Köpe av Mac för att utveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Absolut, men det är inte sådär värst många skärmar (förutom Apples) som kör med DP än.

Alltså, de flesta "riktiga" skärmar nu för tiden kör med DP, inklusive U2311H'n jag har en meter framför mig just nu.

Skrivet av pennywize:

Om det är jobbet som betalar ser jag ingen anledning att snåla. Mac Pro + 27" Apple Cinema Display. Om chefen tycker det är för dyrt, kör på en stor iMac.

Nu behöver du väl inte överdriva. Fyrtio lax för något min laptop gör lika bra känns som bortkastade pengar.

Skrivet av Oldskool:

Det perfekta alternativet är ju en Mac Mini. Ljudlös, tar mycket mindre plats än de andra alternativen, mycket billigare än de andra alternativen

Billigare? 8000 kronor för en dator med en skitlångsam C2D-processor och 4 GB RAM, exklusive tangentbord och mus?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Billigare? 8000 kronor för en dator med en skitlångsam C2D-processor och 4 GB RAM, exklusive tangentbord och mus?

Den är väl fortfarande billigare än de andra alternativen? För att bygga en egen dator för att ha på sitt jobb, och köra någon hackad osx-version är säkerligen inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Den är väl fortfarande billigare än de andra alternativen?

Dock även oproportionerligt mycket sämre.

Skrivet av Sidde:

För att bygga en egen dator för att ha på sitt jobb, och köra någon hackad osx-version är säkerligen inget alternativ.

Skrivet av fratey:

Hans chef vill nog inte ha en Hackintosh.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Jag kan ju säga vad jag kör för iPhone utveckling (funkar hur bra som helst för mig).

MacBook Pro June 2009
Uppgraderat med 8GB ram och SSD+HDD i optibay
Dell u2311h kopplad med miniDP till DP kabel från dustin, kör på 1980x1080.
Tangentbord och mus (det är ju upp till dig vilka du vill ha men om du kör en vanlig mus kommer du behöva program som t.ex. steermouse för att bakåt och framåt ska fungera)

Den uppsättningen funkar skitbra för mig och märker aldrig av att den skulle vara slö. Jag känner inget behov att uppgradera idagsläget. Är ju ingen spelmaskin men perfekt som laptop och för iOS utveckling. Jag tycker det är värre med android, deras emulator kan kännas ganska seg, framförallt vid uppstart, där testar jag oftast på en telefon istället.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni rekommenderar någonting annat än en mac mini. Något mer behövs absolut inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Jag förstår inte varför ni rekommenderar någonting annat än en mac mini. Något mer behövs absolut inte.

Det stämmer faktiskt som du säger, jag hade helt glömt bort mini. Ta den billigaste Mac Mini (inte lönt att köpa den dyrare då MBP har snabbare och modernare CPU). Men jag hade fortfarande uppgraderat till 8GB ram (2GB är verkligen i klenaste laget) och en ssd. Jag har aldrig jobbat i någon Mac Mini av den senaste modellen så jag vet inte hur svårt att byta ut HDD som en SSD men det borde inte vara så svårt, HDD och RAM brukar ju vara riktigt lätt att byta i alla mac produkter.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Har pratat lite med chefen (är ju han i slutändan som bestämmer) och lutar väl mest åt en iMac 27" med 8gb RAM och ev. en SSD disk.

För att slippa sitta vid två olika datorer, så undrar jag hur det fungerar med emuleringen av Windows på en iMac.
Jag jobbar i dagsläget nästan uteslutande i Visual Studio, och det kommer ju fortfarande vara det jag kommer sitta mest med sedan också.
Så hur fungerar det med VS i Mac, finns det några begränsningar eller kommer allt flyta på utan problem?
Och måste man krångla med att boota om datorn om jag vill köra Windows, eller går det att skifta on-the-fly på ett smidigt sätt?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Har pratat lite med chefen (är ju han i slutändan som bestämmer) och lutar väl mest åt en iMac 27" med 8gb RAM och ev. en SSD disk.

