Permalänk

Verkar som många här har mycket problem med era xxl-internet. Skulle ni rekommendera mig att skaffa xxl eller ska jag ta ADSL. Får "bara" 24mbit med ADSL men är det så här mkt problem med xxl från comhem så vet jag inte om jag vill skaffa det. Jag spelar mkt counterstrike source på svenska servers och tankar en del.

DAve

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Fungerar inte för mig. Bor i södra Stockholm.
Måste vara ett ganska nytt fenomen för jag har varit på asus sidor en massa gånger.

Nu fungerar det för mig igen!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det inte för mig längre???Södra Stockholm.

Permalänk

Testa en annan dns server, nån här kanske funkar bättre:
http://theos.in/windows-xp/free-fast-public-dns-server-list/

Permalänk
Medlem

Fungerar igen utan att ha ändrat något.Troligen DNS strul som SvenJohan antyder som möjlig orsak.

Permalänk
Skrivet av dangerousdave:

Verkar som många här har mycket problem med era xxl-internet. Skulle ni rekommendera mig att skaffa xxl eller ska jag ta ADSL. Får "bara" 24mbit med ADSL men är det så här mkt problem med xxl från comhem så vet jag inte om jag vill skaffa det. Jag spelar mkt counterstrike source på svenska servers och tankar en del.

Jag hade Bredbandsbolagets ADSL2 (24/3) innan jag skaffade ComHem. Jag föredrar XXL måste jag säga. Mycket snabbare och lägre fördröjning.
De flesta som har problem med ComHems tjänst har problem med modemet, inte tjänsten i sig. Om du inte använder ComHem-modemets inbyggda router eller trådlösa tror jag att du kommer bli nöjd med ComHem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

DAve

Känner du nån i samma hus eller kvarter så fråga dem hur comhem fungerar. Ganska områdesberoende om man har problem eller ej. Beror på kvaliten på nätet, inläckage, kapacitet m.m. m.m.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag är ny på forumet o har läst lite i denna intressanta tråd om Comhem bredband. Har för närvarande Telia ADSL som visserligen är pålitligt, men långsamt och väl dyrt för den hastighet man får.

Jag funderar på att skaffa XXL, men när jag tittade närmare på systemkrav såg jag att Comhems "hatighetsgaranti" bara gäller trådbunden anslutning till modemet, vilket för min del gör garantin värdelös. Comhem-modemet stöder mycket riktigt inte heller överföringsstandarden 802.11n vad jag kan se, vilken är den snabbaste trådlösa överföringsstandarden om jag inte tar fel.

Det gör däremot nätverkskorten i min Mac Mini o sambons MacBook. Även den Airport Express trådlösa router som jag har stöder detta. Så, om jag kopplar Comhem-modemet till Airport Express routern med en (kort) nätverkskabel, borde jag ändå kunna få ut minst 100Mbit/s. Tänker jag rätt ?

Mvh,
Thomas

Permalänk
Medlem

Ja Thomas, du tänker rätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

iller, tackar för snabbt svar !

Permalänk

Tack för svaren om xxl. Har planer på att skaffa en av asus routers så modemet från comhem blir direkt kopplat till routern. Sen lär det gå fort! Hoppas det trådlösa på asusroutern klarar att skicka signalen upp till andra våning. De hade visst någon deal nu med halva priset på bredband xxl i ett halvår. Blir nog comhem som leverantör om den dealen håller i sig!

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasW:

Hej alla!

Jag är ny på forumet o har läst lite i denna intressanta tråd om Comhem bredband. Har för närvarande Telia ADSL som visserligen är pålitligt, men långsamt och väl dyrt för den hastighet man får.

Jag funderar på att skaffa XXL, men när jag tittade närmare på systemkrav såg jag att Comhems "hatighetsgaranti" bara gäller trådbunden anslutning till modemet, vilket för min del gör garantin värdelös. Comhem-modemet stöder mycket riktigt inte heller överföringsstandarden 802.11n vad jag kan se, vilken är den snabbaste trådlösa överföringsstandarden om jag inte tar fel.

Det gör däremot nätverkskorten i min Mac Mini o sambons MacBook. Även den Airport Express trådlösa router som jag har stöder detta. Så, om jag kopplar Comhem-modemet till Airport Express routern med en (kort) nätverkskabel, borde jag ändå kunna få ut minst 100Mbit/s. Tänker jag rätt ?

Mvh,
Thomas

Tror inte det finns någon bredbandsleverantör som garanterar 100Mbit/s trådlöst (WiFi) med tanke på att tekniken i sig inte är stabil nog. Netgearmodemet stödjer 802.11n, det står också på Comhem's hemsida tror jag(?). Har själv fått ut 80 Mbit/s trådlöst med modemet.

