Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag upp vad modekortet har för processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Jo flesta moderkort är 2 kanaliga, visst finns det någon nytta i att köra 4 ram i ett 2 kanaligt moderkort, men får inte alls ut samma effekt som om moderkortet hade varit 4 kanaligt. Vanligtvis hittar man info om sådana saker på tillverkarens hemsida, då det oftast inte står på webbutiker.

Dock är det bara att tänka logiskt. Varför kör mer eller mindre alla endast 2 minnen och inte 4. Varför säljs minnen som oftast i 2 pack och inte 4 pack. Finns en del 4 pack såklart, men de bör va tänkta för 4 kanaliga moderkort.

Hittade någon artikel för ett tag sedan, eller om det var en tillverkares hemsida. Ska kolla om jag kan hitta reda på det under dagen.

Edit: http://global.msi.eu/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&c...
Kollar du där, så ser du att det står: "Memory Channel Dual", vilket betyder att den har endast 2 kanaler.

Om man har tid att läsa, finns en förklaring kring det i denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/773012-faq-minnen-o...
Det handlar helt enkelt om bandbredden från moderkortet, som ökar ju fler kanaler det är.
Därtill så har en del moderkort få problem med hastigheten då det blir 4 stickor, och kanske inte orkar trycka ut tex 1600Mhz om man hade tänkt köra det.

Dock är allt detta inget jag har jättestor kunskap om, och vet ej direkt vart gränserna går, och hur mycket man kan tappa.

Skrivet av equip:

Hur kollar jag upp vad modekortet har för processor?

Via enhetshanteraren borde du kunna hitta det, alt gå in på egenskaper på "den här datorn"

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem

Kan man inte kolla det på något annat sätt? För jag kan inte få ingång den, Den startar som den ska sen typ hänger den sig när den ska starta windows. Men kan komma in i BIOS

Permalänk
Medlem

Jag har plockat ihop en dator till farsan. Den ska framför allt användas som arbetsdator med Linux. Även viss fotohantering och filmhantering kommer att förekomma men inte som huvudsyfte. Datorn ska även hålla länge och inte bli gammal efter 8mån (grafikkort exkluderat i beräkningen)...
Vad tror ni om denna?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/117850/leffe4

Permalänk
Medlem

God afton!

Jag är ute efter en vettig speldator för ca 8-9k max som klarar av främst Battlefield: Bad Company 2 flytande men som även kommer att klara av Battlefield 3 när det släpps. Jag spelar helt enkelt ganska mycket halvkrävande first person shooter-spel på dator. Jag är helt vilse i pannkakan när det gäller att plocka ihop delar till en dator, så därför hoppas jag att någon kan hjälpa mig.

Ha det fint // Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Missa inte detta!

Var i kontakt med Inet, och fick dom att sänka MSI P67A-C45 från 1570kr till 1090kr.

Enligt min egen mening är detta modem de bästa(mest prisvärda) om du ska ska köra Sandy Bridges, och inte köra SLI eller CF.

Military class II, SATA 6GBIT, USB 3.0, sammt DDR3 med 2133(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066MHz,
Och nu är det även riktigt prisvärt

Edit:
Här är för övrigt mitt SB paket. Ej anpassat efter SLI/CF. Därtill ett bra paket att uppgradera på, då 550W +80 nätagget ska klara av ett fetare grafikkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/100179/2011-01-09

Av någon anledning har nu Inet höjt priset på detta kort igen, ligger på 1484kr, vilket är dyrare än andra bättre kort från MSI. Så rekommendation är att inte välja detta kort. Skrivit till Inet och frågat varför detta hänt, hoppas på en ny sänkning från inet, med tanke på att dom generellt ligger bland de lägsta just när det gäller komponenter, och nu ligger ca 400kr över.

Edit: fick svar från Inet igen, det var bara en bugg, nu ligger priset nere på 1090kr igen, och de är åter billigast... dags att lägga in en order

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Kan man inte kolla det på något annat sätt? För jag kan inte få ingång den, Den startar som den ska sen typ hänger den sig när den ska starta windows. Men kan komma in i BIOS

Lär säkert gå att hitta den datorn och info om vilka komponenter som använts någonstans på nätet, tex IMB hemsida, om de har något register eller sökfunktion. Kolla om du hittar modellnr på datorn.

I BIOS kan du annars se vad processorn ligger på för hastighet, men vet inte om man får upp antal kärnor, tillverkningsprocess etc. Hur som helst behöver du ta reda på socket på moderkortet, och det kan nog även säga en del om processorn.

--------------------------------------------------------------------

Skrivet av Olifant:

God afton!

