N8an, Tre klart billigast!?

Permalänk
Medlem

N8an, Tre klart billigast!?

Dags att byta mobil då mitt abonnemang är på väg att löpa ut. Lutar åt att jag väljer N8an då jag bland annat tycker den är klart mer prisvärd än Iphone4.

Har idag Snackis hos Tele2. Surfade runt och jämförde priserna på N8an med abonnemang och Tre verkar överlägset billigast på den abonnemangsform jag kollade.

Tele2 - 24månader, 249kr kompis pott (1gb surf) Pris 2449 kr
Telenor - 24månader, 299kr pott (ingen surf ingår) Pris 2400 kr
Telia - 24månader, Prata på med Mobilsurf (1gb surf) Pris 3600 kr

Tre - 24månader, 299kr pott 3Mobilsurf Plus -89kr på potten (2gb surf) Pris 0kr

Tre verkar vara överlägsna prismässigt! Betalar inget för mobilen. Är Tre sämre än konkurrenterna eller hur kan man erbjuda så mycket bättre pris?

Permalänk
Medlem

Samtalstaxan är ganska saftig om man kikar på pott-abonnemangen från tre. Har inte en aning om hur de ser ut hos de andra operatörerna.

I dagsläget har jag en 5800 med tre 199kr Pott, också på väg att löpa ut. Också sugen på en N8:a.

Permalänk
Medlem

Japp, men minuttaxan blir högre på alla pott abonnemang. Iof bara 39öre/min på telenor, men inte direkt så det väger upp deras 2400kr plus surfavgift som tillkommer för telefonen. På Tele2 är det 69öre/min samma som på Tre, men gratis till andra inom Tele2. Telia är ingen pott överhuvudtaget, så går inte jämföra, men där får du betala 3600 för mobilen. Plus på Tre dock som har lägst öppningsavgift.

Känns ju som det borde finnas någon nackdel, då de är så mycket billigare än konkurrenterna. Kanske iof är så att detta gäller just N8an och på det Pottabbonemang jag tittat på. Kanske inte är så mycket billigare i andra foremer eller poå andra mobiler...

Hur tycker du Tre fungerar förövrigt?

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om att det är lite halvskumt, men jag vill minnas att det var något liknande när 5800 var relativt ny.. Plus att det faktiskt är rätt trevligt med en bestämd pott varje månad, då vet man exakt vad man ska betala och slipper överraskningar. Och så slipper man klumpsumman på mobilen.

Kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Inget strul alls, så egentligen säger det kanske inte så mycket. Har inte en aning om hur pass bra kundtjänsten är t.ex.

Permalänk
Medlem

Okey, nej tänkte mer på täckningen. Om du upplever den som sämre?

Körde pott förr innan jag fick ett extra bra erbjudande på ett Snackis abonnemang, men ska ringa och säga upp det nu. Skulle jag få specialerbjudande av Tele2 igen för att stanna, så får jag omvärdera, men annars får det bli byte till Tre som det verkar...

Permalänk
Medlem

Ptja, har ju inte så mycket att jämföra med, men den är bra. Bor man en bit från civilisationen så kanske det är en faktor att ta hänsyn till, annars så är jag övertygad om att alla större operatörer har 'bra' täckning.

http://tre.se/Privat/Om-3/Vart-nat1/

Permalänk
Medlem

Jag står inför samma val fast jag har Telia nu och det är en Xperia X10 jag vill ha. Mitt Telia-abonnemang är ett vanligt GSM kontantkort (simkortet är typ 15 år gammalt ), alltså inget 3G. Jag har även Tele 2 i jobbet så det vet jag är skräp. Det är ju som sagt en väldigt stor prisskillnad mellan Telia och Tre, är Telia så mycket bättre eller är de bara dyra?
Jag vill inte ha ett tredje telefonnummer så om jag byter till Tre kommer jag isåfall att flytta mitt Telia-nummer.
Det abonnemanget som är mest intressant är detta från Tre:
Använd potten på 299 kr/mån och surfa fritt i vårt prisbelönta 3G-nät.Ring för låga 0,69 kr/min
Surfa fritt i mobilen
Totalpris 299kr/mån

-Man får alltså ringa/sms:a för hela beloppet samt obegränsad datatrafik eller har jag missförstått det?

