Permalänk
Medlem

Windows 7 är bättre för spel, Mac är bättre för film/ljudredigering och linux är gratis. Svårare än så är det inte.
Och att Windows 7 blir trögt med tiden är inte sant. Om man klickar på alla "Gör din dator snabbar klicka här!" banners på internet så blir den nog långsammare men det beror inte på operativsystemet...
Vista, XP mm blir långsammare med tiden om man inte defragmenterar disken med jämna mellanrum men Win7 defragmenterar disken automatiskt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

windows har sina fördelar och nackdelar, det har även linux och MAC.

MAC har inte mycket stöd för spel native (måste emuleras för att få full stöd) och det är en av anledningarna jag aldrig går för mac men skulle jag en dag behöva en dator för enbart arbete och tung design då är det mac alla dagar i veckan.

Linux har inte heller mycket stöd om ens alls native och måste emuleras för allt mer eller mindre, man måste mer eller mindre även ha nVidia kort då AMD har hatt lite bråkiga drivers det har nog blivit bättre på sen kanten men senast jag testade var det ett hellvete att få in alla drivers rätt, dock behöver man knappt något prestanda för att linux ska rulla på för dess kärna och så många miljoner gånger bättre än windows dock största nackdelen varför jag inte skulle köra linux som main OS dock har jag inte kollat på sistone är att Ventrilo och Teamspeak funkar inte som det ska riktigt man måste ha fönstret aktivt för att kunna prata med folk och om man nu raidar eller spelar arena eller tex CS och dylikt så kan man inte precis tabba ur för att säga något sen in i spelet igen...

Windows ja de har sina för och nackdelar men största fördelen är att allt funkar på Windows och det jag har behov av funkar jag har heller inte hatt problem med windows förutom på en väldigt gammal windows 98 burk men vem hade inte bsod då o då på detta OS så sorry men windows vinner denna OS kamp just pågrund av att den har fullt stöd native man behöver inte tjaffsa runt på massa program och emulera windows miljö för att saker ska fungera osv.

P.S. jag har andvänt Windows 98, 2000, ME, XP, Vista, 7, MAC OSX, Ubunto(diverse distar)

my 2 cents
peace
Nothingtoxic

Inget emuleras eftersom Wine eller Crossover eller Cedega är inga emulatorer. Gäller både Mac och Linux.
"Linux har inte heller mycket stöd om ens alls native" Vad syftar du på då, att den inte har stöd för Microsoft program som Office eller MSN? (Ta en titt i ubuntu repository eller andra distars)

Angående VOIP så finns Mumble som har mycket lägre latency än vad Teamspeak eller Ventrilo har vilket medför att jag kör det på alla mina system, vare sig Mobil, Dator (Windows/linux) eller Mac.

On another note, Arch Linux och dess Yaourt (AUR) är nog det bästa som finns, bara söka på något där och om det finns så tankar den den senaste source och kompilerar automatiskt. Bleeding edge indeed.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Windows 7 är bättre för spel, Mac är bättre för film/ljudredigering och linux är gratis. Svårare än så är det inte.
Och att Windows 7 blir trögt med tiden är inte sant. Om man klickar på alla "Gör din dator snabbar klicka här!" banners på internet så blir den nog långsammare men det beror inte på operativsystemet...
Vista, XP mm blir långsammare med tiden om man inte defragmenterar disken med jämna mellanrum men Win7 defragmenterar disken automatiskt.

Nog för att jag tycker Windows 7 är ett riktigt bra operativ men du måste förklara för mig hur du gör för att hålla Win 7 kvickt i minst 1 år. Vet om att installerade program gör en del men det känns som man måste underhålla operativet för att hålla det kvickt (precis som med XP).

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Nog för att jag tycker Windows 7 är ett riktigt bra operativ men du måste förklara för mig hur du gör för att hålla Win 7 kvickt i minst 1 år. Vet om att installerade program gör en del men det känns som man måste underhålla operativet för att hålla det kvickt (precis som med XP).

Min Windows 7 installation är från November 2009, d.v.s. strax efter att det släpptes. Jag har aldrig tidigare haft en Windows installation hemma länge tid än ett år just på grund av att man upplever det som segt efter ett tag. Detta gäller tydligen inte windows 7 eftersom det fortfarande känns lika snabbt som November 2009. Känner absolut inget behov av att installera om.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Commander:

Inget emuleras eftersom Wine eller Crossover eller Cedega är inga emulatorer. Gäller både Mac och Linux.
"Linux har inte heller mycket stöd om ens alls native" Vad syftar du på då, att den inte har stöd för Microsoft program som Office eller MSN? (Ta en titt i ubuntu repository eller andra distars)

Angående VOIP så finns Mumble som har mycket lägre latency än vad Teamspeak eller Ventrilo har vilket medför att jag kör det på alla mina system, vare sig Mobil, Dator (Windows/linux) eller Mac.