För att slippa sitta vid två olika datorer, så undrar jag hur det fungerar med emuleringen av Windows på en iMac.
Jag jobbar i dagsläget nästan uteslutande i Visual Studio, och det kommer ju fortfarande vara det jag kommer sitta mest med sedan också.
Så hur fungerar det med VS i Mac, finns det några begränsningar eller kommer allt flyta på utan problem?
Och måste man krångla med att boota om datorn om jag vill köra Windows, eller går det att skifta on-the-fly på ett smidigt sätt?

Du kan ju köra parallells och ha windows i en virtuell maskin på imacen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jag vet inte hur mycket prestanda du behöver men testa med parallells som ovan sa. Jag använder inte det själv så mycket förutom när jag ska testa hemsidor i olika IE versioner. Men med gott om ram och en SSD så brukar virtualisering flyta bra med moderna processorer. Ett alternativ som jag använt mig av vid Windows utveckling som kräver mer prestanda på en mac är att koppla upp sig till en windows dator över RDP/VNC eller liknande (tänkte om du har en arbetsmaskin nu som kanske kan användas). Men oftast så använder jag personligen min stationära vid dessa tillfällen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Sötast
Skrivet av bedragaren_no1:

skaffa hackintosh istallet sa du slipper vara begransad till apples skrap

Visste du att "apples skrap" faktiskt kan använda sig av de svenska bokstäverna Å Ä Ö?

Kanske värt en investering för dig

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Har pratat lite med chefen (är ju han i slutändan som bestämmer) och lutar väl mest åt en iMac 27" med 8gb RAM och ev. en SSD disk.

För att slippa sitta vid två olika datorer, så undrar jag hur det fungerar med emuleringen av Windows på en iMac.
Jag jobbar i dagsläget nästan uteslutande i Visual Studio, och det kommer ju fortfarande vara det jag kommer sitta mest med sedan också.
Så hur fungerar det med VS i Mac, finns det några begränsningar eller kommer allt flyta på utan problem?
Och måste man krångla med att boota om datorn om jag vill köra Windows, eller går det att skifta on-the-fly på ett smidigt sätt?

BEroende på vad du ska göra så funkar båda. Antingen boota om och starta windows nativt eller använda Parallells eller VMWare Fusion. Genom dessa kan du starta din Win-partition emulerat i Macen. För att knacka kod i VS fungerar emulering, och du kan hoppa smdigt mellan win och OS X. Ska du göra något mer prestandakrävande kommer emuleringen vara rätt seg, (en SSD gör det rätt mycket bättre, men inte perfekt) men till kodknackande fungerar det utmärkt.
Något du kommer störa dig rätt mycket på är att det inte är helt lätt att hitta alla tecken du använder för programmering på tangentbordet.
Snabb översikt:
[ = Alt + 8
] = Alt + 9
{ = Alt + Shift + 8
} = Alt + Shift + 9
\ = Alt + Shift + 7
| = Alt + 7
$ = Alt + 4

Generellt sett så är det så att det är det mest liknande tecknet och alt eller alt+shift som gäller för att hitta alla "specialtecken". Inte alltid, men oftast. Google har alltid snabba svar annars. Lycka till!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Jag har inget emot hackint0shar för hemmabruk och hade mycket väl kunnat tänka mig en själv men i företagsmiljö känns det inte så smidigt. Även om man tar hårdvara som finns i riktiga macar så kan det ju ändå bli en del strul ibland. Hackintosh känns mer som något man har hemma för folk som är datorintresserade och har det som hobby. Men det är bara min åsikt.

En 27" iMac blir säkert bra som arbetsstation. Relativt rapp och underbart med så stor skärmyta att jobba på. 30" 16:10 tycker jag dock är jobbigt då de är så jävla höga men en 27" 16:9 är ju ung som en 16:10 24" i höjden fast mycket bredare. Vi har en 27" iMac på skolan och den är ganska skön men personligen tycker jag att musen är rent förjävlig och värdelös att använda mer än 10min, jag vet även att många andra tycker det samma. Personligen investerar jag då hellre i en bra ergonomisk Logitech mus.

