EVGA Power Boost lovar högre stabilitet för PCI Express

Permalänk
Medlem

Solklart köp!
Kommer se riktigt nice ut i min burk brevid mitt Kill nätverkskort

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Skulle vara klockrent om sweclockers kunde göra en recension på denna.

Skrivet av ceogar:

Solklart köp!
Kommer se riktigt nice ut i min burk brevid mitt Kill nätverkskort

big lulz brah!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

*slap* Herrejösses hur dumma får folk bli?

Just nu hamnade EVGAb-kvalla marknaden då det är moderkort´s tillverkarens ansvar att försäkra sig om att befintliga strömkretsar som finns på mobo räcker till ett fullskaligt system.
[u]Även ett som är O.C, för den som kör med seriös O.C köper inte heller ett mobo för 500:-[/u]

Här har dom flyttat ansvaret till PSU tillverkarna å fortsätter detta kan dom snart helt utesluta strömkretsar då allt ansvar ligger på PSU.

Ex: Skulle mobo tillverkare som EVGA få till nån typ av standard att "hej vi skiter i kunder å andra, bara vi tjänar mer pengar" flytta strömförsörjningsansvaret på moduler till nätaggstillverkarna så kommer vi få ett kraftigt generations problem!

Riktigt j*vla dåligt, å ger en fruktansvärd dålig känsla vad EVGA är ute efter. Som sagt STORT MINUS!

HJÄLP!!
För mycket fet text, färger och understruken text!

Permalänk
Medlem

Jag har redan en molex inbyggd bredvid pcie men att ta en konverter och leverera ström baklänges in i bussen känns lite väl ghettomod och är rätt vanskligt.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Musikälskare

Låter som ett fail detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

HJÄLP!!
För mycket fet text, färger och understruken text!

En som klagade när jag tyckte han skrek med "ATT BARA ANVÄNDA STORA BOKSTÄVER"
Så de var en liten förevisning för han, dock vidhåller jag behovet av färg/underline/bold vid "Ex:..."

Skrivet av Leovinus:

Jag har redan en molex inbyggd bredvid pcie men att ta en konverter och leverera ström baklänges in i bussen känns lite väl ghettomod och är rätt vanskligt.

Inte ens en konverter, utan vad ditt agg ger som mobo får. Fram med lödkolven å löd på +5, +3.3 på sketet pci kort å få dig en superdator.

PCI Express - Wikipedia, the free encyclopedia
Bläddra ner till "Pinout" Lycka till!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Antielefant

Umm... alla ni som tycker detta är någon sorts skräpprodukt...

Med 2x580 på ett normalt moderkort, oavsett modell, finns det inte ens 100W kvar till CPU av de watt moderkortet teoretiskt kan dra genom ATX12V och ATX24p. Klockar du grafikkorten stöter du på exakt samma bekymmer med 570, och 6970.

Vad är det som är så "fel" med att lägga till en extra molex precis där den behövs, nämligen till grafikkortens tredje strömkälla - PCI-E bussen?

Mig veterligen är det bara Asus R3E som faktiskt stoppat dit tillräckligt med strömkontakter på moderkortet, men långt ifrån alla kör ju R3E.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Umm... alla ni som tycker detta är någon sorts skräpprodukt...

Med 2x580 på ett normalt moderkort, oavsett modell, finns det inte ens 100W kvar till CPU av de watt moderkortet teoretiskt kan dra genom ATX12V och ATX24p. Klockar du grafikkorten stöter du på exakt samma bekymmer med 570, och 6970.

Vad är det som är så "fel" med att lägga till en extra molex precis där den behövs, nämligen till grafikkortens tredje strömkälla - PCI-E bussen?

Mig veterligen är det bara Asus R3E som faktiskt stoppat dit tillräckligt med strömkontakter på moderkortet, men långt ifrån alla kör ju R3E.

Menar du att detta eventuellt hade hjälpt de med 580 SLI och en klockad prolle? Har ju läst ett antal trådar om problem som inte får de stabila trots kraftfullt nätagg.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Menar du att detta eventuellt hade hjälpt de med 580 SLI och en klockad prolle? Har ju läst ett antal trådar om problem som inte får de stabila trots kraftfullt nätagg.

