SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Brummande ljud.

Hej.
Efter att jag flyttade till en ny lägenhet så har jag haft problem med ljudet.
Så fort jag startar ett spel så börjar det brumma/brusa i höger högtalare. Det brummar i olika frekvenser beroende på hur mycket som visas på skärmen. Det är väldigt irriterande, det brummar väldigt högt.
Jag har testat med det inbyggda ljudkortet på moderkortet och PCI-ljudkort, men det är samma problem. Nu kör jag på ett USB-ljudkort och då brummar det inte alls.
Värt att notera är att det inte brummar när jag kopplar in hörlurar till ljudkorten i datorn. Det brummar alltså när jag har högtalarna inkopplade till inbyggda ljudkortet eller PCI-ljudkortet.
Det var inte så innan jag flyttade. Kan något ha hänt under flytten i datorn? Jag har testat att koppla in datorn i olika uttag i lägenheten, ingen skillnad där heller. Testat både jordade och ojordade uttag.
Har ni någon aning om vad det kan vara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Låter som jordfel, skulle tro att en jordkabel lossnat i förstärkardelen (troligen inbyggd i den ena högtalaren). Verkar den inte öppningsbar så googla på det, kan säkert finnas någon som öppnat liknande tidigare och beskriver det på nätet.
Kan dock vara så enkelt som att kabeln mellan ljudkort och slutsteget är skadad, prova med ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Låter som jordfel, skulle tro att en jordkabel lossnat i förstärkardelen (troligen inbyggd i den ena högtalaren). Verkar den inte öppningsbar så googla på det, kan säkert finnas någon som öppnat liknande tidigare och beskriver det på nätet.
Kan dock vara så enkelt som att kabeln mellan ljudkort och slutsteget är skadad, prova med ny.

Men det är ju felfritt när jag använder mig av USB-ljudkort.
Jag har även testat byta kablar.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att jordfelet bara visar sig när du kopplar till datorn direkt, dvs olika spänningar mellan datorns jord och högtalarnas jord. USB-ljudkortet blir mera 'skärmat' och därför uppstår ej detta fenomen. Bara en teori som kan vara möjlig.

Vilka högtalare är det du har?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Testa vanliga hörlurar med 3,5mm kontakt i ljudkorten på din dator lyssna eter någon form av störning. Att du inte hör något i USB-lurarna kan bero på att brummet finns i dina andra ljudkort, eller förstärkardelen i högtalarna. Var medveten om att förstärkaren förstärker brummet rejält, vilket inte sker i usbhörlurarna. Prova med hög signal, respektive låg signal till din förstärkare från datorns ljudkort, och försök avgöra om brummet förstärks av att du ger
högre utsignal från ljudkorten. Prova högtalarna med en mp3 spelare eller liknande för att se om det brummar även då. Du måste ju försöka hitta felkällan till brummet.

Såg att du skrev "när jag spelar" menar du att det bara inträffar vid spel eller även vid musikuppspelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det kanske är så att jordfelet bara visar sig när du kopplar till datorn direkt, dvs olika spänningar mellan datorns jord och högtalarnas jord. USB-ljudkortet blir mera 'skärmat' och därför uppstår ej detta fenomen. Bara en teori som kan vara möjlig.

Vilka högtalare är det du har?

Jag har ett par Opus 8. Passiva hifi-högtalare genom en förstärkare.
Det konstiga är ju att det inte var så här förr.

Skrivet av kerbo:

Testa vanliga hörlurar med 3,5mm kontakt i ljudkorten på din dator lyssna eter någon form av störning. Att du inte hör något i USB-lurarna kan bero på att brummet finns i dina andra ljudkort, eller förstärkardelen i högtalarna. Var medveten om att förstärkaren förstärker brummet rejält, vilket inte sker i usbhörlurarna. Prova med hög signal, respektive låg signal till din förstärkare från datorns ljudkort, och försök avgöra om brummet förstärks av att du ger
högre utsignal från ljudkorten. Prova högtalarna med en mp3 spelare eller liknande för att se om det brummar även då. Du måste ju försöka hitta felkällan till brummet.

Såg att du skrev "när jag spelar" menar du att det bara inträffar vid spel eller även vid musikuppspelning?

Jag använder inte USB-lurar. Jag använder exakt samma högtalare fast genom ett USB-ljudkort. När kör vanliga lurar genom ljudkorten i datorn så finns det ingen störning alls. Det brummar bara genom den här datorn, jag har testat kopplat in till MP3-spelare och min laptop.
Ja, brummet verkar när det händer något mer grafikkrävande på datorn, tex spel eller aftonbladets hemsida, haha. Ingenting när jag spelar upp musik. Det brusar lite när jag flyttar runt på rutor i Windows också.

Permalänk
Medlem

Kolla dina kablar till korten i datorn, inklusive grafikkort!