Asrock blir världens tredje största moderkortstillverkare

Permalänk
Melding Plague

Asrock blir världens tredje största moderkortstillverkare

Det går bra för Asrock som under 2010 levererade cirka 8 miljoner moderkort, mer än både MSI och ECS. Det är dock långt kvar till samma nivåer som Asus och Gigabyte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt nöjd med mina Asrock-kort. Har ett gammalt Socket-A kort och kör just nu min i7a med ett Asrock och inte stött på något problem.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk

Asrock och Asus har väl aldrig konkurrerat i samma segment? Asus äger ju Asrock

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Bara jag som hoppas på MSI? Haft ett par AMD-plankor ifrån MSI och dom har utan tvekan varit de bästa någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Bara jag som hoppas på MSI? Haft ett par AMD-plankor ifrån MSI och dom har utan tvekan varit de bästa någonsin!

Hmm har hört lite både och om MSI faktiskt :/

Asus och Gigabyte är tveklöst mina favoriter, Gigabyte har inte svikit en enda gång

Har fått för mig att Asrock är lite Lidl :/ Inget man vill sätta in 2 5870 och en i7 i direkt haha

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Oj! Det har hänt mycket på några år.
Har haft en ASrock bräda också, och tyckte det var ett bra val, då
de var både billiga och hade både PCIe- och AGP-port.

(Nu kör jag Gigabyte)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har kört med ASUS sen år tillbaka..
De jag tycker är så synd är att ska man ha Intel tex och man vill ha 2st fullfjädrade PCI-E 16x så får man betala typ 2500kr+..
Jag köper moderkort i 2000kr klassen..

Mitt nuvarande har 2st 16x som jag är mycket nöjd med.. men de är snart dags och byta upp sig till DDR3/USB3/SATA3 och allt vad de heter..
Sen om de blir SB eller BD återstå att se.. men man kan ju hoppas att de finns moderkort som levererar 2st 16x portar för ca 2000kr.. Oftast är AMD bättre på de.. och med tanke på att moderkorts priset skulle öka nu så ser de ju kanske inte så lovande ut..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Asrock och Asus har väl aldrig konkurrerat i samma segment? Asus äger ju Asrock

Du missade texten om "avknoppad" i nyheten? Nej, ASUS äger inte ASRock.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Tror MSI och Gigabyte kommer ta in på Asus även om Asus har ett riktigt bra utbud.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du missade texten om "avknoppad" i nyheten? Nej, ASUS äger inte ASRock.

Jag hittar iaf inte någon info överhuvudtaget om att Asus inte skulle äga Asrock, men äga kanske är fel ordval. På wiki står Asus som "parent", moderbolag, till Asrock.

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Jag hittar iaf inte någon info överhuvudtaget om att Asus inte skulle äga Asrock, men äga kanske är fel ordval. På wiki står Asus som "parent", moderbolag, till Asrock.

Allt som står på internet är inte sant, särskilt inte på wikipedia.

Enligt ASUS Sverige: "ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock."

och enligt digitimes: "Pegatron Technology is expected to use its motherboard brand name ASRock to compete against first-tier motherboard makers and vendors including Asustek Computer after the company is spun off in July 2010, according to sources from motherboard makers.

ASRock was originally established to mainly target the entry-level motherboard market, a segment that Asustek does not cover, to allow the company to have fully coverage of the motherboard market, but after the spin-off, Pegatron is expected to use ASRock to fully advance into the mid-range and even high-end motherboard brand markets, the sources noted."

I ASUStek årsredovisning står även att ASRock och diverse andra relaterade företag inte längre är dotterbolag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har gjort misstaget att köpa Asrock men dåliga kondingar har dödat två moderkort så det man sparar på asrock tappar man snart när man måste köpa nytt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Oj! Det har hänt mycket på några år.
Har haft en ASrock bräda också, och tyckte det var ett bra val, då
de var både billiga och hade både PCIe- och AGP-port.

(Nu kör jag Gigabyte)

Heh, hade ett sådant jag också! Men sedan när jag uppgraderade till ett PCI-e kort så visade det sig att PCI-E porten var ur funktion ><

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av mfm:

Allt som står på internet är inte sant, särskilt inte på wikipedia.

Enligt ASUS Sverige: "ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock."

och enligt digitimes: "Pegatron Technology is expected to use its motherboard brand name ASRock to compete against first-tier motherboard makers and vendors including Asustek Computer after the company is spun off in July 2010, according to sources from motherboard makers.

ASRock was originally established to mainly target the entry-level motherboard market, a segment that Asustek does not cover, to allow the company to have fully coverage of the motherboard market, but after the spin-off, Pegatron is expected to use ASRock to fully advance into the mid-range and even high-end motherboard brand markets, the sources noted."

