Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av woxer:

(Kom ihåg att vara källkritisk!!!) ^.^ roligt detdär.. wikipedia är verkligen inte omtyckt att ha som källa i skolan.. däremot om man går in på källorna som länkas till från wikipedia så är det inga problem o.O fattar egentligen inte skillnaden :/ antar att det bara är att acceptera läget

Vem som helst kan ändra texten på en wikipedia-sida. Inte i dess källor.

Permalänk
Skrivet av woxer:

(Kom ihåg att vara källkritisk!!!) ^.^ roligt detdär.. wikipedia är verkligen inte omtyckt att ha som källa i skolan.. däremot om man går in på källorna som länkas till från wikipedia så är det inga problem o.O fattar egentligen inte skillnaden :/ antar att det bara är att acceptera läget

Det är absolut inte så att det är ok bara för att man går in på källorna och ifall lärare tycker att random site är bättre än wikipedia så är de ju helt klart bakom flötet. Men man kan alltid studera wikipedia för att få ledtrådar om vad man ska slå efter i NE eller liknande mer respekterade publikationer.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Få fram x och y i en kaströrelse

Hej!

Jag började idag med ett litet spel till android men fastnade ganska fort då jag inte läst fysik på ett bra tag.

Jag måste få fram x- och y-positionen (vid ett visst tillfälle) på projektilen som skjuts iväg i en kaströrelse. Det jag har är hastigheten v0, vinkeln och tiden.
Jag har googlat ett bra tag men ingen formel jag hittat har fungerat, så nu vänder jag mig till er och ber om er hjälp!

En fin liten bild på en kaströrelse

EDIT: Bortse från luftmotstånd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade tydligen lösningen hela tiden, men felet var att jag skrev "tid^2" men var tvungen skriva "tid*tid"

Tack för länken iallafall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drewi:

Hade tydligen lösningen hela tiden, men felet var att jag skrev "tid^2" men var tvungen skriva "tid*tid"

"^" betyder inte exponentiering utan xor.

Permalänk
Medlem

Har en fråga till nu. Som ni ser på min fantastiska bild så är jag ute efter hastigheten på projektilen precis efter den studsat. Finns det något enkelt sätt att få fram detta?

Permalänk
Skrivet av drewi:

Har en fråga till nu. Som ni ser på min fantastiska bild så är jag ute efter hastigheten på projektilen precis efter den studsat. Finns det något enkelt sätt att få fram detta?

http://img121.imageshack.us/img121/3148/bouncef.jpg

Det beror helt på vilken form av dämpande material du har.
Har du en perfekt reflektion så kommer x-komposanten inte att förändras och y-komposanten kommer att byta riktning (men ha samma magnitud). Kort sagt, hastigheten ändras inte.

Eftersom det är ett spel du gör så är mitt tips att helt enkelt multiplicera hastigheten med ett tal mellan 0 och 1 (eller mer för magisk "superstuds") beroende på vilket material du har. På så sätt kan du få till fysik som ser relativt trovärdigt ut. Det är dessutom jättelätt att ha olika värden för olika material (så vill du ha exempelvis en studsmatta är det bara att sätta ett värde på 1.2 osv.).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Hur räknar man på värmeöverföring från luft till vatten? Jag försöker lista ut vilken utetemperatur det behövs för att en spottloska ska frysa till is (helt och hållet) innan den träffat marken.

Uppskattar vi ursprungshöjden h = 1.7 m tar det ungefär √(2h/g) = 0.59 sekunder innan den når marken.
Radien är 0.5 cm vilket (givet klotform) ger V = 0.52e-6 m³
Massan ändras (densiteten ändras från ~1000 kg/m³ till ~917 kg/m³), men antas konstant till m = V·(950 kg/m³) = 0.49e-3 kg
Vid 36 ℃ starttemperatur så behövs det totalt Q = c_p_h₂O·m·36 + ∆H·m = 240 J för att nå marken. Vi behöver alltså en genomsnittlig värmeövergång på 240/0.59 = 406 J/s.

Frågan är bara hur jag går vidare? Då 99% av tiden kommer att spenderas på att gå från 0-gradigt vatten till is kan temperaturskillnaderna försummas, och istället kan man sätta ∆T konstant, där ∆T passande nog även är hur kallt det måste vara (i celsius), alltså det värde som vill hittas.

Det känns som att man borde kunna använda R-värdet (mätt i m²·K·W⁻¹), men hur får man fram R-värdet? Normalt sett så får man väl fram det genom att ta värmekonduktiviteten och multiplicera med tjockleken (hos ett material), men jag har svårt att se hur det ska kopplas till just en stor vattendroppe (som det handlar om i det här fallet). Jag har googlat runt lite men det känns som att R-värdet mest är något som förekommer inom byggbranchen, vad är den mer vedertagna fysiktermen för samma sak?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Är det någon som är duktig på ellära? I synnerhet växelström.

Är så att jag skall konstruera ett lågpass-filter där bestående av en resistor på 10 kΩ, en kondensator med okänd kapacitans, samt en insignal på 1,0V. Jag känner även till gränsfrekvensen som är på 15,9 kHz. d.v.s

Frågan är hur jag tar reda på kondensatorns kapacitans?

R = 10 kΩ
fg = 15,9 kHz
Vin = 1,0 V
C = okänd

PS. vet att att kondensatorn skall ha kapacitansen 1 nF, men jag kan inte komma fram till ett matematiskt uttryck för det.

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ALI:

Är det någon som är duktig på ellära? I synnerhet växelström.

Är så att jag skall konstruera ett lågpass-filter där bestående av en resistor på 10 kΩ, en kondensator med okänd kapacitans, samt en insignal på 1,0V. Jag känner även till gränsfrekvensen som är på 15,9 kHz. d.v.s

Frågan är hur jag tar reda på kondensatorns kapacitans?

R = 10 kΩ
fg = 15,9 kHz
Vin = 1,0 V
C = okänd

PS. vet att att kondensatorn skall ha kapacitansen 1 nF, men jag kan inte komma fram till ett matematiskt uttryck för det.

Härifrån:

Permalänk
Medlem

JA! Tack så jättemycket för hjälpen

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Hur räknar man på värmeöverföring från luft till vatten? Jag försöker lista ut vilken utetemperatur det behövs för att en spottloska ska frysa till is (helt och hållet) innan den träffat marken.

Uppskattar vi ursprungshöjden h = 1.7 m tar det ungefär √(2h/g) = 0.59 sekunder innan den når marken.
Radien är 0.5 cm vilket (givet klotform) ger V = 0.52e-6 m³
Massan ändras (densiteten ändras från ~1000 kg/m³ till ~917 kg/m³), men antas konstant till m = V·(950 kg/m³) = 0.49e-3 kg
Vid 36 ℃ starttemperatur så behövs det totalt Q = c_p_h₂O·m·36 + ∆H·m = 240 J för att nå marken. Vi behöver alltså en genomsnittlig värmeövergång på 240/0.59 = 406 J/s.

Frågan är bara hur jag går vidare? Då 99% av tiden kommer att spenderas på att gå från 0-gradigt vatten till is kan temperaturskillnaderna försummas, och istället kan man sätta ∆T konstant, där ∆T passande nog även är hur kallt det måste vara (i celsius), alltså det värde som vill hittas.

Det känns som att man borde kunna använda R-värdet (mätt i m²·K·W⁻¹), men hur får man fram R-värdet? Normalt sett så får man väl fram det genom att ta värmekonduktiviteten och multiplicera med tjockleken (hos ett material), men jag har svårt att se hur det ska kopplas till just en stor vattendroppe (som det handlar om i det här fallet). Jag har googlat runt lite men det känns som att R-värdet mest är något som förekommer inom byggbranchen, vad är den mer vedertagna fysiktermen för samma sak?

När man pratar värmetransport är det värmeledningskoefficienten h (heat transfer coefficient) och värmeledningstalet, k (thermal conductivity) som är relevanta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej än en gång :). Har en fråga kring hur man beräknar fasförskjutningen i ett högpass filter (växelström)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag läser en kurs i hållfasthetslära just nu och har jättestora problem med uppgifter där man ska räkna ut yttröghetsmoment. Boken hjälper inte mig i det här fallet och föreläsaren är kass. Undrar därav ifall det är någon här som har tips på en sida där de förklarar detta väldigt bra.

Vore tacksam.

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp i denna frågan då mitt svar inte motsvarar det rätta någon gång:
Hur mycket värmeenergi behövs det för att värma 658g magnesium med temperaturen 21,5c till temperaturen 90,5c?

Jag tycker det borde vara E= c m delta T
E= 368*0,658*69
men det verkar inte som det stämmer för mig.

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dahl1n:

Stämmer det här värdet? Wikipedia säger 1020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Stämmer det här värdet? Wikipedia säger 1020.

Det stämmer jag måste ha läst fel i boken men det är väl sådant som händer antar jag :S
Och jag som vart så fly förbanad för att jag inte fick rätt svar haha

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALI:

Hej än en gång :). Har en fråga kring hur man beräknar fasförskjutningen i ett högpass filter (växelström)?

Nu kanske det är lite sent men...

Ställ först upp på Bodes normalform.

w = Omega = 2 Pi f

R* (1/jwC + R) =>
jwRC / ( 1 + JwRC )

Rita Bodediagram:
jwRC = +90 grader
1/(1 + JwRC) = Backe ned från 0 till -90 grader, vid -45 grader är gränsfreckvensen (mitt i backen).

Men eftersom vi börjar på 90 grader så är det från 90 till 0 och gränsfrekvens vid 45 grader.
Liknande denna form:

Men med grader på y-axeln.

1/(2 Pi RC) = gränsfrekvens

Vet inte vilken nivå du arbetar med så kanske finns ett bättre sätt för dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen uppgift utan bara fråga. Var ute i köket och fixade käk. Har ställt en liten tallrik med rostat bröd på bänken, bänken är blöt och tallriken är varm. Den är nyligen sköljd i varmt vatten. Jag kunde ha svurit att jag såg tallriken röra sig ganska sakta, jag stod och stirrade på den i 1-2 sekunder och det såg ut som den rörde sig och roterade ungefär som den gled på is. Jag puttade lite på den efter att den stannat ifall ytan på något sätt var hal men det var den inte. Det jag kom fram till för att förklara det var att värmen från tallriken gjort så att trycket ökat under tallriken och vattnet på bänken gjort så det blivit en sluten hålighet av kanten(ringen) på undersidan av tallriken. Är det helt galet orimligt och jag såg bara i syne eller kan det finnas något där? Kanske får genomföra ett experiment senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ingen uppgift utan bara fråga. Var ute i köket och fixade käk. Har ställt en liten tallrik med rostat bröd på bänken, bänken är blöt och tallriken är varm. Den är nyligen sköljd i varmt vatten. Jag kunde ha svurit att jag såg tallriken röra sig ganska sakta, jag stod och stirrade på den i 1-2 sekunder och det såg ut som den rörde sig och roterade ungefär som den gled på is. Jag puttade lite på den efter att den stannat ifall ytan på något sätt var hal men det var den inte. Det jag kom fram till för att förklara det var att värmen från tallriken gjort så att trycket ökat under tallriken och vattnet på bänken gjort så det blivit en sluten hålighet av kanten(ringen) på undersidan av tallriken. Är det helt galet orimligt och jag såg bara i syne eller kan det finnas något där? Kanske får genomföra ett experiment senare

Eftersom du stod och kollade på den då det hände så kanske du är som den där tjejen i X-Men

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Eller Xavier Hehe nja hade varit kul men jag tror inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Eller Xavier Hehe nja hade varit kul men jag tror inte det

Testa på något annat föremål

Snart kommer fysikerna och säger åt oss

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkade inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan få samma fenomen om du lägger en glasskiva på en annan med vatten emellan. Vattnet kommer då bilda en kudde mellan skivorna som den övre skivan flyter på. Vad gäller din talrik så bildades säkert en luftkudde under talriken som tätades av ringen och vattnet. Tallriken stod alltså aldrig på bänken utan "flöt" på luftkudden och vattnet. Det borde funka ungefär lika bra med kallt vatten men jag kan tänka mig att den värma talriken värmde upp luften under sig efter att den ställts ner och skapade lite extra tryck under talriken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Fysikuppgift

En luftmassa med volymen 1200 m^3, trycket 101,0 kPa och temperaturen 15 grader celcius rör sig vertikalt uppåt. Trycket sjunker till -3,0 grader celsius och trycket till 80 kPa.
A) Beräkna den nya volymen för luftmassan.
B) Hur stor volym skulle luftmassan ha haft i normaltillståndet? Använd det för att beräkna luftens massa.

B Kan jag nog läsa själv när jag vet hur man löser A så om någon kan peka mig i rätt riktning så skulle jag bli glad =D

Permalänk
Medlem

PV=nRT Allmänna gaslagen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Har redan löst men ska prova ditt sätt med.
tog (101e3 * 1200) / 288 = (80e3 * x) / 270
Fast det kanske är allmäna gaslagen jag använde?

Permalänk

Ohms lag

När vi skapade en krets med resistor, amperemeter och voltmeter fick genom linjär regression en resistans som var 13 Ohm lägre(680-667) än vad resistorns färgmarkerningar sa. Vad kan det bero på? För mycket R är förståeligt om amperemetern eller dylikt skulle bidra men lägre? Vi gjorde 22 st mätningar och resistorn var kopplade med krokodilklämmor.

Är det någon som vet hur man beräknar det relativa felet här föresten? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

I ett interferensförsök med dubbelspalt enligt Young använder vi ljus med våglängden 550 nm. Spaltavståndet är 0,120 mm. Beräkna riktningen ø för ljusmaximum av
A första ordningen
B femte ordningen
C tionde ordningen

Tänker jag fel när jag på första ordningen tar (0.120 * 10^-3) * sinø = 1 * (550 *10^-10)
ø = 0,24 grader
Facit vill dock ha 0,26 men har märkt att rätt många uträkningar skiljer från facit så man blir lätt osäker på om man gjort rätt eller fel

EDIT: slarvfel på miniräknaren

EDIT 2: verkar som jag räknade fel iaf

Visa signatur

Hej