Jag är ute efter en vettig speldator för ca 8-9k max som klarar av främst Battlefield: Bad Company 2 flytande men som även kommer att klara av Battlefield 3 när det släpps. Jag spelar helt enkelt ganska mycket halvkrävande first person shooter-spel på dator. Jag är helt vilse i pannkakan när det gäller att plocka ihop delar till en dator, så därför hoppas jag att någon kan hjälpa mig.

Ha det fint // Mattias

Skulle tipsa om den dator jag själv tänkt köpa då. Bra speldator nu, som bör klara det mesta, och har bra potential att uppgraderas. Nu är min burk lite billigare än du vill ha, så jag rekommenderar att du uppgraderar grafikkort, det är jag själv inte jätte inne på, men kan ju välja något lite dyrare som får bra kritik på Inet, alt om någon här kan tipsa om ett.

8300KR
http://www.inet.se/kundvagn/visa/118393/2011-01-14
la lite fetare nätagg än vad jag själv tänkt köra, och har lagt på nytt grafikkort nu också.

OBS! detta paket stödjer ej CF/SLI

--------------------------------------------------------------------

Skrivet av Swantee:

Jag har plockat ihop en dator till farsan. Den ska framför allt användas som arbetsdator med Linux. Även viss fotohantering och filmhantering kommer att förekomma men inte som huvudsyfte. Datorn ska även hålla länge och inte bli gammal efter 8mån (grafikkort exkluderat i beräkningen)...
Vad tror ni om denna?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/117850/leffe4

Grafikkortet är ju som du själv också antyder inte mycket att hänga i julgranen, och förstår inte riktigt varför ta en så fet processor och så klent grafikkort. Från den processor du valt så antar jag att det kommer göras en del uppgraderingar. Då kan det vara en god ide att ta ett bättre moderkort, som tex klarar en högra Mhz för minnen, i alla fall 1600

Visa signatur

Permalänk

Tja, jag undrar om det är bättre att köra Nvidia grafik på Sandy Bridge processor nu när Nvidia och Intel har ett slags samarbete? Eller är det fritt fram att jag kör min Radeon HD 6950 eller borde jag välja Nvidia gefore 570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GosuGamer:

Tja, jag undrar om det är bättre att köra Nvidia grafik på Sandy Bridge processor nu när Nvidia och Intel har ett slags samarbete? Eller är det fritt fram att jag kör min Radeon HD 6950 eller borde jag välja Nvidia gefore 570.

Deras sambarbete går mest ut på (som jag förstår det) att nvidia delar med sig av krets teknologi till Intel, grafikkretsar som jag förstår det. Så tror inte det kommer göra någon större skillnad. Speciellt inte med att denna teknik inte lär gå ut än på ett tag i handeln, så befintliga produkter är ju inget som påverkas av detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GosuGamer:

Skrivet av MammasNK:

Deras sambarbete går mest ut på (som jag förstår det) att nvidia delar med sig av krets teknologi till Intel, grafikkretsar som jag förstår det. Så tror inte det kommer göra någon större skillnad. Speciellt inte med att denna teknik inte lär gå ut än på ett tag i handeln, så befintliga produkter är ju inget som påverkas av detta.

Kör 6950, lås upp kortet - Le och var glad att du gjort ett grymt prisvärt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Kör 6950, lås upp kortet - Le och var glad att du gjort ett grymt prisvärt köp!

Läste att AMD satte in en ny modell som inte går att låsa upp, kanske inte är sant?

Permalänk
Skrivet av Edmond:

Läste att AMD satte in en ny modell som inte går att låsa upp, kanske inte är sant?

Länk till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GosuGamer:

Länk till det?

Nej det var ingen artikel, bara typ en högst rankad kommentar på linus tech tips, därför jag undra..

Permalänk

Denna modell som inte går att låsa upp kommer lanseras i slutet av Januari. Var snabb.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Har en fråga, hur funkar det med SSD hårddiskar ?? Dem har ju mycket mindre minne än en vanlig hårddisk? SSD har ju typ 60 gig men en vanlig har ju 1 tb t.ex.

Då kan jag ju inte ta en ssd istället för då kommer jag ju typ inte ha något minne alls typ :S

Permalänk

Tjennare nu är det dags att slänga ut gamla Bettan och fundera på en ny speldator!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/119402/8-8k-speldator- eller http://www.inet.se/kundvagn/visa/119406/8k-speldator vad tycker ni?

Någon som kan sätta ihop ett bra paket för 8.5 k max med OS!

Tack i förhand //Steffe

Visa signatur

I5 2500k | GTX 470 SOC | G.Skill 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe Stenhård:

Tjennare nu är det dags att slänga ut gamla Bettan och fundera på en ny speldator!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/119402/8-8k-speldator- eller http://www.inet.se/kundvagn/visa/119406/8k-speldator vad tycker ni?

Någon som kan sätta ihop ett bra paket för 8.5 k max med OS!

Tack i förhand //Steffe

Av de 2 paket du länkade skulle jag defenitivt ta det andra paketet, det med SB. Dock så skulle du nog få ut mer presetanda ur det första paketet för tillfället, då SB paketet flaskhalsas av grafikkortet. Dock så är SB paketet mycket bättre att bygga vidare på.

Edit: där till skulle jag tipsa om att vänta med att köpa tills sweclockers kommer ut med sitt stora test för moderkort för 1155 socketen.

Visa signatur

Permalänk

Vad har ni för tankar om detta paket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/118990/2011-01-14
Inom samma budget helst 12k max. Med möjlighet till sli så småningom.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligsomfan:

Vad har ni för tankar om detta paket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/118990/2011-01-14
Inom samma budget helst 12k max. Med möjlighet till sli så småningom.

Ser bra ut, nätagget har 80+ cert, om jag såg rätt på lådan. Chassit ser ut att ha bra kritik, gillar ditt val av moderkort, i5 2500K processor kan man knappast klaga på, och med den extra kylningen så lär du kunna kräma på rätt så duktigt. Bra kräm på grafikkort, blir riktigt fett vid SLI. Enda att byta skulle vara minnena, till några lite snabbare, möjligen dessa. Men då läggs ju på en 500kr. Dock skulle jag göra det och plocka bort monteringen, då får du ett 500kr billigare system, och därtill bättre minnen.
http://www.inet.se/artikel/5315066/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Visa signatur

Permalänk

Tack för svar.
Vad är det som gör att prestandan skiljer sig mellan minnena?
Förutom namnet, priset och att de bättre som du föreslog inte fanns inne hos inet.
Jag har inte koll på sådana här prylar så jag ser inte skillnaden.

edit tillägg
Dessutom om man pratar om 500-1000kr pga något som är billigare eller spar på annat sätt.
Kostar i7 2500k bara 900kr mer.
Är det bättre med en i7 istället för i5
än ett bättre minne?
Var hamnar flaskhalsen minnet, processorn eller grafikkort?
Eller blir det någon flaskhals överhuvudtaget med de olika alternativen? (i5 kontra i7, i7 kontra bättre minne)
Är det märkbar skillnad i prestanda mellan minnena?

Visa signatur

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/119640/dator

Ser detta ut som ett bra paket? Är det grafikkortet bättre än nvidia 460?

Permalänk
Medlem

@Malm123 du har gjort en tabbe och tagit ett H67 moderkort istället för P67 dvs du kommer inte överklocka din K processor.

Permalänk

alternative
http://www.inet.se/kundvagn/visa/120390/2011-01-15
Sämre moderkort utan sli.
Bättre processor 500kr +

Visa signatur

Ifåne 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligsomfan:

Tack för svar.
Vad är det som gör att prestandan skiljer sig mellan minnena?
Förutom namnet, priset och att de bättre som du föreslog inte fanns inne hos inet.
Jag har inte koll på sådana här prylar så jag ser inte skillnaden.

edit tillägg
Dessutom om man pratar om 500-1000kr pga något som är billigare eller spar på annat sätt.
Kostar i7 2500k bara 900kr mer.
Är det bättre med en i7 istället för i5
än ett bättre minne?
Var hamnar flaskhalsen minnet, processorn eller grafikkort?
Eller blir det någon flaskhals överhuvudtaget med de olika alternativen? (i5 kontra i7, i7 kontra bättre minne)
Är det märkbar skillnad i prestanda mellan minnena?

De jag länkade:
Latens 8-8-8-24

De du valt:
Latens 9-9-9-27

Latens har att göra med latensy, dvs fördröjning som jag förstår det. Och då är lägre alltid bättre.
Så när man kollar på minnen i olika prisklasser men på samma storlek är det oftas den som skilljer.
Dock är det inte alltid man hittar bra info om det i specifikationerna (tex på inet), dock Corsair är duktig på att lämna ut sådan info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Grafikkortet är ju som du själv också antyder inte mycket att hänga i julgranen, och förstår inte riktigt varför ta en så fet processor och så klent grafikkort. Från den processor du valt så antar jag att det kommer göras en del uppgraderingar. Då kan det vara en god ide att ta ett bättre moderkort, som tex klarar en högra Mhz för minnen, i alla fall 1600

Därför datorn ska inte hantera någon tyngre grafik. Det ska aldrig i något läge spelas på datorn eller annat som betyder tung grafik. Därför behövs det inget värre grafikkort. Det kanske kommer senare men det är en annan sak. Sen ska datorn hänga med länge, många år framöver. Därför tar vi den processorn. Är tom inne på att stryka grafikkort och köra med i7's inbyggda vilket kommer att räcka.

