GTX 570 SLI - Stora Problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var ju inte alls omnämnt innan nej...

#10820817

Hehe, alright då är vi överens, fan 150 inlägg att plöja igenom.
Om du ursäktar va du lite luddig med "Hale 1000w", gissar att TS missade detta faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var ju inte alls omnämnt innan nej...

#10820817

Haha, förlåt! Måste ha missat den där kommentaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är löst. Om man verkligen läser på om HX1000 ser man att enbart 24+8 pin av de fasta är på 12V1 och de två pci-e är på 12V2. Det ger 1 par modulära pcie/eps för respektive lina. Alltså kan man använda enbart 24-pin från de fasta (12V1) samt 2st modulära pci-e till 1 GTX570 (12V1). De fasta pci-e (12V2) går till det andra GTX570 och man har då 12V2 modulära lediga för att kunna koppla till CPU (atx/eps12V). Denna koppling ger bra balansering och ingen sida kommer överbelastas.

Jag förutsätter alldeles för ofta att TS iaf läst igenom manualerna och googlat lite innan en sådan här tråd skapas.

Jag ber än en gång om ursäkt för den eventuella förvirring jag bidragit med genom att förutsätta vissa saker och därför inte läsa på tillräckligt noggrant. Som nämnts tidigare har jag aldrig använt HX1000 själv, annars hade jag haft 100% koll på detta speciella agg.

Hoppas verkligen att detta är min sista giv gällande HX1000. Har jag fel igen hittar ni mig på närmaste akutpsyk. Vill ni hälsa på är det jag i den vita skjortan med långa ärmar, knutna bakom ryggen. Och ja, jag gillar att ha madrasser på väggarna...

Ilstalliones signatur känns väldigt passande i sammanhanget! :P:cool:

1 timme 15 minuter till rymdfärjan Discoverys sista resa. Högtidsstund!

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Okej. Om korskoppling inte är aktuellt kan man följa schemat jag bifogad. Flera i trådarna jag länkade till intygar att deras system fungerar felfritt med HX1000. Jag diskuterar inte huruvida HX1000 är den optimala lösningen, utan snarare att han kan överleva på det och spara sina pengar.

Om jag kör på NZXT Hale 90 1000W, 1550 kr inkl. frakt på Komplett kommer jag bara förlora ca 500kr. Det är överkomligt med tanke på att det är single rail med 80 plus gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Om jag kör på NZXT Hale 90 1000W, 1550 kr inkl. frakt på Komplett kommer jag bara förlora ca 500kr. Det är överkomligt med tanke på att det är single rail med 80 plus gold.

Spar dina pengar. Kolla på posten ovan av MultiMan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Problemet är löst. Om man verkligen läser på om HX1000 ser man att enbart 24+8 pin av de fasta är på 12V1 och de två pci-e är på 12V2. Det ger 1 par modulära pcie/eps för respektive lina. Alltså kan man använda enbart 24-pin från de fasta (12V1) samt 2st modulära pci-e till 1 GTX570 (12V1). De fasta pci-e går till det andra GTX570 och man har då 12V1 modulära lediga för att kunna koppla till CPU (atx/eps12V). Denna koppling ger bra balansering och ingen sida kommer överbelastas.

Jag förutsätter alldeles för ofta att TS iaf läst igenom manualerna och googlat lite innan en sådan här tråd skapas.

Jag ber än en gång om ursäkt för den eventuella förvirring jag bidragit med genom att förutsätta vissa saker och därför inte läsa på tillräckligt noggrant. Som nämnts tidigare har jag aldrig använt HX1000 själv, annars hade jag haft 100% koll på detta speciella agg.

Om jag ska vara helt ärlig så står det inget om att de fasta pci-e är 12v2 någonstans alls. Jag antog att era svar stämde och att jag hade kört både gpu1 och gpu2 på 12v1. Men det hade jag ju tydligen inte utan jag hade kört ena på 12v1(modulära) och den andra på 12v2(fasta).

Men som annars nämnt så kommer någon av railsen bli överbelastade ändå, man ska aldrig korsa rails. Om jag sätter mina båda 570s på 12v2 så är det risk för överbelastning och om jag sätter ena på 12v1 så kommer den antagligen överbelastas. Så att ett byte av nätagg är nog den optimala lösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Om jag ska vara helt ärlig så står det inget om att de fasta pci-e är 12v2 någonstans alls. Jag antog att era svar stämde och att jag hade kört både gpu1 och gpu2 på 12v1. Men det hade jag ju tydligen inte utan jag hade kört ena på 12v1(modulära) och den andra på 12v2(fasta).

Men som annars nämnt så kommer någon av railsen bli överbelastade ändå, man ska aldrig korsa rails. Om jag sätter mina båda 570s på 12v2 så är det risk för överbelastning och om jag sätter ena på 12v1 så kommer den antagligen överbelastas. Så att ett byte av nätagg är nog den optimala lösningen.

