Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Nej, det finns inget du kan neka till. Om någon uppgett att du har TV så kan de besluta att du ska betala TV-avgift. Inget att motsätta sig. Det enda du kan göra är att avanmäla TV-innehav, som flera andra i tråden skriver om.

Det du skriver om Siba är irrelevant. De har inte anmält att du har TV, de har anmält att du köpt TV, vilket inte är samma sak.

Klart som fan man kan neka. Oavsett vad nån beslutar är det BARA att bestrida en ev faktura och säga att man inte har någon tv, sen är det upp till DEM att bevisa att man har det. Vi har inte någon omvänd bevisföring i Sverige. Många har nekat och bestridit och vunnit.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Klart som fan man kan neka. Oavsett vad nån beslutar är det BARA att bestrida en ev faktura och säga att man inte har någon tv, sen är det upp till DEM att bevisa att man har det. Vi har inte någon omvänd bevisföring i Sverige. Många har nekat och bestridit och vunnit.

Nej, för det är inte fakturan du motsätter dig utan deras beslut. Har de beslutat att du har TV är du enligt lag skyldig att betala TV-avgift. Det har inget med fakturan och dess riktighet att göra. Du måste förstå att de både är RIKAB som bedömer om du innehar TV och skickar fakturan, men de gör det i olika egenskaper. Försök inte göra det till något konsumentärende, för det har inget med det att göra. Du kan aldrig bestrida en faktura från RIKAB. Du kan bestrida att du har TV, men det är något annat. Om jag är hemma hos dig och deras "teleonsäljare" ringer upp kan jag uppge att du har TV. Då är du enligt lag skyldig att betala TV-avgift. Enda sättet att komma runt det är att antingen få mig att ta tillbaka uttalandet om TV-innehav, eller på annat sätt göra det trovärdigt att du inte har TV, alternativt avanmäla ditt TV-innehav. De kan basera sin uppgift om ditt innehav från i stort sett vem som helst, dock ej barn.

Permalänk
Medlem

Nu är det dock så att många har bestridit både fakturor och beslut och vunnit. Man bestrider fakturan och samtidigt skriver att man aldrig haft tv och att beslutet är felaktigt, genom att förklara varför.
Går det till förvaltningsrätten så är det fortfarande upp till Radiotjänst att bevisa att du har tv, att en kontrollant säger att du har det väger inte speciellt tungt.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThomasL:

Nu är det dock så att många har bestridit både fakturor och beslut och vunnit. Man bestrider fakturan och samtidigt skriver att man aldrig haft tv och att beslutet är felaktigt, genom att förklara varför.
Går det till förvaltningsrätten så är det fortfarande upp till Radiotjänst att bevisa att du har tv, att en kontrollant säger att du har det väger inte speciellt tungt.

Nej, och du är ute få väldigt farlig is.

Du -kan inte- bestrida fakturan, eftersom du är skyldig att betala den enligt lag. Det är lika omöjligt som att bestrida en faktura på kvarskatt, återbetalningskrav på studiebidrag eller återkrav på bostadstillägg.

Det du däremot kan göra är att överklaga beslutet om avgiftsskyldighet, i vilket fall fakturan annuleras per automatik - om beslutet återtas. Det kan däremot ta en lång tid innan det gör det, speciellt om det går till förvaltningsdomstolen.

Åh, och du är helt ute och cyklar. Omvänd bevisföring existerar visst, och det gör det varje gång en förvaltning är inblandad.
I förvaltningsdomstolen är det DU som är skyldig att bevisa att RIKABs beslut är felaktigt, inte deras skyldighet att bevisa att deras beslut är riktigt.

Sen är det klart som korvspad att folk "bestrider" och vinner, men kalla det vid dess korrekta namn istället. Folk överklagar och får ofta (om RIKAB anser att de är trovärdiga) beslutet återtaget - dock långt ifrån alltid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men sluta med hårklyveriet, vad spelar det för roll vad man bestrider? Det är INGA PROBLEM att bestrida det hela, många har gjort det med gott resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sluta med att säga emot. Du vet för lite om ämnet, vilket du bevisar i stort sett varje gång du skickar ett inlägg, och har svårt att erkänna det. Rättsläget här är klart. Zcenix har med all tydlighet beskrivit det i helt korrekta ordalag. Var glad att du lärt dig något nytt!

