Permalänk
Medlem

surfburk för max 4k

Hejsan!
Min bror ska få en ny dator i födelsedagspresent och vi ska då köpa delar sen sätter jag ihop den.¨
Det han gör med den är att surfa, lyssna på spotify, kolla på streamad video, fildela och kolla på film. Alltså inget spelande alls.
Jag har satt ihop ett paket men undrar nu om man kan få ut mer valuta för pengarna?

Absolut max är 4 000kr men billigare går självklart oxå bra. Den ska vara så framtidssäker som möjligt.

Han har två 600gb hdd's och dvdläsare från den gamla så det behövs inte köpas nytt.
Tack på förhand.

EDIT: Ojsan! skärmarna är bara där för att han skulle välja mellan någon av dem, och den ska inte ingå i de 4000 kr. Så chassi, mobo, minne, grafikkort, nätagg, esd-band, processor och ev. extra fläktar= Max 4000kr!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut, men ska han inte ha 2st lika skärmar?

Permalänk
Medlem

... 4K?

Kolla ditt paket igen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra paket!

Kommer fylla brossans krav!.

Och om han kännder för det, kommer han kunna maxa Counter-Strik Source(Kanske inte maxa... men klara jätte bra!) Då det intergrerade grafikkortet i moderkortet är en Radeon HD4350.

Moderkortet kan också använda Hybrid Crossfire! (Kanske inte värt det, en vad det gör är att den skapar en "brygga" mellan det grafikkort man sätter (om man känner för det) och moderkortets intergrerade.

EDIT1: glömde paketet xD http://www.inet.se/kundvagn/visa/300834/fodelsedags-present-d

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Här har du ett bra paket!

Kommer fylla brossans krav!.

Och om han kännder för det, kommer han kunna maxa Counter-Strik Source(Kanske inte maxa... men klara jätte bra!) Då det intergrerade grafikkortet i moderkortet är en Radeon HD4350.

Moderkortet kan också använda Hybrid Crossfire! (Kanske inte värt det, en vad det gör är att den skapar en "brygga" mellan det grafikkort man sätter (om man känner för det) och moderkortets intergrerade.

EDIT1: glömde paketet xD http://www.inet.se/kundvagn/visa/300834/fodelsedags-present-d

Ojsan! skärmarna är bara där för att han skulle välja mellan någon av dem, och den ska inte ingå i de 4000 kr. Så chassi, mobo, minne, grafikkort, nätagg, esd-band, processor och ev. extra fläktar= Max 4000kr!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Alltså kan jag fixa ett ännu bättre paket? Skärmen behövs alltså inte in i paketet?

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/301006/2011-03-20

Mycket bättre packet. (Siktat på som en dator som inte ska spela.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Kör på QuinnooX paket och så kan din brorsa i framtiden köpa till ett grafikkort själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av head.eake:

Kör på QuinnooX paket och så kan din brorsa i framtiden köpa till ett grafikkort själv.

Tackar, först för en vecka sedan fick jag intresset för att sätta ihop dator paket, många säger jag är bra, men själv tyvker jag att jag behöver "träna" mer i vad jag behöver kunna, men det är ju inte mycket.

Kul att maxa prestanda per krona

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

"Framtidssäker som möjligt"? Inför uppgraderingar eller hålla så länge som möjligt? Finns ju vissa skapliga skillnader på processorer, samt om han ev. ska köpa en billigare som han klarar sig på nu tills bulldozer kommer, eller om man ska satsa på en hyffsad AM3 typ P-II X4 955-965... I mina ögon känns det ju lite onödigt att t.ex köpa en Phenom II X4 när bulldozer förmodligen kommer i juni!

Permalänk
Medlem

Kommer med ett bidrag jag med... Tanken var att få ett så bra system som möjligt, men ändå vara "framtidssäkert" och dessutom försöka att få det både tyst och kompakt utan att för den delen kosta mycket mer. Här är vad jag kom fram till http://www.inet.se/kundvagn/visa/301054/surf

Fördelen med paketet är altså att det är mycket mindre och lite tystare.

EDIT: Kan tillägga att en phenom x6 ( http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom-ii-x6-1055t-2-8... ) även ryms inom budgeten och kan vara ett bra val för framtiden

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Alltså kan jag fixa ett ännu bättre paket? Skärmen behövs alltså inte in i paketet?

