Nybörjare bygger dator..något som jag bör veta?

Permalänk
Medlem

Nybörjare bygger dator..något som jag bör veta?

Ja som titeln säger så ska jag ( som är nybörjaren ) bygga min nya pc.
Men det är ett par saker som jag undrar.
När jag har byggt ihop datorn, måste jag gå in i BIOS och hålla på uppdatera enheter och sånt?
Jag fick med en tub med någon krämigt i den med i min cpu fläkt, vad är det till för?

Bara några "noobiga" frågor, detta tråden kanske är i fel ställe...men ett snabbt och enkelt svar borde väl i alla fall gå att få tag i!

Permalänk

det krämiga i tuben är termisk pasta, den skall vara mellan processorn och kylaren som cpu fläkten sitter på,
mitt bästa råd till dig är att ta hjälp av en kompis som har plockat ihop en dator förut.

glöm inte distanserna mellan chassit och moderkortet, många som bränt moderkortet på det sättet

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen kompis som har gjort det förr, men finns det ingen artikel/video om sånt här?

Permalänk
Medlem

Sitter datorn redan ihop?

EDIT: Läste igen, gick lite för fort

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Musikälskare

Finns säkert på youtube men några tumregler har redan nämnts i tråden

Ta det lugnt och metodiskt och dubbelkolla alla kablar osv, läs på ordentligt innan du sätter igång

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan är en klassiker.

Saker som folk ofta verkar missa:

  1. Distanser mellan moderkortet och chassit.

  2. Skydda komponentern mot ESD.

  3. ATX12V-strömkontakten som ska sitta i övre vänstra hörnet av moderkotet.

Och den där tuben är kylpasta som ska sitta mellan processorn och kylaren för att se till att värmen leds på ett bra sätt.

Och just det ja, det är alltid bra att flasha till senaste BIOS:et.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Måste googla hur man updaterar bios och sånt..
Men tack för alla snabba svar!

Hittade en sjukt bra video för alla nybörjare som har läst denna tråd:
http://www.youtube.com/watch?v=KE6zl1Lt39w&feature=channel

Permalänk
Medlem

Om allt fungerar som det ska finns det egentligen ingen anledning att uppdatera BIOS. Lycka till med byggandet

Visa signatur

/Seriously