Permalänk
Medlem

Alla i hela tråden har hävt ut sig större eller mindre felaktigheter i princip varje inlägg de gjort. Jag har ett par år mer än alla andra i nacken på att undvika Radiotjänst, närmare bestämt 18 års undvikande. Inte en enda gång har de fått en enda krona av mig trots flera försök och TV inköp i eget namn. De har ringt, varit här och försökt lura min fru. Inte ens det klarar de av. Hon är ffs importerad! Jag känner mig ganska säker på att jag vet vad de får och inte får göra. De har ju provat allt på mig - och misslyckats.

Radiotjänst tar, som flera skrivit, beslut på oklara grunder. De frilansande dörrknackarna kan konsultera vänner, barn, blomvattnare eller kika in i fönster och lyssna genom dörrar. De bryr sig inte om underskrifter eller annat trivialt. De skickar en rapport där de kryssar i att de sett, hört eller någon erkänt innehav och Radiotjänst beslutar givetvis om innehav. Radiotjänst gör givetvis inget fel. Det är idioten som springer runt som ljuger för att han ska få in lite mer provision. Han får inget utöver provisionen så det gäller att få in många nya kunder varje dag. Ersättningen var för några år sedan 120:- så i rätt område kan man ljuga ihop ganska många kronor varje dag. Problemet är att om kunden blir av med licensen i en omprövan (det korrekta namnet på det ni kallar bestridan och överklagan) får kontrollanten inte en spänn. Man tycker just detta borde vara en självreglerande faktor för att inte skriva falska rapporter men tyvärr, det räcker med 5 som inte orkar slåss för att man ska få rikligt med lön. Skriver man 100 falska rapporter per dag kan du få ut 1200:- per dag, lätt! Du behöver inte ens lämna hemmet.

En omprövan gör man väldigt enkelt. Ibland räcker det med att ringa och gnälla. Har man bra argument stryker de fakturan direkt. Du måste här trycka på lite att du definitivt kommer att gå vidare till Förvaltningsrätt om de vägrar ta bort dig som kund. De vill inte slösa pengar på hopplösa fall så ibland ger de sig så här tidigt. Det är dock sällsynt men jag har lyckats ett par gånger. Vill de inte så fråga dem om ett referat av rapporten kontrollanten skrev ihop. Vägrar de så hota med att begära en kopia i papperspost. Sedan är det bara att skriva ihop ett brev. Du ska slå sönder kontrollantens uppgifter. Kan man se TV från dörren/fönstret? Har du portkod? Var du ens hemma? Har de DIN underskrift och inte någon annans? Om de ringt och hört TV, ringde de mobilen? Du kanske var hos grannen för att se på hockey med din DECT? Avsluta brevet med att neka kraftfullt. Här blir 90% av med fakturan och förmodligen har inte förfallodagen passerat än.

Tillhör du de oturliga 10% som schabblar bort en omprövan har du antingen dålig vokabulär förmåga eller så är det en erfaren kontrollant med gott rykte som sett och hört din TV när du öppnat och sen skrev du på. Det känns lite som att du ska fortsätta betala i ett sådant fall. Det kan fortfarande vara lönt för vissa att gå vidare. Nu väntar en batalj i Förvaltningsrätten. Det är gratis om du inte tar in en dyr advokat. Den får du betala själv. Ta gärna hjälp av en vän eller läs in dig på hur andra har vunnit mot Radiotjänst. Begär ut alla papper som handlar om ditt fall. Betala fakturan! Fogden hinner skicka brev innan allt är klart. Skriv kort och koncist. Fortfarande är bevisbördan Radiotjänsts och du behöver inte motbevisa deras påståenden. Det räcker att få rätten att tvivla det minsta lilla på att de har fel. Nu heter det överklagan så inled i alla fall med de orden.

Redan här kommer 50% att få fakturan avskriven av Radiotjänst. Man vill inte göra domaren irriterad genom att skicka in en massa meningslösa fall. Då kan de nämligen inte få igenom de viktiga fallen snabbt. Sen vinner ytterligare 60-70% i Förvaltningsrätten. Det kostar inget extra för dig och de är skyldiga att ta upp fallet. Det finns ingen paragraf som säger att de får kasta ut ett fal för att "skadan blir liten". TV-avgift löper dessutom på livstid så skadan av ett felaktigt beslut kan vara stor. Om du tar en jurist skall denne klara av att läsa ärendet på en halvtimme och skriva klart på max en halvtimme till.

