SweClockers drop!
Permalänk

Död GTX 260

Bytte några komponenter i datorn (nätagg, cpu-kylare) samt kopplade in min nya SSD på vilken jag installerade win 7. Passade också på att blåsa rent datorn med "luft på burk" och snygga till insidan lite allmänt (fästa lösa kablar etc.).

Problemet är att mitt Leadtek GTX 260 var helt dött när jag startade upp datorn efter det. Fläkten går inte och kortet blir inte ens varmt. Sitter med min gamla MSI 7900GTO (vad grym den var på sin tid btw ) nu och allting funkar utan problem.

Alla sladdar som ska vara inkopplade var inkopplade på GTX 260:n och nätagget lämnar spänning på båda PCI-E kontakterna.

Datorn:
Gigabyte EP35-DS3
Core2duo E8400
2x2 GB corsair 6400
Zalman 750W
OCZ Vertex 2 60GB

Tacksam för svar!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

ESD? Snurrade du upp fläkten på grafikkortet när du blåste rent (man måste hålla fast fläktarna).

Permalänk

ESD är en möjlig orsak ja... Nej höll inte fast fläkten så den har antagligen snurrat på, på vilket sätt påverkar det? Säg inte att den blev till en generator och tryckte in spänning i grafikkortet...

Har skruvat isär kortet också men såg inget uppenbart fel.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Avstängd

Han använde luft på burk också. Vet inget om sånt men det är väll bättre än att använda damsugaren

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metronome:

ESD är en möjlig orsak ja... Nej höll inte fast fläkten så den har antagligen snurrat på, på vilket sätt påverkar det? Säg inte att den blev till en generator och tryckte in spänning i grafikkortet...

Har skruvat isär kortet också men såg inget uppenbart fel.

Jo grafikkort kan vara känsliga för en fläkt som man spinner upp för fort och kan då fungera som en generator, moderkorten samt PSU:n är betyderligt bättre på att hantera detta men även där bör man vara försiktig.

Permalänk

Ok, det har jag inte tänkt på förut faktiskt. Då kan ju det ha hänt i det här fallet. Inte så mycket att göra åt antar jag.
Man kan ju tycka att de borde ha dioder lr dylikt på utvalda ställen så att strömmen inte far åt alla möjliga håll hehe.
Nytt grafikkort står högst upp på köplistan sen tidigare, fast aldrig kul när saker pajar p g a klantighet.
Jaja, har man lärt sig nåt nytt igen.

Tack för svaren hittils.

Visa signatur

Jag har en dator.