HJÄLP! startar om efter 2s, postar inte (asus a7v8x)

Permalänk
Medlem

HJÄLP! startar om efter 2s, postar inte (asus a7v8x)

Behöver lite hastig hjälp här...

En xp2000+ och ett sprillans nytta7v8x anlände på posten idag med diverse tillbehör, tex samsung ddr, ny hd, alpha kylning och lite annat godis.

Efter noggran installation startar jag datorn och man hör hdarna som börjar vina igång. Det går 2-3s, sen slocknar den.
Den stänger av sig, pcspeakern är helt tyst och ger inte ifrån sig några pip.

Vad är fel?
jag har testat att ta ur sak för sak och starta, men den postar inte, inte det minsta! :<

Hjälp snabbt tack!

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

Kolla ditt nätagg...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Kan vara CPUfläkten som inte snurrar enligt bios sätt dit en fläkt utan varvtals reglering på CPUfläktskontakten. om detta funkar så gå in i bios och "disable" cpu fan detection eller vad det nu heter, har varit med om detta ett par gånger

Visa signatur

Ur Led är tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patchman
Kan vara CPUfläkten som inte snurrar enligt bios sätt dit en fläkt utan varvtals reglering på CPUfläktskontakten. om detta funkar så gå in i bios och "disable" cpu fan detection eller vad det nu heter, har varit med om detta ett par gånger

Jovisst, tänkte själv på det med att den inte fattar att cpufläkten är i. MEN! jag kan inte gå in i bios eftersom den inte kommer så långt.
Jag startar -> 2s -> den stänger av sig.
Så.. vad gör man?

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

har du ingen chassifläkt eller nåt å sätta dit på cpukontakten?

Visa signatur

Ur Led är tiden

Permalänk
Medlem

jag har testat med chassifläktar (dock med varvmätare, men det ska väl inte ha någon betydelse?) på både cpufan,chassifan & powerfan-kontakterna.
Samma resultat, stänger av sig efter 2s.

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

Skulle ändå prova med en fullvarvsfläkt med tre trådar på den kontakt som är märkt cpufan ,förresten vad har du för nätdel ?

Visa signatur

Ur Led är tiden

Permalänk
Medlem

Gör som Tarasus skriver ??
Vad har du för agg ?

Permalänk
Medlem

Agget är inget fel på (testat) och chieftek 240W borde väl palla mitt lilla system.

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRetZ
Agget är inget fel på (testat) och chieftek 240W borde väl palla mitt lilla system.

Eh, nej, ett 240w är inte tillräckligt.

Men jag antar att du skrev fel och mena 340, och ja ett 340 räcker.

Permalänk
Medlem

i tillfällets hetta skrev jag fel 340W!

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

Har du satt på cpu flänsen ordentligt ?

Permalänk
Medlem

Nu är allt demonterat, men innan dess var alphakylaren noggrant ditmonterad, borde suttit perfa. Den satt hårt iaf.

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan vara ett måndagsexemplar...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patchman
Skulle ändå prova med en fullvarvsfläkt med tre trådar på den kontakt som är märkt cpufan ,förresten vad har du för nätdel ?

Fullvarvs fläkt? 6k+ lr vadå...

Sen så skriver han att han har testa alla uttag redan med, som han skriver, varvräknare....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm.....skumt problem......Själv har jag aldrig upplevt ngt sådant....
Har du tillgång till ngn annan cpu-kylare?
Eller ett annat nätagg.....Jag kan testa om du vill att boota utan cpu-fläkt & se vad som händer..

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Hmmm.....skumt problem......Själv har jag aldrig upplevt ngt sådant....
Har du tillgång till ngn annan cpu-kylare?
Eller ett annat nätagg.....Jag kan testa om du vill att boota utan cpu-fläkt & se vad som händer..

Vad gör själva kylaren för skillnad???
Moderkortet känner ändå inte av om det sitter en fläns där lr inte, och om den inte suttit ordentligt måste han väl ändå ha märkt det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det där hände mig en gång... då var det så att jag hade kommit hem från nät och då stängt av datorn med knappen på framsidan. Sen när jag kom hem satte jag på strömmen (lol) på grejen där bak som finns på agget. Då drog datorn igång i 2 sec och sen slockna den... men sen, efter ett tag, kom jag på att det vore bra om jag satta på knappen där framme också och då funka det....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus

Vad gör själva kylaren för skillnad???
Moderkortet känner ändå inte av om det sitter en fläns där lr inte, och om den inte suttit ordentligt måste han väl ändå ha märkt det.

moderkortet känner av om en fläkt är inkopplad - ja

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.