On another note, Arch Linux och dess Yaourt (AUR) är nog det bästa som finns, bara söka på något där och om det finns så tankar den den senaste source och kompilerar automatiskt. Bleeding edge indeed.

voip så andvänds inte mumble så mycket därför kan jag inte andävnda linux till typ wow eller andra spel jag spelar för alla jag spelar med och min guild andvänder Skype eller ventrilo, och native är menar jag att du kan inte kan installera dem som vanligt och sen spela iaf inte då jag körde ubunto, då behövde jag andvända wine eller crossover för att få start på det hela, altid andvänt open office så det vet jag funkar, men fortfarande Windows > any OS i stöd sen finns detr fördelar och nackdelar med alla därför väljer windows förre något annat OS skulle Linux ha bättre stöd än vad det har och att alla voip program funkar som de ska skulle kört ubunto alla dagar i veckan

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Min Windows 7 installation är från November 2009, d.v.s. strax efter att det släpptes. Jag har aldrig tidigare haft en Windows installation hemma länge tid än ett år just på grund av att man upplever det som segt efter ett tag. Detta gäller tydligen inte windows 7 eftersom det fortfarande känns lika snabbt som November 2009. Känner absolut inget behov av att installera om.

Vad har du för hårdvara och hur ofta använder du 7:an? Några särskilda åtgärder för att hålla det kvickt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

voip så andvänds inte mumble så mycket därför kan jag inte andävnda linux till typ wow eller andra spel jag spelar för alla jag spelar med och min guild andvänder Skype eller ventrilo, och native är menar jag att du kan inte kan installera dem som vanligt och sen spela iaf inte då jag körde ubunto, då behövde jag andvända wine eller crossover för att få start på det hela, altid andvänt open office så det vet jag funkar, men fortfarande Windows > any OS i stöd sen finns detr fördelar och nackdelar med alla därför väljer windows förre något annat OS skulle Linux ha bättre stöd än vad det har och att alla voip program funkar som de ska skulle kört ubunto alla dagar i veckan

Ubuntu heter det. Jag bara måste påpeka det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Vad har du för hårdvara och hur ofta använder du 7:an? Några särskilda åtgärder för att hålla det kvickt?

Har en gammal Core2Duo 2,4 GHz med 4GB DDR2, ASUS P5B och Radeon 5770.

Vet inte vad tricket är. Jag stänger aldrig av datorn i alla fall. Den har stått igång dygnet runt sedan Windows 7 installationen med undantag för ett strömavbrott och när jag köpte mitt 5770 kort som jag stoppade in. Annars står den på hela tiden som sagt. Som någon annan sa tidigare så behöver man inte defragmentera heller eftersom det sköts automatisk av Win7. Sedan installerar jag aldrig något på operativsystemspartitionen heller. Installerar alla program och spel på andra diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte illa att denna tråden lever ännu det må jag då säga..

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Inte illa att denna tråden lever ännu det må jag då säga..

Tycker det är trevligt med den här tråden, många intressanta inlägg. Hoppas det förblir så också.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Ja det du säger stämmer väl ganska bra. Riskerna finns där, men ingen har hittat dom än.

Det är nog bara du som haft problem med annat i samband med en automatisk uppdatering och därmed trott att det berodde på det. På mitt nuvarande jobb så har vi strax under 300 datorer med Windows XP på. Inkluderar jag alla som vi har i hela norden så är antalet runt 900st som uppdateras varje månad via automatiska uppdateringar. Jag har jobbat där i ca 2 år och har ännu inte varit med om att en enda dator har krashat på grund av uppdateringarna.

Du måste vara ganska ny i datorvärlden som aldrig har stött på ett problem. Eller det kanske är andra som löser dom åt dig..
Har vart med om automatiska uppdateringar som spärrar vissa funktioner, låser datorer, oftast går återställning men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Jag förstår hur du tänker men det som inte är berättigat från din sida är att först ifrågasätta syftet med tråden och innehållet och sedan själv gå in med snarlika "ryggdunkarinlägg" tillika din egen åsikt kring operativsystemen. På så vis ifrågasätter du dig själv.

Du kanske har förstått hur jag tänker, men du har verkligen inte förstått vad jag skriver.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Mac är bättre för film/ljudredigering

Gammalt skrock, var möjligen sant en gång i tiden, inte numera.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kanske har förstått hur jag tänker, men du har verkligen inte förstått vad jag skriver.

Jag tänker inte ta upp nån diskussion med dig Dr.Mabuse eftersom jag sett ditt otrevliga bemötande tidigare i tråden. Försök vara snäll istället! Det vinner man på i längden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Tycker det är trevligt med den här tråden, många intressanta inlägg. Hoppas det förblir så också.

Jo jag gör också det, följt den mycket länge.
Var det menat som en pik mot mig eller?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Jag tänker inte ta upp nån diskussion med dig Dr.Mabuse eftersom jag sett ditt otrevliga bemötande tidigare i tråden. Försök vara snäll istället! Det vinner man på i längden.