Jag vill inte göra något jag ångrar, bytte för ett tag sedan mitt bredband från BBB till Comhem vilket var det största misstaget jag gjort det här årtusendet.

Frågan lyder alltså: Telia eller Tre?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag bytte till telia från Tre för några år sedan.Tycker fortfarande att telias täckning runt om i landet är överlägsen. Däremot tycker jag att telias samtalstaxor var rätt höga. När jag nu bytte tillen Nokia N8 valde jag Halebop som operatör. Billigare än telia, men använder ändå telias nät.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Du får N8 för 0:- även med abonemanget 3 surf plus för 199:- det var det jag tog när ja skaffa min N8. Och vill man sen ringa riktigt billigt så slänger man in skype o betalar ca 9:- i månaden så kan man ringa hem tele o mobiler gratis 6h om dagen 10000 min i månaden. Det kan man ju dock göra med alla abonemang iofs

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Skrivet av Andreas:

Jag står inför samma val fast jag har Telia nu och det är en Xperia X10 jag vill ha. Mitt Telia-abonnemang är ett vanligt GSM kontantkort (simkortet är typ 15 år gammalt ), alltså inget 3G. Jag har även Tele 2 i jobbet så det vet jag är skräp. Det är ju som sagt en väldigt stor prisskillnad mellan Telia och Tre, är Telia så mycket bättre eller är de bara dyra?
Jag vill inte ha ett tredje telefonnummer så om jag byter till Tre kommer jag isåfall att flytta mitt Telia-nummer.
Det abonnemanget som är mest intressant är detta från Tre:
Använd potten på 299 kr/mån och surfa fritt i vårt prisbelönta 3G-nät.Ring för låga 0,69 kr/min
Surfa fritt i mobilen
Totalpris 299kr/mån

-Man får alltså ringa/sms:a för hela beloppet samt obegränsad datatrafik eller har jag missförstått det?

Jag vill inte göra något jag ångrar, bytte för ett tag sedan mitt bredband från BBB till Comhem vilket var det största misstaget jag gjort det här årtusendet.

Frågan lyder alltså: Telia eller Tre?

Du köper ett tillval för fri mobilsurf som dras från din pott. Alltså: du betalar 299 kr/mån. Dessa 299 kr får du sedan använda till att köpa tillval (som är prenumerationer med 30 dagars uppsägning) och ringa, sms/mms:a och surfa för. Jag kommer inte åt Mitt Tre just nu men jag har den "värsta" mobilsurfen och den kostar 149 kr/mån men man får 10 mbit upp til 5 GB och sen stryps hastigheten till 2 mbit eller nåt sånt. Jag hade den billigare för 89 kr/mån förut men jag tänkte prova och se om det är värt 60 kr extra i månaden med högre hastighet. Kan för närvarande inte riktigt utvärdera eftersom jag bytte för ett par timmar sen...

Så, när du betalat din mobilsurf har du sen alltså resterande summa kvar att ringa, sms/mms:a för. När potten är slut debiteras du vidare utöver månadsavgiften enligt den prislista som abonnemanget har. Jag har valt till 3Vännter 69 för 69 kr/mån också så jag ringer och sms:ar fritt till alla Tre-kunder samt det fasta nätet. Eller ja, det finns en begränsning på 3000 minuter och 3000 sms men jag har aldrig varit någonstans i närheten av att använda upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Du köper ett tillval för fri mobilsurf som dras från din pott. Alltså: du betalar 299 kr/mån. Dessa 299 kr får du sedan använda till att köpa tillval (som är prenumerationer med 30 dagars uppsägning) och ringa, sms/mms:a och surfa för. Jag kommer inte åt Mitt Tre just nu men jag har den "värsta" mobilsurfen och den kostar 149 kr/mån men man får 10 mbit upp til 5 GB och sen stryps hastigheten till 2 mbit eller nåt sånt. Jag hade den billigare för 89 kr/mån förut men jag tänkte prova och se om det är värt 60 kr extra i månaden med högre hastighet. Kan för närvarande inte riktigt utvärdera eftersom jag bytte för ett par timmar sen...

