Att börja sälja egna planscher - att ta betalt.

Permalänk
Medlem

Att börja sälja egna planscher - att ta betalt.

Jag har funderat på att börja sälja lite egna skapande planscher för folk som är intresserad.
Men jag vet inte riktigt hur mycket man ska kunna ta betalt för det man säljer.

Dom format som jag ska sälja affischerna i, det är 20*30 och 30*40.

Och jag har kollat lite på olika ställen på nätet hur mycket man tar för trycka upp dom i önskat format.
För att ta ett exempel, så tar Extra Film, 14.95 kr per styck för 20*30. Och 49 kronor för 30*40. Bägge formaten i matt format.

Sen tillkommer ju frakten ( porto ) från Extra Film på 39 spänn.

Men det är just hur mycket jag ska kunna ta betalt för jobbet som jag har laggt ner på affischen.Det är ett gissel det här att inte veta hur mycket man kan ta betala för dom tjänster man gör, som man sen vill sälja.

För som det är, så kommer att bli så att jag skickar in en beställning till, tex Extra Film då jag får en order då jag inte har några pengar att ligga ute med. Så vad tror ni att man skulle kunna ta betalt för en plansch i 30*40 format för att ev kunna dra in lite pengar på det hela. För rik, det lär jag aldrig bli.

Utan jag är mest ute efter att få sälja lite reklam för mig själv.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kontakta konstnärsakademien, dom borde nog veta eller ha riktlinjer precis som fotografer har riktlinjer för sina arbeten. Annars är det bara att ta rejält betalt. Du kommer inte sälja så mycket, men då kanske det räcker med en affisch om året?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, är det aktiv eller passiv försäljning vi pratar om?
Om du hade tänkt att ha någon form av mini-webshop är det knappast några större summor du kan ta i början i varje fall.
Hade du däremot tänkt att aktivt ringa runt och skaffa intressenter t.ex. och göra det hela som ett sidoprojekt i din vardag kan du ju börja förhandla och då är ditt "inpris" rätt irrelevant gentemot vad du tar betalt, då tror jag att du kan tjäna lite på det. En bra säljare är i varje fall inte beroende av produkten han säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Svårt att säga, är det aktiv eller passiv försäljning vi pratar om?
Om du hade tänkt att ha någon form av mini-webshop är det knappast några större summor du kan ta i början i varje fall.
Hade du däremot tänkt att aktivt ringa runt och skaffa intressenter t.ex. och göra det hela som ett sidoprojekt i din vardag kan du ju börja förhandla och då är ditt "inpris" rätt irrelevant gentemot vad du tar betalt, då tror jag att du kan tjäna lite på det. En bra säljare är i varje fall inte beroende av produkten han säljer.

Jag har väl tänkt att slå upp en lite egensinnad webshop, och ev sälja på Tradera till och börja med. Men vi får se hur det blir.

Det är väl bara det att jag tycker det är så himmla svårt att veta vad man kan ta i pris för det man gör helt enkelt. Enklast om det bara fanns en mall man kunde gå efter.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag har väl tänkt att slå upp en lite egensinnad webshop, och ev sälja på Tradera till och börja med. Men vi får se hur det blir.

Det är väl bara det att jag tycker det är så himmla svårt att veta vad man kan ta i pris för det man gör helt enkelt. Enklast om det bara fanns en mall man kunde gå efter.

Ok, du hade alltså tänkt att låta de som av en slump stöter på dina planscher bli intresserade av sig själva och köpa? Dvs. som att stå i en butik = passivt.

Angående priset så kan du ju räkna ut vad du lägger ned i tid/pengar per plansch och dubbla det = försäljningspris. Jag har absolut ingen aning om vad din tid är värd, men jag antar att du gör målningarna på fritiden? När jag ser planschen tänker jag: Det här vill jag högst betala 200 kr för.

Men man får väl inte så mycket i början. Det gäller nog att marknadsföra sitt varumärke rätt starkt om man över huvud taget vill tjäna några nämnvärda pengar. Jag vet inte riktigt om det är målet med projeketet, jag får intrycket av att det inte spelar någon större roll om det blir några pengar eller inte.

Permalänk
Medlem

Okej, nu är jag inte speciellt bra på sånt här, men jag gör ett försök

Hade det varit jag själv som ska sälja så hade jag nog börjat med tradera som du sa, och priser hade jag lagt kanske 10kr högre än den totala kostnaden för att få hem planschen.
Just för att se om det finns något intresse i det hela, om någon köper.
Sedan allt eftersom öka priset

Kanske är korkat men jag hade nog gjort så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Hade det varit jag själv som ska sälja så hade jag nog börjat med tradera som du sa, och priser hade jag lagt kanske 10kr högre än den totala kostnaden för att få hem planschen.