En förbättring utöver effekt och 500W uppdelningen så blir du ju även av med det åbäket till nätagg. Stort som ett hus.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår ärligt talat inte hur "korsning" av railsen skulle kunna bli ett problem. Allting möts ju i moderkortet oavsett vilken rail eller kontakt det sitter i. Isf är HX1000 ett verkligt konstruktionsmässigt misslyckande, av astronomiska proportioner. Ett svart hål för datorn och din plånbok.

50 minuter: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

En förbättring utöver effekt och 500W uppdelningen så blir du ju även av med det åbäket till nätagg. Stort som ett hus.

Indeed. Dock så är hela mitt chassi(HAF X) ganska stort också. Släktingar hade aldrig sett något liknande förut och bara stod och gapade när jag visade den för dem.

Skrivet av MultiMan:

Jag förstår ärligt talat inte hur "korsning" av railsen skulle kunna bli ett problem. Allting möts ju i moderkortet oavsett vilken rail eller kontakt det sitter i. Isf är HX1000 ett verkligt konstruktionsmässigt misslyckande, av astronomiska proportioner. Ett svart hål för datorn och din plånbok.

50 minuter: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Inte en aning om varför korsning är dåligt men antar att HX1000s rails inte är kalibrerade med varandra och det kan väll vara skadligt för komponenten i fråga att ha el från två olika källor, med olika egenskaper, samtidigt. Fattar inte varför HX1000 fortfarande säljs. Vem vill ha två stycken nätagg i ett? Det hade inte varit några problem om railsen hade varit uppdelade på ett smart sätt, men nu är de ju inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Att det potentiellt kan bli problem med två helt separata nätagg om man korskopplar är inte så konstigt, men jag trodde att HX1000 var internt utjämnat för att undvika sådant. Tur att inte datorer drivs med växelström, med sina fasförskjutningar och annat som kan ställa till det ordentligt. Korskoppling med AC hade t ex kunnat få HD-motorn att gå baklänges.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Att det potentiellt kan bli problem med två helt separata nätagg om man korskopplar är inte så konstigt, men jag trodde att HX1000 vara internt utjämnat för att undvika sådant. Tur att inte datorer drivs med växelström, med sina fasförskjutningar och annat som kan ställa till det ordentligt. Korskoppling med AC hade t ex kunnat få HD-motorn att gå baklänges.

Snacka om att man satt morronkaffet i halsen när man märker att allt i datorn snurrar på fel håll när man ska läsa morrontidningen...

Edit: Ungefär som när man var 15 och sprang igång moppen baklänges, fan vad fult det såg ut.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hur långt har du kommit med lösningar på problemet. Har du reklamerat något kort?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Det enda jag kan bidra med är att du genom att inte läsa på om ditt nätagg innan koppling, i princip kört hela riggen, överklockad på ett 500W nätagg. När nätagg överansträngs kraftigt kan de börja de rippla (skadligt för komponenterna på flera sätt) och ge kraftiga spänningsfall. Spänningsfallet försöker strömregleringarna på grafikkort och moderkort att kompensera för genom ökad ström och värmen kan öka kraftigt, med möjliga skador som följd. Det kanske även finns risker direkt genom strömökningen i sig, beroende på hur kretsarna är dimensionerade.
Eftersom nätagget redan är överansträngt pga för högt strömuttag kommer rippel och spänningsfall bli än värre och vi har en ond cirkel.

Agget borde egentligen stängt ner sig, men HX1000 bygger på en gammal övergiven plattform (troligen pga sin ogynnsamma konstruktion) så jag jag vet inte hur det är byggt skyddsmässigt. Jag har aldrig köpt något själv och avråder andra pga lässvårigheterna hos många, vilket gör att lastbalanseringen lätt blir fel. AX850 ger nästan lika mycket ström och kräver ingen tankeverksamhet från användaren. Det är dessutom bättre på precis alla sätt gentemot HX1000.

Edit: Zcenicx är väl en av de mest kunniga inom detta område vi har på forumet, så lite input därifrån hade varit intressant.

Det är inte möjligt att köra hela sitt system på en enda rail, om man inte kopplar helt åt helskotta med de modulära kablarna. Det sagt är det i praktiken omöjligt att koppla en 570 SLI-rigg så väl att man inte överlastar endera aggregat (för det är, helt korrekt, två redundanta 500W-agg).

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nätagget ska klara av att ligga på max last utan att överskrida överkomliga rippelnivåer. Även om det överbelastas så tror jag inte att följderna blir så katastrofala som du beskriver dem.

Stämmer, men i just det här fallet är det faktiskt så att 600W kan vara 20% överlast för ett 1000W-agg.

Skrivet av Aje:

Det där är verkligen skitsnack! HX1000W är ett bra nätaggregat och det är inte alls ett helvete att balansera rätt. Se mina bilder i förra inlägget så hoppas jag det förtydligare saker och ting?

*suck*.

HX1000 är ett misslyckande av astronomiska proportioner, och att ens argumentera motsatsen är bara dumt. Att man ska behöva balansera två separata nätagg är bara idioti och inget annat.

Skrivet av try1t:

Det jag har funderat på, som ni har gjort, är att jag har cpu, moderkort och gpu1 till 12v1. Sedan kan jag bara ha gpu2, hdd(4 st) och optiska(2 st) till 12v2. Det är väll helt omöjligt att göra på annat sätt? Det känns som att 12v1 kommer att dra mer än 500w enligt mig. Någon som har en bättre lösning?

