Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Måste hålla med, upplever inte att Windows blir segt med tiden längre.
Däremot är min farsas 4 år gamla installation av xp rätt så seg

När det gäller XP så bör man lägga in en schemaläggning på defragmentering en gång i veckan, t.ex. när du sover eller andra tider så datorn är igång, men du inte använder den. På så sätt behöver du inte tänka på den biten och operativet känns snabbt hela tiden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

När det gäller XP så bör man lägga in en schemaläggning på defragmentering en gång i veckan, t.ex. när du sover eller andra tider så datorn är igång, men du inte använder den. På så sätt behöver du inte tänka på den biten och operativet känns snabbt hela tiden.

En av anledningarna att jag lämnade XP såfort första beta versionen av Vista dök upp

Usch och fy för XP! Win7 däremot har jag inte haft några som helst problem med sen jag skaffade betan.
Funderar dock på att slänga in Os x på min eeepc.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag stänger aldrig av datorn i alla fall. Den har stått igång dygnet runt sedan Windows 7 installationen med undantag för ett strömavbrott och när jag köpte mitt 5770 kort som jag stoppade in. Annars står den på hela tiden som sagt. Som någon annan sa tidigare så behöver man inte defragmentera heller eftersom det sköts automatisk av Win7. Sedan installerar jag aldrig något på operativsystemspartitionen heller. Installerar alla program och spel på andra diskar.

Det behöver ju inte vara ett problem, men du startar väl om datorn regelbundet hoppas jag?

Andra åtgärder för att hålla datorn smidig kan ju vara att:

• Hålla koll på vilka startup-program som körs samt vilka icke-Windows-tjänster som startar automatiskt med MSConfig, skriv bara in [msconfig] i sökboxen så förklarar nog resten sig själv.

• Använd Disk Cleanup och CCleaner för att rensa temp-filer och städa registret.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Det behöver ju inte vara ett problem, men du startar väl om datorn regelbundet hoppas jag?

Ja självklart, microsofts uppdateringar kräver ju i stort sätt alltid omstarter tyvärr (till skillnad mot Linux) så man har ju inte så mycket val om man vill hålla sig någorlunda säker.

Visa signatur

Permalänk

Varför måsta (dialektalt för er språkpoliser) välja ett operativ när man kan köra flera? Bästa är att utnyttja varje operativ till det de är bra på. Jag tycker det är mycket skönare att pilla med Photoshop och musikproduktion (Cubase) i Windows 7, samma gäller filhantering och webbutveckling. Jag använder OSX till resten. Tycker det utgör ett utmärkt samarbete mellan operativsystemen. Sen det här med att segheten i Windows 7 beror på användaren.. OSX kan man plåga hur mycket som helst. Jag hade en gång i tiden över 100 program i programmappen, fylld hårddisk, körde flera tunga program, flera samtidigt. Jag märkte aldrig nån seghet i operativet, kändes som nytt, och detta efter 1,5 år. Det man ska tänka på då är att jag aldrig behövde lägga en tanke på att rensa upp och hålla nere antalet installerade program något som jag upplever att man måste tänka på i Windows 7.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Andra åtgärder för att hålla datorn smidig kan ju vara att:

• Hålla koll på vilka startup-program som körs samt vilka icke-Windows-tjänster som startar automatiskt med MSConfig, skriv bara in [msconfig] i sökboxen så förklarar nog resten sig själv.

• Använd Disk Cleanup och CCleaner för att rensa temp-filer och städa registret.

Bra tips! Jag brukar utföra dessa åtgärder på min mors dator med XP. Fungerar för det mesta utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Varför måsta (dialektalt för er språkpoliser) välja ett operativ när man kan köra flera? Bästa är att utnyttja varje operativ till det de är bra på.