Om du läser i den tråden som någon länkade till där zcenix skrev i så förstår du vad han pratar om :).

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... alla ni som tycker detta är någon sorts skräpprodukt...

Med 2x580 på ett normalt moderkort, oavsett modell, finns det inte ens 100W kvar till CPU av de watt moderkortet teoretiskt kan dra genom ATX12V och ATX24p. Klockar du grafikkorten stöter du på exakt samma bekymmer med 570, och 6970.

Vad är det som är så "fel" med att lägga till en extra molex precis där den behövs, nämligen till grafikkortens tredje strömkälla - PCI-E bussen?

Mig veterligen är det bara Asus R3E som faktiskt stoppat dit tillräckligt med strömkontakter på moderkortet, men långt ifrån alla kör ju R3E.

Jamen då var de klart! Du vill se en försämring från mobo tillverkare å godtar det.
Jag däremot gör de inte, köper jag en produkt som ska klara x+y+z så ska de f*nimig inte vara några problem pga av mobo tillverkare har "glömt" montera dit tillräcklig kapacitet.
Men de klart, köper man vara B men systemet kräver vara A så får man faktiskt skylla sig själv.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Jamen då var de klart! Du vill se en försämring från mobo tillverkare å godtar det.
Jag däremot gör de inte, köper jag en produkt som ska klara x+y+z så ska de f*nimig inte vara några problem pga av mobo tillverkare har "glömt" montera dit tillräcklig kapacitet.
Men de klart, köper man vara B men systemet kräver vara A så får man faktiskt skylla sig själv.

Du verkar inte förstå vad du citerar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jorå, ifall de är så att mobotillverkare har problem å hålla en effekt så kan man tillföra lämplig styrström. Men denna ska ju inte direktkopplas i slutet på moderkortet bara för att sen sätta stämpel "über c.o cert with bla bla", har dom problem med nuvarande atx standard så ska dom ta upp de me bransch organisationen å inte genom kund "här vi fixar en budget skit sak så vi å ni blir nöjda" ingen som vinner på det.
Hur blir det den dagen en komponent går sönder i ditt system å du ska göra en korrekt RMA?
Kör med mer än systemet klarar så därför kopplar jag in nåt som inte är godkänt mer än att mobo tillverkarna tillhandahåller dessa.
1: Ditt fel?
2: Mobo tillverkaren?
3: Nätaggstillverkarn?
4: Modul som brann upp å dennes tillverkares fel?

Orici: Citera gärna mer än bara en tom mening.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

*slap* Herrejösses hur dumma får folk bli?

Just nu hamnade EVGAb-kvalla marknaden då det är moderkort´s tillverkarens ansvar att försäkra sig om att befintliga strömkretsar som finns på mobo räcker till ett fullskaligt system.
[u]Även ett som är O.C, för den som kör med seriös O.C köper inte heller ett mobo för 500:-[/u]

Här har dom flyttat ansvaret till PSU tillverkarna å fortsätter detta kan dom snart helt utesluta strömkretsar då allt ansvar ligger på PSU.

Ex: Skulle mobo tillverkare som EVGA få till nån typ av standard att "hej vi skiter i kunder å andra, bara vi tjänar mer pengar" flytta strömförsörjningsansvaret på moduler till nätaggstillverkarna så kommer vi få ett kraftigt generations problem!

Riktigt j*vla dåligt, å ger en fruktansvärd dålig känsla vad EVGA är ute efter. Som sagt STORT MINUS!

Moderkortstillverkarna ser nog till att bygga moderkort för vad dom lovar, men dom kanske inte lovar att du ska kunna O.Ca med två sli kopplade 580 grafikkort.

Därav släpper evga denna "mod" för att folk som köpt fel moderkort, eller köpt för klena moderkort, eller haft för klena moderkort ska kunna dra nytta av 2st 580 i sli, sen att swec har formulerat nyheten som i bästa aftonbladet-andan är en heeeelt annan femma.

Jag tror att du har uppfattat det hela galet till vad denna produkt/mod igentligen är för!