Skrivet av fratey:

Billigare? 8000 kronor för en dator med en skitlångsam C2D-processor och 4 GB RAM, exklusive tangentbord och mus?

Fast om man går Mac Mini vägen så tar man ju den billigaste för 6995:- och sedan köper man till 8GB ram för typ 700:- och en SSD (vilket man antagligen hade gjort med en laptop också). Så jävla slö är ju inte en C2D, ska ju inte vara ett renderingskluster direkt, jag kan hålla med om att Mac Mini borde uppdateras till Sandy Bridge snart fast ska man bara skriva appar till iPhone så borde ju en 2.4GHz C2D räcka gott och väl. Det är ju inte särskilt ofta man använder CPU:n fullt ut på en vanlig arbetsmaskin idag även om det finns en del undantag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Fast om man går Mac Mini vägen så tar man ju den billigaste för 6995:- och sedan köper man till 8GB ram för typ 700:- och en SSD (vilket man antagligen hade gjort med en laptop också).

Om företaget betalar kan man lika gärna köpa en riktig dator istället för en leksak och sen sitta och pilla i burken.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Så jävla slö är ju inte en C2D, ska ju inte vara ett renderingskluster direkt

Men varför sitter vi inte och kodar på netbooks hela bunten då?

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

, jag kan hålla med om att Mac Mini borde uppdateras till Sandy Bridge snart fast ska man bara skriva appar till iPhone så borde ju en 2.4GHz C2D räcka gott och väl.

Det funkar säkert att använda en Mac Mini med en Core Solo-processor på 1.6 GHz med.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det är ju inte särskilt ofta man använder CPU:n fullt ut på en vanlig arbetsmaskin idag även om det finns en del undantag.

Alltså, om till och med Plastbooken, världens sämsta dator i hela världen, är mer prisvärd än Mac Mini, då är något fel.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Om företaget betalar kan man lika gärna köpa en riktig dator istället för en leksak och sen sitta och pilla i burken.

Men varför sitter vi inte och kodar på netbooks hela bunten då?

Det funkar säkert att använda en Mac Mini med en Core Solo-processor på 1.6 GHz med.

Alltså, om till och med Plastbooken, världens sämsta dator i hela världen, är mer prisvärd än Mac Mini, då är något fel.

Jag menar inte att han måste skaffa en Mac Mini men det kan mycket möjligt vara ett alternativ för vissa där det är lite snävare budget. Finns ju faktiskt folk som söker i forumet och läser igenom gamla trådar.

Skulle ju dock inte kalla det leksak och att uppdatera ram minne och hdd tar ju knappast särskilt lång tid på någon dator, dessutom behöver den sortens uppdateringar inga drivrutiner eller liknande. De flesta netbooks har ju en väldigt liten skärm och endast VGA ut (grynig bild) dessutom endast en processorkärna i många fall samma för Core Solo. När man går från en kärna till två så finns där ju faktiskt en märkbar skillnad t.o.m. den dubbelkärniga Atomen kan kännas slö ibland men jag kan inte säga att jag någonsin har märkt att en Core 2 Duo på 2.4GHz+ känns slö vid vanligt kodande även om de inte är några monster för processor intensiva uppgifter. Jag har själv rätt många dator, flertalet Quad Cores och även ett gäng Dual Cores (både Atom, C2D, C2Q, AMD och Intel iX cpuer).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Har pratat lite med chefen (är ju han i slutändan som bestämmer) och lutar väl mest åt en iMac 27" med 8gb RAM och ev. en SSD disk.

För att slippa sitta vid två olika datorer, så undrar jag hur det fungerar med emuleringen av Windows på en iMac.
Jag jobbar i dagsläget nästan uteslutande i Visual Studio, och det kommer ju fortfarande vara det jag kommer sitta mest med sedan också.
Så hur fungerar det med VS i Mac, finns det några begränsningar eller kommer allt flyta på utan problem?
Och måste man krångla med att boota om datorn om jag vill köra Windows, eller går det att skifta on-the-fly på ett smidigt sätt?

