EU-laddare för mobiltelefoner snart i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Detta gäller när mobilen ansluts till datorn, inte vägguttaget.

Det gäller vägguttaget precis lika mycket eftersom du använder samma port i mobilen för att ladda därigenom, sen lär själva väggkontakten inte standardiseras.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Du är republikan va?
Varför lära sig vad sakerna man säger betyder?

Men seriöst.
Detta är en fascinerande inställning till kunskap som jag har funderat ganska mycket kring senaste tiden.
Och framförallt i samband med den amerikanska tea-party rörelsen som verkar bygga hela sin idé på att inte bry sig om "detaljer".

Sen behöver du inte lära dig skillnaden, allt du behöver lära dig är skippa att ha ett h på slutet.

Jag ska korrigera mina kommande texter till ma istället då helt enkelt. Man behöver faktiskt inte veta alla detaljer om allt. Det verkar vara jättejobbigt, då blir man bara petig i slutändan mot vad andra säger <- Gliring

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Asså så länge man förstår vad den andra säger lr skriver så är det ju lugna fisken Det heter mAh kollade jag nyss upp men jag kommer aldrig orka komma ihåg att det där A i beteckningen. Sen har jag kasst minne och Afasi/Dysfesi så det blir ett jävla jobb att komma ihåg saker för mig och därav bryr jag mig inte vidare mkt om att säga rätt så länge folk förstår mig

http://en.wikipedia.org/wiki/MAh enligt den så heter det mAh. vad pratar du om när du säger att man inte får säga h i beteckningen?

Skrivet av Kilroy:

Du är republikan va?
Varför lära sig vad sakerna man säger betyder?

Men seriöst.
Detta är en fascinerande inställning till kunskap som jag har funderat ganska mycket kring senaste tiden.
Och framförallt i samband med den amerikanska tea-party rörelsen som verkar bygga hela sin idé på att inte bry sig om "detaljer".

Sen behöver du inte lära dig skillnaden, allt du behöver lära dig är skippa att ha ett h på slutet.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Asså så länge man förstår vad den andra säger lr skriver så är det ju lugna fisken Det heter mAh kollade jag nyss upp men jag kommer aldrig orka komma ihåg att det där A i beteckningen. Sen har jag kasst minne och Afasi/Dysfesi så det blir ett jävla jobb att komma ihåg saker för mig och därav bryr jag mig inte vidare mkt om att säga rätt så länge folk förstår mig

http://en.wikipedia.org/wiki/MAh enligt den så heter det mAh. vad pratar du om när du säger att man inte får säga h i beteckningen?

m = milli = en tusendel. Används för bekvämlighetens skull. 1A = 1mA. 1L = 1000mL.
A = ampere = ström.
h = timma, men du kan likaväl använda sekund, minut eller vilken annan tidsenhet som helst. Det viktiga i diskussionen är att det är en tidsenhet. Batterier anges ofta i Ah (eller mAh för att få "lättare" antal siffror), och kan tillsammans med spänning ange hur länge ett batteri räcker för en enhet med känd energikonsumption. mAh annger alltså batteriets energimängd, eller kapacitet för den som vill, förutsatt att man vet spänningen. Högre Ah = högre kapacitet vid given spänning. En laddare kan inte ge ström-timmar, bara ström.

Att prata tid vid laddning är såklart viktigt, men det är batteriet som anger vilken "tid" den kan lagra, laddaren förser bara batteriet med förutsättningarna. Uppskattningsvis kan en laddare som ger ut 1A (1000mA) ladda ett batteri med kapaciteten 1000mAh på en timma, förutsatt att enheten batteriet sitter i "tar" strömmen från laddaren. En bilbatteriladdare som ger ut 4A tar ca 15h på sig att fullt ladda ett 60Ah-batteri.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, vilket otroligt slöseri att behöva byta laddare nästan varje gång man byter mobiltelefon.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Och jag som äntligen fick alla saker att köra på Mini USB

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av heande:

Bara på typ smartphones, inte på en standard telefon för 200-1000kr...

Känns som att motorola har haft micro usb i typ 25 år.

