Permalänk
Skrivet av trattjaevel:

exakt, inget fel på Mac men deras prylar är jävligt överpris. precis som alien ware.

Dock så kostar de ju inte så mycket i usa. men sen när vi ska till sverige, då blir det importavgift och moms...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

deta http://www.inet.se/kundvagn/visa/163569/2011-01-30 plus http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=AoHE7iDJrYucOm0n&temple... när de kommer ut igen. En gnutta bättre prestanda. Till ungefär samma pris.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

deta http://www.inet.se/kundvagn/visa/163569/2011-01-30 plus http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=AoHE7iDJrYucOm0n&temple... när de kommer ut igen. En gnutta bättre prestanda. Till ungefär samma pris.

Ingen låda?
Den hära kanske: http://www.sweclockers.com/nyhet/12971-aerocool-xpredator-i-e...
Fast den är väl inte lika ful som AlienWare, men nära.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Man kan få en motsvarande prestanda pc för mycket mindre men det är ju OS x och äpplet som kostar.

Absolut, du får alltid mer prestanda när du köper PC, ingen tvekan om saken. Men PC och Mac är inte samma sak (precis som du säger) eftersom att det är en sån grov skillnad på Windows och Mac OSX Det är en helt annan användarupplevelse, och det är den upplevelsen man betalar för när man köper äpplet enligt min mening.

Skrivet av ari86:

sandy bridge 2600k + 2x gtx580 sopar bannan med vilken mac som helst. då menar jag för bild och filmredigering. har mac på jobbet, bara för att nån annan betalar för den. ända fördelen med mac är mjukvarorna.

Nja, jag vet inte det jag Mac Pro har ju faktiskt upp till tolv processorkärnor, något som i kombination med väloptimerade mediaprogram i Mac OSX antagligen (kvalificerad gissning, likväl gissning) presterar bättre än 2600k + 580 SLI. Vidare så är det ju programvarorna i OSX man vill åt och då funkar det inte med PC oavsett prestanda. Mac är för media, PC för spel och prestanda.

Meeeeeen pojkar, let's get back to topic shall we? Jag har spårat lite inser jag nu, och den här diskussionen tar aldrig slut om vi kommer igång ordentligt.

Permalänk
Medlem

om vi går tillbaks till alienware: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...
4000kr för en LCD (wtf?) skärm med 80000:1 kontrast.... min har 5000000:1, är LED och kostar 1800... SCAM! fast man får ju 4 USB (som man kan modda in själv för några hundra?) och 2x HDMI, varför man nu vill ha det?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Bara en liten fundering.. Vad ska du med två processorer, två Windowsexemplar och inget chassi till?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Bara en liten fundering.. Vad ska du med två processorer, två Windowsexemplar och inget chassi till?

oj! förlåt fel av mig. fixat nu. jag la även ditt ljud kort
http://www.inet.se/kundvagn/visa/182630/2011-02-06

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lambi;10764132"]Blanda inte in Mac i det här, det är verkligen inte samma sak och det vet alla som spenderat >5 minuter vid en Mac. Jag kan dra alla argument för dig om du vill, men det känns lite drygt...

Ursäktar att jag ställer en dum fråga

Jag är snubbe som föredrar pc ( jag har en mac också ) och jag behöver lite argument för att mac är bättre än pc ( skolan ), kan du skriva några bra typ i ett pm?

Tack på förhand!

//Bourne94

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av anon160366:

ända fördelen med mac är mjukvarorna.

och "Crash different" dock har jag inte lyckats krascha någon av mina 2 än på 9 månader.

nej jag är nöjd med mina macar. och min egenbyggda Win-maskin. OEM windowsmaskiner är bara skit...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Ursäktar att jag ställer en dum fråga

Jag är snubbe som föredrar pc ( jag har en mac också ) och jag behöver lite argument för att mac är bättre än pc ( skolan ), kan du skriva några bra typ i ett pm?

Done and done!
Försökte vara så objektiv som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Done and done!
Försökte vara så objektiv som möjligt.

Tack för argumenten:)
Du har precis gjort 90% av min läxa:P hehe

//Bourne94

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

//Bourne94

Har du som läxa att beskriva varför Mac är bättre än PC?
Vad går du i för skum skola?

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Superduper: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

För 9000:- bör man väl få en något bättre optimerad dator?
Stackars Svenne Svensson. Jag lider varje gång jag ser en Pappa som kommer med ett sådant paket från varuhuset och det lyser i ögonen på 12 åringen som går bröve och väntar på att få börja spela

Asgarvar åt detta paket...! Typiskt Elgiganten (å andra "vitvarukedjor") att marknadsföra grafikkort efter storleken på minnet. Sällan man har användning för mer än 1gb ändå. Och att försöka uppgradera dessa är hopplöst då kylningen i dess småburkar är kass, nätagget brukar ligga runt 300w osv..

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Har du som läxa att beskriva varför Mac är bättre än PC?
Vad går du i för skum skola?

Skulle vara en engelska debatt, och jag går i en datautbildnings gymnasium, så jag tror det kommer därifrån.
Nu är det bara att översätta allt till engelska och sedan är läxan så gott som klar:)
Och ja skolan är mycket skum:P

//Bourne94

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Asgarvar åt detta paket...! Typiskt Elgiganten (å andra "vitvarukedjor") att marknadsföra grafikkort efter storleken på minnet. Sällan man har användning för mer än 1gb ändå. Och att försöka uppgradera dessa är hopplöst då kylningen i dess småburkar är kass, nätagget brukar ligga runt 300w osv..

Ja det går att rota runt på alla handlares hemsksidor där det är en massa onödiga konfigurationer.
Det varkar som om datortillverkarna bara använder udda maskinvara och har ett gäng p12or som ingenjörer.
Förmodligen så köper dom överkapasitet av nergraderade kretsar som inte klarar kraven för det dom är gjorda för, ofta så är det ju typ Radeon 5460 med 1 Gb minne eller till och med 5455 eller nått.
Bara det att ha 6GB minne till processorer som inte stödjer detta 3x2GB eller 2x3GB???

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det ligger en RoG Dream machine på blocket för 42.000kr.. Lite skillnad i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Då kan du berätta för mig vad det sitter för nätagg i den burken? Jag är helt blind.

Area-51 1.1 KW Power Supply Options

Permalänk
Medlem

största skillnaden mellan att köpa en dyr mac och alienware är att med mac så får man osx och en dator som slipper virus och man inte behöver mecka lika mycket med det fungerar ändå. Med alienware så får man en överprisad pc med delar man kan få mycket billigare. mac kan jag förstå att man betalar lite extra för, men alienware förstår jag verkligen inte.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

största skillnaden mellan att köpa en dyr mac och alienware är att med mac så får man osx och en dator som slipper virus och man inte behöver mecka lika mycket med det fungerar ändå. Med alienware så får man en överprisad pc med delar man kan få mycket billigare. mac kan jag förstå att man betalar lite extra för, men alienware förstår jag verkligen inte.

Men Alienware lyser och blinkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Alltid kul att hjälpa till

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dock gör vi inte andra personerns läxor här på swec. Du ska lära dig själv genom att fråga och inte lura andra att göra dem åt dig..

Permalänk
Medlem

Såg en liknande dator i en tidning med 2gb grafik-minne för 10k men det var några månader sedan. Ärligt talat är det är lurendrejeriet värre än annat som dras upp i media.