Förstora upp bild vid framkallning?

Permalänk
Medlem

Förstora upp bild vid framkallning?

Har en bild som är 3200x2129 . Skulle vilja förstora upp den så mycket som möjligt utan att förlora kvalitén märkbart. frågan är, vid en fotoframkallning, hur stor kan jag få den.

Affären jag frågade hos sa typ 30x29 cm typ.

Bilden:

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Entusiast

Det korta och enkla svaret är att du kan få den hur stor du vill. Hur den färdiga bilden upplevs beror på betraktningsavståndet.

Edit: Finns plugin till Photoshop som är rätt bra på att interpolera bilder också så man kan förstora den. Annars brukar det gå bra att bara förstora bilden lite på normalt sätt i Photoshop. Kan tyvärr inte ge ett bättre svar än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det korta och enkla svaret är att du kan få den hur stor du vill. Hur den färdiga bilden upplevs beror på betraktningsavståndet.

Edit: Finns plugin till Photoshop som är rätt bra på att interpolera bilder också så man kan förstora den. Annars brukar det gå bra att bara förstora bilden lite på normalt sätt i Photoshop. Kan tyvärr inte ge ett bättre svar än så.

Okej, hade faktiskt för mig att jag sett en sån funktion i photoshop.

Tror du man kan få den till ca. 100x50cm utan att sabba kvalitén?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du inte trycka näsan mot pappret så kommer det se bra ut.

Har sett bilder med ungefär samma upplösning i 100x70cm som blivit riktigt bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ska du inte trycka näsan mot pappret så kommer det se bra ut.

Har sett bilder med ungefär samma upplösning i 100x70cm som blivit riktigt bra.

Så jag skulle kunna lämna in bilden som den redan är och förstora upp den?

Hos "Expert" var detta iaf omöjligt. Tips på någon som framkallar digitala bilder?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Genuine Fractals är ett av de bättre programmen för att förstora digitala bilder. Men denna är ju inte gratis…

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2010/photoshopplugin-ge...

Grimson är ett fotolabb dit du kan skicka dina bildfiler för utskrift.
http://www.crimson.se

Permalänk
Medlem

Jag har gjort bilder på 50x75cm från 3000x2000 pixlar och det tycker jag ser bra ut, så 70x100 ska väl inte vara omöjligt. Jag är väl lite av ett kontrollfreak och gör gärna uppskalningen själv, men de maskiner som labben använder gör nog åxå ett bra jobb i de flesta fall.
Jag har gjort uppskalningen i photoshop med "resize/resample". Gör man 10% i taget så får man mjuka fina pixlar utan jaggies, som man kan få om man gör allt i ett steg. Det är möjligen olika på olika labb hur hög upplösning maskinerna för så stora kopior använder. På Crimson är det, vad jag vet, 200ppi, vilket är fullt tillräckligt med tanke på att vi pratar om hyfsat långa betraktningsavstånd med så stora bilder. Ska man göra en bild i 70x100 ska bilden alltså vara 5512x7874 pixlar om man vill ha 200ppi.
Man behöver ju åxå skärpa upp bilden efter uppskalningen. Tittar man på bilden i 50% av storleken så får man en hyfsad känsla för hur utskriften sedan blir. Man får ofta ta i lite mer än man tror. 150% och 1.5 pixlar radie kan vara en vettig utgångspunkt i USM för en bild i den storleken, IMO.

Ang. fotolabb så gillar jag Crimson. Proprint är åxå bra, men är en del dyrare, om inte de justerat priserna det senaste.

Permalänk

snabbt å lätt färdig ...

Pillade lite snabbt i photoshop å förstorade den å här är resultatet på kvalitetenhttp://img11.imageshack.us/i/mxck.jpg/

kan maila bilden om du vill ha den i rätt storlek bara att Pma

mvh

Permalänk

Fujifilm Direkt?

De kan förstora den upp till 50 gånger, lite beroende på hur stor bilden är och hur stor man vill ha den. En 50 gångers förstoring där kostar 89 kr styck för vanligt fotoformat och 179 kr styck för panorama format. Som jag förstått det så kan de göra den upp till 50x150 cm stor om det är panorama bild, hur stor vanligt fotoformat kan bli framgår inte riktigt. Du kan se exemplen på länken nedan.