Alla andra puckon verkar vilja köra med egna skitsaker som gör det "effektivare" att köra originalprylar till ett höge pris (host, apple, host).

Permalänk
Medlem

micro usb på min xperia x10 duger men alla hade blivit gladare om det var miniusb, tåligare, nästan lika liten, lättare föra in osv.

sen så hade ju en standard som apples macbook varit bättre,

magnetfäste där inget kan knäckas (vet att det är enbart för ström dock), det är fan ta mig underbart, gissar på patentproblem eller teknikproblem?

borde det inte gå att få 6 olika kontaker (usb:s krånglighet kanske är 5 pin?) att få kontakt med hårdvaran som usb

Permalänk
Skrivet av ClAyMan:

m = milli = en tusendel. Används för bekvämlighetens skull. 1A = 1mA. 1L = 1000mL.
A = ampere = ström.
h = timma, men du kan likaväl använda sekund, minut eller vilken annan tidsenhet som helst. Det viktiga i diskussionen är att det är en tidsenhet. Batterier anges ofta i Ah (eller mAh för att få "lättare" antal siffror), och kan tillsammans med spänning ange hur länge ett batteri räcker för en enhet med känd energikonsumption. mAh annger alltså batteriets energimängd, eller kapacitet för den som vill, förutsatt att man vet spänningen. Högre Ah = högre kapacitet vid given spänning. En laddare kan inte ge ström-timmar, bara ström.

Att prata tid vid laddning är såklart viktigt, men det är batteriet som anger vilken "tid" den kan lagra, laddaren förser bara batteriet med förutsättningarna. Uppskattningsvis kan en laddare som ger ut 1A (1000mA) ladda ett batteri med kapaciteten 1000mAh på en timma, förutsatt att enheten batteriet sitter i "tar" strömmen från laddaren. En bilbatteriladdare som ger ut 4A tar ca 15h på sig att fullt ladda ett 60Ah-batteri.

Varför krångla till det så mycket för folk som inte vill lära sig?
mA = milliAmpere -mått för hur mycket ström som passerar genom en tex laddare
mAh = milliAmpere timmar -mått för hur mycket ström som kan lagras i ett batteri.

Permalänk

Alltså ja vill minnas att Kina antog miniUSB som motsvarande standard ganska nyligen. E de någon annan som minns den artikeln? Och hur kommer de att gå ihop med EUs microUSB direktiv tro?

Sen kan ja inte hjälpa att ja får kommunistiska vibbar av den där soppreklamen. E de bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClAyMan:

m = milli = en tusendel. Används för bekvämlighetens skull. 1A = 1mA. 1L = 1000mL.
A = ampere = ström.
h = timma, men du kan likaväl använda sekund, minut eller vilken annan tidsenhet som helst. Det viktiga i diskussionen är att det är en tidsenhet. Batterier anges ofta i Ah (eller mAh för att få "lättare" antal siffror), och kan tillsammans med spänning ange hur länge ett batteri räcker för en enhet med känd energikonsumption. mAh annger alltså batteriets energimängd, eller kapacitet för den som vill, förutsatt att man vet spänningen. Högre Ah = högre kapacitet vid given spänning. En laddare kan inte ge ström-timmar, bara ström.

Att prata tid vid laddning är såklart viktigt, men det är batteriet som anger vilken "tid" den kan lagra, laddaren förser bara batteriet med förutsättningarna. Uppskattningsvis kan en laddare som ger ut 1A (1000mA) ladda ett batteri med kapaciteten 1000mAh på en timma, förutsatt att enheten batteriet sitter i "tar" strömmen från laddaren. En bilbatteriladdare som ger ut 4A tar ca 15h på sig att fullt ladda ett 60Ah-batteri.

Tack för den långa förklaringen! Intressant faktiskt men...

Skrivet av SillyShitt:

Varför krångla till det så mycket för folk som inte vill lära sig?
mA = milliAmpere -mått för hur mycket ström som passerar genom en tex laddare
mAh = milliAmpere timmar -mått för hur mycket ström som kan lagras i ett batteri.

... denna förklaring är alldeles lagom för mig

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid