Hur bör denna dator prestera i WoW? (och varför gör den inte det)

Permalänk
Medlem

Hur bör denna dator prestera i WoW? (och varför gör den inte det)

Dator:

processor intel core i7 860 (2.8GHz) socket 1156
cpu-kylare noctua nh-u12p se2
minne 8GB corsair (4x2GB) 1600MHz CL9
moderkort asus maximus III gene (P55)
grafikkort xfx ATI HD 5870 1GB
nätagg corsiar HX650
chassi lian li pc-v1010
övrig kylning 140mm (insug) 120mm (utblås)
windows 7
World of Warcraft (Cataclysm)
Senaste ATI-drivrutinerna
processor burkar ligga på 60C i full load
grafikkort ligger på runt 80C i full load

jag kör i 1920x1080 på en 24" skärm

Hur skulle ni säga att denna dator borde prestera? Jag kan spela WoW på "Low"-settings men det går nästan inte att köra på "Fair".

Någonting MÅSTE ju vara fel med tanke på att hårdvaran borde klara "High" eller kanske t.o.m "Ultra" föreställer jag mig. Är det så att jag är helt fel ute och att man ska nöja sig med "Low" för detta system? I så fall undrar jag vad folk sitter på för dator som klarar "High" eller "Ultra"

Datorn har varit dålig sedan jag köpte den för ungefär 9 månader sedan. Finns det någon som har ungefär samma hårdvara med liknande problem och finns det någon som har en lösning på detta. Problemet visar sig främst i just WoW men datorn är seg ibland lite till och från. Jag har ominstallerat windows på den snart 100 gånger känns det som så det kan inte vara att den dragit på sig en massa skit heller.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW över huvudtaget men ja nånting är allvarligt fel!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk

Internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på stabilt 60 fps, droppar ibland till 30 vid mycket att göra med en amd 3 core 3 gb minne och ett 5670, köpt för nåt år sedan 6k. kör allt på high eller ultra utom shadows som e på good. Dock i 1024x1280. Dålig skärm.

Du bör väl kunna maxa detta spelet väldigt enkelt?

Har hört att du ändrar dirext x 11 inställningen till "on" så ska det gå lite bättre. Testa om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Internetuppkoppling?

100mbit från tele2

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Märkligt, den ska definitivt klara höga inställningar utan problem. Har du prövat med olika grafiikdrivrutiner? Testa och köra något benchmark, som 3d mark för att se vad du får för någon score.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som om du har missat drivrutinerna till moderkortet och bara kört in drivrutinerna till grafikkortet?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Börja kolla mot testprogram som 3dmark eller liknande. Sedan om de presterar okej där ligger väl felet i något som WoW använder men inte 3dmark.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretjek:

Jag sitter på stabilt 60 fps, droppar ibland till 30 vid mycket att göra med en amd 3 core 3 gb minne och ett 5670, köpt för nåt år sedan 6k. kör allt på high eller ultra utom shadows som e på good. Dock i 1024x1280. Dålig skärm.

Du bör väl kunna maxa detta spelet väldigt enkelt?

Har hört att du ändrar dirext x 11 inställningen till "on" så ska det gå lite bättre. Testa om du inte gjort det.

var slår man igång det? Måste man inte DX11 för att kunna ha igång de nya vatteneffekterna? Jag kan ha en massa speglingar och skit vattnet igång verkar det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tippar på drivrutinsprobs. Kontrollera att drivrutiner till mob och graffekort är rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Börja kolla mot testprogram som 3dmark eller liknande. Sedan om de presterar okej där ligger väl felet i något som WoW använder men inte 3dmark.

ja jag körde 3dmark vantage på ett LAN med en vän som har den här hårdvaran och då fick jag lite högre score än honom:

intel core i7 2.66GHz
ASUS P6T DELUXE V2 X58
samma grafikkort
6GB av samma minne som jag
samma nätagg

Hans dator klarar WoW som rinnande vatten. Jag har ibland högre fps än honom på samma ställe men mitt är mycket mycket mera ryckigt och hackigt. På många ställen så kan jag inte har mer än "Fair" eller "Low" för att det ska flyta och ibland går det utmärkt med "Ultra" (Detta är dock otroligt ovanligt).