När det gäller minnena så är jag inte lika säker. Sandy Bridge ligger på 1333MHz mot DDR3. Varför ska jag köpa minnen på 1600MHz då? :/

Permalänk

köpråd, Sandy Bridge-paket ca 9k

Tjo, hjälp med förslag på ett fint paket skulle vara trevligt -lite info:

3 år sen jag plockade ihop datorn med stor hjälp från denna tråden nu.. (nu oanvändbar tyvärr). Så dags för en ny burk! Har kikat runt lite och väntat på nya paket härifrån med Sandy Bridge. Vet inte när de kommer, börjar bli lite otålig

Har tänkt mig en budget på runt 9k, dock osäker på om jag ska köpa nytt chassi, (har nu ett Sonata III med nätagg-550w) Närmare 3 år gammalt nätagg verkar inte så smart om man ska tro inläggen här? Allt gammalt sitter ju i Sonatan så kanske lika bra med nytt chassi+nätagg och slippa riva ut gammalt.. Iaf nytt nätagg antar jag?
Ett nytt OS måste jag antagligen köpa, känns värt jämfört med att ladda ner och slita? Så inte över 9k med OS exkluderat iaf.

Blir förmodligen ingen överklockning och är lite osäker på om jag kommer uppgradera denna gången, troligast är väl att jag sitter på nya datorn i några år och sen köper allt nytt igen xD
Att köra SLI verkar ge mkt prestanda för pengarna, så det skulle väl vara intressant.. kanske inte möjligt i Sonatan III - ännu en anledning till nytt chassi kanske.

Största användingen för datorn blir som speldator (Starcraft II, TF2, BF: bad company II i nuläget) flera program+firefox etc igång samtidigt e nice att kunna köra också..

Tack på förhand!

Edit: Såg att mammasNK tipsade detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/118393/2011-01-14
känns ganska lockande för mig också
Om det är hyfsat enkelt(??) att låsa upp 6950 blir det la ännu bättre.. billigare om jag skulle köra på mitt gamla chassi också..

Visa signatur

ATI radeon HD3870, Intel Core 2 Duo E6750, Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD, Western Digital Caviar 320GB, Corsair XMS2-6400 2GB. i ett Sonata III
+
Logitech Mx518 , icemat 2nd edition & en LG L204WS

Permalänk

En jag pratade med tyckte att om jag hade tight budget så borde jag ta en i5 istället för en i7 och lägga några kronor på ssd.
Då undrar jag vilket är att föredra:
i7 2500k utan ssd eller i5 2400k med ssd?
Om syftet är spel a la Battlefield 3, bad company 2 och black ops. Vilket är att föredra?
Vad är det som blir bättre med vad? Ladningstiden av en bana och eller fps i spelet.
Eller påverkas det inte?

Visa signatur

Ifåne 4s

Permalänk
Medlem

Om du ska spela. i5.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tänkte fixa en ny dator med 2 eller 3 80gb SSD kort och konfigurera RAID för att få upp läs/skriv hastighet till.. 500-600 mb/s, kanske lägre skrivhastighet. Finns det något bra moderkort med sata ingångar som klarar av att komma upp i sånna hastigheter eller måste jag koppla diskarna till ett separat PCI-express kontrollerkort med raid-stöd och rätt hastighetsstöd?

tack och hej!

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 extreme4
Processor: i7 2600k
Grafikkort: Sapphire Radeon HD6950
Lagring: SSD - OCZ Vertex 2, 60GB x2 RAID0 och 1TB 7200rpm [/B]
Ram: Corsair DDR3 1600MHz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligsomfan:

En jag pratade med tyckte att om jag hade tight budget så borde jag ta en i5 istället för en i7 och lägga några kronor på ssd.
Då undrar jag vilket är att föredra:
i7 2500k utan ssd eller i5 2400k med ssd?
Om syftet är spel a la Battlefield 3, bad company 2 och black ops. Vilket är att föredra?
Vad är det som blir bättre med vad? Ladningstiden av en bana och eller fps i spelet.
Eller påverkas det inte?

Antar du menar i7 2600K samt i5 2500K. i7:an kommer ju räcka längre i framtida spel, dock skulle jag tagit i5:an då den ändå är så otroligt stark.

Skrivet av Timjan:

Tjenare!

Tänkte fixa en ny dator med 2 eller 3 80gb SSD kort och konfigurera RAID för att få upp läs/skriv hastighet till.. 500-600 mb/s, kanske lägre skrivhastighet. Finns det något bra moderkort med sata ingångar som klarar av att komma upp i sånna hastigheter eller måste jag koppla diskarna till ett separat PCI-express kontrollerkort med raid-stöd och rätt hastighetsstöd?

tack och hej!

Skulle tipsa att posta här om du inte får något svar i denna tråd.

Edit: nu kommer det förstås en stort moderkortstest för SB 1155 moderkort från sweclockers snart, dock vet jag ej om de går in på dessa saker, men kan vara värt att hålla utkik efter.

Visa signatur