Permalänk

Tappar internet hela tiden

Hej det är så när jag spelar så blir jag disconnectad och sen så har internet dött.. Det brukar hjälpa genom att reparera med Nätverksdiagnostik i windows men det är väldigt jobbigt att behöva disconnecta hela tiden.. Det står att Standardgateway inte är tillgänglig. Det är bara när jag spelar spel.

Router: Netgear WNR834Bv2

Modem: Zyxel p-660h-d1 triple play

Har telia 8/1, kör med tråd.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Du kör med Felia

och den är inte riktigt att lita på. Framförallt om du kör tv på samma lina.
Har sett flera av dessa abbonemang som inte ger mer än 0,256 MBit istället för 24 eller 8 när du mäter via tptest.
Byt ISP är mitt råd.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk

Har samma problem, har dock 100mb bredband

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter faktiskt som att det är routern som inte pallar riktigt. Vad är det för spel? Fungerar torrents utan problem? Riktigt dåliga routers brukar ge exakt samma symptom när det blir för många samtidiga anslutningar.

Permalänk
Medlem

Jag har samma typ av fel. Ibland dör uppkopplingen och en liten gul varningstriangel syns nere i aktivitetsfältet på nätverksikonen. Varenda gång har det hjälpt att högerklicka på ikonen -> Felsök, så fixar Win7 uppkopplingen på några sekunder. Vanligaste orsaken är att Standardgateway inte är tillgänglig.

Är uppkopplad på Örebros stadsnät via Bahnhof och har varit så i flera år utan strul, dessa problem har kommit de senaste månaderna.
Jag har en Cisco/Linksys-router WRT54(something) med tomato firmware. Nätverkskortet är det inbyggda på moderkortet ASUS P7P55D, närmare bestämt ett Realtek 8112L. Mina internetvanor har varit i stort sett oförändrade över de senaste åren.

Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Har sett flera av dessa abbonemang som inte ger mer än 0,256 MBit istället för 24 eller 8 när du mäter via tptest.
Byt ISP är mitt råd.

Tror du att tv:n inte drar någon bandbredd eller vad?
Knappast något som står rätt till om man får 0.25 på 24Mbit dock. Men beror ju lite på vad man kan få och vad man har för tjänster

Permalänk
Skrivet av drivrutiner.net:

Byt ISP är mitt råd.

okej jo jag kör telia-tv på samma lina.. vet att det slukar mycket.

Vad är isp?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av widL:

Det låter faktiskt som att det är routern som inte pallar riktigt. Vad är det för spel? Fungerar torrents utan problem? Riktigt dåliga routers brukar ge exakt samma symptom när det blir för många samtidiga anslutningar.

Jag har tänkt på routern med men aja man vet ju inte...

Det är Counter Strike-Source och Bad company 2 som jag spelar.

I Utorrents ligger jag på 8 Mbit/sekunden oftast över typ. Det som vi kör i routern är väll två datorer, telia-tv men den är från modemet. Men det har vart så förut ibland att internet har slutat funka men nu är det typ var 10: onde minut om jag spelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du TV på samma lina så drar det 8Mbit download per box. kör du 8/1 med TV så lär det gå åt helvete.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

TS: Koppla bort routern och kör direkt till modemet, blir det någon skillnad så är det rätt självklart vart problemet ligger.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

TS: Koppla bort routern och kör direkt till modemet, blir det någon skillnad så är det rätt självklart vart problemet ligger.

okej ska testa det:D tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KlosterKatten:

Kör du TV på samma lina så drar det 8Mbit download per box. kör du 8/1 med TV så lär det gå åt helvete.

okej jaa hur menar du att det ska gå åt helvete att det blir dåligt med uppströms eller nerströms?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej jaa hur menar du att det ska gå åt helvete att det blir dåligt med uppströms eller nerströms?

Låt oss säga att iptv:n tar 8Mbit och du betalar för 6-8mbit så är det inte speciellt troligt att digitalboxens hastighet tas från din "surf-hastighet". Det kompenseras ju givetvis med att modemet kopplar upp sig i en högre hastighet annars skulle det knappast gå.

Förmodar att det var det som tidigare person menade, men det är alltså fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej jo jag kör telia-tv på samma lina.. vet att det slukar mycket.

Vad är isp?

Internet Service Provider

Skrivet av boris_vodka:

Jag har samma typ av fel. Ibland dör uppkopplingen och en liten gul varningstriangel syns nere i aktivitetsfältet på nätverksikonen. Varenda gång har det hjälpt att högerklicka på ikonen -> Felsök, så fixar Win7 uppkopplingen på några sekunder. Vanligaste orsaken är att Standardgateway inte är tillgänglig.

Är uppkopplad på Örebros stadsnät via Bahnhof och har varit så i flera år utan strul, dessa problem har kommit de senaste månaderna.
Jag har en Cisco/Linksys-router WRT54(something) med tomato firmware. Nätverkskortet är det inbyggda på moderkortet ASUS P7P55D, närmare bestämt ett Realtek 8112L. Mina internetvanor har varit i stort sett oförändrade över de senaste åren.

Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Kör du senaste versionen av Tomato ?

Wan->lan & lan-lan througputen är inte speciellt bra på WRT54* trots att det är 100Mbit portar i den.
Vilken hastighet har du ifrån Bahnhof??

Kör du torrents så får du ställa ner antalet anslutningar.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayo:

Internet Service Provider

Wan->lan & lan-lan througputen är inte speciellt bra på WRT54* trots att det är 100Mbit portar i den.

Vet inte riktigt vilken version jag kör, den är kanske ett år gammal. Men den har funkat bra tills nu, om det nu är den som är problemet. Jag har bara 10/10Mbit/s så det borde inte vara något problem med througputen.

Kan vara så att jag pillat på någon inställning i uTorrent men jag har för mig att anslutningen tappas även när det programmet inte är igång. Får kolla på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Telias modem zyxel och thompson suger skit thats why. Har samma problem men orkar inte bry mig längre, orkar inte sitta i telias telefonkö i 4 timmar för att få tala med hjärndöd support (ta inte illa upp, det är inte erat fel att telia hittade er på gatan) dem säger bara jo men du har signal ut det ska funka! Men uppenbarligen gör det ju inte det då det bryter stup i kvarten.
Köp nytt modem är mitt råd kostar ju 500 spänn men det är det värt.

Edit: men det är klart det kan även vara så att routern inte pallar med om du har mycket datorer.

Permalänk

Den mest primitiva felsökningen fungerar ofta allra bäst.

Koppla bort felkälla efter felkälla (dvs de saker som är inkopplade, exempelvis andra datorer, tv-box, sedan router).
När det fungerar, testa lite till. Sedan koppla tillbaka någon felkälla, om det börjar strula så har du en bra idé om var felet ligger.

Att springa ut och köpa ny router, nytt modem, dator eller kräva att telia skickar en tekniker utan att ha felsökt ett nät med fler än 4 element (dator, router, modem, tv-box).
Det är lika dumt som att skrota bilen och köpa en ny för att den inte startar, innan du kollat om bensinen var slut eller om batteriet var dött.

Permalänk
Avstängd

Hade mer eller mindre exakt samma problem med ett likadant modem, löste det genom att uppdatera firmwaren i den, sen fungerade den helt felfritt tills en vacker dag då den gick i golvet (rätt jäkla hårt dessutom xD)

Pröva med att uppdatera firmware om du inte gjort det redan.

Permalänk
Skrivet av mayo:

Internet Service Provid

Och vad menas med Internet Service Provid`?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wiberg92:

Hade mer eller mindre exakt samma problem med ett likadant modem, löste det genom att uppdatera firmwaren i den, sen fungerade den helt felfritt tills en vacker dag då den gick i golvet (rätt jäkla hårt dessutom xD)

Pröva med att uppdatera firmware om du inte gjort det redan.

vet tyvärr inte hur man gör det..:(

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sleevechoke:

Den mest primitiva felsökningen fungerar ofta allra bäst.

Koppla bort felkälla efter felkälla (dvs de saker som är inkopplade, exempelvis andra datorer, tv-box, sedan router).
När det fungerar, testa lite till. Sedan koppla tillbaka någon felkälla, om det börjar strula så har du en bra idé om var felet ligger.

Att springa ut och köpa ny router, nytt modem, dator eller kräva att telia skickar en tekniker utan att ha felsökt ett nät med fler än 4 element (dator, router, modem, tv-box).
Det är lika dumt som att skrota bilen och köpa en ny för att den inte startar, innan du kollat om bensinen var slut eller om batteriet var dött.

En dator är aldrig på så det kan väl inte påverka? Telia-tvn vågar jag inte dra ut nätverkssladden till för sist så hängde sig hela jävla skiten så vi fick inte igång den på några dagar.. Jag kan även tillägga att vi kör dreambox på routern med fast trådlöst..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Låt oss säga att iptv:n tar 8Mbit och du betalar för 6-8mbit så är det inte speciellt troligt att digitalboxens hastighet tas från din "surf-hastighet". Det kompenseras ju givetvis med att modemet kopplar upp sig i en högre hastighet annars skulle det knappast gå.

Förmodar att det var det som tidigare person menade, men det är alltså fel

okej då förstår jag mer , tack .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet många som upplever samma problem med den routern, jag själv hade samma problem innan. Köp en ny och inte netgear så kommer det fungera bättre!