Priserna gäller om man beställer från webben. Jag förmodar att de skickar den då i förstärkt tub så att den transporteras säkert. Något annat vore ju inte bra. Så inga fotopåsar här inte, hoppas jag. Det tar mellan 5 och 10 dagar att leverera.

Länk: http://www.fujidirekt.se/asp/_products/_forstoringar/index.as...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Grym hoj förresten! Jag har alltid önskat mig en Yamaha YZF. Vilken är det, är det R1 eller R6? Men jag måste först ta MC-körkort. Härlig bild också. Du har inget emot om jag använder den på mitt skrivbord hoppas jag?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag ser att priserna hos Crimson och Proprint är mycket högre än vad Fujifilm Direkt skriver på sin webbsida. Vad är det för mått och priser som Fujifilm skriver då? Och har de ens möjlighet att förstora till dessa storformat?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

50x tolkar jag som att de kan göra bilder som är max 50cm på kortsidan, men jag förstår inte hur de kan ha enhetspris på det, det är ju en viss skillnad i mängden papper som går åt för 50x50 och 50x75, tex.

Hur som helst så så har jag tyckt att de kopior som jag sett från fuji inte håller samma höga klass som från proprint och crimson. Sedan har det åtminstone varit så att man inte kan välja matt papper och att man inte kan välja bort automatiskt färgkorrigering osv, vilket går bort. Sedan kan det mycket väl ha ändrats...
Kort och gott skulle jag sammanfatta det med att Fujidirekt har profilerat sig mot "medelsvensson" som inte vet eller inte bryr sig så mycket om vilket papper eller som färgerna blir lite "off" eller så, medan crimson och proprint är mer profilerade mot fotografer som har lite mer koll och i crimsons fall även proffs/yrkesfotografer (prefix), som är avsevärt dyrare än "express" och "poster" som är mer riktat till vanliga konsumenter.

Edit:
Crimson och Proprint ger tex inga konstiga färgstick om man beställer svartvita bilder, vilket många andra labb gör, där det kan dra åt blått i en del av bilden och åt grönt i en annan del av bilden osv. (Sedan kan man ju beställa på riktigt svartvitt papper på crimson åxå, om man vill det.)

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt insatt i vilken upplösning som krävs för större utskrifter, men jag fann nedanstående sida som på ett pedagogisks sett beskriver saker man bör beakta vid större utskrifter. Bl. a. nämns att ögat har en begränsad förmåga att urskilja detaljer. Detta innebär att då betraktningsavståndet är större krävs inte så hög upplösning (PPI = pixel per inch) för att bilden skall se bra ut. Andra faktorer som nämns, vilket påverkar den upplösning utskriften bör ha, är belysning och pappersval, eftersom dessa saker påverkar ögats urskiljningsförmåga (bl. a. ökar ögats förmåga att se detaljer då belysningen är bättre…).

http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/resolut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Genuine Fractals är ett av de bättre programmen för att förstora digitala bilder. Men denna är ju inte gratis…

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2010/photoshopplugin-ge...

Grimson är ett fotolabb dit du kan skicka dina bildfiler för utskrift.
http://www.crimson.se

Skrivet av dumbo:

Jag har gjort bilder på 50x75cm från 3000x2000 pixlar och det tycker jag ser bra ut, så 70x100 ska väl inte vara omöjligt. Jag är väl lite av ett kontrollfreak och gör gärna uppskalningen själv, men de maskiner som labben använder gör nog åxå ett bra jobb i de flesta fall.
Jag har gjort uppskalningen i photoshop med "resize/resample". Gör man 10% i taget så får man mjuka fina pixlar utan jaggies, som man kan få om man gör allt i ett steg. Det är möjligen olika på olika labb hur hög upplösning maskinerna för så stora kopior använder. På Crimson är det, vad jag vet, 200ppi, vilket är fullt tillräckligt med tanke på att vi pratar om hyfsat långa betraktningsavstånd med så stora bilder. Ska man göra en bild i 70x100 ska bilden alltså vara 5512x7874 pixlar om man vill ha 200ppi.
Man behöver ju åxå skärpa upp bilden efter uppskalningen. Tittar man på bilden i 50% av storleken så får man en hyfsad känsla för hur utskriften sedan blir. Man får ofta ta i lite mer än man tror. 150% och 1.5 pixlar radie kan vara en vettig utgångspunkt i USM för en bild i den storleken, IMO.

Ang. fotolabb så gillar jag Crimson. Proprint är åxå bra, men är en del dyrare, om inte de justerat priserna det senaste.

Från Crimson: "En mycket bra tumregel som du kan använda är att titta på bildens storlek i pixeldimensionen. Det gör du ofta lätt genom att ställa muspekaren på bilden och avläsa informationen. Dela pixlarna med 100 och du får en storlek i centimeter som du kan göra din bild med absolut högsta kvalité. Detta gäller förstås bilder som du tittar på när du håller den i handen!"

Utav detta antar jag att det är lite omöjligt att få det snyggt i 100x70 Då min max enligt detta är ca. 30x20. Betraktningavståndet är ca. 1m max också så jag antar att detta inte hjälper så mycket.

Skrivet av crazymike:

Pillade lite snabbt i photoshop å förstorade den å här är resultatet på kvalitetenhttp://img11.imageshack.us/i/mxck.jpg/

kan maila bilden om du vill ha den i rätt storlek bara att Pma

mvh

Tackar för hjälpen men detta bekymrar mig:

från Crimson: "Tänk på att allt ovanstående handlar om bilder i original-upplösning. Att skala upp bilden gör den inte bättre.....
(såvida du inte har ett specialprogram för skalning, eller vill lägga på ett särskilt filter i slutstorleken). "

Räknas photoshop som ett specialprogram? Hur blev bilden i full upplösning? Såg ganska suddigt ut på imageshack.

Skrivet av ElectroGeeza:

Grym hoj förresten! Jag har alltid önskat mig en Yamaha YZF. Vilken är det, är det R1 eller R6? Men jag måste först ta MC-körkort. Härlig bild också. Du har inget emot om jag använder den på mitt skrivbord hoppas jag?

Det är en r6 och det är jag som kör nere i västerhaninge. Hade turen att bli fotad och lyckades få tag på fotografen. Självklart får du ha den som bakgrund

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

[...]
absolut högsta kvalité. Detta gäller förstås bilder som du tittar på när du håller den i handen!"

Utav detta antar jag att det är lite omöjligt att få det snyggt i 100x70 Då min max enligt detta är ca. 30x20. Betraktningavståndet är ca. 1m max också så jag antar att detta inte hjälper så mycket.

[...]

(såvida du inte har ett specialprogram för skalning, eller vill lägga på ett särskilt filter i slutstorleken). "

Räknas photoshop som ett specialprogram? Hur blev bilden i full upplösning? Såg ganska suddigt ut på imageshack.

Som de skriver så säger det "toppkvalitet om hu håller den i handen", vilket innebär ca en halvmeters avstånd. Dubblar du avståndet kan du dubbla storleken och normalt sett skulle jag säga att 1m är i närmaste laget i bestraktningsavstånd för en så stor förstoring. Det blir lite som att sitta ända framme vid duken på bio..
Om du gått på stan nån gång så har du säkert sätt någon reklamaffish som täcker en hel vägg eller liknande? Hur tycker du att det ser ut? Det är inte några mirakelkameror med 100Gigapixel som används till dessa bilder, utan i bästa fall mellanformatkameror med 30-40Mpix och ofta inte ens det. (Och som bekant måste man fyrdybbla upplösningen för att dubbla utskriftsstorleken.)

Anledningen till att man skalar upp bilden är ju inte att man ska få mer detaljer, för det får man såklart inte, men man får en bättre "pixelkvalitet". Bilden blir mjuk och inte med en massa hackiga pixlar.
För att få så bra resultat som möjligt bör bilden inte ha varit sparad i JPEG någon gång och den bör inte vara uppskärpt på något sätt innan uppskalningen.