I ASUStek årsredovisning står även att ASRock och diverse andra relaterade företag inte längre är dotterbolag.

Ok, det var mer än vad jag visste och mer än vad jag kunde hitta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Har gjort misstaget att köpa Asrock men dåliga kondingar har dödat två moderkort så det man sparar på asrock tappar man snart när man måste köpa nytt.

De använder samma japanska kondensatorer som ASUS nu så det är inget problem (om man inte köper de allra billigaste korten för 400 kr).

Sen hade ASUS gamla kort också billiga kondensatorer bara att de hade högre pris, jag fick överta ett ASUS A7V av en kompis, det kortet pajade efter ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Heh, hade ett sådant jag också! Men sedan när jag uppgraderade till ett PCI-e kort så visade det sig att PCI-E porten var ur funktion ><

Socket 939 har jag för mig... Ja: Asrock 939DualSata2.
Surt att det inte fungerade...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Köper alltid Gigabyte nu för tiden. Förut köpte jag bara ABIT.

Seriöst, måste märken som ABIT, Foxconn och DFI försvinna bara för att folk vill ha det tråkigaste på marknaden såsom ASUS?! De var ju dom enda tillverkarna som faktiskt var inriktade på entusiaster. Jag gillar inte företag som sysslar med olika segment och olika produkter i för stor utsträckning. Jag vill ha tillbaka en tillverkare som endast sysslar med entusiastmoderkort och inte något halvdant vid sidan av. Då vet man att får grejer som är tillverkade med expertis och omsorg.

Ta Noctua som exempel. De sysslar bara med kylning. Hur går det? Jo, det går jättebra. Men om de blir FÖR stora kanske de börjar syssla med surfplattor (ni förstår principen) och vips så har vi en ostädad produktportfölj.

Permalänk

Oavsett vem som "äger", då aktiebolag ju som bekant ej har en ägare, ASRock, eller Pegatron o.s.v. är det ändå samma TH Tung som är CEO, VP, Chairman i ASUS, Pegatron samt ASRock.

Jag skulle mer vilja påstå att i realiteten är det ASUS som knoppats av för att bli ett starkare brand med enbart high-end konsumentprodukter, och positionerar Pegatron som "nytt" moderbolag för bl.a. Advansus, ASRock, UniHan och AzureWave, och därmed tar över rollen av vad ASUS var tidigare.

TH Tung och övriga styrelsemedlemmar är ju fortfarande från ASUSTeK Group!

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Köper alltid Gigabyte nu för tiden. Förut köpte jag bara ABIT.

Seriöst, måste märken som ABIT, Foxconn och DFI försvinna bara för att folk vill ha det tråkigaste på marknaden såsom ASUS?!

Vad är det som är så tråkigt med ASUS? Samt bara så du vet är Foxconn världens största moderkorts tillverkare i realiteten, bara att de inte längre säljer i under eget märke!? Dessutom har de inte bidragit med några innovationer alls på moderkortsmarknaden?

ABIT är jag inte förvånad över att de försvann från jordens yta med den jävla skräpkvaliteten!
Mellan 1997-2002 hade vi en RMA statistik på över 16% av alla ABIT moderkort! Jämför det med ca 3% för ASUS/Gigabyte!

T.o.m. AOpen var betydligt bättre!

Permalänk
Medlem

Hihihoho.
Det här är ju statistik för "oss", hårdvarunördarna som väljer komponenter själva, eller så nära man kan komma utan att fråga varenda återförsäljare. Lite småintressant faktiskt.

Men det där var, väldigt högt räknat, 100 miljoner moderkort. Det har alltså sålts 250-260 miljoner moderkort fler än sådär, minst. Det är värt att tänka på.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

förr var ju asrock ett riktigt budgetmärke som man skulle undvika så långt som möjligt, menar ni att dom slängt om helt och börjat göra bra grejer som håller jämna steg med konkurrenterna?
jag vet ärligt talat ingen som haft en asrock bräda som varit fullt fungerande och funkat mer än 2 år.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

förr var ju asrock ett riktigt budgetmärke som man skulle undvika så långt som möjligt, menar ni att dom slängt om helt och börjat göra bra grejer som håller jämna steg med konkurrenterna?
jag vet ärligt talat ingen som haft en asrock bräda som varit fullt fungerande och funkat mer än 2 år.

Nä förr var dom inget att hurra för med riktigt dålig kvalité, men det verkar som dom ryckt upp sig. Föredrar dock själv Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Vad är det som är så tråkigt med ASUS? Samt bara så du vet är Foxconn världens största moderkorts tillverkare i realiteten, bara att de inte längre säljer i under eget märke!? Dessutom har de inte bidragit med några innovationer alls på moderkortsmarknaden?

