Varför väljer ni att köpa en MacBook?

Permalänk
Medlem

Snygg design, ja det spelar roll om man ska använda datorn 5h+ om dagen.
Tangentbordet, riktigt bra men ThinkPadsens är även ganska bra.
Automatisk backlight på tangentbordet, inte ens ThinkPaddornas Thinklight är automatiskt.
Inga störande leds, hatar blink blink.
Batteriindikator på sidan.
Magsafe, spelar roll om man reser mycket. Man fastnar lätt i sladden.
Alla portar på vänster sida, går snabbt att koppla i allt.
Bra batteritid, tyvärr ej utbytbart som på en ThinkPad men väldigt bra i stället.
Bra högtalare och mic samt kamera.
Robust konstruktion i alu, plast spricker lättare än vad alu böjs. Dessutom så slits plast lättare.
Displayport, både plus och minus, men det är i alla fall mordernaste lösningen. Man kan ju få nästan allt ur den.
Skärmen, väldigt bra för att vara laptop.
Touchpaden.
Firewire, även Thunderbolt med.
Operativsystemet.

Sen har jag ett par saker som kanske hör mer till operativsystemet:
Sleep resume tiden, finns dock även windowsmaskiner med bra sådan, men känns i alla fall lite piggare.
Anslutningshastigheten på WiFi, känns mycket snabbare än på windows.
Inga drivrutiner, även en ThinkPad med certifierade och testade drivare kan driva en till vansinne på win.
Snabbare, inte kanske i direkt hastighet men man är produktivare när saker som ex installationer görs på ett klick.
Snyggare, åter igen. Arbetar man över 5h om dagen så vill man ha det bekvämt.
Bättre mjukvara, som dessutom ser bra ut och är logiskt upplaggd.

Sen att man får slänga på en tusenlapp extra utöver vad kanske allt detta är värt är något man får ta.
Dvs allt detta kanske inte är värt 3-4k extra men runt 2-3kkr, så lite "dyrt" är det med. Men smakar det så kostar det.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Det säger ganska mycket om man sammanställer de + som skrivits i den här tråden om MacBook tycker jag.

+Utmärkt operativsystem, grymt stabilt
+Ett ekosystem, ett helhets-koncept ex airport express
+Designen - snygg, kompakt
+Det mesta känns väldigt genomtänkt
+Man behöver inte tweaka OSet, det har Apple redan gjort åt dig.
+Touchpaden!
+Strömkontakten
+Man får med programvara som man faktiskt kan använda til något vettigt
+Batteritiden
+Batteritid sjunker långsamt med tiden
+Skärmen
+Tysta fläktar
+Den funkar alltid när JAG behöver använda den
+Stabil
+Gedigen byggkvalité, kvalitetskänslan
+Skönt tangentbord
+Blir inte seg efter en tids användande utan flyter på hur bra som helst efter ett års användande.
+Enkel å skruva i.
+Känns robust tack vare aluminiumskalet
+Anslutningshastigheten på WiFi
+Massor med riktigt bra programvara.
+Automatisk backlight på tangentbordet
+Bra högtalare och mic samt kamera.
+Firewire, även Thunderbolt med.
+Inga störande LEDs
+Inga drivrutiner
+klarar att köra både OS X och Win7 problemfritt

Det mesta är faktiskt + med en MacBook vilket man märker rätt snabbt då man använder maskinen. Jag har som jag tidigare nämnde lite problem med att komma överens med filhanteringen i Leopard (i princip det enda jag stör mig på) I windows är det mycket smidigare att kopiera, flytta och hantera filer. Jag hoppas de kommer ta efter windows filhanteringssystem i framtida versioner av OS X.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Skrivet av Uzor:

har aldrig haft en Mac. Ni är de enda jag har sett som pratar om de positiva med Mac, där jag hänger är nästan alla emot de.
Om man nu tycker om Operativ systemet, varför kan man inte bara installera det på sin PC?