Permalänk
Medlem

Expert skulle jag aldrig använda... Odenlab brukar vara duktiga, kolla med dem!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Förresten, Västerhaninge... Är det där vägen mellan Tullinge-Västerhaninge via Riksten och Pålamalm?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Går om man vill

Citat:

från Crimson: "Tänk på att allt ovanstående handlar om bilder i original-upplösning. Att skala upp bilden gör den inte bättre.....

När man förstorar/skalar upp så ökar man ju avståndet mellan pixlarna. Så ja det blir alltid sämre när man förstorar frågar är ju bara vad som är acceptabelt. Vet inte hur du kollade på bilden jag la upp men om du höger klickar å ""visa bild"" sedan klickar på den så att den blir i rätt storlek så ser du kvaliteten på hojen.

men det e klart att om man lägger mer tid på den så blir den ju bättre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

...

...

Som Dumbo påpekat måste den ursprungliga bilden som skall skalas upp med hjälp av något program vara av bästa möjliga kvalité. Eftersom skärpesättning innebär att det till den digitala bilden införs haloeffekter till kantområden och andra högkontrastställen (dvs. skärpesättningen är ingen ursprunglig bildinfo), kan dessa haloeffekter blir synliga vid ev. uppförstoring.

Tror inte att Photoshop räknas till specialprogram för uppförstoring. OBS specialprogram brukar ge bäst resultat eftersom dessa program är speciellt ampassat för ändamålet...

Sammanfattning för saker som avgör hur mycket en bildfil kan förstoras:

- Bildformat (jpg sämre än okomprimerat bildformat)
- Bildens kvalité (isobrus och dålig exponering kan påverka negativt)
- Hur skarp bilden är innan ev. skärpesättning (optik och fototeknik påverkar)
- Syfte med utskrift (betraktningsavstånd, typ av utskrift)

Permalänk
Medlem

Roade mig med att göra en liten uppskalning av en bild här. Motivet är valt med tanke på att det ska innehålla mycket små detaljer. Motiv med större "rena" ytor går att förstora upp mer än motiv med mycket små detaljer.
http://motljus.no-ip.org/bilder/upscale.jpg

Det är först ursprungsbilden och sedan en uppskalad variant som motsvarar ungefär den uppförstoring som vi pratar om här.
Notera nu att om man kolla på dessa i 100% på skärmen innebär att ursprungsbilden skulle vara ungefär 1m stor på långsidan och den uppskalade 2m. För att bedöma "skärpan" på den uppskalade bilden bör man alltså vara iaf minst 2, gärna 3 meter från skärmen, för att motsvara rätt betraktningsavstånd.
Man skulle kunna dra på med ännu mer uppskärpning åxå, men jag valde att göra en lite "försiktigare" uppskärpning för att inte förstärka bruset i himmeln så mycket (man kan frilägga den för att inte skärpa den alls om man vill) och för att inte få för mycket halo-effekter. Halos syns dock inte så mycket i den färdiga pappersförstoringen som man tror när man tittar på skärmen.

Edit:
Gjorde en liten jämförande test åxå, som visar på skillnaden mellan att skala upp i ett enda steg och att göra det i flera om 10% åt gången. Första är skalad 10% åt gången och andra i ett enda steg. Båda är uppskärpta med samma inställningar. Den första tål ju egentligen mer uppskärpning utan att se lika hemsk ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Från Crimson: "En mycket bra tumregel som du kan använda är att titta på bildens storlek i pixeldimensionen. Det gör du ofta lätt genom att ställa muspekaren på bilden och avläsa informationen. Dela pixlarna med 100 och du får en storlek i centimeter som du kan göra din bild med absolut högsta kvalité. Detta gäller förstås bilder som du tittar på när du håller den i handen!"

...

Jag testade formeln (Determining the PPI Needed) som finns på sidan http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/resolut...

