Skolans datorer kör Folding@Home

Permalänk

Skolans datorer kör Folding@Home

Men det verkar som om Folding@home förhindrar datorerna från att gå in i Viloläge? Energischemat är följande:

Vi vill ju gärna att skolans datorer ska kunna fortsätta folda, men inte om det förhindrar att Viloläget går igång efter att datorn stått idle i 2 timmar (dvs när skoldagen är över), för det är inte alltid som man orkar gå runt och stänga av allt manuellt.

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Låt dem folda över natten? Eller blir det för dyrt?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Rekordmedlem

Om den foldar går den för fullt ? den blir aldrig "idle"
Ni får försöka med nån schemaläggning eller timer av någon annan sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det så? Fan vad irriterande i sådana fall.
Ja, det blir nog lite väl saftig elräkning och dessutom så är det som en sauna i datorsalen efter en natts hårt foldande.

Finns det någon annan metod än just en schemalagd avstängning av datorn? Jag menar: Det finns ju många program som drar kraft men som ändå inte stör Windows energischema? (Typ Vuze.. etc)

EDIT: Men, energischemat verkar ju klara av att stänga av skärmen efter 5 minuter och sedan hårddiskarna efter 10, men inte att försätta den i viloläge?

EDIT2: Fick bli detta program då!
http://download.cnet.com/Switch-Off/3000-2344_4-10056977.html...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om den foldar går den för fullt ? den blir aldrig "idle"

"Idle" räknas som aktivitet från användaren. Att processorn belastas ska inte förhindra att datorn går in i viloläge (fast det finns säkert interna windowsmekanismer för att förhindra det, precis som program typ filmuppspelare osv som kan stoppa skärmsläckare från att sparka igång osv).

Nu vet jag inte om pandegänget varit och micklat med detta, men då jag fortfarande pysslade med vikning för ett bra tag sedan var klienten puckad och tjafsade med en om man satte datorn i sovläge. När den vaknade upp kastade den helt enkelt bort hela WUn den jobbat med och hämtade en ny! WTF! Detta var en av flera anledningar till att jag la ner vikandet.

Så för att kringgå detta (istället för att fixa det underliggande tramset) kanske klienten helt enkelt blockar sovläge numera.