För att det alltid är nåt som skiter sig - mer eller mindre - när man gör det.
Och så får man inte trackpaden heller.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av ollebacken:

+Inga störande leds

Vilket ju faktiskt är obeskrivligt skönt. På alla Acer, Asus och Lenovo jag handskas med dagligen är det alltid nån ful LED som sitter precis under skärmen och blinkar hysteriskt bara för att WLAN är anslutet eller så...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Anslutningshastigheten på WiFi, känns mycket snabbare än på windows.

Skrivet av ollebacken:

+Anslutningshastigheten på WiFi

Vad menar ni med detta ??
Skulle operativsystemet vara en flaskhals för wifi anslutningen?

Permalänk
Medlem

Linux/UNIX(mac) hanterar nätverkstrafik bättre än MS gör.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

anslutningshastighet? Menar ni de sekunderna det tar att ansluta till ett nätverk eller rena överföringshastigheter?

Permalänk
Medlem

Anslutningshastigheten i Windows 7 är 1-2 sekunder. Vista däremot ligger runt 10 sekunder så där har Windows jobbat lite. Faktum är att Windows 7 är lika bra som OSX (min åsikt) däremot finns ju fortfarande problemet att det släpps så himla mycket mer programvara till Windows som kan skräpa ner operativsystemet.

Apples produkter blir sjukt varma. Filhanteringen är bättre i Windows. Apples service verkar vara ganska dålig och man har nästan bilden av de som jobbar där ska vara lite dryga. Sist men inte minst är att Apple tar ockserpriser för hårddiskar, minnen och jag blir förbannad varje gång jag är uppe på macstore. Det var det negativa med Mac

Jag kommer antagligen gå över till Mac inom ett år eller så. Tänkte göra det nu men när jag insåg att den nya grafikdelen är sämre än den förra så väntar jag på nästa generation MB/MBP.

Varför jag VILL köpa Mac.
+ Bra upplevd kvalité, bara Sony kan mäta sig i mina ögon, kanske Lenovo också
+ Touchpaden
+ Strömkontakten
+ Inga jobba ledljus
+ Batteritiden
+ Dom spelen jag spelar finns till Mac
+ Belyst tangenbord
+ Ganska sköna tangenter. HP och Lenovo har skönare tangenter.
+ Relativt snygga. Personligen tycker jag att Sony gör vackrare datorer.
+ Riktigt bra operativsystem
+ Det mesta känns väldigt genomtänkt
++Det fungerar utan strul!

- Macfolk, tyvärr propagerar många macmänniskor med att baktala Windows utan att ha testat Windows 7 och stödjer inte sina resonemang med sakliga argument. Upplevs lite som en sekt faktiskt. Mac har verkligen lyckats med sin relationsmarknadsföring där kunderna är sändare och levande reklampelare.

EDIT Såg nu att tråden bara skulle motivera varför man köper Mac. Aja nu har ni mitt resonemang till varför jag ska köpa Mac men ni fick se lite av mina orosmoln också

Permalänk

Bra skrivet rullekorn82!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag förvisso inget fan av Mac, så jag är partisk. Men den har åtmistone en inbyggd optisk enhet, vilket inte ASUS random-referensdator hade.
En extern optisk enhet löser detta för en kostnad av 300-500kr... inte 3000kr. Hur ofta använder man den? (Helt beroende på användaren.)

Man betalar för hårdvaran, inte mjukvaran, den kan man vackert fixa själv. (Open source, MSDNAA etc..)

Sen att Apple tar ut fem miljarder för SSD-tillägg gör mig lite illamående.
Crêm-de-la-Crêm^2

Jag tror att man antingen älskar eller hatar Apple

Visa signatur

Permalänk

Jag betalar gärna flera tusenlappar extra för att prylarna ska hålla sig stabila och snabba utan att jag behöver bry mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

- Macfolk, tyvärr propagerar många macmänniskor med att baktala Windows utan att ha testat Windows 7 och stödjer inte sina resonemang med sakliga argument. Upplevs lite som en sekt faktiskt. Mac har verkligen lyckats med sin relationsmarknadsföring där kunderna är sändare och levande reklampelare.

