Bra ljud till datorn ca 2,5k + ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Sedan finns ju ett till alternativ att köra billigare golvare.

Vet att det finns en skara finsmakare här och är lite nyfiken på er syn av t.ex. de billigare alternativen som Dynavoice och Proson.

För att hålla 2500 kronorsgränsen (dock lär den gå över med ljudkort) så kanske detta paket intressant: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3166

Då jag faktiskt själv sitter på detta idag (fick grejerna för 1300kr begagnat så det var inget snack om saken ). Valde senare att komplettera med http://www.fynda.se/index.php?prodid=3277 i samma serie då jag tyckte att mellanregistret var liiite väl dovt vid låga volymer. Smaksak.

Använder grejerna uteslutande till musik via datorns inbyggda ljudkort (standard realtek som de flesta har) via RCA. Får enligt mig ett rent och fint ljud med bra tryck i basen efter lite EQ settings och kan dessutom dra upp volymen rätt fint. Så jag är helt klart nöjd, men har inte mycket att jämföra med då jag aldrig haft några 5000kr+ golvare.

Hur ser ni lite mer kunniga på saken? Har någon av er lyssnat på något liknande i denna prisklass? Typ Dynavoice F-6 serien som borde vara rätt likvärdig. Dyrare M-65 EX har ju fått rätt bra betyg även från kräsnare öron men dessa "tusen-kronors-golvare" är jag rätt intresserad av att få något uttalade om!

Nackdelen med golvhögtalare är att man måste sitta en bit bort från dom, kan då bli klurigt att placera dom rätt. Proson vet jag inte så mycket om, men deras RV-4200 förstärkaren är inte någon höjdare enligt mig då den är riktigt kass. Dynavoice M-65 har jag själv haft (men såldes iväg för några månader sedan) och dom är faktiskt bra för sitt pris. Men är man vad med bättre saker eller jämför med en bättre högtalare så låter dom faktiskt rätt så dåligt. Fördelen med dom är dock att dom lirar otroligt högt och diskanten är så avrullad så den blir aldrig jobbig för öronen.
Dessutom får man ju tänka på att det är fler element i en golvhögtalare än i en studiomonitor. Visst, i en aktiv studiomonitor så har vi ju även en förstärkare men nu är vi inne på det här med spelkonsol vs dator igen med hur det är optimerat... Men ska man ha till datorn så är aktiva studiomonitorer bättre. Vill man ha en hi-fi anläggning så får man börja med sitt rum och kolla om man har plats att ställa högtalarna någon meter bort får bäst resultat med "riktiga" högtalare, samt att man får öka budgeten.

Men ett par aktiva studiomonitorer och Asus Xonar DX som ljudkort tror jag blir en riktig killer

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nackdelen med golvhögtalare är att man måste sitta en bit bort från dom, kan då bli klurigt att placera dom rätt. Proson vet jag inte så mycket om, men deras RV-4200 förstärkaren är inte någon höjdare enligt mig då den är riktigt kass. Dynavoice M-65 har jag själv haft (men såldes iväg för några månader sedan) och dom är faktiskt bra för sitt pris. Men är man vad med bättre saker eller jämför med en bättre högtalare så låter dom faktiskt rätt så dåligt. Fördelen med dom är dock att dom lirar otroligt högt och diskanten är så avrullad så den blir aldrig jobbig för öronen.
Dessutom får man ju tänka på att det är fler element i en golvhögtalare än i en studiomonitor. Visst, i en aktiv studiomonitor så har vi ju även en förstärkare men nu är vi inne på det här med spelkonsol vs dator igen med hur det är optimerat... Men ska man ha till datorn så är aktiva studiomonitorer bättre. Vill man ha en hi-fi anläggning så får man börja med sitt rum och kolla om man har plats att ställa högtalarna någon meter bort får bäst resultat med "riktiga" högtalare, samt att man får öka budgeten.

Men ett par aktiva studiomonitorer och Asus Xonar DX som ljudkort tror jag blir en riktig killer

Nyss beställt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/218137/ljud

får jag vänta tills ons på ljudkortet och någon gång i mitten av nästa vecka på högtalarna:)

Tack för hjälpen Niklas

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Nyss beställt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/218137/ljud

får jag vänta tills ons på ljudkortet och någon gång i mitten av nästa vecka på högtalarna:)

Tack för hjälpen Niklas

/S

Trevligt!

Jag hoppas att du skriver någon slags recension om grejorna sen också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Trevligt!

Jag hoppas att du skriver någon slags recension om grejorna sen också

Ska fixa ett stativ till kameran så det kommer både stabila bilder och video

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Ska fixa ett stativ till kameran så det kommer både stabila bilder och video

/S

Trevligt, när du ändå är i farten kan du väl slänga upp ett galleri på minhembio också?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

jag ser också fram emot en recension till M-Audio Studiophile BX8a Deluxe högtalarna beställde förut samma ljudkort (Asus Xonar DX) ifrån inet och dom har redan skickat varan ska bli roligt om dom kommer imorgon, kanske kan göra en liten recension om ljudkortet och skriva om jag tyckte det blev någon skillnad jämtemot det inbyggda

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Trevligt, när du ändå är i farten kan du väl slänga upp ett galleri på minhembio också?

Kan jag göra, lär dock bli en copy paste från SweC

Skrivet av simonwellander:

jag ser också fram emot en recension till M-Audio Studiophile BX8a Deluxe högtalarna beställde förut samma ljudkort (Asus Xonar DX) ifrån inet och dom har redan skickat varan ska bli roligt om dom kommer imorgon, kanske kan göra en liten recension om ljudkortet och skriva om jag tyckte det blev någon skillnad jämtemot det inbyggda

Det låter kalas har höga förhoppningar på ljudkortet så jag får hoppas det uppfyller dom:)

/S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt Ser jag fram emot!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Några hörlurar du rekommenderar? Kan du rada upp hörlurar från 800 till 1700? Har datorn i vardagsrummet så högtalare är nog inte så smart att ha. Har Creative X-fi Titanium pro så ljudkort behöver jag inte iaf.

Är Sennheiser HD 558/598 något att ha? AKG 518dj kostar 500 och har fet bas o de kan man gå utomhus med..

Permalänk

Jag fick ljudkortet igår det tog bara 20 timmar ifrån när orden var lagd och jag hade den hemma har använt ljudkortet sedan dess och lyssnat på musik, film osv och jag säger bara en sak: WOW först, bra paketerat , skitenkel installation och drivrutiner som funkar perfekt i windows 7 home premium 64 bitars. bara stoppa in kortet i en pci-e plats o köra på. var tvungen att avaktivera den inbyggda ljudkretsen på moderkortet först för att få det fungera. men efter det fungerade det blev grym ljudskillnad! alla instrument är inte lika "ihopblandade" eller vad man kan säga. basen är mer "skön" ?? om man kan säga så. jag har dessa högtalare: dfeldt audioengine 2, och det fungerar grymt... när man aktiverar film-läget hörs det som att det finns fler högtalare i rummet när man tittar på film. tror den på något sett "emulerar" ett virtuellt 7.1 system och det fungerar riktigt bra.
Så om ni har 700 på fickan och vill ha GRYMT ljud, köp ljudkortet säger jag bara! Asus Xonar DX. Och köp det ifrån inet.se för dom är bäst hade jättestora förväntningar på kortet men det var ändå bättre än vad jag hade förväntat mig. jag blev riktigt förvånad hur bra allt lät! hur kan ett sånt litet ljudkort göra sån stor skillnad i ljudet!? helt galet

mvh Simon

EDIT: Rättade lite stavfel hehe

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag fick ljudkortet igår det tog bara 20 timmar ifrån när orden var lagd och jag hade den hemma har använt ljudkortet sedan dess och lyssnat på musik, film osv och jag säger bara en sak: WOW först, bra paketerat , skitenkel installation och drivrutiner som funkar perfekt i windows 7 home premium 64 bitars. bara stoppa in kortet i en pci-e plats o köra på. var tvungen att avaktivera den inbyggda ljudkretsen på moderkortet först för att få det fungera. men efter det fungerade det blev grym ljudskillnad! alla instrument är inte lika "ihopblandade" eller vad man kan säga. basen är mer "skön" ?? om man kan säga så. jag har dessa högtalare: dfeldt audioengine 2, och det fungerar grymt... när man aktiverar film-läget hörs det som att det finns fler högtalare i rummet när man tittar på film. tror den på något sett "emulerar" ett virtuellt 7.1 system och det fungerar riktigt bra.
Så om ni har 700 på fickan och vill ha GRYMT ljud, köp ljudkortet säger jag bara! Asus Xonar DX. Och köp det ifrån inet.se för dom är bäst hade jättestora förväntningar på kortet men det var ändå bättre än vad jag hade förväntat mig. jag blev riktigt förvånad hur bra allt lät! hur kan ett sånt litet ljudkort göra sån stor skillnad i ljudet!? helt galet

mvh Simon

EDIT: Rättade lite stavfel hehe

Låter grymt Får nog bli ett sånt!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Låter grymt Får nog bli ett sånt!

ja det blir större skillnad än vad man tror (om man kör på det inbyggda nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat Xonar DX men efter att ha läst recensioner så verkar det vara det bästa om man ska lyssna mycket på musik och sådant. Visst, i högre prisklasser finns bättre men för 700kr verkar det riktigt bra. Det är ju trots allt kaffepengar i hi-fi sammanhang.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga en sak. Jag har nu ett Siberia V2 med USB ljudkort. Om jag nu köper ett nytt ljudkort vill jag ju såklart använda det till både högtalare och headset. Funkar det med en sån här då?
http://www.midas.nu/35-mm-stereo-hane/1153-0