Men ja alternativt bryggar du modemet till en egen router. Men 100Mbit/s trådlöst kan du nog glömma.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av berreh:

Tror inte det finns någon bredbandsleverantör som garanterar 100Mbit/s trådlöst (WiFi) med tanke på att tekniken i sig inte är stabil nog. Netgearmodemet stödjer 802.11n, det står också på Comhem's hemsida tror jag(?). Har själv fått ut 80 Mbit/s trådlöst med modemet.

Men ja alternativt bryggar du modemet till en egen router. Men 100Mbit/s trådlöst kan du nog glömma.

Jo, det stämmer att modemet stöder 802.11n såg jag nu, står i manualen för Netgear-modemet också. Men 80 Mbit är ju inte så dåligt när XXL lovar 50-100MBit. Nätverkskabel är inget alternativ ens för min stationära dator, då "tre hål i väggen"-uttaget sitter på "fel" sida väggen o jag inte har lust o borra igenom en tjock betongvägg....

Permalänk
Medlem

Har idag blivit uppringd 3 gånger av ett företag som heter one contact. De vill prata med mig om mitt bredband. Jag har inte kunnat ta något av samtalen.

Är det någon somvet vad det kan tänkas gälla?

Att man kan använda 200Mbit?
Vet att det kommer vara problem med nätet fram över (kommer vara underhålls stopp i mitt område)?
Allmän reklam?

Någon som vet vad detta one contact är?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Skrivet av Tompalaz:

Har idag blivit uppringd 3 gånger av ett företag som heter one contact. De vill prata med mig om mitt bredband. Jag har inte kunnat ta något av samtalen.

Är det någon somvet vad det kan tänkas gälla?

Att man kan använda 200Mbit?
Vet att det kommer vara problem med nätet fram över (kommer vara underhålls stopp i mitt område)?
Allmän reklam?

Någon som vet vad detta one contact är?

Enligt vemringde.se så är det telefonförsäljning på uppdrag av comhem:
http://vemringde.se/?q=one+contact

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hela dagen idag har jag haft en nedladdning på under 1 mb/s, börjar bli irriterad då jag betalar för 100.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Hela dagen idag har jag haft en nedladdning på under 1 mb/s, börjar bli irriterad då jag betalar för 100.

Är du säker på att det inte är källan som är problemet? Jag har varit över 10 MB/s idag

Visa signatur

Permalänk

HT20 150Mbit

Skrivet av SirMacke:

Någon mer som har att efter ett par dagar kan man inte ansluta trådlöst till CG3100?
Fungerar bra efter omstart, men tar några dagar sedan får de trådlösa enheterna ingen ip, inget problem med kabel.
Kör med NAT av, men var samma innan med NAT på.

Prova att ställa om till HT20 mode. Problemet som du beskriver har Jag fått bort när Jag växlade från HT40 till HT20 150Mbit. Efter detta går det som tåget. Jag tror att felet beror på att vissa drivrutiner i klienterna har problem med HT40 mode och det förorsakar mycket omsändningar och då bryter routern ihop.Så detta är nog ett mjukvaroproblem i routen kombinerat med fel i drivrutinen i klienten.

Prova med detta lycka till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Är du säker på att det inte är källan som är problemet? Jag har varit över 10 MB/s idag

Det var toksegt så jag har kört bredbandskollen flera gånger.
Nedladdning 0,87 men uppladdningen är ganska normal på 8,9, kommer inte fram till supporten. Har också varit massor med korta avbrott på sista tiden så jag börjar bli irriterad.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det var toksegt så jag har kört bredbandskollen flera gånger.
Nedladdning 0,87 men uppladdningen är ganska normal på 8,9, kommer inte fram till supporten. Har också varit massor med korta avbrott på sista tiden så jag börjar bli irriterad.

Bättre upload än download? Låter som modemfel eventuellt, testat göra en factoryresett på modemet?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

från 100Mbit till 1 Mbit under loppet av några dagar

Comhem har uppenbara problem med auto throtteling och deras Procera Networks PacketLogic PL10000 (el. motsvarande)
(läs mer ang. deras traffic shaping och inköp av PL10000, via sökning på google)

exempel:

prestandatest i användande av filesonic el. motsvarande tjänst under en period av ca 14 dagar med nytt comhem abonnemang (alltså IP-statistik för up/down stream är clean i deras traffic shaping system).