Men trolla går bra? Försök vara saklig i stället, det för en konstruktiv diskussion framåt och jag slipper bemöta vaga antydningar som inte har med ämnet att göra. Det vinner alla på i längden. På ren svenska: Är det något du inte förstår så be mig utveckla, men tillskriv mig inte dina vantolkningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har en gammal Core2Duo 2,4 GHz med 4GB DDR2, ASUS P5B och Radeon 5770.

Vet inte vad tricket är. Jag stänger aldrig av datorn i alla fall. Den har stått igång dygnet runt sedan Windows 7 installationen med undantag för ett strömavbrott och när jag köpte mitt 5770 kort som jag stoppade in. Annars står den på hela tiden som sagt. Som någon annan sa tidigare så behöver man inte defragmentera heller eftersom det sköts automatisk av Win7. Sedan installerar jag aldrig något på operativsystemspartitionen heller. Installerar alla program och spel på andra diskar.

Måste du aldrig starta om pga Windows Update?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du måste vara ganska ny i datorvärlden som aldrig har stött på ett problem. Eller det kanske är andra som löser dom åt dig..
Har vart med om automatiska uppdateringar som spärrar vissa funktioner, låser datorer, oftast går återställning men inte alltid.

Nej jag har hållit på med datorer i allmänhet sedan 80 talet då jag hade min första dator, en atari för att sedan börja med PC på 90-talet.

Jag jobbar också sedan 2 år tillbaka som systemadministratör för ett stort företag, så visst ser jag problem hela tiden, det tillhör mitt jobb, men just med automatiska uppdateringar har det fungerat väldigt bra. Dock så testas varenda uppdatering grundligt innan vi släpper ut dom till alla datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Gammalt skrock, var möjligen sant en gång i tiden, inte numera.

Menar du att Windows är bättre för redigering eller att Mac är bättre för spel?
Min mening var i alla fall att de olika operatilsystemen är bra på olika sätt.
Man kan ju ta Swec som exempel. När de gör benchmarks och testar hårdvara använder de Windows7 Och när de sätter ihop själva repotaget använder de Mac

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Jo jag gör också det, följt den mycket länge.
Var det menat som en pik mot mig eller?

Nej nej, absolut inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Nej nej, absolut inte

Hehe ok, svårt och veta sånt nu för tiden

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk

Jo, det har du rätt i Har lyssnat lite på dina musikprojekt. Du som spelar allt eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

håller med

för mycket onödigt skit slöar ner så får datan jobba tyngre. kortfattat o enkelt eller

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

håller med

för mycket onödigt skit slöar ner så får datan jobba tyngre. kortfattat o enkelt eller

Det heter Dator.

Förövrigt världens mest meningslösa tråd, hur gammal är tråden typ 7år nu..?

Alla går bara fram och tillbaka och försöker få den andra att förstå hur bra "sitt" operativsystem är..

Starta en blogg vet jag.

Permalänk
Skrivet av Hastigt:

Det heter Dator.

Förövrigt världens mest meningslösa tråd, hur gammal är tråden typ 7år nu..?

Alla går bara fram och tillbaka och försöker få den andra att förstå hur bra "sitt" operativsystem är..

Starta en blogg vet jag.

De som tycker tråden är intressant följer den. De som tycker den är meningslös är inte tvingade till att läsa den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Hade alla spel släppts till Linux hade jag bytt.
Därför kör jag fortfarande Windows.

Håller helt med, trotts att jag gillar windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sluta "fanboya"! windows 7 är inte som windows 98 och senare. Själv har jag haft windows 7 sedan det släpptes utan att det börjat sega ner. Och segar det ner beror det på användaren och inte OSet. Själv hade jag valt ubuntu om spel och mina precious program fungerat till 100% men det gör det inte så man får dras med windows än så länge.

Permalänk
Medlem

Om det går o få bekräftat att Rift Online funkar på linux så byter jag omedelbums,! Nöjd med windows 7 hittils men ser hellre en linux som rullar stadigt på min burk än något annat.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Sluta "fanboya"! windows 7 är inte som windows 98 och senare. Själv har jag haft windows 7 sedan det släpptes utan att det börjat sega ner. Och segar det ner beror det på användaren och inte OSet. Själv hade jag valt ubuntu om spel och mina precious program fungerat till 100% men det gör det inte så man får dras med windows än så länge.

Precis, allt handlar ju om vad man får ut av sitt OS. Om det jag gör med min dator inte fungerar i Linux så kan jag ju inte använda det. Kan också hända att vissa saker jag gör fungerar, men inte till 100%, t.ex. ett spel fungerar men grafiken ser inte rätt ut eftersom spelet är gjort för windows, så kommer jag också att välja Windows.

Samma sak gäller ju omvänt. Om jag inte spelar spel utan gör mycket annat i Linux, som inte fungerar eller fungerar dåligt i Windows så kommer jag ju välja Linux. Varför välja ett operativ där saker som man ska göra inte fungerar? Så enkelt ärt det faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Måste hålla med, upplever inte att Windows blir segt med tiden längre.
Däremot är min farsas 4 år gamla installation av xp rätt så seg

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt