Gaming dator 15k, första dator bygge ! Behöver tips :)

Permalänk

Gaming dator 15k, första dator bygge ! Behöver tips :)

Hej ! Detta är mitt första dator bygge och jag ska ha datorn till spel , ska kunna spela nyare spel på högsta upplösning osv, maxa helt enkelt !

Vill veta vad ni tycker om det ?

- är det bra dator för pengarna ?

- Passar delarna tsm ?

Mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt ut chassit och hårddisken mot kanske ett HAF X och Westen Digital Caviar Blue/black.
Ska du överklocka något? Har hört att deras referenskylare är bra (har själv en i5 760, med ref. kylare), så det kanske är lite onödigt med en annan CPU kylare?
Paketet ser dock bra ut!

Permalänk
Medlem

Byt ut minnena till tex ett 6gb kit (3x2gb). Minnena du valt är optimalt för am3/s1156 (dualchannel) till 1366 vill du nyttja dess tripplechannel (3 eller 6 minnesmoduler)

Permalänk
Medlem

byt ut RAM-minnena, socket 1366 ska ha triple channel Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 XMS3 - Inet.se som ex.

Permalänk
Medlem

kan du inte bara vänta till Sandy Bridge, om du inte vet vad det är: sandy bridge - Google Search

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av SirNicky:

Jag hade nog bytt ut chassit och hårddisken mot kanske ett HAF X och Westen Digital Caviar Blue/black.
Ska du överklocka något? Har hört att deras referenskylare är bra (har själv en i5 760, med ref. kylare), så det kanske är lite onödigt med en annan CPU kylare?
Paketet ser dock bra ut!

kommer nog inte att överklocka då jag inte är så insatt i hur det går till så att säga, jaha okej, men vad är det som är bättre med haf x chassit och mitt chassi som jag valt ? .. ursäkta om jag ställer dumma frågor, men vad är en referens kylare ? , sån man får med i förpackningen eller ? ..

Visa signatur

Permalänk

Klart du ska ha en extra kylare. De medföljande är inte direkt något att hänga i granen på grund av deras ljudnivå.
Jag hade personligen kört på vätskekylning.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Byt ut minnena till tex ett 6gb kit (3x2gb). Minnena du valt är optimalt för am3/s1156 (dualchannel) till 1366 vill du nyttja dess tripplechannel (3 eller 6 minnesmoduler)

Okej tack för hjälpen bytt ut minnena och priset blir nu ist

13.997 :-

Skrivet av saltiiz:

byt ut RAM-minnena, socket 1366 ska ha triple channel Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 XMS3 - Inet.se som ex.

bytt ut dom nu

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Klart du ska ha en extra kylare. De medföljande är inte direkt något att hänga i granen på grund av deras ljudnivå.
Jag hade personligen kört på vätskekylning.

Men den som jag har tagit med då är det nått o ha ?

Är den bra eller va tror du ?

Vätskekylning ? .. nu får du nästan förklara för mig , som sagt ber om ursäkt om ja ställer dumma frågor men ja är inte så insatt ... mitt första bygge nämligen !

Visa signatur

Permalänk

När de gäller mitt val av chassi , va tror ni om det ? , Är det bra luft flöde i det osv ? ..
Vill ha ett chassi med så bra luft flöde som möjligt, gärna tyst också , men så länge allt är hyfsat kallt där inne så är det lugnt

Visa signatur

Permalänk

Det har varit ALLTFOR manga tradar med inkop datorer.
Sandy Bridge som hundra anvandare har sagt samma sak: Vanta pa Sandy Bridge, de ar ute den 9 januari i Sverige. Osv osv

Jag sag bara en sak som alla har sagt: VANTA PA SANDY BRIDGE! Du lar inte angra dig med att vanta;)

Lycka till!:P

Permalänk
Medlem

Ska du inte slänga in en ssd i paketet?

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Ska du inte slänga in en ssd i paketet?

Jo självklart ska jag ha en ssd också, men det får vänta till nästa månad , du vet jag sitter ju inte på bank precis (A) hehe, men det kommer också tips på någon bra ssd då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang. chassit:Corsair 600T
Jag har ett själv och är mer än nöjd...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Ang. chassit:Corsair 600T
Jag har ett själv och är mer än nöjd...

jaha okej , fan vad nice, hur pass rymligt är det så att säga ? får man plats med även väldigt långa grafikkort osv ? bra luftflöde ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på Tom´s video så får du svar på allt även om han är kritisk på en del punkter...

PS. Lättjobbat, gott om plats och en del snygga lösningar om jag själv får säga något...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Kolla på Tom´s video så får du svar på allt även om han är kritisk på en del punkter...

ska göra de tack för hjälpen !

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett cm storm sniper, riktigt fint det också ! Går att reglera fläktarna med den medföljande fläktkontrollen samt stänga av respektive på ljuset !

Rymligt är det också !

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Skrivet av wartech:

Jag har ett cm storm sniper, riktigt fint det också ! Går att reglera fläktarna med den medföljande fläktkontrollen samt stänga av respektive på ljuset !

Rymligt är det också !

Jag har faktiskt kollat in det också, så jag är lite " in the middle of nowhere " just nu , hehe besluts ångest .. sniper eller 600 t ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Rymligt är det också !

Det var dom två jag själv valde mellan men föll för Corsairen...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Det var dom två jag själv valde mellan men föll för Corsairen...

Nä fan jag får gå på min första känsla gillar det jag ser på Corsair 600 t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Men den som jag har tagit med då är det nått o ha ?

Är den bra eller va tror du ?

Vätskekylning ? .. nu får du nästan förklara för mig , som sagt ber om ursäkt om ja ställer dumma frågor men ja är inte så insatt ... mitt första bygge nämligen !

Jag hade personligen använt en Noctua nh-u12p istället : )

jämförelse mellan dem båda Jmfr - Inet.se

Mvh

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Skrivet av haaken:

Jag hade personligen använt en Noctua nh-u12p istället : )

jämförelse mellan dem båda Jmfr - Inet.se

Mvh

Okej, efter att ha sett jämförelsen så bytte jag till Noctua'n ist bara en sån sak som att man får 6 års garanti på det är ju nice

tack för hjälpen by the way

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller varför inte ta steget fullt ut och ta denna Noctua NH-D14 om du vill ha den bästa...

PS: Den får plats i 600:an men även här kolla videon ...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Eller varför inte ta steget fullt ut och ta denna Noctua NH-D14 om du vill ha den bästa...

PS: Den får plats i 600:an men även här kolla videon ...

Läste någon stanns att inet inte monterar den , för dom har haft problem med att den lossnat osv under frakt, och då får jag själv montera in den och eftersom jag aldrig har satt ihop nått inom dator så veti fan om det är så bra ? .. eller det kanske är lätt ? ..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

Alltså jag har aldrig satt ihop en dator själv, det är därför jag inte vågar mig på att pilla där så att säga,

Att sätta ihop en dator med orginaldelar är nästan lika enkelt som att skruva ihop en cykel. Du har massor av manualer och det finns videos på YT som är väldigt hjälpsamma. T.ex denna: YouTube - PC Computer System Build Guide Featuring AMD Vision Black NCIX Tech Tips

Det enda som kan vara klyddigt är LEDkablarna från chassit till moderkortet. klarar du inte det genom mobo-manualen kan du antagligen ringa Inetsupport eller så kan du skriva till mig så ringer jag upp och guidar dig;)

Edit: Det enda du egentligen behöver tänka på är att jorda dig, exempelvis koppla in PSU först av allt och koppla in den till väggen fast slå av strömknappen. Eller köpa med ett ESD-armband;)

Lycka till!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Att sätta ihop en dator med orginaldelar är nästan lika enkelt som att skruva ihop en cykel. Du har massor av manualer och det finns videos på YT som är väldigt hjälpsamma. T.ex denna: YouTube - PC Computer System Build Guide Featuring AMD Vision Black NCIX Tech Tips

Det enda som kan vara klyddigt är LEDkablarna från chassit till moderkortet. klarar du inte det genom mobo-manualen kan du antagligen ringa Inetsupport eller så kan du skriva till mig så ringer jag upp och guidar dig;)

Edit: Det enda du egentligen behöver tänka på är att jorda dig, exempelvis koppla in PSU först av allt och koppla in den till väggen fast slå av strömknappen. Eller köpa med ett ESD-armband;)

Lycka till!

Shit, asså det ser ju så jäkla lätt ut när han gör det , men han kan ju sina saker också kollade på bygget och kabel dragningarna fett nice Men ja kan typ noll när de gälller o bygga ihop datorer eller ddra kablar haha, 15 k är inte nått man bara leker med så där,..

hur är inet.se med sina kabel dragningar någon som vet ? ..

Mvh !

Visa signatur

Permalänk

sen tänkte jag på en sak, min processor i7 950 , hur pass framtidsäker är den ? eller ska man satsa på amd's 6 kärninga processor ist ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv en 950 och jag tror nog att den håller ett bra tag till framför allt med lite lätt överklockning...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Har själv en 950 och jag tror nog att den håller ett bra tag till framför allt med lite lätt överklockning...

ja okej, dock kan jag inte överklockning då jag är en noob när de gäller datorer som du kanske kan läsa dig till hehe ,)

Men ja håller mig till 950

Visa signatur