Jag tycker att det är knepigt med drivrutinerna som finns på Asus hemsida, finns det något bättre sätt att hitta drivisar till chipset och det övriga som behövs?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

var slår man igång det? Måste man inte DX11 för att kunna ha igång de nya vatteneffekterna? Jag kan ha en massa speglingar och skit vattnet igång verkar det som

Öppna config.wtf i wow mappen och lägg till raden:

SET gxApi "d3d11"

Det ska vara med citattecken.

Här finns mer info samt bilder där man ser skillnaden, snyggt vatten får du utan d11 men det blir ännu snyggare med skuggor och kanter m.m när man kör med d11.

World of Warcraft - Cataclysm: Experimental DirectX 11 support - - PC Games Hardware

Testa också slå av sunshafts och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av k0ww4:

Jag tycker att det är knepigt med drivrutinerna som finns på Asus hemsida, finns det något bättre sätt att hitta drivisar till chipset och det övriga som behövs?

Det bästa är att köra från ASUS hemsida, och det är följande som är viktigast, i nämnd ordning;
Chipset Drivers
Lan Drivers
Audio Drivers

Resten klarar man sig bra utan eller med Windows standard om det inte är en särskilld funktion som du söker.

Du vill inte köra P2P download från ASUS utan välja vanlig download.

Gå in på;
ASUSTeK Computer Inc.

Klicka på fliken Download,
Välj vilket OS det är du har, "Windows 7" för 32bit eller "Windows 64bit" för 64bit.
Klicka på Chipset,
Under Version V9.1.1.1025 klickar du på "Global" och skriver in bokstav/siffer kombinationen för att verifiera att du är en människa -> klicka på Submit.

Om du får en förfrågan att testa P2P istället för direct download klickar du på Cancel så laddas den ner vanligt.

Ladda ner och installera

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

jo tack jag vet hur man laddar ner från asus hemsida men det finns så
nedrans många drivrutiner att tanka och det framgår inte alltid vad
drivrutinen är till för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Öppna config.wtf i wow mappen och lägg till raden:

SET gxApi "d3d11"

Det ska vara med citattecken.

Här finns mer info samt bilder där man ser skillnaden, snyggt vatten får du utan d11 men det blir ännu snyggare med skuggor och kanter m.m när man kör med d11.

World of Warcraft - Cataclysm: Experimental DirectX 11 support - - PC Games Hardware

Testa också slå av sunshafts och se om det gör någon skillnad.

tack, ska testa det där när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Chipset är den i princip den enda som är viktig för prestanda och funktionalitet, den måste man ha. Sedan skadar det inte med Lan och Audio, resten kan du ignorera om du inte vet att du behöver dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Chipset är den i princip den enda som är viktig för prestanda och funktionalitet, den måste man ha. Sedan skadar det inte med Lan och Audio, resten kan du ignorera om du inte vet att du behöver dem.

När jag laddat ner chipset-filen så får jag en zip som jag packar upp och sedan kör jag .exe-filen som heter setup... sedan körs lite installshield och annat grejs men det känns inte riktigt som att något har installerats... den börjar yra något om VIA-chipset och sedan kan man starta om. Det är väl intel chipset för P55 som ska in?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av k0ww4:

ja jag körde 3dmark vantage på ett LAN med en vän som har den här hårdvaran och då fick jag lite högre score än honom:

intel core i7 2.66GHz
ASUS P6T DELUXE V2 X58
samma grafikkort
6GB av samma minne som jag
samma nätagg

Hans dator klarar WoW som rinnande vatten. Jag har ibland högre fps än honom på samma ställe men mitt är mycket mycket mera ryckigt och hackigt. På många ställen så kan jag inte har mer än "Fair" eller "Low" för att det ska flyta och ibland går det utmärkt med "Ultra" (Detta är dock otroligt ovanligt).

Om du har högre score i 3DMark än det där låter det ju snarare som att du kanske ska ta och installera om WoW. Har du provat det?

EDIT: Såg att du även hade problem annars, har du kollat så att alla inställningar i BIOS är rätt, minnet körs i rätt hastighet och är felfritt och så vidare?

Du verkar ju ha rutin på att installera om Windows så bäst kanske vore att göra en ren installation och köra i Chipset-drivrutinerna allra först. Sen prova att installera om WoW och inte bara köra på samma gamla katalog som du gjort i alla år...

Permalänk
Medlem

Jag har nästan exakt lika dator fast ett GTX480. Kör allt på ultra utom shadows som jag sänkt ett "snäpp".

Allt rullar hur fint som helst. Googla lite på ATI-drivers för wow så kanske du får hjälp?