Off-Topic, men jaja,
Just där är faktiskt ett riktigt tungt argument till att inte köpa en mac. Dumt kan man tycka. Jag gillar min mac som fan, men jag kan bli snudd på förbannad på en del riktigt dryga macibaner som hänger på ett stort svenskt mac-forum med mer än 99 användare
Jag antar att det beror på att man som mac-användare har varit tvungen att försvara sitt val av dator hela tiden, eftersom Windowsdatorer alltid varit normen, liksom. Det där börjar ju tack och lov ändras litegrann, men det är fortfarande så att man tätt som oftast får höra kommentarer typ "Va, har du en MAC? Varför köper du inte en RIKTIG dator?"
Tröttsamt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Off-Topic, men jaja,
Just där är faktiskt ett riktigt tungt argument till att inte köpa en mac. Dumt kan man tycka. Jag gillar min mac som fan, men jag kan bli snudd på förbannad på en del riktigt dryga macibaner som hänger på ett stort svenskt mac-forum med mer än 99 användare
Jag antar att det beror på att man som mac-användare har varit tvungen att försvara sitt val av dator hela tiden, eftersom Windowsdatorer alltid varit normen, liksom. Det där börjar ju tack och lov ändras litegrann, men det är fortfarande så att man tätt som oftast får höra kommentarer typ "Va, har du en MAC? Varför köper du inte en RIKTIG dator?"
Tröttsamt.

Om det skulle vara ett tungt argument skulle man nog få hålla sig borta från datorer helt och hållet. Hänger inte på det forum du pratar om så kan inte uttala mig om just det men på de generella hård-/mjukvaru-forum jag hänger på så kan man säga precis samma sak om pc/win-användarna.

Det finns ett "hat" mot apple-produkter generellt vilket ofta syns i kommentarerna till applerelaterade-artiklarna här på sweclockers t ex. Tycker inte att en liten grupp människor skall vara ett argument för eller mot att köpa det som passar dig bäst.

Permalänk

Off-Topic

Det man själv märkt som mac-användare här på Sweclockers är att allt som ofta då man nämner något om Apple eller Mac så är det alltid några användare som kommer och sticker som getingar på en. Man skulle kunna säga att man känner sig som en humla i ett getingbo här på Sweclockers ibland

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För egen del så började min Machistoria 2005 när jag köpte en iBook 12". Ganska plastig dator kort och gott. Men ack så stabil den lille rackaren var och när jag sålde den efter fyra år så fick jag igen nästan 3000:- av den 9000:- som datorn kostat mig 2005. Och batteritiden var fortfarande runt 2 timmar trots otaliga laddningar under dessa fyra år. 2009 bestämde jag mig för att det var dags att köpa en ny laptop och valde då att lägga lite extra pengar och köpa en Macbook Pro 13". Sagt och gjort så beställdes den och har inte ångrat mig en sekund sedan dess. Många har redan listat de upplevda fördelarna med Mac och det som gör att jag inte byter till något annat när det kommer till laptops är touchpaden, skärmen, kvalitetskänslan, batteritiden (och givetvis magsafeladdaren), operativsystemet (passar mig som handen i handsken). Summa summarum så ger min MPB mig den känslan jag vill ha från en laptop. Har en HP-laptop på jobbet som inte kommer i närheten av den känsla jag får av min MPB på något plan.

Permalänk
Medlem

Utöver många av anledninarna som redan har nämts i tråden så valde jag att testa Mac för första gången nu för att jag helt enkelt har blivit uttåkad av Windows och vill testa något nytt

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

Jag tycker själv det inte är nått överpris på macarna om man tittar på det man får och värdeminskningen i jämförelse med en PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av No.1:

Utöver många av anledninarna som redan har nämts i tråden så valde jag att testa Mac för första gången nu för att jag helt enkelt har blivit uttåkad av Windows och vill testa något nytt

Jag håller helt klart med dig och nu har jag beställt min först mac och får den levererad i mitten på nästa vecka. Har suttit på kompisars macar och det är lika tråkigt varje gång när man går tillbaka till sin HP laptop. Usch. Touchpaden, och den rubusta känslan är värd varenda extra krona och gissar att när jag säljer min om 3-4 år kommer jag få tillbaka större delen av pengarna.