Precis! På min stationära har jag både Windows 7 och Ubuntu installerat, men använder oftast Windows 7 då det fungerar till allt jag använder datorn till. Hade till för ett tag sedan en Mac Book PRO också och då körde jag givetvis OSX på den. Innan det så hade jag en Netbook också och där passade Ubuntu perfekt. Det kändes snabbare än Windows på sådan seg hårdvara och eftersom jag inte spelade utan mest använde den datorn till slösurfande och filmtittande när jag var på resande fot så fanns det ingen anledning att köra Windows på den.

Så jag anser att ska datorn användas till lite allt möjligt inklusive en hel del spel så måste man nog köra Windows. Spelar man väldigt lite och vill ha ett stabilt och enkelt OS så ska man köra Mac och OSX (Windows funkar också bra). Har man en enkel netbook som man mest surfar på så är Linux överlägset tycker jag. OBS! det här är mina personliga åsikter. Alla gör ju såklart som de vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

Lägg ner det finns redan ett X antal trådar om "Linux vs Windows"...
Frågan är inte "Hur orkar ni?" utan snarare "Varför valde ni?" och mitt svar är: För att jag kan!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

[/B]

Det finns flera trådar ja, men det här är inte direkt en ny tråd, den skapades 2004-07-08
Så om vi ska posta i någon tråd så lär det ju vara den här efterrsom det knappast finns någon äldre tråd som fortfarande är aktiv.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fronix:

Frågan är inte "Hur orkar ni?" utan snarare "Varför valde ni?" och mitt svar är: För att jag kan!

Du har nog inte märkt att den här är snart 7 år gammal den här tråden.. Skärp dig:)

De flesta om inte alla tidigare trådar är låsta, borttagna eller bortglömda pga påhopp, flamewar och andra olustiga inlägg medans denna har levt vidare i snart 7 år.. Gör mig lite stolt att vi faktiskt har en så pass gammalt och fortfarande aktiv tråd där vi kan diskutera dessa OS mer normalt..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har nog inte märkt att den här är snart 7 år gammal den här tråden.. Skärp dig:)

De flesta om inte alla tidigare trådar är låsta, borttagna eller bortglömda pga påhopp, flamewar och andra olustiga inlägg medans denna har levt vidare i snart 7 år.. Gör mig lite stolt att vi faktiskt har en så pass gammalt och fortfarande aktiv tråd där vi kan diskutera dessa OS mer normalt..

Instämmer helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar starta om efter vissa uppdateringar även på Linux. Har man installerat en uppdaterad kärna eller ny grafikdrivrutin så känns det bäst att boota om så att man får användning av uppdateringen. Så det är inte riktigt sant att man aldrig behöver starta om efter uppdateringar på Linux.

Windows 7 har blivit mycket bättre än äldre windowsversioner även när det gäller uppdateringar. Nu kan man ofta installera alla uppdateringar och eventuellt starta om en gång så är det bra. Förr i tiden, särskilt med Windows XP så kunde en nyinstallation betyda installera uppdateringar, starta om, installera ännu mera uppdateringar, starta om och så vidare kunde det hålla på i timmar. Sedan kanske man installerar officepaketet och så blir det samma procedur igen, uppdateringar och omstarter flera gånger om. Det är väl så när operativsystemet/programmet börjar bli gammalt och man får mer och mer att uppdatera för att komma ikapp efter en nyinstallation av den gamla originalversionen. Visst Microsoft har sina servicepacks och man kan relativt enkelt skapa en ny installationsskiva utifrån en gammal där man bakar in alla servicepacks, slipstreama har jag för mig det kallas. Men det kan ju ta år mellan servicepacken så strax innan ett nytt servicepack kan det vara ganska tidsödande att installera windows med alla program och dess uppdateringar. Windows 7 har också blivit mycket bättre på drivrutiner och har mycket inkluderat från början men det kan ändå bli en hel del uppdateringar med drivare innan man är färdig. Men när väl allting är fixat så funkar det ganska bra det måste jag medge om man har modern hårdvara.

