Sedan finns ju ett till alternativ att köra billigare golvare.
Vet att det finns en skara finsmakare här och är lite nyfiken på er syn av t.ex. de billigare alternativen som Dynavoice och Proson.
För att hålla 2500 kronorsgränsen (dock lär den gå över med ljudkort) så kanske detta paket intressant: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3166
Då jag faktiskt själv sitter på detta idag (fick grejerna för 1300kr begagnat så det var inget snack om saken ). Valde senare att komplettera med http://www.fynda.se/index.php?prodid=3277 i samma serie då jag tyckte att mellanregistret var liiite väl dovt vid låga volymer. Smaksak.
Använder grejerna uteslutande till musik via datorns inbyggda ljudkort (standard realtek som de flesta har) via RCA. Får enligt mig ett rent och fint ljud med bra tryck i basen efter lite EQ settings och kan dessutom dra upp volymen rätt fint. Så jag är helt klart nöjd, men har inte mycket att jämföra med då jag aldrig haft några 5000kr+ golvare.
Hur ser ni lite mer kunniga på saken? Har någon av er lyssnat på något liknande i denna prisklass? Typ Dynavoice F-6 serien som borde vara rätt likvärdig. Dyrare M-65 EX har ju fått rätt bra betyg även från kräsnare öron men dessa "tusen-kronors-golvare" är jag rätt intresserad av att få något uttalade om!
Nackdelen med golvhögtalare är att man måste sitta en bit bort från dom, kan då bli klurigt att placera dom rätt. Proson vet jag inte så mycket om, men deras RV-4200 förstärkaren är inte någon höjdare enligt mig då den är riktigt kass. Dynavoice M-65 har jag själv haft (men såldes iväg för några månader sedan) och dom är faktiskt bra för sitt pris. Men är man vad med bättre saker eller jämför med en bättre högtalare så låter dom faktiskt rätt så dåligt. Fördelen med dom är dock att dom lirar otroligt högt och diskanten är så avrullad så den blir aldrig jobbig för öronen.
Dessutom får man ju tänka på att det är fler element i en golvhögtalare än i en studiomonitor. Visst, i en aktiv studiomonitor så har vi ju även en förstärkare men nu är vi inne på det här med spelkonsol vs dator igen med hur det är optimerat... Men ska man ha till datorn så är aktiva studiomonitorer bättre. Vill man ha en hi-fi anläggning så får man börja med sitt rum och kolla om man har plats att ställa högtalarna någon meter bort får bäst resultat med "riktiga" högtalare, samt att man får öka budgeten.
Men ett par aktiva studiomonitorer och Asus Xonar DX som ljudkort tror jag blir en riktig killer
O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare