Permalänk

Datorn laggar!

Tjenare,

Nu är det så att jag nyss byggt ihop en datorn, och jag har dessvärre påträffat lite problem med den...

När jag först startar upp den så fungerar allt bra. Saker fungerar som det skall, och jag kan spela MW2 på höga inställningar osv.

Dock så börjar datorn att lagga fruktansvärt efter några minuter, och det går knappt att spela enkla spel som kräver minimala specs.

Tror vart fall inte att CPUn är överhettad, laddade ned speedfan, men fick inga utslag av extrema temperaturer... Har också två 6 pins sladdar kopplade till grafikkortet.

Kan tänka mig att det är nätaggregatet som det är fel på, då det är ett "no name", men kan det finnas andra problem?

Hårddisken, CPUn? Monterat moderkortet felaktigt?

Specs:

C2D 2,67 Ghz
600w (av okänt märke)
2Gb 667mhz DDR2
Gigabyte 9800GTX+
Western Digital WD5000AAKS

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt uppdaterat OS? Vilket?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Fullt uppdaterat OS? Vilket?

Windows Xp SP2, har installerat Windows automatiska uppdateringar. Glömde säga att datorn stänger av sig ganska slumpvis. Mest i load, fast även någon gång i idle.

Permalänk
Medlem

det är inte så att din ram blir maxad efter ett tag, hadeliknande problem när jag hade 2gb.

Permalänk

kanske du ska fixa SP3??

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av tobbe305:

det är inte så att din ram blir maxad efter ett tag, hadeliknande problem när jag hade 2gb.

Nu laggar det faktiskt inte när jag kör CS 1.6, dock så laggade det alldeles nyss i MineCraft :/
Finns det några program där man kan mäta RAM-förbrukningen in-game, eller är det aktivitetshanteraren som gäller :)?

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

kanske du ska fixa SP3??

Ska testa :)!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara ett instabilt nätagg det du har och eftersom vi/du inte vet vilket kanske du kan testa med ett annat?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan ju vara ett instabilt nätagg det du har och eftersom vi/du inte vet vilket kanske du kan testa med ett annat?!

sry

läste fel på din kommentar, sry!
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inthedark:

Nu laggar det faktiskt inte när jag kör CS 1.6, dock så laggade det alldeles nyss i MineCraft :/
Finns det några program där man kan mäta RAM-förbrukningen in-game, eller är det aktivitetshanteraren som gäller :)?

Under fliken prestanda i aktivitetshanteraren kan man se ram användning

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det kan ju vara ett instabilt nätagg det du har och eftersom vi/du inte vet vilket kanske du kan testa med ett annat?!

Ska testa med ett annat efter helgen.

Det heter för övrigt POWER X, 600W, 230 V, 50 Hz... lite info, skall försöka ta en bild av specsen i morgon

EDIT: MW2 är ospelbart, lagget är enormt

Permalänk

Haha, nu kan jag inte ens starta datorn, den slocknar efter några sekunder från att jag satt på den :/

EDIT: Nu startar den plötsligt :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inthedark:

Haha, nu kan jag inte ens starta datorn, den slocknar efter några sekunder från att jag satt på den :/

EDIT: Nu startar den plötsligt :S

Det låter som den inte riktigt orkar, alltså nätagget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hejsan!

Har nu bytt Nätaggregat samt moderkort. Fast nu har det uppstått ytterligare ett problem.

BIOS hittar själva hårddisken, men den bootar inte. Har ändrat "boot sequence" utan resultat. När man bootar från hårddisken så händer alltså nada, och när man testar att boota Windows-CDn, så blir skärmen svart efter att det stått att den checkar alla komponenter.

Trasig HDD?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du en hdd till i den gamla uppsättningen? För då kan det vara så att den har start/bootdatan på sig och då hittas inte den sekvensen. Vilken inställning hade du innan på hdd:n AHCI eller IDE? det bör vara IDE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)