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/301006/2011-03-20

Mycket bättre packet. (Siktat på som en dator som inte ska spela.

men vad är det som gör ditt bättre än mitt?
Med mitt får han ett, enligt honom, snyggare chassi och bättre chassi, samt ett bättre grafikkort och allt är 100kr billigare. Så varför välja ditt?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORanje:

"Framtidssäker som möjligt"? Inför uppgraderingar eller hålla så länge som möjligt? Finns ju vissa skapliga skillnader på processorer, samt om han ev. ska köpa en billigare som han klarar sig på nu tills bulldozer kommer, eller om man ska satsa på en hyffsad AM3 typ P-II X4 955-965... I mina ögon känns det ju lite onödigt att t.ex köpa en Phenom II X4 när bulldozer förmodligen kommer i juni!

Snarare att det håller måttet så länge som möjligt än uppgraderingsbart. Jag tror att bulldozer-processorerna kommer vara för dyra precis vid lansering att det kommer vara aktuellt att köpa en sådan då. Så kommer satsa på en phenom II x4 .

Skrivet av weedad89:

Kommer med ett bidrag jag med... Tanken var att få ett så bra system som möjligt, men ändå vara "framtidssäkert" och dessutom försöka att få det både tyst och kompakt utan att för den delen kosta mycket mer. Här är vad jag kom fram till http://www.inet.se/kundvagn/visa/301054/surf

Fördelen med paketet är altså att det är mycket mindre och lite tystare.

EDIT: Kan tillägga att en phenom x6 ( http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom-ii-x6-1055t-2-8... ) även ryms inom budgeten och kan vara ett bra val för framtiden

Nja gillade inte ditt paket redigt.. Budget-agg och inte spec snyggt chassi. Men ska kolla om jag kan få in en x6'a i budgeten med ändå ha ett redigt grafikkort.
Kommer med nytt paket snart som ni får kommentera! Brb!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Köp FSP 400w. Den är 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Snarare att det håller måttet så länge som möjligt än uppgraderingsbart. Jag tror att bulldozer-processorerna kommer vara för dyra precis vid lansering att det kommer vara aktuellt att köpa en sådan då. Så kommer satsa på en phenom II x4 .

Nja gillade inte ditt paket redigt.. Budget-agg och inte spec snyggt chassi. Men ska kolla om jag kan få in en x6'a i budgeten med ändå ha ett redigt grafikkort.
Kommer med nytt paket snart som ni får kommentera! Brb!

Well smaken är som baken

Ang. nätagget så valde jag corsair eftersom att jag själv inte är nöjd med mina 2 fractal integra 400w som båda låter mer än mitt 2 år gamla fsp 400w. Dett ena sitter i en surfburk och det andra i en htpc, och jag tycker att det låter för mycket för en htpc och kommer därför byta ut det så snart som möjligt.

Bara mina tankar, och som du märker gillar jag tysta system och är lite känslig just där

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag ändrat lite, fått med ett grafikkort och en PH II x6a samt kylare till den. Allt för 3997kr!
Vad tycker ni?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/301140/uppdaterad-johannes-f...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Packade ihop ett lite paket, möjligtvis en förbannat stark processor, fast med integrerad Intel HD Graphics 3000

http://www.inet.se/kundvagn/visa/301193/surfdator

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Okej nu har jag ändrat lite, fått med ett grafikkort och en PH II x6a samt kylare till den. Allt för 3997kr!
Vad tycker ni?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/301140/uppdaterad-johannes-f...

Ser bra ut tycker överlag tycker jag, men du kanske hade kunnat ta 1600MHz minnen eftersom dom bara kostar ca 30 kr mer.

Viader undrar jag varför du pushar för ett separat grafikkort? Om du dumpar det och tar ett moderkort med IGP så kan du spara någon hundring, och då eventuellt lägga det på ett bättre agg som kan klara en framtida uppgradering till ett ett stark grafikkort och/eller sli/cf. Den integrerade grafiken räcker gott och väl till det du beskrivit och duger även för diverse småspel som tex track mania mm... medans det grafikkortet du valt förvisso är kraftfullare, men duger ändå inte till något mer avancerat. Detta leder till att jag tycker det är pengar i sjön om man köper ett så klent grafikkort.