Så, när du betalat din mobilsurf har du sen alltså resterande summa kvar att ringa, sms/mms:a för. När potten är slut debiteras du vidare utöver månadsavgiften enligt den prislista som abonnemanget har. Jag har valt till 3Vännter 69 för 69 kr/mån också så jag ringer och sms:ar fritt till alla Tre-kunder samt det fasta nätet. Eller ja, det finns en begränsning på 3000 minuter och 3000 sms men jag har aldrig varit någonstans i närheten av att använda upp det.

Aha ok, men detta gäller bara de abonnemangen som kostar minst 299kr/mån antar jag. Hur är det med det som kostar 199kr, får man ringa nånting för de pengarna eller tillkommer samtalstaxan? För 199kr/mån får man 5GB, undrar just hur länge det räcker. Just nu känns det som att jag bör vänta åtminstone tills Xperia Arc släppts eftersom priset lär sjunka på X10 då (eller att jag hellre köper en Arc).

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Känns ju som det borde finnas någon nackdel

Ja... det är Tre som är operatören

En del funkar det för, för väldigt många andra så strular de hur mycket som helst. Och att få någon support? Glöm det...

Man får vad man betalar för heter det och det stämmer rätt bra.

Plus att den som ringer till en är tvingad att lyssna på "Three, is a magic number..." vilket bara det får en att vilja vomera ut sina inälvor samtidigt som man begår harakiri fallandes från ett trevåningshus med en antänd thunderking i brunögat.

Men det är ju såklart en smaksak

Permalänk

Jag har haft Tre i minst 4 år..Aldrig haft några större problem.
Täckningen går inte att jämföra med Telia där jag bor.

Däremot är väl supporten si och så...Som alla andra.

Jag tycker de har grymt bra priser när man väljer abb + mobil så länge man klarar sig på det abb man valt..

Förmodligen skulle de inte bli så stor skillnad för mig att ta typ telia till vänner för 49kr och välja till data å sms och sen ta en avbetalning på en mobil.

Här där ja bor finns ingen Tre affär så racklar mobilen så är jag utan i veckor.
Mycket därför jag funderar på att köpa lokalt så ja kan få en lånemobil ...För alltid är de nå som går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Jag har haft Tre i minst 4 år..Aldrig haft några större problem.
Täckningen går inte att jämföra med Telia där jag bor.

Däremot är väl supporten si och så...Som alla andra.

Du menar att täckningen är mycket sämre än Telia och att supporten är ganska dålig.

Men att det ändå känns prisvärt?

Permalänk

Alltså....Täckningen fungerar utmärkt vid kusten i Piteå och där jag rör mig...
Men far man längre inåt landet så försvinner Tre..

Men de är inget jag personligen störs av.

Supporten är ojämn..Beror på vem man pratar med...Gissar att de är så överallt

Permalänk
Skrivet av Andreas:

Aha ok, men detta gäller bara de abonnemangen som kostar minst 299kr/mån antar jag. Hur är det med det som kostar 199kr, får man ringa nånting för de pengarna eller tillkommer samtalstaxan? För 199kr/mån får man 5GB, undrar just hur länge det räcker. Just nu känns det som att jag bör vänta åtminstone tills Xperia Arc släppts eftersom priset lär sjunka på X10 då (eller att jag hellre köper en Arc).

För alla pottabonnemang gäller samma sak: du får utnyttja hela månadsbeloppet.

Gällande täckning och service så har jag bara fått top notch-service av 3 under de drygt två åren jag har haft dem. Bytte från Telia och där jag rör mig har jag lika bra täckning—det enda undantaget är just vårt hus där 3 verkar ha ett svart hål. Går man utanför dörren är det lugnt. Det löser sig när vi flyttar in till stan.

Gällande Telecom-branchen så kan man hitta nöjda och missnöjda kunder hos alla operatörer. Telenor t.ex. brände mig helt och jag kommer aldrig ta i dem med tång igen medan jag har uteslutande bra erfarenheter av både Telia och Tre. Tre är dock bäst för mig nu, vi får se när abonnemanget går ut och det är dags att utvärdera, kanske har Telia kommit med nåt mer prisvärt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Ja... det är Tre som är operatören

En del funkar det för, för väldigt många andra så strular de hur mycket som helst. Och att få någon support? Glöm det...