Om du inte känner för att betala som befintlig kund eller du kanske förlorat en process finns alltid avanmälan tillhands. Den kan göras per telefon, mail eller prasselbrev. De kan inte neka dig något av sätten eftersom det inte är reglerat i lag hur det ska gå till. Däremot är rätten att avanmäla absolut. Det står kort och gott att "TV-avgift skall betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält hos bolaget att hans eller hennes avgiftspliktiga innehav har upphört.". Det betyder att om du ringer och säger att du inte har TV längre är de SKYLDIGA att besluta om att betalningsskyldighet upphör den dagen du ringer. Det finns inget utrymme för undantag! Detta oavsett om det varit en kontrollant dagen innan som sett din 62" plasma i hallen eller de ringt och hört Peter Settman skrika poäng... Alla frågor om hur. när var är förbjudna. Just detta har diskuterats i lagens förarbeten. Man tog som exempel att Radiotjänst eftersökte personen man eventuellt gett bort sin TV till. Ibland frågar de efter skrotningsintyg från TV-handlare om man säger den är trasig. Det finns inget stöd för detta i lagen så dessa frågor bemöts med ett enkelt "Jag har ingen TV i hushållet". Tjatar de så ta namnet och ring upp igen. De drar alltid öronen åt sig om du vill ha deras namn. Du får alltid en ny telefonist så bara ring tills du lyckas.

Hoppas ni får lite klarhet i dessa kriminella utsugares arbetssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoman:

Alla i hela tråden har hävt ut sig större eller mindre felaktigheter i princip varje inlägg de gjort. Jag har ett par år mer än alla andra i nacken på att undvika Radiotjänst, närmare bestämt 18 års undvikande. Inte en enda gång har de fått en enda krona av mig trots flera försök och TV inköp i eget namn. De har ringt, varit här och försökt lura min fru. Inte ens det klarar de av. Hon är ffs importerad! Jag känner mig ganska säker på att jag vet vad de får och inte får göra. De har ju provat allt på mig - och misslyckats.

Radiotjänst tar, som flera skrivit, beslut på oklara grunder. De frilansande dörrknackarna kan konsultera vänner, barn, blomvattnare eller kika in i fönster och lyssna genom dörrar. De bryr sig inte om underskrifter eller annat trivialt. De skickar en rapport där de kryssar i att de sett, hört eller någon erkänt innehav och Radiotjänst beslutar givetvis om innehav. Radiotjänst gör givetvis inget fel. Det är idioten som springer runt som ljuger för att han ska få in lite mer provision. Han får inget utöver provisionen så det gäller att få in många nya kunder varje dag. Ersättningen var för några år sedan 120:- så i rätt område kan man ljuga ihop ganska många kronor varje dag. Problemet är att om kunden blir av med licensen i en omprövan (det korrekta namnet på det ni kallar bestridan och överklagan) får kontrollanten inte en spänn. Man tycker just detta borde vara en självreglerande faktor för att inte skriva falska rapporter men tyvärr, det räcker med 5 som inte orkar slåss för att man ska få rikligt med lön. Skriver man 100 falska rapporter per dag kan du få ut 1200:- per dag, lätt! Du behöver inte ens lämna hemmet.

En omprövan gör man väldigt enkelt. Ibland räcker det med att ringa och gnälla. Har man bra argument stryker de fakturan direkt. Du måste här trycka på lite att du definitivt kommer att gå vidare till Förvaltningsrätt om de vägrar ta bort dig som kund. De vill inte slösa pengar på hopplösa fall så ibland ger de sig så här tidigt. Det är dock sällsynt men jag har lyckats ett par gånger. Vill de inte så fråga dem om ett referat av rapporten kontrollanten skrev ihop. Vägrar de så hota med att begära en kopia i papperspost. Sedan är det bara att skriva ihop ett brev. Du ska slå sönder kontrollantens uppgifter. Kan man se TV från dörren/fönstret? Har du portkod? Var du ens hemma? Har de DIN underskrift och inte någon annans? Om de ringt och hört TV, ringde de mobilen? Du kanske var hos grannen för att se på hockey med din DECT? Avsluta brevet med att neka kraftfullt. Här blir 90% av med fakturan och förmodligen har inte förfallodagen passerat än.

Tillhör du de oturliga 10% som schabblar bort en omprövan har du antingen dålig vokabulär förmåga eller så är det en erfaren kontrollant med gott rykte som sett och hört din TV när du öppnat och sen skrev du på. Det känns lite som att du ska fortsätta betala i ett sådant fall. Det kan fortfarande vara lönt för vissa att gå vidare. Nu väntar en batalj i Förvaltningsrätten. Det är gratis om du inte tar in en dyr advokat. Den får du betala själv. Ta gärna hjälp av en vän eller läs in dig på hur andra har vunnit mot Radiotjänst. Begär ut alla papper som handlar om ditt fall. Betala fakturan! Fogden hinner skicka brev innan allt är klart. Skriv kort och koncist. Fortfarande är bevisbördan Radiotjänsts och du behöver inte motbevisa deras påståenden. Det räcker att få rätten att tvivla det minsta lilla på att de har fel. Nu heter det överklagan så inled i alla fall med de orden.