Permalänk
Rekordmedlem

Om win larmar att standardgateway inte kan nås så har det tappat kontakten med sin lan port i routern, det är den som är gateway. det har alltså inget med internet att göra utan är troligen nått hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Och vad menas med Internet Service Provid`?

Internetleverantör

ont: Har också haft samma problem, dessutom har jag inte så mycket av val när det gäller ISP, bor i ett samhälle med ca 10 000 invånare, kan bara välja bland tele2 och telia samt "Boxer".
Ni skulle bara sett vad internet krånglade när man hade Telia, samma sak med grannen, DET GICK INTE SPELA, var 5 minut fick man dc och internet var hur segt som helst. Efter massa svordomar bytte vi till tele2 och körde på deras thomson, funkade prima i ett år då problemet kom tillbaka, man ringde de och själva routern ersattes med ett annat thompson, själva problemet fixade sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Internetleverantör

ont: Har också haft samma problem, dessutom har jag inte så mycket av val när det gäller ISP, bor i ett samhälle med ca 10 000 invånare, kan bara välja bland tele2 och telia samt "Boxer".
Ni skulle bara sett vad internet krånglade när man hade Telia, samma sak med grannen, DET GICK INTE SPELA, var 5 minut fick man dc och internet var hur segt som helst. Efter massa svordomar bytte vi till tele2 och körde på deras thomson, funkade prima i ett år då problemet kom tillbaka, man ringde de och själva routern ersattes med ett annat thompson, själva problemet fixade sig.

okej. hmm det hände också att dchp eller vad det heter är avaktiverat ska det vara så?
Det verkar som att Telia är skit? Mycket problem..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej. hmm det hände också att dchp eller vad det heter är avaktiverat ska det vara så?
Det verkar som att Telia är skit? Mycket problem..

Den största felkällan är utan tvekan den egna utrustningen som sitter hemma.
Om du säger att dhcp blir avaktiverat så skulle jag börja med att ta en titt på din router, eftersom det är routerns dhcp-server som datorerna är anslutna till.

Oavsätt operatör så är det i princip samma typ av utrustning som sitter på stationerna. Skulle väl säga att det är en blandning av handhavandefel och hårdvara/mjukvaruproblem.

Får man problem, börja med att utersluta dina egna felkällor. Du kan gå så långt som att du enbart har splitter och modem inkopplat på jackslingan (övrig utrustning som sitter i kan störa) och sätt en dator direkt kopplad till den utan någon övrig utrustning.
Är det fortfarande problem kan du ju alltid bara prova med en annan dator för att snabbt ta reda på var felet är.

Nu skummade jag igenom tråden lite snabbt på nytt men ser inte ifall du har skrivit ifall du har varigt i kontakt med din internetleverantör alls? Det kan ju vara något uppenbart fel som de ser därifrån, men efter vad du beskriver så är det troligtvis inget fel därifrån.

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Den största felkällan är utan tvekan den egna utrustningen som sitter hemma.
Om du säger att dhcp blir avaktiverat så skulle jag börja med att ta en titt på din router, eftersom det är routerns dhcp-server som datorerna är anslutna till.

Oavsätt operatör så är det i princip samma typ av utrustning som sitter på stationerna. Skulle väl säga att det är en blandning av handhavandefel och hårdvara/mjukvaruproblem.

Får man problem, börja med att utersluta dina egna felkällor. Du kan gå så långt som att du enbart har splitter och modem inkopplat på jackslingan (övrig utrustning som sitter i kan störa) och sätt en dator direkt kopplad till den utan någon övrig utrustning.
Är det fortfarande problem kan du ju alltid bara prova med en annan dator för att snabbt ta reda på var felet är.

Nu skummade jag igenom tråden lite snabbt på nytt men ser inte ifall du har skrivit ifall du har varigt i kontakt med din internetleverantör alls? Det kan ju vara något uppenbart fel som de ser därifrån, men efter vad du beskriver så är det troligtvis inget fel därifrån.

Det kan inte vara någon mjukvarufel eller hårdvarufel eftersom det var likadant på den förra datorn. Vad menas med splitter? nej jag har inte vart i kontakt med våran internetleverantör.

Visa signatur

Permalänk

Det konstiga är att nu när det är bara min dator igång så är det inga problem i spel.. hmm sjukt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tror du får kolla upp informationen du får lite mer. Har du 6-8Mbit/s hos Telia med en IPTV så hamnar du på en synkprofil på 14 Mbit/s. En digital TV box tar 6 Mbit/s (visst vissa kanaler tar 7 Mbit/s), på så sätt ska ditt bredband bli så minimalt lidande som möjligt. Däremot andra leverantörer av IPTV brukar ta bandbredd från bredbandet.

Tips är att ringa/maila/chatta med Telia och be dem kolla om ni tappar uppkoppling fram till modemet, på så sätt är det väldigt mycket lättare för dig att felsöka.