Däremot har jag upplevt krångel med Windows 7 på äldre datorer där t.ex. ubuntu funkar problemfritt. Mina barn har både Windows 7 och ubuntu på deras halvgamla dator. Tyvärr får jag det inte att funka bra med spel då den vägrar installera grafikdrivaren på ett fungerande sätt. Kanske Windows 7 32-bit, Nforce4 moderkort och nvidia 6600GT är en dålig kombination? Hur som helst funkar Windows 7 bra till allt utom spel på den datorn. Nu kör barnen nästan bara ubuntu istället och jag tvekar om jag verkligen ska fixa till Windows åt dem (bör funka med XP)... Men jag fixar nog det, varför ska de bara bli begränsade till enbart ubuntu? Det är ändå lite kul tycker jag att de i första hand väljer ubuntu när de kan göra ungefär samma saker i de båda operativsystemen och har full möjlighet att själva välja vilket som ska startas. Tyder på att de upplever ubuntu som bättre. Ubuntu kan inte vara alltför krångligt om min 4-åriga dotter kan hantera det.

På t.ex. ubuntu så brukar det räcka att uppdatera en gång så är det färdigt sedan. Gör man en netinstall så drar den hem uppdaterade paket direkt från internet och man behöver inte uppdatera något alls direkt efter nyinstallation. Har i och sig för mig att det även finns som alternativ att hämta uppdateringar automatiskt när man installerar Windows numera så skillnaden kanske inte är så stor. Det som irriterar mig mera med ubuntu är alla nya utgåvor som kommer en gång i halvåret vilket i praktiken ofta innebär ominstallation två gånger om året. Det är en stor anledning till att jag sökt efter andra alternativ. Då är alternativen antingen något som mera sällan kommer i nya utgåvor eller något som kontinuerligt hålls uppdaterat till senaste utgåvan. Därför passar Arch Linux bra för mig på skrivbordsdatorn då det hela tiden uppdateras till aktuella stabila versioner av all programvara inklusive basoperativsystemet. Nackdelen med detta är att det kräver kontinuerligt underhåll när nya versioner av program ibland kräver vissa omkonfigureringar. Ett annat alternativ är ett stabilt operativsystem i grunden som uppgraderas sällan och där det är lätt att uppgradera denna basinstallation utan ominstallation men ovanpå detta ligger det fräscha uppdaterade programvaror i ett separat filträd. Här har vi t.ex. FreeBSD. Eller så kör man t.ex. Debian stable som kommer i ny version ganska sällan. Finns olika varianter på Debian också t.ex. testing eller unstable om man vill köra rolling release. Så det flera olika filosofier inom Linux och andra fria operativsystem så det blir inte så enkelt som enbart Windows vs Linux. När man börjar testa Linux blir det ubuntu vs Debian. Debian stable vs Debian testing vs Debian unstable, Debian vs Arch, Arch vs FreeBSD eller ska man köra Debian/kFreeBSD kanske? Detta är väl också en grej som orsakar förvirring och problem för nybörjaren. Ubuntu är t.ex. väldigt likt Debian. Ändå så verkar den allmänna uppfattningen vara att ubuntu är enkelt och debian är svårt. Detta förstår jag inte själv eftersom det knappt skiljer dig åt i handhavandet. Det finns också skillnader i hårdvarustöd och det är ju också en aspekt i sammanhanget. FreeBSD stöder inte samma hårdvaror som Linux och Windows stödjer inte allt som funkar på Linux och vice versa.

