PayPal - vad kan jag förvänta mig som säljare vad gäller säkerhet?
Hej!
Jag har en annons ute på en något äldre Macbook Pro på Blocket.se. Jag blev kontaktad via mail från en köpare som skriver på engelska, något mindre än "normalbra". Han vill använda Paypal.se att betala via och skriver att han betalar deras kostnad för överföringar. Jag lade ut datorn och det som ingår i övrigt för 9000 sek och han skriver att han tänker betala 1100 euro, vilket motsvarar ca 9800 sek. Hajjar ni om han menar att PayPals avgift för överföringar från/till konton kommer kosta ca 800 sek totalt då eller?
Här är ett utdrag från mailet:
"Hello
Am Interested ,How i wish to come and view what am buying from you.but
am currently out of state....I would want you to know that i will be
paying via PayPal cause is the save, secure, good means of payment and
i would pay the PayPal transfer cause it's easy to sign up at
www.paypal.se ...I want you to provide me with the following
information for me to proceed with the Payment...
Name:
Your PayPal e-Mail Address :
Item Name:
I will Offer 1100 EUR for the item and the shipment via Post Office. I
want you to provide me with the above information for me to proceed
with the Payment... Just go to www.paypal.se and open a PayPal Account
with them and provide me with the details above for the payment..ok"
Jag är egentligen inte intresserad av att använda PayPal men jag tänker att jag åtminstonde kan kolla upp lite om det då denna intressent vill använda det. Jag har läst på PayPal en del men jag tycker det känns lite osäkert. Bland annat finns att läsa på deras hemsida om säljar/köpar-skydd. Jag tycker det verkar aningen flummigt. Som jag förstår det kan en köpare begära tillbaka pengar via PayPal om denne hävdar att han aldrig fått någon vara. Stämmer det? Det är väl framförallt specifikt det som jag är rädd för att jag som säljare kan åka på en blåsning. För om det fungerade likadant som en insättning på bankkonto, då det så att säga inte är någonting den som sätter in pengar kan ångra i efterhand, så ser jag inte varför det skulle vara en tryggare form av handel än just vanligt bankkonto.
Tack för all ev. hjälp ang. detta! Mvh / HW