Permalänk
Medlem

Det bästa är touchpaden. Känns även lite mer robust tackvare aluskalet, jämför då själv med en sony vaio för 13k.

Nackdelen är att dom blir väldigt varma om man tex gillar att kika på youtube filmer, spela lite enklare flashspel. Efter att ha prövat Minecraft i några minuter hade jag nog kunnat steka ägg på macen.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Att portarna sitter nära varandra är inte unikt för Mac.

Det är faktiskt tillverkarna för modemen som inte följer standard, ett usb-tillbehör ska inte blockera närliggande portar, gör det det måste tillverkaren skicka med en förlängningssladd.

Och det ser ju faktiskt snyggare ut när de sitter brevid varandra, eller?

Om de nu tvunget skulle ha bara två usb:er kunde de satt dem på var sin sida istället. Dessutom är det lite sniket att bara ha 2 usb portar på en 15" laptop.

Sen måste jag bara fråga om det skulle gå att köra enbart windows på en macbook pro idag, utan att man mister funktionalitet? Är nästan värt det om man behöver en laptop som ska vara med om lite.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Sen måste jag bara fråga om det skulle gå att köra enbart windows på en macbook pro idag, utan att man mister funktionalitet? Är nästan värt det om man behöver en laptop som ska vara med om lite.

Ja, det går.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Och det ser ju faktiskt snyggare ut när de sitter brevid varandra, eller?

Om de nu tvunget skulle ha bara två usb:er kunde de satt dem på var sin sida istället. Dessutom är det lite sniket att bara ha 2 usb portar på en 15" laptop.

Du får ursäkta, men varför när du kan dualboota?

och..

Enligt mig gör Leopard halva datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ollebacken:

Du får ursäkta, men varför när du kan dualboota?

och..

Enligt mig gör Leopard halva datorn.

För att spara diskutrymme såklart? Och för att jag kan Windows mycket bättre än appels dito.

Grymt att det funkar. Om det blir jobb utomlands en period lr liknande blir det en macbook pro.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Massy:

Hej!

Jag har länge länge funderat på varför de som väljer att köpa en Mac satsar på just en Mac. Vad är det som får er att betala tusenlappar extra för att få exakt samma hårdvara som i en motsvarande pc?

Random Asus PC. Pris:7700 http://www.dustinhome.se/pd_5010549304.aspx
13,3 " / 1366 x 768 LED Glare
Intel Core i5 480M 2,66 GHz
4 GB minne 1066 Mhz
500 GB 5400 RPM HDD
NVIDIA GeForce 310M
1,44 Kg

Senaste MacBook i motsvarande tum. Pris:11000
13" 1280 x 800 pixlar LED
Core i5 2,3 GHz
4 GB 1 333 MHz
320 GB (5 400 rpm)
HD Graphics 3000
2,04 Kg

Som jag ser detta så är allt du får för prisskillnaden 3000 kr en sämre processor, en tyngre dator med en mindre hårddisk, right?

Var goda starta inget Mac vs PC krig i sandlådan på dagis utan motivera istället gärna anledningen till att lägga 3000 kr på en en skillnad JAG anser är obefintlig. Blir det sandlåda så tolkar jag det som att argument saknas.

/Massy

Jag är förvånad över att det inte skiljer mer, bara trackpadden är värd 3000kr...

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

För att spara diskutrymme såklart? Och för att jag kan Windows mycket bättre än appels dito.

Grymt att det funkar. Om det blir jobb utomlands en period lr liknande blir det en macbook pro.

Ja, men hur mycket plats tar 2 operativ egentligen, inte mycket

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu är tråden tillbaka på gamla vanliga Mac vs. PC, och för det finns bara en tråd: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)