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Jag måste bara fråga en sak. Jag har nu ett Siberia V2 med USB ljudkort. Om jag nu köper ett nytt ljudkort vill jag ju såklart använda det till både högtalare och headset. Funkar det med en sån här då?
http://www.midas.nu/35-mm-stereo-hane/1153-0

men om det har inbyggt ljudkort på hörlurarna (usb) så kommer du inte höra någon skillnad alls i ljudet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men om det har inbyggt ljudkort på hörlurarna (usb) så kommer du inte höra någon skillnad alls i ljudet...

inte inbyggt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått mitt Asus DX i dag, kan säga att jag fortfarande sitter och lyssnar på spotify's skitkvalité men hör nya saker hela tiden. stör mig dock kraftigt på att jag inte får något ljud i mina bakhögtalare när jag spelar via spotify, ljudkortet skickar ingen signal dit. men men, jag får väll klara mig en vecka till
Grymt smidigt att installera, låter kalas och som det är nu, helt klart värt 700kr

Unboxing vid. kommer;)

/S

Visa signatur

Permalänk

aha då fattar jag XD är lite seg ibland. men du behöver inte den där adaptern. du kan koppla in högtalarna i baken på datorn och sedan koppla in hörlurarna i audio-portarna i fronten på ditt chassi (om du har några). sedan i kontrollpanelen till ljudkortet kan du välja om du vill spela upp med högtalarna eller hörlurarna. smidigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aha då fattar jag XD är lite seg ibland. men du behöver inte den där adaptern. du kan koppla in högtalarna i baken på datorn och sedan koppla in hörlurarna i audio-portarna i fronten på ditt chassi (om du har några). sedan i kontrollpanelen till ljudkortet kan du välja om du vill spela upp med högtalarna eller hörlurarna. smidigt

Mjo men jag har ingen lust att dra kabeln till fronten sen för övrigt har jag inte kopplat in den till moderkortet heller Jag är en sån som bryr mig hur mina kablar går ^^

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/01/26/Dsc_0168....
Bild på headset kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Mjo men jag har ingen lust att dra kabeln till fronten sen för övrigt har jag inte kopplat in den till moderkortet heller Jag är en sån som bryr mig hur mina kablar går ^^ .

ok men då kopplar du ju in kablarna "front-panels-kablarna" till ljudkortet och inte till moderkortet eftersom de på moderkortet är till det inbyggda jaha vad synd att du inte har lust att dra kabeln till fronten för det är en bättre lösning (tycker jag) än adaptern. Adaptern kommer bara ge 50 % volym till högtalarna och 50% volym till hörlurarna om du fattar vad jag menar har en sån adapter själv fast jag vet inte vart jag har slarvat bort den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok men då kopplar du ju in kablarna "front-panels-kablarna" till ljudkortet och inte till moderkortet eftersom de på moderkortet är till det inbyggda jaha vad synd att du inte har lust att dra kabeln till fronten för det är en bättre lösning (tycker jag) än adaptern. Adaptern kommer bara ge 50 % volym till högtalarna och 50% volym till hörlurarna om du fattar vad jag menar har en sån adapter själv fast jag vet inte vart jag har slarvat bort den

Varför ger den bara 50%?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Varför ger den bara 50%?

För att man parallellkopplar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

japp det borde vara därför

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nee
Parallellkopplar man så kommer den dra dubbelt så mkt ström (förutsatta att bägge lasterna drar lika mkt) och ha samma spänning över bägge lasterna.
det är när du seriekopplar de kommer att få dela på spänningen och kommer då dra samma ström som en last med full spänning hade gjort.

/S

Edit: länkar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling
http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriekoppling

Edit2: förklarin och rättning, såvida adaptern parallellkopplar signalen så kommer bägge hörlurarna kunna nå full volym (om förstärkaren kan driva bägge) är det tex en mobil kommer dock batteriet att laddas ur snabbare.
Är adaptern seriekopplad så kommer hörlurarna att få dela på spänningen som mobilen kan ge ut, därför låter de mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har någon tips på hörlurar från 500-1300? Har Creative Titanium pro ljudkort så det behöver jag inte.

Permalänk
Skrivet av agit:

Har någon tips på hörlurar från 500-1300? Har Creative Titanium pro ljudkort så det behöver jag inte.

http://www.inet.se/artikel/6361057/corsair-hs1a-analog-gaming... !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agit:

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm

Permalänk
Medlem

Hmm, de var fula somfan men säkert bra ljud. De kan man inte gå ute iaf. Dyr frakt var det på den sidan iaf.

Har du tips på några billigare? Blir runt 1500 om jag köper de på den sidan.

Permalänk
Skrivet av agit:

Hmm, de var fula somfan men säkert bra ljud. De kan man inte gå ute iaf. Dyr frakt var det på den sidan iaf.

Har du tips på några billigare? Blir runt 1500 om jag köper de på den sidan.

har du kollat in dom jag länkade? jag känner flera som har köpt sådanna, och alla är grymt nöjda bra prissatta också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du kollat in dom jag länkade? jag känner flera som har köpt sådanna, och alla är grymt nöjda bra prissatta också

Gaming hörlurar har inte bra ljud, jag har själv siberia v2 så det är inget alternativ för mig. Jag lyssnar mycket på musik och film.