Varför installerar du inte bara macos på din nuvarande pc så får du en bättre dator, mindre strul, mer plats på skrivbordet och slipper över huvud taget diskutera frågan med din chef? Emuleringen fungerar men den är seg som utav bara fan. Värt att sitta med ett segt VS resten av livet på en slö dator istället för att ägna 30 minuter åt att installera MacOS så att du kan skriva din app?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag har inget emot hackint0shar för hemmabruk och hade mycket väl kunnat tänka mig en själv men i företagsmiljö känns det inte så smidigt. Även om man tar hårdvara som finns i riktiga macar så kan det ju ändå bli en del strul ibland. Hackintosh känns mer som något man har hemma för folk som är datorintresserade och har det som hobby. Men det är bara min åsikt.

Han ska skriva en iphone-app. Kan han programmera kan han lösa alla hackintoshproblem på kortare tid än den han slösar på att sitta med visual studio i parallells resten av livet. Sen är marknaden för iphoneappar helt översaturerad för att ett företag ska kunna tjäna tillbaka pengarna på en investering i en imac för app-produktion. Konkurrensen är stenhård bland apputvecklarna redan idag och det kommer inte vara bättre när hans app är klar (och kineserna börjat köpa mer iphone och saturerat ytterliggare).

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Varför installerar du inte bara macos på din nuvarande pc så får du en bättre dator, mindre strul, mer plats på skrivbordet och slipper över huvud taget diskutera frågan med din chef? Emuleringen fungerar men den är seg som utav bara fan. Värt att sitta med ett segt VS resten av livet på en slö dator istället för att ägna 30 minuter åt att installera MacOS så att du kan skriva din app?

Hur bra det funkar beror ju dock på vilken hårdvara han har idag. Och han lär ju fortfarande få diskutera med Chefen. T.ex. så kommer det ju krävas inköp av 1st Snow Leopard licens.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Han ska skriva en iphone-app. Kan han programmera kan han lösa alla hackintoshproblem på kortare tid än den han slösar på att sitta med visual studio i parallells resten av livet. Sen är marknaden för iphoneappar helt översaturerad för att ett företag ska kunna tjäna tillbaka pengarna på en investering i en imac för app-produktion. Konkurrensen är stenhård bland apputvecklarna redan idag och det kommer inte vara bättre när hans app är klar (och kineserna börjat köpa mer iphone och saturerat ytterliggare).

Fast viss hårdvara funkar ju inte alls som Hackintosh, om du byggt några och experimenterat med det så borde du veta det. Men om han huvudsakligen kommer sitta i VS och nästan inte använda mac delen så är det onödigt att sitta i parallells, då är det ju bättre att antigen dual boota (om det är en hackint0sh eller mac är en annan fårga) eller ha en billig annan dator att sköta iPhone programmerandet.

Om man vill gå budget vägen så går det säker att fixa en duglig dator till iPhone programmering för sisådär 2000-3000kr. Han kan ju t.ex. köpa en gammal MacBook med söndrig skärm, touchpad, chassi, batteri och/eller tangentbord då allt detta kan ses som onödig när man använder den som stationär.

Och självklart kan han köra Hackint0sh också. I slutändan är det mycket upp till hur han vill ha det, hur mycket jobb han vill göra för att få det att fungera, hur mycket han kommer använda mac os och personliga preferenser.

Har som sagt själv jobbat ytterst lite Windows relaterat på macen och i sådant fall har det varit typ IE test och när man kopplat upp sig via VNC/RDP och hade nog personligen själv aldrig klarat mig med bara en Mac, men jag vet folk som bara har Mac och inte ens kör bootcamp (klarar sig med parallells) och ändå jobbar med en del som kräver Windows som tycker det funkar bra så det är väll lite från person till person.

Men att sitta och köra Windows (via bootcamp) på en 27" iMac tror jag inte är helt fel heller. Du har en stor arbetsyta och en väldigt lågljud dator som tar lite plats jag hade kunnat ha det som jobbdator, fast jag hade nog föredragit en lite fetare dator med 3st bra 24" skärmar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag menar inte att han måste skaffa en Mac Mini men det kan mycket möjligt vara ett alternativ för vissa där det är lite snävare budget. Finns ju faktiskt folk som söker i forumet och läser igenom gamla trådar.