Sant.

Har hört (är ingen egen företagare själv) att man inte ska räkna med någon speciell vinst första året man driver sitt företag. (om det nu räknas som det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Sant.

Har hört (är ingen egen företagare själv) att man inte ska räkna med någon speciell vinst första året man driver sitt företag. (om det nu räknas som det)

Har f-skattesedel själv, och skatteverket väntar sig ingen vinst första året, eller andra heller egentligen. så du kan allt testa, köra hårt och försöka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Säg att jag skickar iväg en order på en affisch i format 20*30, för 49 spänn i framtagning. Plus att jag får stå för frakten på 39 spänn, dvs en engångskostnad på 88 spänn för en affisch ( blir ju billigare ju mer affischer jag beställer vid ett och samma tillfälle. Men säg att man bestället en affich för tryckning. ).

Och använder jag mig sen utav posten för leverans ( porto ), så blir jag då tvungen att ta ut 56 spänn, inkl. emabalage - papprulle ( måste ju finnas billigare alternetiv ) för att skicka en affisch på 30*40 utöver dom 88 spännen som det kostar för mig att få hem trycksaken.

Så då hamnar vi på ett slutpris på 144 spänn. Och lägger vi därpå en tia ( för egen vinning ) så kommer varje plansch/affisch att kosta 154 spänn i slutändan för konsumenten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Säg att jag skickar iväg en order på en affisch i format 20*30, för 49 spänn i framtagning. Plus att jag får stå för frakten på 39 spänn, dvs en engångskostnad på 88 spänn för en affisch ( blir ju billigare ju mer affischer jag beställer vid ett och samma tillfälle. Men säg att man bestället en affich för tryckning. ).

Och använder jag mig sen utav posten för leverans ( porto ), så blir jag då tvungen att ta ut 56 spänn, inkl. emabalage - papprulle ( måste ju finnas billigare alternetiv ) för att skicka en affisch på 30*40 utöver dom 88 spännen som det kostar för mig att få hem trycksaken.

Så då hamnar vi på ett slutpris på 144 spänn. Och lägger vi därpå en tia ( för egen vinning ) så kommer varje plansch/affisch att kosta 154 spänn i slutändan för konsumenten.

Låt dem komma och titta på den och gör ett alternativ där dem hämtar upp affishen själv.

Permalänk
Medlem

Du har inget lokalt tryckeri som trycker till ett billigare pris? Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garret:

Du har inget lokalt tryckeri som trycker till ett billigare pris? Kan vara värt att kolla upp.

Jag ska kolla upp det i veckan som kommer. Något lär det ju finnas tycker jag.

Oscar-Sand: Funkar nog på hemma plan, men tror inte att det är så praktiskt rent allmänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

* Uppdaterat *

Tog kontakt med Sandviken Tryckeri via email och frågade dom vad dom tog för att trycka upp tio svart vita planscher i formaten 30*40. Och fick till svar att dom tog 200 kr plus momsen för jobbet.

Så vad kan momsen ligga på ? 25,12 eller 6 ? Men det blir endå billigare än om jag skulle skicka in jobbet åt något tryckeri på nätet. Så det får bli Sandviken Tryckeri som får göra det hela. Ska skicka in en beställning i slutet av februari.

Så får det bli.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Tog kontakt med Sandviken Tryckeri via email och frågade dom vad dom tog för att trycka upp tio svart vita planscher i formaten 30*40. Och fick till svar att dom tog 200 kr plus momsen för jobbet.

Så vad kan momsen ligga på ? 25,12 eller 6 ? Men det blir endå billigare än om jag skulle skicka in jobbet åt något tryckeri på nätet. Så det får bli Sandviken Tryckeri som får göra det hela. Ska skicka in en beställning i slutet av februari.

Så får det bli.

Jag skulle göra så att jag beställer 20 st istället för 10 då antar jag att jag får ännu bättre pris. För det handlar ändå om så små pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Jag skulle göra så att jag beställer 20 st istället för 10 då antar jag att jag får ännu bättre pris. För det handlar ändå om så små pengar.

Jo, så får det nog bli. Kan gärna lägga in en beställning på tjugo då man endå håller på.

Förresten, är det någon som vet vart man kan köpa dessa pappersrör man skickar affischer i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla med tryckeriet om du kan köpa via de, de borde ha koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garret:

Kolla med tryckeriet om du kan köpa via de, de borde ha koll.

Jo, jag får ta skicka ett mail och höra efter med tryckeriet. Helt omöjligt att få tag på kan det ju inte vara.

Visa signatur