Köra win 7 på en disk och ha XP installerat på resten?

Permalänk
Medlem

Köra win 7 på en disk och ha XP installerat på resten?

Har 4 hårddiskar. En tom disk jag har tänkt att installera win7 på. 2 st som har windows XP installerat varav en av dem körs som mitt nuvarande OS. En hårddisk är bara typ lagrings-media.

Frågan: Kommer jag kunna köra program och komma åt filer på mina andra 3 diskar om jag installerar windows 7 på den nya?

Visa signatur

|| Intel E8200 || Leadtek 8800GT|| OCZ Reaper HPC 2x2gb PC6400 || Gigabyte GA EP35-DS4 || Tagan 480W || Seagate Barracuda 7200.8/11 250/500 GB || Cooler Master Centurion 530 || NEC ND-3540A || Logitech media keyboard || Logitech MX510

Permalänk

varför vill du ha kvar xp?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Behöver i utgångspunkten inte ha kvar win xp på de diskarna, men vill försäkra mig om att jag kommer kunna använda program och spel som är installerade på dem, om jag kör win7 på min nya disk.

Visa signatur

|| Intel E8200 || Leadtek 8800GT|| OCZ Reaper HPC 2x2gb PC6400 || Gigabyte GA EP35-DS4 || Tagan 480W || Seagate Barracuda 7200.8/11 250/500 GB || Cooler Master Centurion 530 || NEC ND-3540A || Logitech media keyboard || Logitech MX510

Permalänk
Medlem

Du kan göra så här:

Koppla ur kablarna till de andra diskarna så att du bara har den tomma hårddisken kvar som Win 7 ska installeras på. På det här sättet slipper du problem i framtiden och onödiga misstag.

När du är klar kan du göra så här för att välja vilken du vill starta med eftersom du har ett Gigabyte moderkort. Gigabyte moderkortet kan dualboat genom att i bios välja exakt vilken hårddisk/USB minne datorn ska starta från när du har flera. I "Hard disk boot priority" väljs vilken som ALLTID ska starta. Tryck du F12 istället får du upp lista direkt men då är det TILLFÄLLIGT bara den här gången.

Tex med 4 hårddiskar och 2 USB minnen kopplade för så ska alla 6 synas tillsammans med konstiga modellnamn.

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget panpo. Emellertid är jag egentligen inte så intresserad av att kunna köra XP när jag väl har installerat win7. Det enda jag vill är att kunna köra programmen och spelen som är installerade på den senaste disken jag hade XP på. Vet du om detta är möjligt?

Visa signatur

Permalänk

lånar tråden lite är det möjligt att dualboota xp32 bit och xp 64? tänkte pröva det då jag gillar xp men vill få ut maximalt av mina ram.. och kan man deutom lägga till ubuntu?

Permalänk
Medlem

Demoh:
Som regel ska programmen och spelen installeras om.

Det är omöjligt att veta vilka som funkar om hur mycket för det beror på de som skapade dom. Vissa går delvis så att de startar men får efter ett tag meddelanden att tex spelet inte är rätt installerat och liknande.

Sir_Silke:
64 bit versionen av XP har dåligt stöd av drivrutiner så det är inte någon egentlig mening att lägga in den. Men vist går det om man vill experimentera. Ubuntu går också.

Kom bara ihåg att har man flera hårddiska kopplade när man installerar Windows så bruka man problem senare.

Permalänk
Citat:

Sir_Silke:
64 bit versionen av XP har dåligt stöd av drivrutiner så det är inte någon egentlig mening att lägga in den. Men vist går det om man vill experimentera. Ubuntu går också.

Kom bara ihåg att har man flera hårddiska kopplade när man installerar Windows så bruka man problem senare.

Så det borde funka så länge jag lägger in en hdd och ett op i taget?

Permalänk
Medlem

Sir_Silke:
Exakt.
Den stora anledningen är så att man ska slippa bli tvingad att installera om Windows för att den vägrar att starta trots att de är på olika hårddiskar (partitioner). Tex om disk nr 2 formateras, tas bort, kraschar dör, tas bort eller att den inte låter dig rensa den andra disken osv.

Permalänk

ok, tackar

Permalänk
Medlem

Sir_Silke:
Det finns undantag då man INTE får problem och Windows startar (funkar) ändå men de flesta har INTE sån tur så det är dumt att riskera onödigt arbete när det är så enkelt att undvika det.

Ville bara klargöra det.

Permalänk
Medlem

Vill du kunna nyttja XP på en Windows 7 så är det bara att tanka hem XP MODE från MS.
Använder det själv för att tex. spela en del äldre spel som inte är optimerade för W7

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som sagt XP Mode är det det du behöver, inget annat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X