Köper man en Mac Mini för att man har en snäv budget bör man genast uppsöka läkare.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Skulle ju dock inte kalla det leksak

Den har samma prestanda som min budgetdator i 2006.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

och att uppdatera ram minne och hdd tar ju knappast särskilt lång tid på någon dator

Jag debiterar 695 kronor i timmen då jag precis börjat på min marknad. Hur mycket är din tid värd? Ju snabbare jag kommer till arbete desto bättre.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

De flesta netbooks har ju en väldigt liten skärm och endast VGA ut (grynig bild) dessutom endast en processorkärna i många fall samma för Core Solo. När man går från en kärna till två så finns där ju faktiskt en märkbar skillnad t.o.m. den dubbelkärniga Atomen kan kännas slö ibland

Okej, varför kodar vi inte på skitbilliga Acerlaptops för 4000 kronor?

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

men jag kan inte säga att jag någonsin har märkt att en Core 2 Duo på 2.4GHz+ känns slö vid vanligt kodande även om de inte är några monster för processor intensiva uppgifter. Jag har själv rätt många dator, flertalet Quad Cores och även ett gäng Dual Cores (både Atom, C2D, C2Q, AMD och Intel iX cpuer).

Om syftet att köpa dator är att den "precis ska vara snabb nog" är kanske en dator som hade landat på drygt 8000 kronor med sunkig prestanda ingen hit.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Kolla mitt senaste inlägg om du är ute efter budget. Vill du komma undan riktigt billigt så går det att få igång utveckling på en gammal PowerMac G5 som du kan hitta för 1000-2000kr och precis som du ser jag samma problem med att tid är värt pengar därför försöker jag inte rekommendera hackint0sh om man inte vill lägga onödig tid och det billigaste som man kan komma igång snabbt (inte leta begagnat osv) är väll en Mac Mini ett alternativ, att byta ram bör ju inte tar mer än 10-15min max. Men som jag sa tidigare handlar allt från fall till fall. Det är omöjligt att veta vad som är bäst för någon utan bakgrundsinformation, har man gott om pengar och behöver komma igång snabbt samt är dyr så kan man lika väl köpa något rejält, men sitter man istället på ett litet företag med mindre budget och har mindre betalt så kanske det inte är ett alternativ. Men jag kan se samma problem med tid och pengar i vardagen som du säker tänk på (t.ex. varför ska jag lägga 1-2h på att laga kvällsmat och diska när jag tekniskt sätt förlorar på det gentemot att jobba lite mer och äta ute istället). Ibland blir det svårt att vet hur man ska göra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: Billig begagnad Mac eller satsa "halvstort" - dvs t.ex 15" MBP

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Vill du komma undan riktigt billigt så går det att få igång utveckling på en gammal PowerMac G5

IOS-utvecklingen är Intel only. SDKn med Simulatorn för IOS fungerar inte på PPC.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Fast viss hårdvara funkar ju inte alls som Hackintosh, om du byggt några och experimenterat med det så borde du veta det. Men om han huvudsakligen kommer sitta i VS och nästan inte använda mac delen så är det onödigt att sitta i parallells, då är det ju bättre att antigen dual boota (om det är en hackint0sh eller mac är en annan fårga) eller ha en billig annan dator att sköta iPhone programmerandet.

Det är bara undantagsfall. Men då kan han väl posta sina specs så är det enkelt att avgöra. Har själv aldrig stött på nån PC av nyare modell som inte stödjer macosx.

Sedan kan han köra MacOS i emulator så blir det mycket smidigare än att boota om datorn.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem

Jag ser ett par stora fördelar med Mac Mini framför de andra modellerna.
* Mer plats på skrivbordet. Då han redan säkert har tangetnbord och skärm mm för sin redan befintliga PC.
* Slipper lägga pengar på dubletter. Dvs. om han t.ex. köper en macbook trots att han redan har en bra skärm etc. Det är onödigt. Allt han behöver är en CPU / system som gör att får tillgång till OSX.
* Slipper stötta världens mest slutna företag mer än onödigt. Jag tvingas också av jobb skäl att kompromissa och använda produkter från jätten glufs-glufs ibland. Men det är ju en etisk fråga att se till att så lite pengar som möjligt går i riktning mot crApple.