Nope, vilket är varför väldigt få rekommenderar HX1000.

Skrivet av MultiMan:

Jag anser personligen att 750W är för lite för TS rigg och rekommenderade tidigare AX850, men vilket som helst av bra kvalitet, single rail och 850W duger. Man bör ha iaf 10-15% effektmarginal för värsta tänkbara scenario enligt mitt sätt att se. AX1200 är overkill och behövs endast för kraftigt överklockade GTX580SLI-riggar. Men har man pengarna så är AX1200 mycket bra.

AX850 räcker gott, och jag kör själv 2x570 på ett sådant utan minsta bekymmer.

Skrivet av ilstallione:

Har du ens läst det jag skriver? Du får gärna räkna tdp hit och dit, jag föredrar att använda siffror tagna från verkligheten. Den verkligheten säger att två GTX570 i runda slängar drar ~400watt. Med en överklockad 975 @ 3,8 GHZ tar systemet enligt sweclockers test 632w på primärsidan. Detta med ett agg som har strax under 90% verkningsgrad vid den effekten.

Något som är värt att ta med i beräkningarna är peaks samt "komfortnivå". För att nätagget ska fungera optimalt och i "behaglig" temperatur och oskadlig lastnivå bör dess arbetsbelastning sällan överskrida 75% av nätaggets kapacitet. Detta innebär också att ens peaks sällan eller aldrig överskrider nätaggets maximala max load.

Ett nätagg som belastas nära 100% och peakar en bra bit över detta kommer att åldras rätt fort, samt bli både varmt och högljutt. Detta gäller till och med AX850. Ett som belastas 50-75% åldras knappt alls och blir mycket mer behagligt att sitta bredvid.

Skrivet av ilstallione:

I detta fallet är ett Seasonic 750w på alla sätt bättre än HX1000.

Seasonicagget har en klisterlapp som säger 750w på sig, uppmätt håller det sig inom 80+ guld MINST 10% över den specen. Att enbart gå på specen kan lura folk. Se på Ace till exempel, de lurades också, fast på andra hållet.

AX 850: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

X 750: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

I princip samma siffror på två agg som är byggda på samma plattform. Kolla fotona om ni har invändningar mot det, är exakt samma plattform för hela serien.

Skillnaden är att 850 är garanterat att hålla sig inom acceptabel rippel och med acceptabel spänning även vid 850W, vilket 750 inte är. Det kan räcka med att en kondensator är lite annorlunda eller att en spole inte har samma värden. Ens då - identiska komponenter innebär inte automatisk exakt samma egenskaper.

Skrivet av MultiMan:

Att det potentiellt kan bli problem med två helt separata nätagg om man korskopplar är inte så konstigt, men jag trodde att HX1000 var internt utjämnat för att undvika sådant. Tur att inte datorer drivs med växelström, med sina fasförskjutningar och annat som kan ställa till det ordentligt. Korskoppling med AC hade t ex kunnat få HD-motorn att gå baklänges.

Hehe, true that.

HX1000 är däremot helt fasutjämnat då de två aggen drivs med exakt samma matning och är kopplade både till samma jord och de delar samma common (minuspol).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Något som är värt att ta med i beräkningarna är peaks samt "komfortnivå". För att nätagget ska fungera optimalt och i "behaglig" temperatur och oskadlig lastnivå bör dess arbetsbelastning sällan överskrida 75% av nätaggets kapacitet. Detta innebär också att ens peaks sällan eller aldrig överskrider nätaggets maximala max load.

Ett nätagg som belastas nära 100% och peakar en bra bit över detta kommer att åldras rätt fort, samt bli både varmt och högljutt. Detta gäller till och med AX850. Ett som belastas 50-75% åldras knappt alls och blir mycket mer behagligt att sitta bredvid.

Skillnaden är att 850 är garanterat att hålla sig inom acceptabel rippel och med acceptabel spänning även vid 850W, vilket 750 inte är. Det kan räcka med att en kondensator är lite annorlunda eller att en spole inte har samma värden. Ens då - identiska komponenter innebär inte automatisk exakt samma egenskaper.

Lite av vad jag menade med mina exempel var att det som står på kartongen inte alltid är hela sanningen.
Komfortnivån på ett noname 750w alternativt något lite billigare agg jämfört mot tex AX 750 w hamnar inte på samma nivå, trots att båda aggen är specade till just 750w. Man måste titta bakom bling bling-lapparna och se vad sakerna egentligen klarar. AX/X-serien håller ju 80+ guld till minst 10-15% över sin specade kapacitet i alla tester jag läst om dem.
De lite billigare aggen ska man vara glad om de håller sin 80+ upp till specad effekt, ska de ändå jämföras på samma villkor?
Det blir lättare att jämföra aggen med de uppmätta värdena än att använda en siffra ofta tagen helt ur luften.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Problemen försvann efter att jag bytte nätagg till AX1200 och fick ett nytt grafikkort. Allt fungerar perfekt nu. Tack för all Hjälp!