Äntligen min tur! (spel + allround) 11k

Permalänk
Medlem

Äntligen min tur! (spel + allround) 11k

Då min förra dator har gett upp sin livsgnista ska jag fixa en ny dator! Då jag inte är så värst insatt i alla delar hit och dit vänder jag mig till alla er kunniga! Det ska vara en spel och allround dator, ingen redigering eller liknande. spel som kommer spelas är väl h.a.w.x 2, homefront (när det kommer) och massa annat smått och gott. jag fixar OS på annat håll, samt slänger ihop datorn själv. (kan väl inte direkt vara någon raketforskning) Jag har satt ihop ett paket för att komma igång och visa lite vad jag tänkt.

11000 max, ett tangentbord ska vara i det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/143906/2011-01-23intel där är mitt förslag. vet att det är lite över men ja, ni förstår poängen! funkar det? vad kan ändras? kan man trycka ner priset utan att tumma förmycket på prestandan är det alltid välkommet! var kreativa och kör på!

mvh

edit: Man glömmer alltid vissa frågor, hur är det med moderkortet samt minnena? hörde man inte skulle ha minnen över 1.5v?

edit 2 : eller ska man vänta lite på något kommande? läste någonstans att det kommer ett nytt grafikkort nu i slutet av januari. kanske kommer andra saker inom snar framtid?

Permalänk
Medlem

Kom igen nu!

Permalänk

Detta kanske kan vara något? http://www.inet.se/kundvagn/visa/144442/2011-01-23
+det tbord och den skärmen du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomstar:

Detta kanske kan vara något? http://www.inet.se/kundvagn/visa/144442/2011-01-23
+det tbord och den skärmen du vill ha

det går över min budget, samt 800w? är inte det lite overkill. och jag har gärna en ssd disk, några fler förslag?

Permalänk
Skrivet av Lajter:

det går över min budget, samt 800w? är inte det lite overkill. och jag har gärna en ssd disk, några fler förslag?

Din egen varukorg som du länkat till kommer att fungera riktigt bra. Finns inte så mycket att anmärka på.
Förutom att 60GB blir fullt ganska fort...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Din egen varukorg som du länkat till kommer att fungera riktigt bra. Finns inte så mycket att anmärka på.
Förutom att 60GB blir fullt ganska fort...

okej, skoj att höra men hur funkar det med minnena ? ska man inte ha 1600 mhz,eller hur funkar det? är inte så värst insatt.

Permalänk
Skrivet av Lajter:

okej, skoj att höra men hur funkar det med minnena ? ska man inte ha 1600 mhz,eller hur funkar det? är inte så värst insatt.

1333 funkar då man klockar SB via multipel och inte BUS.
Men jag har för mig att 1600 corsairminnen kostar en tia mindre än de de minnen du lagt i din korg så det är väl kanske lika bra att ta 1600? Kan ju inte vara sämre...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Tycker nästan att du skulle köra på ett amd moderkort... Mer prisvärt för prestandan vill jag lova!

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Tycker nästan att du skulle köra på ett amd moderkort... Mer prisvärt för prestandan vill jag lova!

Jaha och hur tänkte du nu då?

Fram med tester och jämförelser prestanda/krona tack.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doedsmaskinen:

Tycker nästan att du skulle köra på ett amd moderkort... Mer prisvärt för prestandan vill jag lova!

Right noob.

ett nvidia 460 eller ett amd 6850 fullt tillräckligt för 1920x1080
du sparar runt 800kr med det.
överklockar du de korten får du ut bra prestanda.
470 är helt enkelt overkill.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Du borde sätta dig in i saker och ting. Ram minnena funkar ej då det måste vara 1,5v till sb. Han ska såklart ha en i7 istället och ett asus moderkort. Sen skulle jag säga en 6950 som du låser upp till ett 6970

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av neom96:

Du borde sätta dig in i saker och ting. Ram minnena funkar ej då det måste vara 1,5v till sb.

