Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort?

Hej alla! Jag är trött på mitt gamla Creative SoundBlaster Audigy SE pga att t.ex equalizer m.m inte fungerar i windows 7. Jag har försökt med en massa fix så som Daniel_K patcherna men det visade sig vara ostabilt som satan. Nu letar jag efter ett nytt ljudkort i 500kr klassen. Det ska vara win7 kompatibelt och all programvara ska fungera och självklart ska det vara bra ljud (likvärdigt med SB Audigy). Om någon har ett tips så hojta till!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

Köp ett Sound Blaster X-Fi på tradera för några hundralappar. Så gjorde jag, sjukt värt alternativ.
Använder i Win 7, funkar finfint!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Vill du ha bästa möjliga ljud till lägsta möjliga pris? Asus xonar d1/dx är svaret.. Samma ljud som det betydligt dyrare d2/d2x på stereoljud

Permalänk
Medlem

Fungerar all programvara i asus xonar och hur är ljudet jämfört med soundblaster?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

Javisst fungerar programvaran som hänger med Asus Xonar, jag kör på D1 och allt fungerar utan problem. Vet inte hur ljudet är jämfört med Soundblaster.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Javisst fungerar programvaran som hänger med Asus Xonar, jag kör på D1 och allt fungerar utan problem. Vet inte hur ljudet är jämfört med Soundblaster.

Oj formulerade mig inte riktigt utan jag menade programvara (equalizer) i win7?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

Fungerar all programvara i asus xonar och hur är ljudet jämfört med soundblaster?

Asus programvara är betydligt bättre och mer buggri jämfört med creatives. Dessutom har asus överlägsen ljudkvalitet. d1/dx utklassar i princip creatives dyraste kort.

Det enda som creative har är riktigt EAX 5, vilket utnyttjas i vissa spel (tror inte det är många dock). Asus kortet emulerar detta, vilket kanske ger 2 fps mindre i spelet.

Köp asus om du vill ha ljudkvalitet. Köp creative ifall du skiter i ljudet och kan betala lite mer och står ut med buggiga drivrutiner, men att du spelar mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

Oj formulerade mig inte riktigt utan jag menade programvara (equalizer) i win7?:)

Den är lite liten tycker jag, man måste sikta rätt bra men funkar gör den allt. Tog en bild:

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

+1 På det Defeat^ skrev, min bror har två stycken ljudkort ett ASUS DX och ett Creative SupremeFX X-Fi tror jag det heter. Hans åsikt är att ASUS kortet har överlägsen i ljudkvalité för musik t.ex, men han tycker att Creative kortet är mycket bättre till spel då det ger ett klarare ljud vilken han tycker är bra i spel men det låter inte riktigt lika bra som ASUS kortet när man lyssnar på musik. Så det är lite upp till dig kanske vad du ska ha det till. Om du ska lyssna musik och inte direkt bryr dig om att du kanske inte hör fotstegen lika klart så skulle jag ta ASUS kortet alla dagar i veckan.

Även jag har ett ASUS kort och det funkar mumma med equalizer (även om jag kör den platt). Jag har hört att min bror klagar på programvaran till sitt Creative så det Defeat^ om buggig programvara stämmer nog tyvärr.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

+1 På det Defeat^ skrev, min bror har två stycken ljudkort ett ASUS DX och ett Creative SupremeFX X-Fi tror jag det heter. Hans åsikt är att ASUS kortet har överlägsen i ljudkvalité för musik t.ex, men han tycker att Creative kortet är mycket bättre till spel då det ger ett klarare ljud vilken han tycker är bra i spel men det låter inte riktigt lika bra som ASUS kortet när man lyssnar på musik. Så det är lite upp till dig kanske vad du ska ha det till. Om du ska lyssna musik och inte direkt bryr dig om att du kanske inte hör fotstegen lika klart så skulle jag ta ASUS kortet alla dagar i veckan.

Även jag har ett ASUS kort och det funkar mumma med equalizer (även om jag kör den platt). Jag har hört att min bror klagar på programvaran till sitt Creative så det Defeat^ om buggig programvara stämmer nog tyvärr.

en fråga till dig hur upplever du skillanaden mellan ditt Essence st och Dx korten dvs i spel , musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

en fråga till dig hur upplever du skillanaden mellan ditt Essence st och Dx korten dvs i spel , musik

Tyvärr så har jag inte testat det ordentligt eftersom DX kortet är min brors och sitter i hans dator och mitt Xonar i min, och jag har aldrig lyssnat på båda korten under samma förutsättningar med samma låt, hörlurar och inställningar så jag kan tyvärr inte säga på rak arm vilket jag tycker låter bäst av dom.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Den är lite liten tycker jag, man måste sikta rätt bra men funkar gör den allt. Tog en bild:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/eq%20win7%2064.jpg

Ser ju riktigt trevligt ut:)

Skrivet av AlbertMwugabi:

Jo jag har allt märkt detta. Har tröttnat fullständigt på creatives skit-_-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är iallafall sugen på ett asus xonar:d men bara att alla funktioner fungerar i win7:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

Tror den största skillnaden är att essence har en hörlursförstärkare, vilket ger kraftigare och bättre ljud i hörlurar. Den skickar alltså iväg ett starkare ljud. Tror inte själva ljudet låter så mycket bättre. Dessutom går DACen att byta ut på Essence (kan ge bättre ljud), tror inte det går på d2x.

