst att komma med sådana förslag! Om de säger att man ska betala för potentiella saker så ska jag kräva att jag får pengar för att studera eftersom att jag potentiellt kommer driva något framåt i framtiden.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av racso:

Skulle vara najs ifall alla sweC 150 000 medlemmar kunde signera en liste eller liknande som talar om varför detta är en dålig idé.

Många är stora i orden men små på jorden. Den svenska mentaliteten; skrik som fan på Internet, men låt nyheten vila en vecka och ingen kommer bry sig mer, iaf inte tillräckligt för att faktiskt göra något åt saken.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Men herregud , detta e de löjligaste jag läst på länge nu. Djupt besviken är jag...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

För mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet
Ersättning/st i kr

Upp till 50 GB
3,5 kronor/GB

50- 80 GB
175 kronor

81-160 GB
225 kronor

161-250 GB
250 kronor

>250 GB
300 kronor

från copyswedes sida.

Tycker att det är ganska sjuka ersättningsnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan inte dessa shady förhandlingsdokument bara finna liksom dyka upp på Wikileaks.. Så man ser hur illa detta verkligen går till. Med på tryckning och fanskap på våra valda politiker för att rösta för något som en intresseorganisation står för. Men inte deras väljare.
Men nu är det ju så att intresseorganisationerna har pengar...

Kanske är det dax att vi börjar utnyttja våra demokratiska rättigheter och säger till vad vi tycker om sådan här förslag? Enligt min vetskap så ska email till alla politiker i Regering och Riksdag på respektive hemsida. Jag undrar dock vilken man ska skicka till. Kanske:

Anna-Karin Hatt

Skrivet av MyZk0:

Någon som orkar kan väl vara så bussig och skriva en mall på mejlet och alla E-post adresser man ska skicka till, så kan alla göra det tillsammans. Dvs skicka mallen till mejlen.

Sedan kan vi väl ställa oss någonstans och frysa och skandera lite. Just for shows.

Vi måste verkligen stå för våran sak och göra en sådan lista!

Själv skickade jag nyss ett brev till VD:n och frågade när avgiften ska införas på bilar

Länk till e-mail formulär, Anna-Karin Hatt, IT-minister

Skicka ett mail om du inte stödjer denna avgift!

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir extra påslag vid köp av grafikkort, För dom används ju också av dom som ändå kommer att ladda ner .

Förresten....Släng på 10000:- till vid köp av helt ny dator när ni ändå håller på...N0LL0R!

Vi svenskar gör ändå inget mer än gnäller i det tysta. så det kan ni klå oss på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Vi måste verkligen stå för våran sak och göra en sådan lista!

Själv skickade jag nyss ett brev till VD:n och frågade när avgiften ska införas på bilar

Länk till e-mail formulär, Anna-Karin Hatt, IT-minister

Skicka ett mail om du inte stödjer denna avgift!

Jag är dock inte säker på att det är till denna minister, men om någon annan har en bättre gissning, så shoot

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drbrain:

Kontakt Copyswede

Bara att skicka ett e-mail till mattias@copyswede.se (VD för Copyswede) och säga vad man tycker...

Tack, jag skickade ett mail och frågade varför jag förväntas betala 600 kr för mina externa diskar som innehåller säkerhetskopior på mina foton bland annat. Ska skicka ett mail till IT-ministern också och det borde alla andra göra också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Gäller detta interna diskar? och om det nu gör det var drar dom gränsen för lagrings disk? surt om det ska på en extra kostnad på ssd som är så dyrt redan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin