Datorn dör när jag kör grafikkrävande spel

Permalänk
Medlem

Datorn dör när jag kör grafikkrävande spel

När jag kör grafikkrävande spel så som Just Cause 2 (max inställningar 1920x1080) så startar datorn ibland om sig helt random utan förvarning. Händer även vid vissa andra spel, men inte många. Jag själv tror det kan bero på mitt nätagg på 650W. Kan det vara något fel på kombination av grafikkort och nättagg?

Nu har jag felsökt länge och inte hittat något annat fel så antar att det ligger här. Men vad tror ni, hjälper det mig om jag köper ett nytt nätagg?

Mina specs är det som står i min signatur.

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturerna ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Temperaturerna är ingen fara. CPUn går aldrig över 55 grader och grafikkortet går aldrig över 65 grader. Noctua U12P kylare på CPU samt Actic Cooling Accelero Extreme till mitt 4870X2.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Nätagget är nu 1.5 år. Inköpt sommaren 2009.

Permalänk
Medlem

650watt ska klara det gallant, Super series är inget superagg direkt så det är värt att byta även om det inte skulle vara nätagget.

Enligt Swecs test så sak det vara 2års garanti på nätagget så testa å se om du kan få det utbytt mot något annat om du nu har kvitto kvar.

Permalänk
Medlem

Nej det är inget supernätagg. Nu har den startat om 2-3 ggr under kvällen på 2-3 timmar. Nu orkar jag inte längre. Vad rekommenderar ni för nätagg, tänkte köpa något imorgon lokalt och då är det netonnet, kjell & co, clas ohlsson, siba, elgiganten och onoff som finns tillgängligt. Vad rekommenderas?

Är ganska dålig på just nätagg, brukar köpa tillräckligt watt så att säga men när det kommer till kvalitet vet jag inte mer än vilka märken som tillverkar bra saker.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/natdelar/xf...

Där har du ett riktigt bra nätagg för pengarna, Kjell och Co har inga bra nätagg förutom Corsair VX450 och det är väll lite på gränsen för din rig sen har det bara en PCI-E kabel, Elgiganten osv har knappast något av värde heller.

Permalänk
Medlem

Du säger att du får omstarter, men kan inte det vara windows som startar om istället för att rapportera ett fel?
Jag vet inte hur det ser ut i Vista eller 7, men i XP går man till kontrollpanelen/system/avancerat/start och återhämtning (eller vad det nu står i svenska windows) och där ser man till att "Starta om automatiskt" inte är ibockat under Systemfel.

... då kanske du får upp en blåskärm eller något med ett felmeddelande som kan ge något.
(Får du inte nått felmeddelande efter att du gjort ovanstående, utan samma omstarter som innan, så låter det ju helt klart som nätagget är mest sannolika boven)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har datorn alltid startat om under grafikkrävande spel eller är det nåt nytt? Startar datorn om vid andra tillfällen än under spel? Om det är något nytt kan det ju vara något du installerat som ställt till det.

Tycker iofs att det låter som om det har mer med grafikkortet än nätaggregatet att göra. Antar att du kollat drivisarna? Testat att avinstallera grafikdrivisarna och installera om? Senast jag hade ett liknande problem var det grafikkortets drivrutiner som spökade.

Googlat om andra haft samma problem med spelen? Eller med ditt grafikkort i de spelen? Eller problem med drivrutinerna?

Om du nu skulle bestämma dig för att köpa ett nytt nätagg kan jag rekommendera Corsairs. Har ett HX520 nu och det har funkat problemfritt i nästan 5 år. Bygger en ny dator och har precis köpt ett Corsair HX750W. Tänkte köpa storebrodern HX850W, som fått vädligt bra betyg i tester, men i slutänden sa plånboken att jag faktiskt klarar mig med ett 750W nätaggregat.

Visa signatur

Dator: Samsung Syncmaster 940B, NZXT Lexa, Corsair CMPSU-HX520EU, Asus P5B-E Plus, C2D E6300, Scythe Ninja PLUS, Corsair TWIN2X6400C4 2x1GB Kit, Samsung SpinPoint T166 SATA2 320GB/400GB, Samsung SpinPoint P120 ATA/133 250GB, NEC AD-7173

Permalänk

Kanske detta, mycket nöjd med mitt.

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/natdelar/Corsair-PowerSupply750WTX/121813.3031/

Har haft lite problem med Just Cause 2 jag med, hängde sig titt som tätt.
Ominstallation av spelet hjälpte tydligen. Kör med C2D E8600@4GHz och GTX 570.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Ok, ska ta en titt vad som finns inne idag.

Ominstallation har jag provat, men problemet är inte att det hänger sig utan att datorn plötsligt dör och sedan startar upp efter 3-5 sekunder igen. Jag tror att det är spänningsfall eller dylikt som får nätagget att slå av pga. spärrar.

Permalänk

om ditt problem

Jag vet inte om detta kan vara en bidragande faktor, men kör du med internt ljudkort eller externt Pci eller pci -e ljudkort? jag har sålt många ljudkort pga dem kör med det interna för deras ljudkort ej klarar av det, men testa det iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K ivybridge, EVGA GTX 690, 16 GB DDR3 vengeance LP blue, 120 GB OCZ Revodrive Pci Express SSD, Chassi Corsair Vengeance C70 Military Green, Moderkort: AsRock z77 professional ATX, PSU Cougar CM 1000W, Fläktar Noctua 120 MM 140 MM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du säger att du får omstarter, men kan inte det vara windows som startar om istället för att rapportera ett fel?
Jag vet inte hur det ser ut i Vista eller 7, men i XP går man till kontrollpanelen/system/avancerat/start och återhämtning (eller vad det nu står i svenska windows) och där ser man till att "Starta om automatiskt" inte är ibockat under Systemfel.

... då kanske du får upp en blåskärm eller något med ett felmeddelande som kan ge något.
(Får du inte nått felmeddelande efter att du gjort ovanstående, utan samma omstarter som innan, så låter det ju helt klart som nätagget är mest sannolika boven)

Nej jag tror inte det beror på windows då inga loggfiler har sparats trots att det är ikryssat att det ska skapas. Får inte heller någon form av bluescreen. Bara svart, sedan tar det som sagt 3-5 sek och så startar den igen.

Skrivet av zcrooge:

Har datorn alltid startat om under grafikkrävande spel eller är det nåt nytt? Startar datorn om vid andra tillfällen än under spel? Om det är något nytt kan det ju vara något du installerat som ställt till det.

Tycker iofs att det låter som om det har mer med grafikkortet än nätaggregatet att göra. Antar att du kollat drivisarna? Testat att avinstallera grafikdrivisarna och installera om? Senast jag hade ett liknande problem var det grafikkortets drivrutiner som spökade.

Googlat om andra haft samma problem med spelen? Eller med ditt grafikkort i de spelen? Eller problem med drivrutinerna?

Om du nu skulle bestämma dig för att köpa ett nytt nätagg kan jag rekommendera Corsairs. Har ett HX520 nu och det har funkat problemfritt i nästan 5 år. Bygger en ny dator och har precis köpt ett Corsair HX750W. Tänkte köpa storebrodern HX850W, som fått vädligt bra betyg i tester, men i slutänden sa plånboken att jag faktiskt klarar mig med ett 750W nätaggregat.

Ja den har alltid gjort detta vid grafikkrävande spel. Har formaterat några gånger, körde t.o.m Vista från början. Men nu är det Windows 7 Home x64 som gäller. Ja drivrutinerna har jag både kört gamla och även de senaste som jag har just nu.

Ja, jag har googlat på problemet med respektive spel men hittar ingenting, tyvärr.

Ok, jag tittar på ett Corsair HX750W nu och får nog bli ett sådant. Men som du säger kan det också vara grafikkortet men jag börjar med nätaggregatet som ändå inte är av någon direkt kvalitet.

Skrivet av VeteraneN:

Jag vet inte om detta kan vara en bidragande faktor, men kör du med internt ljudkort eller externt Pci eller pci -e ljudkort? jag har sålt många ljudkort pga dem kör med det interna för deras ljudkort ej klarar av det, men testa det iaf.

Jag kör inte med något av det egentligen då jag har ett par Logitech G35 hörlurar som kör via USB.

Permalänk

Jag kör inte med något av det egentligen då jag har ett par Logitech G35 hörlurar som kör via USB.[/QUOTE]

hmm testa inaktivera ljudkortet, vet inte direkt hur de kommer funka, men värt

Visa signatur

Intel i7 3770K ivybridge, EVGA GTX 690, 16 GB DDR3 vengeance LP blue, 120 GB OCZ Revodrive Pci Express SSD, Chassi Corsair Vengeance C70 Military Green, Moderkort: AsRock z77 professional ATX, PSU Cougar CM 1000W, Fläktar Noctua 120 MM 140 MM.

Permalänk
Medlem

Om du nu skulle bestämma dig för att köpa ett nytt nätagg kan jag rekommendera Corsairs. Har ett HX520 nu och det har funkat problemfritt i nästan 5 år.

har väll inte ens funnit i 4 år:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Kanske minnena på grafikkortet som blir för varma?

Har du testat att köra med öppen sida?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Kanske har skadat modekortet och/eller att det blir för varmt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ja jag har provat köra med öppen sida, verkar inte hjälpa dessvärre.

SvenQ - Jo kanske, men jag tror nätagget som sagt först och främst. Så ska prova byta ut det till att börja med. Får bli att göra detta under veckan.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! tacksam ifall du kommer på vad som är felet

Permalänk

fortsätter på det svenq gick in på. En vän till mig hade ett liknande problem och det visade sig att det var nordbryggan som spökade. Den ska tåla höga temperaturer, enda upp till 100 grader men på hans moderkort peaka det på...ja det var mer än 100 grader i alla fall.

Så testa att stressa nordbryggan och se vad som händer.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

håller med ett par till härinne.

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/natdelar/xf...

prisvärt och ger vad den lovar. kanske annan wattstyrka men detta märket.

corsair och cooler master har försämrats.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av biker2:

corsair och cooler master har försämrats.

Själv skulle jag säga att Cooler Master bättrat sig medan Corsair alltid hållt hög standard.
Något speciellt du tänker på när du skriver så?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Äsch, jag har fortfarande inte fått tummen ur då min dator faktiskt fungerar (dock inte vid 100% belastning) men nu funderar jag på att byta till XFX Core Edition 850 Watt + 2st Gigabyte GTX460 OC 1 GB istället för det jag har idag. Vad trot ni? Känns det motiverat?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag faktiskt tummen ur och köpte ett XFX Core Edition Pro 850W. Detta löste alla problemen. Måste varit så att mitt förra nätagg helt enkelt inte kunde leverera tillräckligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Du skrev aldrig vad det var för märke på det gamla nätagget som inte funkade.

Ett bra märke är mycket viktigare än antal watt. Vissa märken är ökända för att vara för dåliga oavsett antal watt som skrivits på klisterlappen. Finns t.o.m tester på helkassa 1000W agg som INTE klarar mer än ett Corsair 550W som de jämförde med.

Permalänk
Medlem

Jodå, det gamla jag hade var ett Chieftec. Stod i min gamla signatur, ändradet det nyligen. Inget jag kommer köpa igen om man säger så.

Permalänk
Medlem

OK. Bra beslut.
Vissa Chieftec modeller har tydligen problem.