Permalänk
Medlem

Uppgradering från A64 till SB :)

Tjena,
Har plockat ihop denna datorn efter jag gjort lite efterforskningar under veckan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/154893/2011-01-26

Vad tycker ni? Är det något som behöver bytas ut?
Jag har inte hållit mig uppdaterad de senaste 4-5 åren när det gäller ny hårdvara så det är lite som att börja från scratch för mig.

Nytt grafikkort tänker jag inte skaffa nu då jag inte har pengar till det.
Blir ett nytt nästa månad.

Men jag vill dock ha en annan CPU kylare än den som följer med, men jag vet inte vilken jag ska skaffa.
Mitt krav är att den är tyst och kyler bra eftersom jag tänker överklocka.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

För det första om du ska ha en annan kylare som är luftkylning och tyst så är det de stora bjässarna som gäller med tanke på överklockning och då faller genast Vengeance minnena då dessa är för höga för kylaren då den inkräktar på utrymmet över minnesbankerna. Skulle rekommendera XMS3 istället. Satt i din sits för drygt en vecka sedan och hade också valt Vengeance-minnen men fick byta pga kylaren.
ang Kylaren så säger många att Noctuas D14 är bra och tyst, hade valt den från början också men pga det chassi jag ska ha när det kommer så fick jag välja en modell som inte var lika hög. Vilket du också bör kolla upp.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha rengörings kittet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Varför ska du ha rengörings kittet?

Om man vill montera en annan CPU-kylare eller bara montera om kylaren är det bra att kunna göra rent CPU+kylare. Annars funkar ju T-röd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

För det första om du ska ha en annan kylare som är luftkylning och tyst så är det de stora bjässarna som gäller med tanke på överklockning och då faller genast Vengeance minnena då dessa är för höga för kylaren då den inkräktar på utrymmet över minnesbankerna. Skulle rekommendera XMS3 istället. Satt i din sits för drygt en vecka sedan och hade också valt Vengeance-minnen men fick byta pga kylaren.
ang Kylaren så säger många att Noctuas D14 är bra och tyst, hade valt den från början också men pga det chassi jag ska ha när det kommer så fick jag välja en modell som inte var lika hög. Vilket du också bör kolla upp.

Har läst lite om detta problemet sedan igår och det verkar som jag kanske får köra på en lösning som för lite mer oväsen.
För även om det verkar funka att köra med 1.65 volt på minnena så känner jag ändå inte för riskera de.
Vem vet, skiten kanske går sönder efter en viss tid? Eller är jag dum nu?

Iaf, kanske en Thermalright MUX-120 funkar? (Tänker ju sätta en fläkt på den såklart)

Och rengöringskittet tänkte jag prova och se om det fungerar bättre än isopropylalkoholen jag använder i vanliga fall.

Unicornz
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Har läst lite om detta problemet sedan igår och det verkar som jag kanske får köra på en lösning som för lite mer oväsen.
För även om det verkar funka att köra med 1.65 volt på minnena så känner jag ändå inte för riskera de.
Vem vet, skiten kanske går sönder efter en viss tid? Eller är jag dum nu?

Iaf, kanske en Thermalright MUX-120 funkar?

Och rengöringskittet tänkte jag prova och se om det fungerar bättre än isopropylalkoholen jag använder i vanliga fall.

Kanske inte dum men jag anser att det är onödigt. Dock verkar det som intel har lite andra problem just nu.

Har ingen koll alls på den kylaren men googla efter tester på den så får du svar.

Rengörningskittet behöver du bara om du byter kylare på ett använt system. Bygger du nytt så sitter pastan på den medföljande kylaren och processorn är helt ren när du får den. Bara på med kylpasta och den bättre kylaren så är allt klart.

Permalänk
Medlem

Hade nästan glömt av den här tråden!

Har bestämmt mig för att köra med original kylaren tills vidare. Blir väl antagligen inte överklockning direkt.

Ska lägga min beställning snart så jag vill bara kolla en sista gång vad ni tycker.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/236254/2011-02-27

Tänkte köpa dessa G.Skill minnena istället för Corsair : Länk

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon åsikt?

Schpelling
Permalänk
Medlem

Finns ju moderkort i lager... http://www.inet.se/kategori/632/socket-1155

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ja, några finns ju i lager, men inte det mobot jag ska ha.