Peace

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Packade ihop ett lite paket, möjligtvis en förbannat stark processor, fast med integrerad Intel HD Graphics 3000

http://www.inet.se/kundvagn/visa/301193/surfdator

Undrar bara varför 2500k när han dels inte ska klocka och dessutom inte har ett sådant moderkort för att kunna klocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

men vad är det som gör ditt bättre än mitt?
Med mitt får han ett, enligt honom, snyggare chassi och bättre chassi, samt ett bättre grafikkort och allt är 100kr billigare. Så varför välja ditt?

Varför ha ett bra grafikkort när du inte ska spela?.
Ska man bara t.ex kolla film så kan du skaffa en segare dator, Varför framtidssäker...?(Nu syftar jag på framtida uppgraderingar.) om den bara ska användas till Film, chat... osv som inte kräver spel grafikkort.

Nu är det skiter i hur chassiet ser ut.
Huvudsaken är vad den gör!

Är det ingen spel dator ser jag inte meningen med att pimpa upp den.

+ Elite 430 är redan "Pimpad" som den är + att den helt enkel bätre, speciellt för den prisklassen.

Jag menar, ska endast det göras på en dator så räcker till och med detta!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/301608/ffs-

Det min vän, är en vad det moderna folket idag skulle kalla "Skitdator".
Men det räcker ändå.. .eller hur?!

Skrivet av BabbeN:

Hejsan!
Min bror ska få en ny dator i födelsedagspresent och vi ska då köpa delar sen sätter jag ihop den.¨
Det han gör med den är att surfa, lyssna på spotify, kolla på streamad video, fildela och kolla på film. Alltså inget spelande alls.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Ser bra ut tycker överlag tycker jag, men du kanske hade kunnat ta 1600MHz minnen eftersom dom bara kostar ca 30 kr mer.

Viader undrar jag varför du pushar för ett separat grafikkort? Om du dumpar det och tar ett moderkort med IGP så kan du spara någon hundring, och då eventuellt lägga det på ett bättre agg som kan klara en framtida uppgradering till ett ett stark grafikkort och/eller sli/cf. Den integrerade grafiken räcker gott och väl till det du beskrivit och duger även för diverse småspel som tex track mania mm... medans det grafikkortet du valt förvisso är kraftfullare, men duger ändå inte till något mer avancerat. Detta leder till att jag tycker det är pengar i sjön om man köper ett så klent grafikkort.

Peace

Tänker bara så den klara av lite, han kommer ju kolla på HD-upplöst film, räcker ett integrerat grafikkort då?

Skrivet av QuinnoX:

Varför ha ett bra grafikkort när du inte ska spela?.
Ska man bara t.ex kolla film så kan du skaffa en segare dator, Varför framtidssäker...?(Nu syftar jag på framtida uppgraderingar.) om den bara ska användas till Film, chat... osv som inte kräver spel grafikkort.

Nu är det skiter i hur chassiet ser ut.
Huvudsaken är vad den gör!

Är det ingen spel dator ser jag inte meningen med att pimpa upp den.

+ Elite 430 är redan "Pimpad" som den är + att den helt enkel bätre, speciellt för den prisklassen.

Jag menar, ska endast det göras på en dator så räcker till och med detta!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/301608/ffs-

Det min vän, är en vad det moderna folket idag skulle kalla "Skitdator".
Men det räcker ändå.. .eller hur?!

Så du tycker jag ska ta ett moderkort med integrerad grafikkrets och köra på det?
Kanske är amd fusin ngt att fundera på? eller är det för klent?..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Tänker bara så den klara av lite, han kommer ju kolla på HD-upplöst film, räcker ett integrerat grafikkort då?

Så du tycker jag ska ta ett moderkort med integrerad grafikkrets och köra på det?
Kanske är amd fusin ngt att fundera på? eller är det för klent?..

Ska det inte spelas alls så, ja. + Fusion räcker gott om väl till HD filmer, Easy as cake.

Här har du en väldigt liten dator. Som klarar kraven! DET ÄR INGEN SPEL DATOR.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/301659/2011-03-20

+ Tänk på att Moderkortet redan har Processor i sig, och chassit har redan ett nätagg i sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Tänker bara så den klara av lite, han kommer ju kolla på HD-upplöst film, räcker ett integrerat grafikkort då?