Funkar för mig och alla mina vänner, bor dock i göteborg. Och supporten har inte vart några problem med helller dom få gånger jag ringt dit.

Skrivet av darkmoon:

Man får vad man betalar för heter det och det stämmer rätt bra.

Plus att den som ringer till en är tvingad att lyssna på "Three, is a magic number..." vilket bara det får en att vilja vomera ut sina inälvor samtidigt som man begår harakiri fallandes från ett trevåningshus med en antänd thunderking i brunögat.

Den låten kan du själv som användare stänga av eller ändra till någon annan låt på dina sidor på 3s hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Funkar för mig och alla mina vänner, bor dock i göteborg. Och supporten har inte vart några problem med helller dom få gånger jag ringt dit.

Trevligt för er i så fall. Tyvärr får vi städa upp efter Tre rätt ofta.

Skrivet av knaz:

Den låten kan du själv som användare stänga av eller ändra till någon annan låt på dina sidor på 3s hemsida.

Egentligen totalt ointressant att man kan stänga av den eftersom väldigt många inte har en aning om hur man gör. Alltså besudlar den väldigt mångas telefoner. Den ska inte vara där till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Egentligen totalt ointressant att man kan stänga av den eftersom väldigt många inte har en aning om hur man gör. Alltså besudlar den väldigt mångas telefoner. Den ska inte vara där till att börja med

Hur kan du säga att det är totalt ointressant att man kan stänga av den när du först klagar på det, du får väll helt enkelt be dina vänner stänga av det med tanke på att du vill begå självmord när du hör det. Om man kollar igenom sina saker så hittar man nog hur man gör, handlar nog mer om folks lathet. Jag har tex inte läst igenom en manual dom senaste 10 åren. Och det är väll rätt smart av tre att ha melodin som standard, det är ju gratis reklam, hade jag vart en företagare hade jag inte sagt nej till gratis reklam

Och vilka är vi som städar upp efter tre ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

"Vi" är alltså en konkurrent. Så brukar det låta från försäljare.

Det är inte alls totalt ointressant, de som inte har en aning vet inte ens att den är där. Om folk blir irriterade när de ringer till mig får de väl säga till mig, det är väl knappast operatörens fel?

Jag gissar att du jobbar för Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

För alla pottabonnemang gäller samma sak: du får utnyttja hela månadsbeloppet.

Gällande täckning och service så har jag bara fått top notch-service av 3 under de drygt två åren jag har haft dem. Bytte från Telia och där jag rör mig har jag lika bra täckning—det enda undantaget är just vårt hus där 3 verkar ha ett svart hål. Går man utanför dörren är det lugnt. Det löser sig när vi flyttar in till stan.

Ok, isåfall är det ju väldigt billigt. Det ä svårt att inte bli misstänksam när det är billigt för det är ju som darkmoon skriver att man får vad man betalar för. Helst skulle jag uppgradera mitt Telia-abonnemang till nåt av deras med mobilsurf men de verkar vara ganska mycket dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv också sjukt sugen på en N8.. tyvärr bundit upp mig till telia i 24mån (ingen förhöjd avgift) för att få billigare .. Synd att alla andra färger förutom svart kostar typ 500-1000kr mer

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Andreas:

Ok, isåfall är det ju väldigt billigt. Det ä svårt att inte bli misstänksam när det är billigt för det är ju som darkmoon skriver att man får vad man betalar för. Helst skulle jag uppgradera mitt Telia-abonnemang till nåt av deras med mobilsurf men de verkar vara ganska mycket dyrare.

Du har ju problemet att du inte har nån 2G-täckning att falla tillbaka på om 3G-täckning saknas så underhåll av GSM-nätet är ju nonexistent. Sen marknadsför sig Tre som Tre (eller Three) på andra, större marknader än nån av de andra svenska operatörerna och kan förhandla till sig bättre mobilpriser eftersom alla ska brandas likadant.