Comhem Bredband XXL 100Mbit tester för trafficshaping/throtteling

Dag 1-7, tester av nedströmshastighet motsvarande 100MBit i stockholmsregion
(i realitet ca 5-6 MByte/sec) alltså förväntad hastighet för Bredband XXL 100Mbit

Dag 8-10, comhem blockerar plötsligt trafik till motsvarande 10 Mbit nerströmshastighet
(i realitet ca 750 KByte/sec)

Dag 11-14, comhem fortsätter blockera trafik till motsvarande 1 Mbit nerströmshastighet
(i realitet ca 90 KByte/sec)

samtliga tester på bredbandskollen visar godkänt, vilket visar på att deras throtteling är inställd på vissa domännamn eftersom samtliga tjänster använder port 80 enl. ovanstående test. Inte svårt att misstänka kraftig throtteling äver på andra portar med dessutom P2P auto sense för nya oetabl. portar.

comhems VD Jens Persson (2008) säger så här om throtteling/traffic shaping med t.ex. Procera Networks PacketLogic PL10000 :

"DPI has become a critical element in our network and enables us to offer our customers the best possible service." referens arstechnica

hur kan man påstå att "best possible service" ska resultera i en hastighet som motsvarade ett ADSL modem för ca 10 år sedan (alltså 1 Mbit)??

UPPDATERAT: Efter att ha sänt in en felanmälan på problemet ökades hastigheten till 100 Mbit igen. (ingen modifikation gjordes ifrån min sida ang. modem el. mostsv.) Detta stärker argumentet att comhem kör auto thotteling på vissa domännamn, alltså om man ska göra något projekt med forsling av större filer ifrån någon site så får man då alltså meddela?? comhem innan så att hela processen inte fastnar i auto-throtteling filtret, verkar gammalmodigt...
Jag vill ändå tacka comhem för att de ändå lyssande på felanmälan och kunde modifiera sin Procera Networks PacketLogic PL10000 (el. motsvarande).

Permalänk

Comhems Netgear CG3100 modem fungerar inte för vissa saker

kan bara bekräfta att routerfunktionen (NAT) inte fungerar så bra på Comhems Netgear CG3100 modem.

Hastigheten (då den inte är throttlad) är helt ok men vid liten sporadisk trafik (några ping då och då) t.ex. uppkopplat mot chatserver el. motsvarande kopplas man ner med 100% säkerhet efter ca 20-40 minuter.

Vid användande av annan router och Netgear CG3100 modemet inställt på NAT i offläge (dvs modemet som brygga endast) fungerar det som det ska.

allstå Netgear CG3100 modemet behöver en extra (bättre) router om allt ska fungera

Den var en fin knapp på Netgear CG3100 genom att enkelt kunna stänga av det trådlösa (utan att starta om modemet) då man inte ville ha trådlöst på, saknar den tyvärr på min andrahands köpta router.

UPPDATERAT: mitt påstående ang. att inte kunna använda den trådlösa funktionen med Netgear CG3100 med NAT i off läge var felaktigt då detta är möjligt (min information var baserad på några andra inlägg i tråden) creds: Kabelkillen, berreh och Phunky.

Men detta göra det inte speciellt mer kul då själva idén med att använda trådlöst är att använda ett flertal olika saker (såsom telefoner, pads, bärbara osv..) vilket gör att de fyra IP adresserna lätt går åt vilket då leder till att man måste ha en fungerande router ändå....

De som vill ändå hjälpa mig angående detta, måste jag uttrycka min största tacksamhet för, men fallet är nu att jag redan köpt en router (ingen high-end direkt) som gör att allt dock fungerar, vilket gör att mitt intresse för att få Netgear CG3100 modemet att återigen fungera som en router är rätt så litet.
Varför ändra något som fungerar då man ändå har spenderat ett antal timmar på att konstatera vad som var problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av essenoide6:

kan bara bekräfta att routerfunktionen (NAT) inte fungerar bra på Comhems Netgear modem.

Hastigheten (då den inte är throttlad) är ok men vid liten sporadisk trafik (några ping då och då) t.ex. uppkopplat mot chatserver el. motsvarande kopplas man ner med 100% säkerhet efter ca 20 minuter.

Vid användande av annan router och Netgearmodemet inställt på NAT i offläge (dvs modemet som brygga endast) fungerar det som det ska.

allstå Netgearmodemet behöver en extra (bättre) router om allt ska fungera

Den extra routern ska ha trådlös funktion också om man vill ha trådlöst, eftersom den trådlösa funktionen är avstängd i netgearmodemet om man kör det i NAT off läge (bryggat läge)

Har använt Netgearmodemet med NAT påslaget i minst ett års tid. Det du nämner om nedkoppling stämmer inte, möjligtvis har du fått ett dåligt/trasigt modem isåfall. Kör diverse enheter både trådllöst och med kabel och aldrig haft minsta problem vad det gäller routerfunktionen. Då använder jag utorrent ganska flitigt, samt onlinespel. Vad det gäller torrenthastigheter har jag aldrig upplevt problem heller... Kanske Comhem själva kan ge ett utlåtande vad det gäller Traffic Shaping (torrents)? Annars tror jag inte ett dugg på det iaf.