Dessutom har ju Essence bara stereo-ljud, alltså du kan max koppla in två högtalare. D2x har stöd för 7.1 surround.

Om jag inte lyssnar i hörlurar så hade jag inte köpt essence. Jag köpte d2x, men ångrar mig nu då dx/d1 har samma ljud, enda skillnaden är att D2x har lite bättre ljud i bak och centerhögtalare ifall man kör surround + att det stödjer lite mer ljudformat (typ massa DTS osv, ifall du kör blueray).

Jag läste massa tester inna jag valde asus. Experter skrev att asus kort lät ganska mycket bättre i musik/film, men att creative korten hade pytte lite bättre platts-detaljering i spel, men att man aldrig hade hört någon skillnad på dem i spel ifall man inte jämförde dem sida vid sida.

Kör på asus xonar dx, tycker jag, skillnaden till essence är inte värd priset, absolut inte ifall du inte sitter på högtalare för 10.000kr +

Permalänk
Medlem

är det helt säkert att ett xonar d1 funkar i win7 64bit pro för jag har läst lite och hittat folk som har problem:/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

är det helt säkert att ett xonar d1 funkar i win7 64bit pro för jag har läst lite och hittat folk som har problem:/

Har med läst om lite problem, men kan lova att creative har 100x mer problem. Asus försöker lösa alla problem med månadsnya drivrutiner, medans creative skiter i sina kunders problem, deras drivrutiner är skitgamla.

Jag sitter med ett xonar d2x i windows 7 64, funkar perfekt. Kan inte se att d1 skulle krångla mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har med läst om lite problem, men kan lova att creative har 100x mer problem. Asus försöker lösa alla problem med månadsnya drivrutiner, medans creative skiter i sina kunders problem, deras drivrutiner är skitgamla.

Jag sitter med ett xonar d2x i windows 7 64, funkar perfekt. Kan inte se att d1 skulle krångla mer.

Nä jag tror inte att det skulle vara något problem men känns lite tveksamt ändå:/ ditt d2x är ju ändå nyare än ett d1 men en sak var ju att på microsofts hemsida så kunde man kolla alla slags hårdvaror som funkar tillsammans med win7 64 och 32bitars. Det stog inget om Xonar D1 men det stog om Dx och DS som visade sig vara kompatibla. Vet dock inte vilket som är nyast Dx/Ds eller D1?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blir nog ett dx kort för mig ist för ett essence stx

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

Nä jag tror inte att det skulle vara något problem men känns lite tveksamt ändå:/ ditt d2x är ju ändå nyare än ett d1 men en sak var ju att på microsofts hemsida så kunde man kolla alla slags hårdvaror som funkar tillsammans med win7 64 och 32bitars. Det stog inget om Xonar D1 men det stog om Dx och DS som visade sig vara kompatibla. Vet dock inte vilket som är nyast Dx/Ds eller D1?:)

D2x och d2 är äldre än D1 och Dx vet du va?:P Asus släppte värstingen först, för att sedan släppa en mer nedbantad version.

Xonar D1 och Dx är EXAKT samma kort, den ena är pci och den andra pci-e 1x. Vilket du väljer är vad du har platts för. Dock är pci-e mer framtidssäkert och bättre. Funkar Dx så fungerar d1.

Eftersom Dx xoch D1 är samma kort, så kom de nog samtidigt;) Ds är sämre än de andra och inget att rekommendera (bra kort säkert men jag skulle hellre lagt någon hundring till för att få ett bättre)

Köp ett Dx! Samma som D1 men med pci-e 1x vilket är bättre och mer framtidssäkert!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

D2x och d2 är äldre än D1 och Dx vet du va?:P Asus släppte värstingen först, för att sedan släppa en mer nedbantad version.

Xonar D1 och Dx är EXAKT samma kort, den ena är pci och den andra pci-e 1x. Vilket du väljer är vad du har platts för. Dock är pci-e mer framtidssäkert och bättre. Funkar Dx så fungerar d1.

Eftersom Dx xoch D1 är samma kort, så kom de nog samtidigt;) Ds är sämre än de andra och inget att rekommendera (bra kort säkert men jag skulle hellre lagt någon hundring till för att få ett bättre)

Köp ett Dx! Samma som D1 men med pci-e 1x vilket är bättre och mer framtidssäkert!:)

Åfan!:) Har lagt en beställning på Xonar D1 iaf:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick kortet idag och jag kan ju säga att jag inte ångrar köpet:) Skitgött ljud!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

Fick kortet idag och jag kan ju säga att jag inte ångrar köpet:) Skitgött ljud!

Okej, kul att höra.
Köpte dock själv ett Xonar DX för ett tag sen och jag märker ingen större skillnad mellan det gamla integrerade i moderkortet och mitt nya Xonar.
Kör förövrigt i Classic-läge i EQ då det låter bäst, och Dolby Virtual Speaker är ju helt värdelöst, får ljud att låta helt robotiskt i mitt tycke.

Sen låter mikrofonen även mycket lägre då det nu är ett måste att använda mic boost som jag inte behövde alls med det gamla integrerade.

Någon annan som upplevt liknande som jag/är besviken över skillnaden?