Du borde ta till dig ditt eget råd då det du säger inte stämmer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vad är det ni länkar helt ärligt, har läst om datorer i nån månad p ni länkar sata 2 ssd. Köp 6950 en ips panel ist för tn och 650-750w agg. Ssd: corsair P3

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/143197/2011-01-23 här har du en lite mer prestanda dator. tangentbordet är riktigt nice men du kan spara 300 spänn på att ta något budget alternativ. Denna dator kommer hålla prestanda mässigt ett tag också. Du kanske inte gillar haf så du kan ta ett fractal design r3 om du vill. Men haf serien har mycket bra kylning från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Du borde ta till dig ditt eget råd då det du säger inte stämmer.

jo det stämmer jag haar läst det på intels hemsida lite ägd va. Det funkar men det skadar processorn och dessutom borde inte garantin gälla efter som det står att man inte ska använda högre än 1,5v minnen. Det var därför tex VENGEANCE kom ut precis innan sb. Snälla kolla innan. Men det går där emot att sänka ram minnena till 1,5 men då sjunker också mhz som då kommer bli 1300mhz pängar i havet när några 1,5v ram minnen med 1600mhz frekvens för samma pris....

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av neom96:

jo det stämmer jag haar läst det på intels hemsida lite ägd va. Det funkar men det skadar processorn och dessutom borde inte garantin gälla efter som det står att man inte ska använda högre än 1,5v minnen. Det var därför tex VENGEANCE kom ut precis innan sb. Snälla kolla innan. Men det går där emot att sänka ram minnena till 1,5 men då sjunker också mhz som då kommer bli 1300mhz pängar i havet när några 1,5v ram minnen med 1600mhz frekvens för samma pris....

Nej, vad du skrev stämmer fortfarande inte. Skillnaden mellan en rekommendation och vad som fungerar/inte fungerar är ganska signifikant. Men med tanke på den infantila nivån på dina inlägg så förväntar jag mig inte att du förstår.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

jo det stämmer jag haar läst det på intels hemsida lite ägd va. Det funkar men det skadar processorn och dessutom borde inte garantin gälla efter som det står att man inte ska använda högre än 1,5v minnen. Det var därför tex VENGEANCE kom ut precis innan sb. Snälla kolla innan. Men det går där emot att sänka ram minnena till 1,5 men då sjunker också mhz som då kommer bli 1300mhz pängar i havet när några 1,5v ram minnen med 1600mhz frekvens för samma pris....

Du sitter och antar en massa här. Du har fortfarande en del att läsa ser jag. Det går utmärkt att köra i 1600MHz och ca 1,55V med XMS3. För övrigt kommer garantin fortfarande gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Nej, vad du skrev stämmer fortfarande inte. Skillnaden mellan en rekommendation och vad som fungerar/inte fungerar är ganska signifikant. Men med tanke på den infantila nivån på dina inlägg så förväntar jag mig inte att du förstår.

det är mycket möjligt men ifall intel inte rekomenderar det så kan man anta att dom har goda skäl till att man inte ska ta 1,65 jag tror dom vet mer om sin processor än vad du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezghal:

Du sitter och antar en massa här. Du har fortfarande en del att läsa ser jag. Det går utmärkt att köra i 1600MHz och ca 1,55V med XMS3. För övrigt kommer garantin fortfarande gälla.

man brukar avrunda siffran och det står i de flästa specen att det är 1,5v då gäller garantin förtfarannde men gäller den för 1,65 är inte särskillt säker på det :S

Permalänk
Medlem

jag tackar så mycket för ni är engagerade! men ni har gjort mig riktigt förvirrad nu. har inte läst in mig så mycket ang. klockning och sänka minnena etc! men detta kommer lite i framtiden, därför jag valde just "K" modellen! Var inte i7 just för HT? när man redigerar etc. detta ska bara vara en spelburk samt lite annat slögrejs! några paket till hade uppskattats så jag kan jämföra och se för och nackdelar. för det är väl just moderkort som gör mig mest förvirrad. vilken är mest prisvärd, gör sitt jobb etc.

må väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajter:

jag tackar så mycket för ni är engagerade! men ni har gjort mig riktigt förvirrad nu. har inte läst in mig så mycket ang. klockning och sänka minnena etc! men detta kommer lite i framtiden, därför jag valde just "K" modellen! Var inte i7 just för HT? när man redigerar etc. detta ska bara vara en spelburk samt lite annat slögrejs! några paket till hade uppskattats så jag kan jämföra och se för och nackdelar. för det är väl just moderkort som gör mig mest förvirrad. vilken är mest prisvärd, gör sitt jobb etc.

må väl!

