Frågor om nätagg / grafikkort
Tjena, är inte så haj på datorer och sådär så tänkte fråga er ett par grejer.
Köpte nytt nätagg igår efter att den jag hade innan pajade, den jag köpte är på 500w, kommer inte ihåg exakt vilken modell dock (inte hemma just nu).
Jag har kört med ett nVidia GeForce 7800GT 256mb sen kanske 4-5 år tillbaka, och när jag var i datorbutiken så var det tydligen så att jag hade ett GeForce 8200 inbyggt i moderkortet (som är ett ASUS M3N78-VM). Jag antog att den skulle va bättre än det jag hade efter jag köpte extra RAM (4GB har jag nu) eftersom namnet hade 'högre nummer', men den har klart sämre framerate i spel än det kortet jag hade innan.
Är det så att jag kan få bättre prestanda med 7800an alltså? Eller om man kan låta det integrerade kortet använda sig mer av RAMen på nåt sätt? Jag fattar ju att integrerade kort funkar sämre än "addon-kort" men tänkte att 7800an är ändå riktigt riktigt gammalt nu.
Sen undrade jag också ifall jag skulle köpa ett nytt kort, om det räcker med 500w? Jag kikade lite på Gigabyte Geforce 8400GS Special Edition 512MB och Gigabyte Geforce GT220 1GB som även finns i överklockad version som är billigare än den som inte är det, hur nu det kommer sig? (som sagt, inte så haj på datorteknik)
Vad jag undrar är ifall de isåfall skulle vara kompatibla med mitt moderkort och ifall nätagget är tillräckligt bra. Dom verkar ganska billiga för grafikkort, men kommer dom funka bra med dagens spel på min dator ändå? Om inte, vad skulle va ett bra tips på ett bra kort runt prisklassen 500-600 kr? Vet inte riktigt skillnaden mellan PCI och PCI-express men tydligen har mitt moderkort plats för bägge typer.
Blev lite mycket text så här är en tl;dr version:
1. kan jag få bättre prestanda med ett integrerat GeForce 8200 än ett addon-7800GT?
2. kan jag låta det integrerade kortet använda sig mer av RAM-minnet för att det ska flyta på bättre i spel?
3. Om jag skulle köpa ett nytt kort (som ska kunna köra dagens spel i hyffsad framerate), räcker det med 500w? Vilken typ skulle funka bäst av PCI och PCI-express?
4. Skulle jag behöva uppgradera CPU:n också? Har just nu AMD Athlon 3500+ 64 2.2 GHz
Nuvarande specifikationer:
Moderkort: ASUS M3N78-VM
Grafikkort: GeForce 7800 GT eller det integrerade 8200 i moderkortet
CPU: AMD Athlon 3500+ 64 2.2 GHz
RAM: 4GB
Vet att det är mycket frågor, men jag är väldigt tacksam för svar!