Mac OSX har jag alrdig provat. Nackdelen är att man måste köpa "speciell hårdvara" för att kunna köpa operativsystemet (trots att hårdvaran i sig inte är särskilt unik, men den måste säljas från samma leverantör som operativsystemet). Hur ofta kommer det nya versioner av Mac OSX? Jag har för mig det var många år sedan Mac OSX släpptes nu men att olika versioner släppts mellan varven. Hur funkar det då när man vill uppgradera, måste man köpa nya versionen på skiva eller kan man bara ladda ner det som en uppdatering automatiskt? Vad händer om jag inte väljer att köpa denna nya version (om det nu är så att man måste köpa uppgraderingarna), kommer det fortfarande säkerhetsuppdateringar till gamla versioner och hur länge gör det det? Hur gör man egentligen för att installera ett program på Mac OSX, är det bara att ladda ner ett paket eller måste/kan man köpa det på skiva istället? Kommer det uppdateringar till dessa program när man uppdaterar operativsystemet eller är det som på windows att varje programvara sköter sina egna uppdateringar?

Visst kan man käfta om vad som är bäst men jag vill höra om de praktiska skillnaderna i verkligheten. T.ex. om man enbart kör Windows, känner man sig inte väldigt begränsad i att endast kunna köra filsystemet NTFS (även om det kan defragmenteras automatiskt med chemaläggning)? Skulle man inte vilja ha ett filsystem som undviker att bli fragmenterat från början istället? Om man kör Mac OSX, varför väljer man att betala dyrt för hårdvaran bara för att få tillgång till detta operativsystem? Varför vill man hellre inte köra FreeBSD som ändå har vissa gemensamma komponenter i grunden? Är det viss programvara man är ute efter? Hur funkar det med opensource-program på en Mac? Har hört att eftersom det är unix i grunden kan man köra många opensource-program t.ex. via terminalen. Men kan man strippa bort GUI och lägga in Xorg och köra t.ex. Xfce om man skulle vilja? Eller kan man lägga in en sessionshanterare och välja annan DE? Om inte, känns det inte väldigt begränsat i så fall? För mig känns Mac OSX lite som ett annat Windows, minst lika begränsat men annorlunda uppbyggt. Jag har ju inte testat som sagt var...

Själv skulle jag känna mig väldigt begränsad om jag bara kunde köra ett enda operativsystem. Nu när jag vet hur mycket skoj man kan göra skulle det kännas frustrerande att vara inlåst i valmöjligheterna. Som tur är finns det alternativ och jag håller med ollebacken att man väljer utifrån vad man vill göra och man måste inte bara välja ett. Tyvärr har jag som sagt aldrig provat Mac OSX och är säker på att jag gått miste om en massa trevliga funktioner. Berätta mer vad som är bra/dåligt med ditt operativsystem!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur ofta kommer det nya versioner av Mac OSX? Jag har för mig det var många år sedan Mac OSX släpptes nu men att olika versioner släppts mellan varven. Hur funkar det då när man vill uppgradera, måste man köpa nya versionen på skiva eller kan man bara ladda ner det som en uppdatering automatiskt?

Den första versionen Mac OS X v10.0 (Cheetah) har jag för mig kom 2001. Sedan dess har det släppts en rad kattdjur Den version du kör kan du enkelt uppdatera via "Software Update".

Senast kunde man uppgradera Leopard till Snow Leopard. Det kostade 29 dollar (183 kr) att uppgradera från Leopard till Snow Leopard om jag inte minns fel.

Skrivet av ronnylov:

Hur gör man egentligen för att installera ett program på Mac OSX, är det bara att ladda ner ett paket eller måste/kan man köpa det på skiva istället? Kommer det uppdateringar till dessa program när man uppdaterar operativsystemet eller är det som på windows att varje programvara sköter sina egna uppdateringar?

Vanligaste sättet är att du laddar ner ett programpaket. Sedan får du upp ett fönster med programikonen och din programmapp. Sedan drar du programikonen till programmappen, sen äre klart å betalt. Uppdateringen sköter varje programvara. Apples egna programvara kan uppdateras via Software Update.

Skrivet av ronnylov:

Om man kör Mac OSX, varför väljer man att betala dyrt för hårdvaran bara för att få tillgång till detta operativsystem?