Du behöver varken i7 eller ASUS-kort, ditt ursprungliga paket ser bra ut inkl moderkort och processormodell.

Möjligtvis är minnena av en gammal modell, du kan antingen ta http://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-1600m... (då kan du säkert köra 1600 Mhz i 1.5-1.55V, det är bara att ställa in) eller http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-se... om du vill köra 1333 Mhz.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har säkert glömt någonting men skulle vilja påstå att det här är nog det bästa paketet av alla här. http://www.inet.se/kundvagn/visa/148497/2011-01-24

Då får du bättre Grafikkort och större skärm för 400kr mera, Och ingenting annat blir sämre vad jag kunde se. Förutom att du inte får modulärt nätagg. Men det kan man väll leva utan. Dock blev det 400kr överbudget men om du vill hamna inom 11k sträcket så tar du antingen benq 21,5 tums skärmen eller ett hd 6870 istället men jag skulle försökt fixa 400 kr till för det är defentivt värt det. Mvh!

Permalänk
Medlem

Jag lägger mig inte i diskussionen om minnen och moderkort men du ska absolut inte välja ett GTX 470 som du valt i din inledande post. Det är att "gammalt" kort som drar mycket ström. Titta på GTX 570 eller 6750 eller nya GTX 560 som kommer i morgon så får du bättre prestanda.

Tänk också på att precis som man ser i fighterna här i tråden så tror folk att de vet en massa. Bara för att man läser på ett forum på en sida som handlar om hårdvara så betyder inte det att man får rätt information. Vilket ägg som helst kan registrera sig och skriva en massa skit. Så... följ upp alla tips och läs på att det verkligen är som folk säger, inklusive mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har säkert glömt någonting men skulle vilja påstå att det här är nog det bästa paketet av alla här. http://www.inet.se/kundvagn/visa/148497/2011-01-24

tackar!

Skrivet av Icipher:

Jag lägger mig inte i diskussionen om minnen och moderkort men du ska absolut inte välja ett GTX 470 som du valt i din inledande post. Det är att "gammalt" kort som drar mycket ström. Titta på GTX 570 eller 6750 eller nya GTX 560 som kommer i morgon så får du bättre prestanda.
.

Så det går att köra Amd's grafikkort ex 6950 med intel processor? trodde det blev någon krock då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajter:

Så det går att köra Amd's grafikkort ex 6950 med intel processor? trodde det blev någon krock då.

Ja det går fint. Grafikkorten har inte med processorn att göra, där kan man välja vad man vill. Du måsta matcha rätt processor med rätt moderkort, det är nog det du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Ja det går fint. Grafikkorten har inte med processorn att göra, där kan man välja vad man vill. Du måsta matcha rätt processor med rätt moderkort, det är nog det du tänker på.

okej har nu sett Nvidias nya 560... den är rätt lockande

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Du borde sätta dig in i saker och ting. Ram minnena funkar ej då det måste vara 1,5v till sb. Han ska såklart ha en i7 istället och ett asus moderkort. Sen skulle jag säga en 6950 som du låser upp till ett 6970

1,65v funkar utmärk till SB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajter:

tackar!

Så det går att köra Amd's grafikkort ex 6950 med intel processor? trodde det blev någon krock då.

Det går bra, jag gör det själv

Permalänk
Medlem

detta paketet lutar jag åt. http://www.inet.se/kundvagn/visa/150326/2011-01-25 tankar? och grafikkortet står det försenat. hur mycket innebär försenat?