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Om du har högre score i 3DMark än det där låter det ju snarare som att du kanske ska ta och installera om WoW. Har du provat det?

Japp det är gjort rejält många gånger. funderar på att lossa på kylaren och lägga på ny kylpasta på processorn. Därefter ominstallera windows och lägga in drivrutinerna som behövs. Jag ska testa det här med directx11 först och se om det löser något

Kan det vara nätagget som är för klent?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har ingen addon som bråkar/slukar resurser då? Det var ett tag sedan jag spelade wow, men då jag spelade var tex. questhelper en riktig prestandabov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har nästan exakt lika dator fast ett GTX480. Kör allt på ultra utom shadows som jag sänkt ett "snäpp".

Allt rullar hur fint som helst. Googla lite på ATI-drivers för wow så kanske du får hjälp?

intressant, jag har ju hört en hel del om att nvidia generellt klarar sig mycket bättre i WoW (och starcraft 2) än vad ATI gör. funderar på att köpa 2 st av dessa:

Asus GeForce GTX 460 1GB OC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Du har ingen addon som bråkar/slukar resurser då? Det var ett tag sedan jag spelade wow, men då jag spelade var tex. questhelper en riktig prestandabov.

Jag använder mig av rätt så få addons men problemet finns där även helt utan addons tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Så sant fast det brukar vara så att dåligt programmerade addons äter mer och mer minne efter en tid, men ja det skadar inte att testa.

Och det ska inte vara ditt grafikkort som är för klent, jag kan köra höga settings (maxade också men då llåter datorn som ett reaplan.) på full-hd med mitt 4650 mobility!

Men hur presterar grafikkortet i andra spel? borde ju inte vara fel på din set-up om det presterar bättre i mer krävande spel.

Och angående drivrutin så ladda bara hem den nyaste av dem, den ska fixa det som de gamla fixade också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

intressant, jag har ju hört en hel del om att nvidia generellt klarar sig mycket bättre i WoW (och starcraft 2) än vad ATI gör. funderar på att köpa 2 st av dessa:

Asus GeForce GTX 460 1GB OC

Wow har mycket dåligt SLI-stöd vad jag hört. Kan tom, bli att det underpresterar. Satsa på singelkort isf,kanske ett 560 eller 570?

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

det blev lite bättre nu med ny installation av chipset tillsammans med den lilla kod-raden för att lägga till directx11. Jag måste fortsätta testa lite för att se om det verkligen har blivit bättre eller om det var tillfälligt. Det känns som att min nuvarande dator har varit en galet olycklig sammansättning av komponenter och att jag kanske ska sata på en ny med sandy bridge och nvidia-kort.

jag återkommer efter lite flera tester, tack för alla hjälp hittills!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

det blev lite bättre nu med ny installation av chipset tillsammans med den lilla kod-raden för att lägga till directx11. Jag måste fortsätta testa lite för att se om det verkligen har blivit bättre eller om det var tillfälligt. Det känns som att min nuvarande dator har varit en galet olycklig sammansättning av komponenter och att jag kanske ska sata på en ny med sandy bridge och nvidia-kort.

jag återkommer efter lite flera tester, tack för alla hjälp hittills!

Testa följande för att se om det blir någon skillnad:

Starta wow.exe från wow mappen, inte från launchern.

Under avancerade grafikinställningar:
Stäng av sunshafts
Sätt liquid effects på low

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Testa följande för att se om det blir någon skillnad:

Starta wow.exe från wow mappen, inte från launchern.

Under avancerade grafikinställningar:
Stäng av sunshafts
Sätt liquid effects på low

Jag har sunshafts "off" men liquid details är på näst högsta, det borde väl min dator klara av att leverara ändå tycker man?

Ska testa ikväll att dra i varje regel för sig och se var den börjar bråka med mig. Det verkar som att allting på "High" faktiskt fungerar just nu dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska funka utmärkt. Du måste ha drivrutins eller inkompatibilitetsproblem eller något. Du säger ju även att din dator varit seg generellt sen du fått den. Du kanske ska testa att flasha om ditt moderkort till senare version eller något om det finns ute.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Har en nästan identisk dator som dig, och jag kan spela WoW på 1920x1080p på min 24" skärm med allt på Ultra utan problem. Har även 100Mbit.

Något måste vara riktigt fel då du säger att du knappt kan spela på fair..