Kortfattat. Om man ser till helheten vad man får så är det enligt mig värt varje krona. Jag har tidigare skrivit en lista med alla + som jag ser hos en MacBook, något jag tycker säger en hel del. Operativet utgör tillsammans med hårdvaran en fantastisk kombination. Det starkaste argumentet är kanske andrahandsvärdet

Skrivet av ronnylov:

Hur funkar det med opensource-program på en Mac?

Det finns en hel uppsjö med opensource-program, många väldigt bra.

Skrivet av ronnylov:

För mig känns Mac OSX lite som ett annat Windows, minst lika begränsat men annorlunda uppbyggt.

Det är allt för mycket som skiljer dessa operativ för att man ska kunna säga så.

Har inte haft så mycket tid att skriva utförliga svar och har inte heller varit särskilt neutral, men jag kan fylla på mer sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar ollebacken!

Mac OSX verkar trevligt. Får se om jag får tillfälle att testa någon gång. Inte alltför avskräckande priser för uppgraderingar heller när man väl skaffat sig en Mac. De tar väl igen pengarna när de säljer hårdvaran antar jag. Andrahandsvärdet kanske heller inte sjunker lika snabbt som en PC? Hade varit intressant med en jämförelse av totalkostnaden för en PC med Windows som man uppgraderar mjukvarumässigt under 3 års tid och sedan försöker sälja begagnat jämfört med en Mac. Det kanske inte skiljer så mycket i totalkostnad egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Det heter Dator.

Förövrigt världens mest meningslösa tråd, hur gammal är tråden typ 7år nu..?

Alla går bara fram och tillbaka och försöker få den andra att förstå hur bra "sitt" operativsystem är..

Starta en blogg vet jag.

bryr mej ej om rätt utal för lider av handikapp dyselexi. orka märka ord

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Starta en blogg vet jag.[/QUOTE]

Skrivet av zorki:

bryr mej ej om rätt utal för lider av handikapp dyselexi. orka märka ord

Sweclockers behöver allt annat än språkpoliser, folk har varit på mig för att jag missat någon stor bokstav ibland och för att jag skrivit dialektalt. Känns rätt onödigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tackar ollebacken!

Mac OSX verkar trevligt. Får se om jag får tillfälle att testa någon gång. Inte alltför avskräckande priser för uppgraderingar heller när man väl skaffat sig en Mac. De tar väl igen pengarna när de säljer hårdvaran antar jag. Andrahandsvärdet kanske heller inte sjunker lika snabbt som en PC? Hade varit intressant med en jämförelse av totalkostnaden för en PC med Windows som man uppgraderar mjukvarumässigt under 3 års tid och sedan försöker sälja begagnat jämfört med en Mac. Det kanske inte skiljer så mycket i totalkostnad egentligen?

Förmodligen inte, macarna har skyhögt andrahandsvärde jämfört med motsvarande pc, även om det sjunkt rätt rejält de senaste åren (antar att det beror på att fler köper mac nu).
Allt beror ju på vad man värderar, i de här diskussionerna brukar det ju bara lysa prestandasiffrar på cpu/gpu/ram i ögonen på det ena lägret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Varför måsta (dialektalt för er språkpoliser) välja ett operativ när man kan köra flera? Bästa är att utnyttja varje operativ till det de är bra på. Jag tycker det är mycket skönare att pilla med Photoshop och musikproduktion (Cubase) i Windows 7, samma gäller filhantering och webbutveckling. Jag använder OSX till resten. Tycker det utgör ett utmärkt samarbete mellan operativsystemen. Sen det här med att segheten i Windows 7 beror på användaren.. OSX kan man plåga hur mycket som helst. Jag hade en gång i tiden över 100 program i programmappen, fylld hårddisk, körde flera tunga program, flera samtidigt. Jag märkte aldrig nån seghet i operativet, kändes som nytt, och detta efter 1,5 år. Det man ska tänka på då är att jag aldrig behövde lägga en tanke på att rensa upp och hålla nere antalet installerade program något som jag upplever att man måste tänka på i Windows 7.