Räknade på bildstorleken 100x70cm och att betraktningsavståndet är 1m (1m=39.4 inch):

ppi=3438/39.4=87.25
(ppi= pixels per inch)

ppi=87.25 för en utskrift på 100x70cm ger att bildens dimensioner bör vara 3607x2405. Dvs din bild bör skalas upp till 3607x2405 om du vill öka sannolikheten för att utskriften skall funka.

(Edit: ändrade lite i mitt inlägg eftersom det var konstigt skrivet...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Expert skulle jag aldrig använda... Odenlab brukar vara duktiga, kolla med dem!

Nja Expert verkade riktigt okunniga. Därför jag vände mig till sweclockers kloka användare.

Skrivet av Llhweiir:

Förresten, Västerhaninge... Är det där vägen mellan Tullinge-Västerhaninge via Riksten och Pålamalm?

Kan inte området så jättebra men vägen kallas slingerbulten/bulten. Går mellan café Rosenhill och Tullinge.

Skrivet av crazymike:

När man förstorar/skalar upp så ökar man ju avståndet mellan pixlarna. Så ja det blir alltid sämre när man förstorar frågar är ju bara vad som är acceptabelt. Vet inte hur du kollade på bilden jag la upp men om du höger klickar å ""visa bild"" sedan klickar på den så att den blir i rätt storlek så ser du kvaliteten på hojen.

men det e klart att om man lägger mer tid på den så blir den ju bättre....

Jo gjorde precis som du sa men med en 24" u2410 blir det lite krasset på nära håll. Kan dock tänka mig att det kan funka bra om bilden framkallas i den kvalitén då betrakningsavståndet är 1-1.5m.

Skrivet av dumbo:

Roade mig med att göra en liten uppskalning av en bild här. Motivet är valt med tanke på att det ska innehålla mycket små detaljer. Motiv med större "rena" ytor går att förstora upp mer än motiv med mycket små detaljer.

Det är först ursprungsbilden och sedan en uppskalad variant som motsvarar ungefär den uppförstoring som vi pratar om här.
Notera nu att om man kolla på dessa i 100% på skärmen innebär att ursprungsbilden skulle vara ungefär 1m stor på långsidan och den uppskalade 2m. För att bedöma "skärpan" på den uppskalade bilden bör man alltså vara iaf minst 2, gärna 3 meter från skärmen, för att motsvara rätt betraktningsavstånd.
Man skulle kunna dra på med ännu mer uppskärpning åxå, men jag valde att göra en lite "försiktigare" uppskärpning för att inte förstärka bruset i himmeln så mycket (man kan frilägga den för att inte skärpa den alls om man vill) och för att inte få för mycket halo-effekter. Halos syns dock inte så mycket i den färdiga pappersförstoringen som man tror när man tittar på skärmen.

Edit:
Gjorde en liten jämförande test åxå, som visar på skillnaden mellan att skala upp i ett enda steg och att göra det i flera om 10% åt gången. Första är skalad 10% åt gången och andra i ett enda steg. Båda är uppskärpta med samma inställningar. Den första tål ju egentligen mer uppskärpning utan att se lika hemsk ut.

http://motljus.no-ip.org/bilder/upscale02.jpg

Får inte länken att funka.

Skrivet av Tokoza:

Jag testade formeln (Determining the PPI Needed) som finns på sidan http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/resolut...

Räknade på bildstorleken 100x70cm och att betraktningsavståndet är 1m (1m=39.4 inch):

ppi=3438/39.4=87.25
(ppi= pixels per inch)

En bild med dina bilddimensioner (3000*2000) öppnades upp i Photoshop. I Image Size fliken matades ppi=87.25 och bilens höjd 70cm (eftersom 3000/2000=1.5 och 100/70=1.43 utgick jag ifrån bildens kortsida; bildens längd måste beskäras för att stämma överens med utskriftformatet 100x70cm). Detta gav att bildens dimensioner måste vara 3607x2405 för att uppfylla 87.25 ppi. Dvs din bild bör skalas upp till 3607x2405 om du vill öka sannolikheten för att utskriften skall funka.

Okej, men det verkar ju inte så farligt. Vid en sån uppskalning så behåller man mycket av kvalitén.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Viktigt att välja rätt metod vid uppsamlingen… Om du använder Photoshop är det säkert bäst att välja samplingsmetoden Bicubic Smoother. Efter att detta gjorts är det läge att skärpesätta bilden (OBS man måste aktivt välja bort bildjustering hos det fotolabb där utskrift beställs, antar ett sådant val även exkluderar skärpesättning… inte helt säker eftersom jag inte använt sådana tjänster…).

Skärpesättningen är den svåra biten då det kommer till utskrifter, eftersom det krävs mycket mer skärpesättning för att bilden skall få lagom skärpa… Om bilden endast skall ses på datorskärm räcker mycket mindre skärpesättning… en bild som ser överskärp ut på en datorskärm kan till och med se bra ut då denna skrivits ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Får inte länken att funka.

Det var visst ett DNS-problem. Det bör funka igen inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det var visst ett DNS-problem. Det bör funka igen inom kort.

Ser de nu. Blev ganska stor skillnad mellan 10% åt gången och ett enda snäpp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Nja Expert verkade riktigt okunniga. Därför jag vände mig till sweclockers kloka användare.

Vilken butik har du vänt dig till då? Skulle vara intressant att få veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah! Bubble gum:

Vilken butik har du vänt dig till då? Skulle vara intressant att få veta.

Blev lite fel, blir Crimson om jag beställer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Edit:

http://motljus.no-ip.org/bilder/upscale02.jpg

Att det blev så stor skillnad då du istället skalat upp bilden i 10 steg är ju ganska anmärkningsvärt. Från vilken pixeldimension skedde förstoringen? Vilket program och samlingsmetod? Uppskärpningsmetod?

Har själv upplevt att jag fått bättre förminskningar då jag utfört nersampling i två steg från 4288*2848 till 1024*683 (först från 4288 till 2700 sedan till 1024). Samplingsmetod som använts är Bicubic Sharper.

Dumbo du har ju erfarenhet av Grimson… Om man väljer bort bildjustering då man använder någon av deras utskriftstjänster, gäller detta även skärpesättning av bilden? Det borde ju vara på detta sättet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Expert i vällingby

Har du gjort din beställning ännu? I så fall vilka bilddimensioner hade bildfilen? Skulle också vara intressant att få vet hur slutresultatet blev, när du väl fått se den färdiga uppförstorade bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Att det blev så stor skillnad då du istället skalat upp bilden i 10 steg är ju ganska anmärkningsvärt. Från vilken pixeldimension skedde förstoringen? Vilket program och samlingsmetod? Uppskärpningsmetod?

Dumbo du har ju erfarenhet av Grimson… Om man väljer bort bildjustering då man använder någon av deras utskriftstjänster, gäller detta även skärpesättning av bilden? Det borde ju vara på detta sättet…

Bilden ifråga är uppskalad till ca 180-190% av storleken (det var ju i runda slängar ungefär en sådan uppskalning det var frågan om på bilden i början av denna tråden, så det var det jag använde som utgångspunkt. Har inte möjlighet att kolla exakta dimensioner just nu. Uppskärpningsmetod är/var USM. Om jag kommer ihåg rätt just nu med 200%, 1.5pix och 1 i threshold.

Crimson lägger alltid på en svag uppskärpning även om man väljer bort autokorrigeringen, om man använder sig av deras "Express" eller "Poster". Jag har inte upplevt att det påverkat resultatet märkbart negativt för min egen del. Använder man "Prefix" så tror jag inte att det läggs på något skärpa alls. Jag antar att detta beror på vilken målgrupp de olika tjänsterna riktar sig mot, helt enkelt. Även om Express och Poster känns mer "seriösa" är tex fujifilm så är det ändå tjänster som riktar sig till vanliga konsumenter och man räknar väl inte med att alla har järnkoll på detdär med uppskärpning, helt enkelt.
Själv tycker jag att man borde kunna välja bort detta åxå, men jag antar att något ska få folk att välja prefix åxå (även om det finns väldigt många andra möjligheter där åxå)...