Jag hade Telia innan och de har överlägsen täckning men det är också det enda som skiljer operatörerna åt idag som faktiskt är mätbart. Allt annat är helt subjektivt. Jag har bara positiva erfarenheter av både Telias och Tres kundtjänster och kan tänka mig vilket av dem som helst att bli kund hos. Telenor har jag bara fått dåligt bemötande hos och kommer därför inte välja dem i fortsättningen. Men det är helt och enbart min upplevelse. Mina föräldrar har Telenor och är jättenöjda och en bekant har bara stött på taskig attityd hos Telia. Sånt här vet man inte innan och eftersom alla operatörer generellt är ganska dåliga på kundhantering så är det ett lotteri vilken man än väljer.

Jag är nöjd med Tre och i befolkade områden har jag inte sämre täckning än nån annan. Att jag dessutom kan surfa i 10 mbit i telefonen och betala för det med mina pottpengar är sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Du har ju problemet att du inte har nån 2G-täckning att falla tillbaka på om 3G-täckning saknas så underhåll av GSM-nätet är ju nonexistent. Sen marknadsför sig Tre som Tre (eller Three) på andra, större marknader än nån av de andra svenska operatörerna och kan förhandla till sig bättre mobilpriser eftersom alla ska brandas likadant.

Jag hade Telia innan och de har överlägsen täckning men det är också det enda som skiljer operatörerna åt idag som faktiskt är mätbart. Allt annat är helt subjektivt. Jag har bara positiva erfarenheter av både Telias och Tres kundtjänster och kan tänka mig vilket av dem som helst att bli kund hos. Telenor har jag bara fått dåligt bemötande hos och kommer därför inte välja dem i fortsättningen. Men det är helt och enbart min upplevelse. Mina föräldrar har Telenor och är jättenöjda och en bekant har bara stött på taskig attityd hos Telia. Sånt här vet man inte innan och eftersom alla operatörer generellt är ganska dåliga på kundhantering så är det ett lotteri vilken man än väljer.

Jag är nöjd med Tre och i befolkade områden har jag inte sämre täckning än nån annan. Att jag dessutom kan surfa i 10 mbit i telefonen och betala för det med mina pottpengar är sjukt bra.

Ja det är ju en stor nackdel då 3G inte är lika utbyggt som GSM. Mitt Tele 2-abonnemang som jag nämnde förut tror jag också bara går på 3G-nätet och det är jättedålig täckning även i stora städer som Stockholm, Västerås och Örebro. Det kan räcka med att man åker förbi en bergvägg så bryts samtalet och använder man telefonen inomhus måste man stå vid ett fönster. Undrar om Tre har ett bättre 3G-nät eller om de delar master med Tele 2, jag är inte så insatt i det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Hur kan du säga att det är totalt ointressant att man kan stänga av den när du först klagar på det, du får väll helt enkelt be dina vänner stänga av det med tanke på att du vill begå självmord när du hör det. Om man kollar igenom sina saker så hittar man nog hur man gör, handlar nog mer om folks lathet. Jag har tex inte läst igenom en manual dom senaste 10 åren. Och det är väll rätt smart av tre att ha melodin som standard, det är ju gratis reklam, hade jag vart en företagare hade jag inte sagt nej till gratis reklam

Och vilka är vi som städar upp efter tre ?

Förstår helt och fullt varför de gjort som de gjort och de har gjort det delvis därför att de räknar med att "normalt folk" inte ska veta hur man ändrar det. Jävla tjat om den melodin förövrigt, jag spyr på den och så är det med den saken.

Skrivet av dragnlord:

"Vi" är alltså en konkurrent. Så brukar det låta från försäljare.

Det är inte alls totalt ointressant, de som inte har en aning vet inte ens att den är där. Om folk blir irriterade när de ringer till mig får de väl säga till mig, det är väl knappast operatörens fel?

Jag gissar att du jobbar för Telenor.

"Vi" är inte en konkurrent nej. "Vi" är en återförsäljare som jobbar med Telia, Telenor, Tele2, Size och Ice.net och som tidigare även jobbat med Tre. Men eftersom de behandlat våra kunder och oss som skit så har vi tagit beslutet att inte arbeta med dem mer. Någonsin. Därav min motvilja gentemot Tre.

Och ja, ofta får vi städa upp efter Tres och kanske framförallt deras återförsäljares dumheter. Fast å andra sidan ska jag väl vara glad för deras existens, för en kund som kommer till oss och får hjälp förblir oss trogna, till skillnad från de One-Night-Stands som andra får ägna sig åt