Intressant eftersom jag märkte ganska snabbt av att OSX blev segare och segare ju mer man installerade och "härjade" i operativsystemet.

Permalänk
Skrivet av plundstr:

Intressant eftersom jag märkte ganska snabbt av att OSX blev segare och segare ju mer man installerade och "härjade" i operativsystemet.

Vad körde du för OSX och hur länge körde du? Jag körde då Leopard 10.5.7 och det fungerade lysande. Nu är det Snow Leopard som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Vad körde du för OSX och hur länge körde du? Jag körde då Leopard 10.5.7 och det fungerade lysande. Nu är det Snow Leopard som gäller.

Snow Leopard. Efter drygt 1 månad blev det märkbart segare att använda operativsystemet, visserligen hade jag installerat och donat en hel del. Dock bör tilläggas att jag inte nu mer har tillgång till den datorn så kan inte köra några fler tester-

Permalänk

Vad var det för mac förresten? Årsmodell? Låter konstigt ändå, för det ska mycket till innan det blir märkbart segt. Möjligen att du hade stora program i programmappen. Jag har inte fått några problem. Formaterade för 1 år sen ungefär för jag skulle fixa lite fler operativ. Är samma sak nu i Snow Leopard, ingen seghet alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Vad var det för mac förresten? Årsmodell? Låter konstigt ändå, för det ska mycket till innan det blir märkbart segt. Möjligen att du hade stora program i programmappen. Jag har inte fått några problem. Formaterade för 1 år sen ungefär för jag skulle fixa lite fler operativ. Är samma sak nu i Snow Leopard, ingen seghet alls.

Det var en iMac 22" Core 2 Duo XXXX(kommer inte ihåg) med 2GB ram. Dock bör nämnas att jag känner en som har en nyare 27" Core i7 iMac modell och hans har också segat ner sig rejält efter att han pysslat med ProTools i ett halvårs tid. Nog är min Core 2 Quad Q9400 PC med Windows 7 också och har börjat bli segare (efter att ha varit installerad i ett och ett halvt år) av After Effects och Premiere Pro arbeten så inget direkt konstigt med den saken.

Permalänk

Jag förstår. Visst går det inte att undgå att operativet blir segt tillslut. Brorsan hade en mac mini som inte blivit formaterad på 3 år (kan vara mer) och den var rätt slö kan man säga, fylld med program och massa skräpfiler. Men som jag ser det så segar OSX ner sig långsammare än Windows 7 (försöker vara neutral i frågan). Det beror förstås på vad man använder datorn till och hur man behandlar den så detta är egentligen rätt svårt att avgöra. Låter som du kör lite mer maffiga program än mig också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Sweclockers behöver allt annat än språkpoliser, folk har varit på mig för att jag missat någon stor bokstav ibland och för att jag skrivit dialektalt. Känns rätt onödigt.

Jag håller helt och hållet med dig. Det finns annat att lägga sin tid på än att leka svensklärare på SweClockers. Hehe.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag kör windows och kommer fortsätta göra det är att jag hatar allt vad apple heter, riktigt skitföretag som är ordentliga utsugare och tar betalt som om de lurar godis av småbarn. Om det är något som är värre än microsoft så är de fanimej apple.
Jag har provat en hel del linux men aldrig fastnat, testat en massa distar. Men när jag provat så upplever jag mycket problem och hinder som jag annars inte upplever med windows.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Om det är något som är värre än microsoft så är de fanimej apple.

Haha! Den var bra

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

har inte orken att pilla med nytt OS helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av emildooooo:

har inte orken att pilla med nytt OS helt enkelt.