Så du tycker jag ska ta ett moderkort med integrerad grafikkrets och köra på det?
Kanske är amd fusin ngt att fundera på? eller är det för klent?..

HD videor är idag något som alla kretsar klarar och är designade för, så det är inga problem. Ett fusion system är idag mycket kompetent och framförallt prisvärt och strömsnålt. Det räcker mer än väl till att surfa, kolla film, fildela mm. Det som gjorde att jag valde bort det är att du ville ha något framtidssäkert, vilket jag då tycker får bli ett vanligt system som redan från början har mycket kraftigare beräkningskapacitet, men även är mycket mer "uppgraderingsbart" i framtiden. Han kan tex om ett år få för sig att han vill spela på datorn, och då är det bara att köpa ett grafikkort om man har ett vanligt system medans fusion inte hade klarat av det riktigt.

Ett annat plus med fusion är att det blir väldigt kompakta system som inte tar mycket plats, moderkorten är tex bara 17x17 cm. Dom drar som sagt väldigt lite el, och alstrar då inte mycket värme vilket gör att det även blir tystare!

Men som sagt smaken är som baken, och nu har du ett par olika vägar att gå. Men du kanske skulle se över behoven och fundera igenom noga vad den ska användas till, både idag och som ett år eller två!

Tittar in här imorgon igen och ser vad du kommit fram till så kanske jag kan sno ihop ett paket som ska passa

Peace

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Ska det inte spelas alls så, ja. + Fusion räcker gott om väl till HD filmer, Easy as cake.

Här har du en väldigt liten dator. Som klarar kraven! DET ÄR INGEN SPEL DATOR.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/301659/2011-03-20

+ Tänk på att Moderkortet redan har Processor i sig, och chassit har redan ett nätagg i sig.

Ska han köra på fusion tycker jag han ska satsa på ett kompaktare system med extern nätdel, plockade ihop ett exempel snabbt http://www.inet.se/kundvagn/visa/301754/2011-03-21

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Jag ska snacka lite med honom och så.. Får se hur det blir! men ett fusion system är ju väldigt attraktivt, både pris- och prestandamässigt.

Men funderar, han har en färdig dator nu, med en amd phenom (II?) 9550 på 2.2 ghz sen vilket grafikkort vet jag inte. Han tycker den är seg och allt tar väldigt lång tid, tycker han. Sen Låter den som ett jihu, då den enda chassifläkten som finns är en 80mm i bakdelen. Så det är därför han vill byta, och jag undrar då om ett fusion-system blir snabbare? Tystare blir det ju, men blir det snabbare?..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Jag ska snacka lite med honom och så.. Får se hur det blir! men ett fusion system är ju väldigt attraktivt, både pris- och prestandamässigt.

Men funderar, han har en färdig dator nu, med en amd phenom (II?) 9550 på 2.2 ghz sen vilket grafikkort vet jag inte. Han tycker den är seg och allt tar väldigt lång tid, tycker han. Sen Låter den som ett jihu, då den enda chassifläkten som finns är en 80mm i bakdelen. Så det är därför han vill byta, och jag undrar då om ett fusion-system blir snabbare? Tystare blir det ju, men blir det snabbare?..

Nytt chassi och en ssd med windows på låter det som han behöver, bara.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Alltså kan jag fixa ett ännu bättre paket? Skärmen behövs alltså inte in i paketet?

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/301006/2011-03-20

Mycket bättre packet. (Siktat på som en dator som inte ska spela.

Hårddisk och grafikkort?

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag sitter i skolan men jag undrar bara varför ni alla försöker klämma in totalt onödig prestanda i en budget där man istället skulle kunna stoppa i något fusion baserat som räcker gott och väl till det han ska göra och är billigare, knäpptyst och pytteliten.

Bara en tanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xyllian:

Nu är det så att jag sitter i skolan men jag undrar bara varför ni alla försöker klämma in totalt onödig prestanda i en budget där man istället skulle kunna stoppa i något fusion baserat som räcker gott och väl till det han ska göra och är billigare, knäpptyst och pytteliten.

Bara en tanke.

Jag tror jag kan komma på en anledning, vissa är rädda att prestandan inte räcker till. Speciellt om man inte sett hur en Atom eller liknande presterat innan.

Jag röstar helt klart på Fusion.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB