Permalänk
Medlem

Hej

Äger ett FDXL och är supernöjd.

Tänkte bara fråga om ni säljer sidopaneler till XL?
Funderar på att modda min sidopanel i framtiden, och skulle vara bra om man kunde köpa en ny sidopanel ifall någoting skulle gå fel.

/antar96

Permalänk

Hej.

Det är XL chassit jag undrar om

Jag undrar om det går att få in en 5.25" fläktkontroller i fram och fortfarande kunna stänga luckan eller kommer rattarna vara i vägen? Tänker mest på Scythe Kaze Master Pro 5.25".

Och en till sak. Såg på förra sidan att ni (Fractal Design) sa att det skulle gå att ta bort kåpan för 180mm fläkten relativt enkelt. Detta innebär då också att hela fläkten och allt kommer försvinna där? För jag funderar på att ta bort hela den fläkten & kåpan helt (utan att såga bort den t.ex.) och göra hål för 2 stycken 120mm fläktar i toppen istället, kommer det gå?

Tack!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Avstängd

Flaxehytt:
Nej, det går inte utan att den skjuts in i chassit ungefär någon cm.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

hm kom o tänka på nått..när man var på mediamarkt i västerås hade dom Fractal design chassin..r2 tror ja..men det chasiet hade ett annat namn o nått runt märke påklistrat på dörren.. det var en ihopbyggd dator man kunde köpa dvs, är det nått ni godkänner att dom gör så?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

Ett annat namn tvekar jag på, men att själva datorn i sig med komponenter hade ett namn är möjligt.
Att dem klistrar ett klistermärke på är fullt lagligt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Förmodligen EDGE datorerna ni tänker på, Mediamarkt i Sisjön säljer dem b.la.
http://www.edgeconcept.net/product.aspx?id=6

Permalänk
Medlem

ja edge verkar stämma rätt bra ja. såg iaf på deras sida nu att dom nämnt fractal design där

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Array R2. Men jag förstår inte hur jag ska lyckas med att koppla in strömkablarna till alla sex SATA-diskarna. Det går utmärkt att koppla in de tre som är längst ifrån nätaggregatet, men till de tre närmaste diskarna är strömsladden för kort. Detta då kontakten är vinklad åt "fel" håll. Dvs att jag måste dra bort dem och sätta den innersta strömkontakten i disken längst ut. Dock är sladden för kort för detta. Det är så Sweclockers har gjort i sin recension: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/29/Burmont.jpg?f... , dock går buren inte att sätta ner i lådan om man gör så eftersom sladden från nätaggregatet är för kort.

Lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår...

Hur har ni andra gjort?

Jag har även problem att få den ensamma SATA-kabeln att räcka till 2,5-tums hårddisken på undersidan, just nu har jag löst det med en förlängningskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdarn:

Hej, jag tycker ni borde sälja en sidopanel med fönster separat till r2/r3. Detta skulle nog uppskattas av många.

Indeed, hade varit väldigt trevligt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

tjena! skickar ni med förlängning nu till 8pinskontakten för fractal design define XL ?
Är rätt 100på att min inte kommer räcka.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av asdarn:

Hej, jag tycker ni borde sälja en sidopanel med fönster separat till r2/r3. Detta skulle nog uppskattas av många.

Det ligger på ritbordet ännu. Logistiska problem som satt käppar i hjulet och försenar projektet. Vi vet i dagsläget inte när det kan tänkas lösas så jag vill inte säga några datum.

Skrivet av Glyph:

Jag har ett Array R2. Men jag förstår inte hur jag ska lyckas med att koppla in strömkablarna till alla sex SATA-diskarna. Det går utmärkt att koppla in de tre som är längst ifrån nätaggregatet, men till de tre närmaste diskarna är strömsladden för kort. Detta då kontakten är vinklad åt "fel" håll. Dvs att jag måste dra bort dem och sätta den innersta strömkontakten i disken längst ut. Dock är sladden för kort för detta. Det är så Sweclockers har gjort i sin recension: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/29/Burmont.jpg?f... , dock går buren inte att sätta ner i lådan om man gör så eftersom sladden från nätaggregatet är för kort.

Lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår...

Hur har ni andra gjort?

Jag har även problem att få den ensamma SATA-kabeln att räcka till 2,5-tums hårddisken på undersidan, just nu har jag löst det med en förlängningskabel.

Ett par Array R2 blev drabbade av detta när fabriken vände en kontakt åt fel håll på en sändning. Bästa sättet att lösa detta är att maila oss på supporten så kan vi hjälpa er.

Skrivet av Bockstensmannen:

tjena! skickar ni med förlängning nu till 8pinskontakten för fractal design define XL ?
Är rätt 100på att min inte kommer räcka.

Det ingår inga förlängningskablar i Define XL, och har man en låda med för kort EPS/ATX12V kabel måste det kompletteras med en sådan.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Det ingår inga förlängningskablar i Define XL, och har man en låda med för kort EPS/ATX12V kabel måste det kompletteras med en sådan.

Har ni koll på hu lång den behöver va för att den skall räcka ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Kan man montera 120mm fläktar i fram på ARC? stog 120/140mm på alla andra platser dock inte framme.

om det inte går tycker jag ni får tänka om lite och fixa fler hål för många som jag kommer byta ut era fläktar (sorry) mot gentle typhoone fläktar på 120mm

+ kan man köpa ljuddämpning från R3 chassin via er för att montera på ARC?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Kan man montera 120mm fläktar i fram på ARC? stog 120/140mm på alla andra platser dock inte framme.

om det inte går tycker jag ni får tänka om lite och fixa fler hål för många som jag kommer byta ut era fläktar (sorry) mot gentle typhoone fläktar på 120mm

+ kan man köpa ljuddämpning från R3 chassin via er för att montera på ARC?

Borde funka http://www.fractal-design.com/?view=product&category=7&prod=2...

Alina: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD-AC-ABS

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

För länge sen var det stora diskussioner kring ljuddämpande material som användes i R2 som kunde ge "cancer" och liknande. Används fortfarande samma material i R3?

Permalänk
Avstängd

dk_ :
Tvivlar starkt på att man kan få cancer av materialet dem använder i R2 chassin.
Dock kan man ju i princip få cancer av allt, bara det att det inte finns några bevis för det.

Men finns nog minst en som har druckit mycket redbull i sitt liv och har cancer, har personen fått cancer av redbullen?
Det vet man inte.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Hej.

Det är XL chassit jag undrar om

Jag undrar om det går att få in en 5.25" fläktkontroller i fram och fortfarande kunna stänga luckan eller kommer rattarna vara i vägen? Tänker mest på Scythe Kaze Master Pro 5.25".

Och en till sak. Såg på förra sidan att ni (Fractal Design) sa att det skulle gå att ta bort kåpan för 180mm fläkten relativt enkelt. Detta innebär då också att hela fläkten och allt kommer försvinna där? För jag funderar på att ta bort hela den fläkten & kåpan helt (utan att såga bort den t.ex.) och göra hål för 2 stycken 120mm fläktar i toppen istället, kommer det gå?

Tack!

hoppas fan de, beställde precis define XL och tänkte skaffa en sådan.
Kanske går att modda ljudisoleringen i fronten lite i värsta fall

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd

Hej.

När släpps Fractal Design Define Mini?

Permalänk
Medlem

Hej,

Se denna, http://www.sweclockers.com/nyhet/13624-corsair-sl kommer ni släppa liknande till R3?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

dk_ :
Tvivlar starkt på att man kan få cancer av materialet dem använder i R2 chassin.
Dock kan man ju i princip få cancer av allt, bara det att det inte finns några bevis för det.

Men finns nog minst en som har druckit mycket redbull i sitt liv och har cancer, har personen fått cancer av redbullen?
Det vet man inte.

Jag tvivlar också men för att vara på den säkra sidan, dessutom är bara jag nyfiken om det materialet har ändrats i och med R3 då jag inte var här då den lanserades. Vidare fanns det viss oklarhet gällande material långsiktiga effekter, det var därför vissa var oroliga.

Det där med redbull, ja, att dricka någonting jättemycket så är inte det bra och kan vara en stor faktor till varför man får cancer ;-).

Permalänk

Hej FD,

Hur ser det ut för Arc chassit? Kommer vi få se det i butik i slutet av månaden som SweClockers rapporterade om i slutet på förra året? Vill köpa ny dator nu!

Förväntas priset fortfarande vara runt 800:- som för R3?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Hej!

En liten önskelista till vad jag vill se i Define R4:
* HotSwap-lucka i toppen för en Sata-disk
* Löstagbara frontfläktar
* Mera utrymme bakom moderkortkortsplåten för sladdraging.

(Ja jag har kollat på SweC's recension av NZXT H2).
Skulle köpt den om den haft en fläktplats i sidan som era har (är ett måste för att kyla mina grafikkort i Crossfire).

I övrigt är jag riktigt nöjd med mitt Define R2, men med ovanstående ändringar skulle det vara det ultimata chassiet! =D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Är det möjligt att ha en 120mm radiator i bakre delen, en i taket och en i botten i ett Define R3? Isåfall kunde man kört på en sluten vattenkylning till cpu:n och två slutna vattenkylningar till grafikkorten om man skulle köra SLI/Crossfire

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Detektivbyrån:

Är det möjligt att ha en 120mm radiator i bakre delen, en i taket och en i botten i ett Define R3? Isåfall kunde man kört på en sluten vattenkylning till cpu:n och två slutna vattenkylningar till grafikkorten om man skulle köra SLI/Crossfire

Det är möjligt, ja.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Det är möjligt, ja.

Måste man ta bort filtret i botten eller är det att bara skruva på radiatorn?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Avstängd

Detektivbyrån:
Du får testa dig fram

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Detektivbyrån:
Du får testa dig fram

Jo, jag får väl göra det. Skulle dock varit roligt att veta innan man köper prylarna för flera tusen.
Vattenkylningen kommer troligtvis vara H70/Kühler 620 och http://www.sweclockers.com/nyhet/13598-asetek-visar-vattenkyl...

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Detektivbyrån:

Jo, jag får väl göra det. Skulle dock varit roligt att veta innan man köper prylarna för flera tusen.
Vattenkylningen kommer troligtvis vara H70/Kühler 620 och http://www.sweclockers.com/nyhet/13598-asetek-visar-vattenkyl...

Dock är det där en 120mm radiator för grafikkortet, och inte 2 120mm.
Eller?

Men det borde få plats utan problem

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Dock är det där en 120mm radiator för grafikkortet, och inte 2 120mm.
Eller?

Men det borde få plats utan problem

Jag skrev nog lite klumpigt. Det jag menade var att det blir 2st 120mm radiatorer om jag kör SLI/Crossfire. Alltså, 120mm radiator för cpu, 120mm radiator för grafikkortet och ytterligare 1st 120mm radiator om jag skaffar ett till grafikkort.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Avstängd

Aha.
Men alltså, jag ser ingen anledning till varför dem inte skulle få plats.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]