Har faktiskt inte pillat så mycket med operativ heller sen jag bytte till OSX. Man kör ju det man trivs med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Van alla ni med sega OS gör begriper jag inte. själv så upplever jag inte att mitt Windows segar ner sig märkbart med tiden och då kör jag min dator utan omstart 24/7 (omstart sker knappt var 30de dag) sen så kör jag en del väldigt tunga applikationer dygnet runt, ett program jag kör som är skrivet i java drar uppemot 2GB ram styck efter några dagar men passerar inte 2GB. sen rullar en webserver+mailserver och en filserver samt ps3mediaserver konstant på burken med, sen drar mitt uTrorrent en del bara för den delar ut ca 3000 torrents dygnet runt.
Sen har jag en rätt kraftfull dator, men även fasten jag har allt det igång dygnet runt har jag inga problem med segt windows och jag kör spel uppepå det utan problem sam har jag konstant ett 20-30tal tabbar öppna i min webbläsare dygnet runt.

Nu har jag dock just nu 2st SSDs i raid0 vilket hjälper till men jag ser till att underålla windows regelbundet samt installerar jag inte all skit jag hittar och är det något nytt jag vill prova installerar jag det alltid i ett av mina vmware windows först för att prova. Sen installerar jag inga toolbars eller skit som följer med som sponsormodul i program utan bockar av skiten.

Använder man datorn rätt segar den inte ner något större märkbar varesig det är Windows, Linux eller OSX. Jag har alla dem operativsystemen på mina burkar och har inga problem med någon av dem. Segaste Windows datorn i huset är nog min frugas men det är just henns okunniga användande som är orsaken, men jag snabbar upp den då och då åt henne så det är inga problem.

Skall jag vara helt ärlig så är nog det mest responsiva operativsystemet i huset MorhOS på en Mac Mini G4, men som sagt alla mina burkar flyter på bra och då har jag rätt många samt 3st som alltid är igång.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Van alla ni med sega OS gör begriper jag inte. själv så upplever jag inte att mitt Windows segar ner sig märkbart med tiden och då kör jag min dator utan omstart 24/7 (omstart sker knappt var 30de dag) sen så kör jag en del väldigt tunga applikationer dygnet runt, ett program jag kör som är skrivet i java drar uppemot 2GB ram styck efter några dagar men passerar inte 2GB. sen rullar en webserver+mailserver och en filserver samt ps3mediaserver konstant på burken med, sen drar mitt uTrorrent en del bara för den delar ut ca 3000 torrents dygnet runt.
Sen har jag en rätt kraftfull dator, men även fasten jag har allt det igång dygnet runt har jag inga problem med segt windows och jag kör spel uppepå det utan problem sam har jag konstant ett 20-30tal tabbar öppna i min webbläsare dygnet runt.

Nu har jag dock just nu 2st SSDs i raid0 vilket hjälper till men jag ser till att underålla windows regelbundet samt installerar jag inte all skit jag hittar och är det något nytt jag vill prova installerar jag det alltid i ett av mina vmware windows först för att prova. Sen installerar jag inga toolbars eller skit som följer med som sponsormodul i program utan bockar av skiten.

Använder man datorn rätt segar den inte ner något större märkbar varesig det är Windows, Linux eller OSX. Jag har alla dem operativsystemen på mina burkar och har inga problem med någon av dem. Segaste Windows datorn i huset är nog min frugas men det är just henns okunniga användande som är orsaken, men jag snabbar upp den då och då åt henne så det är inga problem.

Skall jag vara helt ärlig så är nog det mest responsiva operativsystemet i huset MorhOS på en Mac Mini G4, men som sagt alla mina burkar flyter på bra och då har jag rätt många samt 3st som alltid är igång.

Väl skrivet. Det man kanske ska väga in i diskussionen är att många privatpersoner inte har lika kraftfull dator som du. Kollar man på det du har så är det rätt maffiga grejer jämfört med en "vanlig" persondator. Med detta vill jag säga att man också bör ta hänsyn till hur bra operativen flyter på sämre prestanda. Många laptops som är ute på marknaden idag har nog inte den prestanda för att klara av de processer du har igång på din dator

Visa signatur