Permalänk
Medlem

om man utgår från videon som riktar sig till "köp denna för att öka prestanda" så är de inte en modd för att förbättra sli körning, så nej jag står vid att detta är en skitsak som folk tror sig behöva.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

om man utgår från videon som riktar sig till "köp denna för att öka prestanda" så är de inte en modd för att förbättra sli körning, så nej jag står vid att detta är en skitsak som folk tror sig behöva.

för folk som kör på det värsta dvs SLI riggar med 4/580's elelr till och med folding riggar för X-antal tusen så är inte detta en störe utgift och jga köper hellre en sån här liten "försäkring" för 200kr än att byta moderkort när man har bränt alla PCI-E slot

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Herregud.. inte är det samma tjafs när det finns Molex-kontakt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

En perk som sitter som en kråka, du får inte ett piss i rma ifall den skulle bränna mobo.
Att döma av dimensioner på kablarna (finns ingen info) så ger detta max 25w
"It provides clean power to your PCI-E bus," Å hur f*n kom dom fram till detta? Direktmatning från nätagg till bakre strömlinje är å kan aldrig anses som säkert bra sätt att fixa ett problem.

Nej finns de problem med dagens standard så får man utöka med ytterligare en strömkontakt på mobo istället för å lura kunder.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

för folk som kör på det värsta dvs SLI riggar med 4/580's elelr till och med folding riggar för X-antal tusen så är inte detta en störe utgift och jga köper hellre en sån här liten "försäkring" för 200kr än att byta moderkort när man har bränt alla PCI-E slot

Har du någonsin hört talas om detta fenomen? Jag har då inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Har du någonsin hört talas om detta fenomen? Jag har då inte gjort det.

Inte jag heller. Verkar väldigt osannolikt att bränna slotarna.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomS:

Inte jag heller. Verkar väldigt osannolikt att bränna slotarna.

att bränna en slot är ju inte svårt om det är kortslutnings kopplat

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Sephinator:

Japp. Hur får annars svagare grafikkort ström?

tror inte du förstod min fråga... Jag menar kan PCI-ex ta emot ström genom att man pluggar i ström ner i kontakten... förstår ju att den kan ge ström men inte ta emot...

Det borde ju vara som att plugga i ett elaggregat i eluttaget för att få extra kräm till dammsugaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomS:

Inte jag heller. Verkar väldigt osannolikt att bränna slotarna.

Såvida där inte här någon defekt, som i sin tur frambringar en kortslutning, så är det verkligen osannolikt. Skulle nu porten ifråga vara defekt så är det också något som inte går att lösa genom att bara trycka ner två sladdar från nätagget, i en PCIe-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

tror inte du förstod min fråga... Jag menar kan PCI-ex ta emot ström genom att man pluggar i ström ner i kontakten... förstår ju att den kan ge ström men inte ta emot...

Det borde ju vara som att plugga i ett elaggregat i eluttaget för att få extra kräm till dammsugaren

Tror inte det spelar någon roll då allt är sammankopplat, spelar ingen roll vart strömmen kommer in liksom, alla pci-e slottars el-linor är sammankopplade. Om strömmen kommer in i en pci-e 1x port eller från en molexkontakt 2 cm över spelar nog ingen roll.

Tänk dig två sladdar som går från ett batteri och sedan en lampa vid slutet av dem. Spelar ju ingen roll om man kopplar in ett extra batteri precis vid det andra batteriets poler eller precis vid lampan.

Dock förstår jag inte hur och när detta kan hjälpa och varför. Behöver grafikkortet extra ström (som i 90% av fallen), så får det väl det genom en kontakt vid grafikkortet?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Inte alltid. Mitt mobo har en extra molex och det har inget inbyggt graffe. Det är bara extra hungrigt helt enkelt!

@nfskillen: vackert! ^^

Mitt har minst 8st inbygsa Fermi 100, då behöver man EN extra molex, framföralt för att få 7v (12-5).
Har ingen anning om det hjälper, men så vitt JAG vet var den extra molexen till för CPUn, under 20-24pin atx kontakts perioden. Kan visserliggen tanken mig att extra jordpunkter, som det stor på kontakten, kan förbättre lite. Men att våga slänga in mer späning på pciex skulle jag inte våga med min begränsade kunskap. Tror nog mer på ett bättre agg eller mb, fick däremot intrycket om att var till andra mb an evga och att det var ett minst sagt sen aprilskämt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.