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Det är bara undantagsfall. Men då kan han väl posta sina specs så är det enkelt att avgöra. Har själv aldrig stött på nån PC av nyare modell som inte stödjer macosx.

Sedan kan han köra MacOS i emulator så blir det mycket smidigare än att boota om datorn.

Enligt men erfarenhet så är MacOs på tok för segt i en virtuell maskin för att köra iOS emultor. Känns mest som ett pof att leka runt med i dagsläget. Så det skulle jag inte rekommendera.

Finns en hel del datorer som inte funkar med vanilla OS X. Desto mer hack desto mer strul med uppdatering osv. Om det är värt jobbet beror på anställdas lön och hur bra maskinen funkar med OS X. Glöm inte att.det.ska till en Mac OS licens om man ska göra rätt för sig. Tror verkligen företaget eller Swec är särskilt glada för kopior.

Skrivet av Sidde:

IOS-utvecklingen är Intel only. SDKn med Simulatorn för IOS fungerar inte på PPC.

Out of the box ja. Men om du liksom jag äger en kraftfullare PPC med multimonitor stöd och pysslar med IPS utveckling så lär du också veta att det går att få igång ifall man vill. Men sen om det är värt strulet i företagsmiljö är en annan femma. Men visst går det.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag ser ett par stora fördelar med Mac Mini framför de andra modellerna.
* Mer plats på skrivbordet. Då han redan säkert har tangetnbord och skärm mm för sin redan befintliga PC.

Du menar att skärm + dator + massa kablar tar mindre plats än en laptop?

Skrivet av Oldskool:

* Slipper lägga pengar på dubletter. Dvs. om han t.ex. köper en macbook trots att han redan har en bra skärm etc. Det är onödigt. Allt han behöver är en CPU / system som gör att får tillgång till OSX.

Sen att man får oproportionerligt mycket mer prestanda kan vi ju ignorera, eller hur?

Skrivet av Oldskool:

* Slipper stötta världens mest slutna företag mer än onödigt. Jag tvingas också av jobb skäl att kompromissa och använda produkter från jätten glufs-glufs ibland. Men det är ju en etisk fråga att se till att så lite pengar som möjligt går i riktning mot crApple.

Man kan komma runt detta, hohoho!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Tror att han menade att koppla mac minin till samma skärm som PCn. Behöver ju inte bli mer än två extra kablar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Glöm inte att.det.ska till en Mac OS licens om man ska göra rätt för sig. Tror verkligen företaget eller Swec är särskilt glada för kopior.

Får jag fråga vad din poäng är med att tjata om detta? Du tror inte du betalar 182:- för macoslicensen när du köper apples hårdvara för 20 000:-?

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Finns en hel del datorer som inte funkar med vanilla OS X. Desto mer hack desto mer strul med uppdatering osv. Om det är värt jobbet beror på anställdas lön och hur bra maskinen funkar med OS X.

Det är roligare att göra en hackintosh än använda OSet. Är man intresserad av datorer kan man fixa hackintosh på fritiden istället för att surfa på sweclockers. Hade TS installerat macos istäållet för att startat trådenh hade den varit kvar för länge sen.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk

Var köper du den för 182:-
Jag vet att uppdateringarna är billiga men sist jag kollade så kostade ändå licensen typ 1000kr. Fast jag vet ju inte, det kan ju ha ändrats. Har ju gått rätt så lång tid nu. Kollade prisjakt men hittade bara server för typ 3000kr och uppdateringar och på apples sida var detta den ända jag kunde hitta som inte var som uppgradering från Leopard. http://store.apple.com/se/product/MACBOX_SINGLE?mco=MTk0MjIxM... Jag är inte ens säker på om det är en uppgradering eller ej.
Annars får man väll köpa en Leopard licens och en uppgraderings licens men det känns ju bakvänt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]