Kör numera bryggat till en egen WNDR3700 då jag vill ha 5GHz vilket CG3100 inte stödjer, samt DD-WRT. Finns absolut inget annat o klaga på för min del vad det gäller CG3100.

Btw, kör du NAT av kan du fortfarande slå på trådlösa funktionen om du vill det så det var ju en ren lögn.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av essenoide6:

kan bara bekräfta att routerfunktionen (NAT) inte fungerar bra på Comhems Netgear modem.

Hastigheten (då den inte är throttlad) är ok men vid liten sporadisk trafik (några ping då och då) t.ex. uppkopplat mot chatserver el. motsvarande kopplas man ner med 100% säkerhet efter ca 20 minuter.

Vid användande av annan router och Netgearmodemet inställt på NAT i offläge (dvs modemet som brygga endast) fungerar det som det ska.

Den extra routern ska ha trådlös funktion också om man vill ha trådlöst, eftersom den trådlösa funktionen är avstängd i netgearmodemet om man kör det i NAT off läge (bryggat läge)

Njae, man kan köra trådlöst med NAT inaktiverat vad jag vet. Finns flera i tråden som kör eller kört så. Resten är väl upp till Netgear att utarbeta fixar till. Förbättringar på NATfunktionen ser jag som fullt möjlig i nån framtida firmware.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av essenoide6:

Vad har du för modem? På det Netgear CG3100 modem jag använder går det att använda trådlösa delen även med NAT avstängt.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Bättre upload än download? Låter som modemfel eventuellt, testat göra en factoryresett på modemet?

Tack,

Provade att göra en reset i menusystemet i modemet, då kom jag upp till 7 mb/s. Gjorde sedan en hårdreset genom att trycka in den där knappen med en tandpetare och konfa om från början, då kom jag upp i 40 mb/s.
Dock en bit kvar till dom 100 mb/s jag betalar för och har fått ut tidigare. Har nu kommit i kontakt med supporten och felanmält, dom kunde se att signalen till mitt modem inte såg OK ut så förhoppningsvis löser dom det.

Visa signatur

Permalänk

Jag har ComHem och har sedan en tid extrem ping i ett spel (Darkfall Online) men inte i andra spel tex WoW eller LOTRO.
Supporten till spelet säger att jag ska kontakta min ISP.... vilket jag gjorde för ett par veckor sedan. ComHem säger att felet inte ligger hos dom. Ord mot ord. Över 900 i ping konstant i ett PvP spel gör det ospelbart.
Kan ComHem påverka prestandan i olika spel ???

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Tack,

Provade att göra en reset i menusystemet i modemet, då kom jag upp till 7 mb/s. Gjorde sedan en hårdreset genom att trycka in den där knappen med en tandpetare och konfa om från början, då kom jag upp i 40 mb/s.
Dock en bit kvar till dom 100 mb/s jag betalar för och har fått ut tidigare. Har nu kommit i kontakt med supporten och felanmält, dom kunde se att signalen till mitt modem inte såg OK ut så förhoppningsvis löser dom det.

Hmm möjligen bondar inte ditt modem i så fall, ska gå att se i modemgränssnittet någonstans.

Skrivet av Främling:

Jag har ComHem och har sedan en tid extrem ping i ett spel (Darkfall Online) men inte i andra spel tex WoW eller LOTRO.
Supporten till spelet säger att jag ska kontakta min ISP.... vilket jag gjorde för ett par veckor sedan. ComHem säger att felet inte ligger hos dom. Ord mot ord. Över 900 i ping konstant i ett PvP spel gör det ospelbart.
Kan ComHem påverka prestandan i olika spel ???

Nej det kan dom inte. Vart ligger servern du spelar på och vilken ip har den? Gör en tracert så ser du vart pingen sticker iväg. Är det utanför comhem's nät kan de inget göra vilket det troligen är då andra spel fungerar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Hmm möjligen bondar inte ditt modem i så fall, ska gå att se i modemgränssnittet någonstans.

Nej det kan dom inte. Vart ligger servern du spelar på och vilken ip har den? Gör en tracert så ser du vart pingen sticker iväg. Är det utanför comhem's nät kan de inget göra vilket det troligen är då andra spel fungerar.

Kört en tracert på www.eu.darkfallonline.com , vet inte om det är spelservern. Servern står i tyskland i alla fall.
Fram till mitten av mars hade jag 40-50 ping. Nu stabilt på runt 950.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Det verkar vara bra attention från comhem när man väl får tag på dom, kommer en tekniker på torsdag hem och tittar på det.

Visa signatur