ABIT är jag inte förvånad över att de försvann från jordens yta med den jävla skräpkvaliteten!
Mellan 1997-2002 hade vi en RMA statistik på över 16% av alla ABIT moderkort! Jämför det med ca 3% för ASUS/Gigabyte!

T.o.m. AOpen var betydligt bättre!

Vad som är tråkigt med ASUS? Att de skuffar undan små fina tillverkare (ej Foxconn inräknat) som jag nämnde.
Jag vet att Foxconn tillverkar iPhones till exempel men jag är beredd att göra ett undantag för Foxconn Black Ops och Foxconn Destroyer var ALLT annat än medelmåttiga moderkort. Om du googlar dessa moderkort och säger att det inte är talan om något innovativt får du gärna berätta vad du anser vara en innovation på moderkortsmarknaden. Jag tycker att LN2-redo nordbrygga och 4 st PCI-E portar för sin tid är ganska innovativt. Typ alla S775-FSB rekord togs med Black Ops eller Biostar T-Power P45 och det fanns många foldingriggar som körde Destroyer eftersom du kunde smacka in t.ex. 4 st. 8800 GT. Men jag antar att det inte är innovativt utan bara lite extra funktioner. Eller vad säger du?

Vi? Vilket företag? Sålde du 10 ABIT kort eller sålde du 100.000 ABIT kort? Källa tack.

Lustigt eftersom min erfarenhet är tvärtom med ABIT. Och det är det enda som räknas, hur man själv upplever och erfar saker och ting. Mindre intressant om du har haft problem med ABIT.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit sjukt nöjd med asrock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Mitt MSI MS-6167 inköpt år 1999 fungerar fortfarande.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Vad som är tråkigt med ASUS? Att de skuffar undan små fina tillverkare (ej Foxconn inräknat) som jag nämnde.
Jag vet att Foxconn tillverkar iPhones till exempel men jag är beredd att göra ett undantag för Foxconn Black Ops och Foxconn Destroyer var ALLT annat än medelmåttiga moderkort. Om du googlar dessa moderkort och säger att det inte är talan om något innovativt får du gärna berätta vad du anser vara en innovation på moderkortsmarknaden. Jag tycker att LN2-redo nordbrygga och 4 st PCI-E portar för sin tid är ganska innovativt. Typ alla S775-FSB rekord togs med Black Ops eller Biostar T-Power P45 och det fanns många foldingriggar som körde Destroyer eftersom du kunde smacka in t.ex. 4 st. 8800 GT. Men jag antar att det inte är innovativt utan bara lite extra funktioner. Eller vad säger du?

Vi? Vilket företag? Sålde du 10 ABIT kort eller sålde du 100.000 ABIT kort? Källa tack.

Lustigt eftersom min erfarenhet är tvärtom med ABIT. Och det är det enda som räknas, hur man själv upplever och erfar saker och ting. Mindre intressant om du har haft problem med ABIT.

Abit hade stora kvalitetsproblem vilket var en av orsakerna till att man inte finns kvar längre, dom brukade alltid toppa listorna när det gällde returer/defekta moderkort, även om du har haft tur med Abit så betyder det inte att märket var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Då vet du det nu, för min arbetsdator (Pc1 i sign) har gått 24/7 snart 4 år i sträck 4 processorer uppgraderingar och några grafikkort och Asrock 939DualSata2 bara tuffar på som en envis traktor. Och det med alla PCI platser upptagna, plus att alla andra portar/anslutningar är upptagna så moderkortet driver på jättebra.

När jag skulle beställa delar till min nya rig var moderkortetsvalet inte svårt alls, klart att det blev Asrock !
Asus är lite som Apple där, att man betalat mycket för namnet. och då menar jag inte Asus värsta kort, utan mellanklassen. Helt onödigt att betala flera hundralappar mer när det finns likvärdiga kort som Asrock

Helt sjukt att folk betalar för ett sämre Asus kort som är dyrare, än ett bättre AsRock som är billigare! Det måste handla om okunnighet eller brist på bra research ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Skulle tippa på ca 800-1000 ABIT kort per år under de åren, o många av dem var döda "out-of-the-box".

Med den inställningen så förstår jag inte varför du läser på forum över huvudtaget, eftersom du verkar skita allt annat än vad du själv redan tycker? Eller?

ASUS och Gigabyte är stora av en anledning! De gör bra produkter! Så enkelt är det!
Sen har väl samtliga tillverkare haft problem med vissa modeller, men för ABIT var det ett generellt kvalitetsproblem, precis som både IBM och Seagate haft med vissa diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt sjukt att folk betalar för ett sämre Asus kort som är dyrare, än ett bättre AsRock som är billigare! Det måste handla om okunnighet eller brist på bra research ! !

En klassiker i forumsammanhang! "Du har inte samma åsikt, du är dum/okunnig"