Redan här kommer 50% att få fakturan avskriven av Radiotjänst. Man vill inte göra domaren irriterad genom att skicka in en massa meningslösa fall. Då kan de nämligen inte få igenom de viktiga fallen snabbt. Sen vinner ytterligare 60-70% i Förvaltningsrätten. Det kostar inget extra för dig och de är skyldiga att ta upp fallet. Det finns ingen paragraf som säger att de får kasta ut ett fal för att "skadan blir liten". TV-avgift löper dessutom på livstid så skadan av ett felaktigt beslut kan vara stor. Om du tar en jurist skall denne klara av att läsa ärendet på en halvtimme och skriva klart på max en halvtimme till.

Om du inte känner för att betala som befintlig kund eller du kanske förlorat en process finns alltid avanmälan tillhands. Den kan göras per telefon, mail eller prasselbrev. De kan inte neka dig något av sätten eftersom det inte är reglerat i lag hur det ska gå till. Däremot är rätten att avanmäla absolut. Det står kort och gott att "TV-avgift skall betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält hos bolaget att hans eller hennes avgiftspliktiga innehav har upphört.". Det betyder att om du ringer och säger att du inte har TV längre är de SKYLDIGA att besluta om att betalningsskyldighet upphör den dagen du ringer. Det finns inget utrymme för undantag! Detta oavsett om det varit en kontrollant dagen innan som sett din 62" plasma i hallen eller de ringt och hört Peter Settman skrika poäng... Alla frågor om hur. när var är förbjudna. Just detta har diskuterats i lagens förarbeten. Man tog som exempel att Radiotjänst eftersökte personen man eventuellt gett bort sin TV till. Ibland frågar de efter skrotningsintyg från TV-handlare om man säger den är trasig. Det finns inget stöd för detta i lagen så dessa frågor bemöts med ett enkelt "Jag har ingen TV i hushållet". Tjatar de så ta namnet och ring upp igen. De drar alltid öronen åt sig om du vill ha deras namn. Du får alltid en ny telefonist så bara ring tills du lyckas.

Lysande sammanställning av Bongoman ... som tål att citeras ... TACK!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Skrivet av Bongoman:

Tack så väldans mycket för er kunskap. Denna information kan komma (kommer med all säkerhet) väl till hands.

Permalänk
Medlem

Härlig läsning. Bland det bästa jag har läst på detta forum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra info.
Nu undrar jag (ts) om man avanmäler tv innehav om de har typ någon register på hur många gånger man "skrotat/sålt tvn" om ni fattar typ va jag menar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag blev uppringd förra påsken när jag var i Turkiet, svarar i mobilen och hör "Hej jag ringer från Radiotjänst"... Mitt svar blev rakt av, tack och hej jag är utomlands du kostar mig för mycket återkom. När jag kommer hem 2 veckor senare och kollar posten så har jag fått en faktura om att betala TV-avgift! Jag skrev att det var mafioso metoder o skit i ett mail till dom (de tar inte omprövan på telefon tydligen), och fick inget svar, skrev ytterligare ett argt brev och dagen därpå fick jag ett brev där det stod: "Ni behöver ej betala TV-avgift"

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Jag ska överklaga skriftligt igen, det kanske är som du säger.. Men han borde ju se på dörren att det står mitt namn tydligt och klart.
Återkommer med deras svar. Men asså måste jag betala fakturan under tiden jag väntar på svar ?

Har inte läst hela tråden så jag vet inte ifall någon redan skrivit detta. Du kan öppna ett konto hos länsstyrelsen där du kan sätta in det belopp som radiotjänst debiterar dig. Så länge pengarna finns på det kontot kan du inte bli anmäld till kronofogd eller liknande. Där kan du ha pengarna medans tvisten pågår. Du har pengarna, men vill bestrida en faktura som dom inte har underlag för att skicka ut, sätt för tusan inte in pengarna till radiotjänst, då är chansen liten att du ser dom igen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma med rånartjänst.
De ringde till min sambo och frågade om vi hade tv, "Nej" sa hon och så var det inte mer med det.
Nu får vi fakturor, bud på att polisanmäla.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu har jag samma med rånartjänst.
De ringde till min sambo och frågade om vi hade tv, "Nej" sa hon och så var det inte mer med det.
Nu får vi fakturor, bud på att polisanmäla.

Nej, det kan du inte. Du kan anmäla till JO efter du gjort omprövan. Se till att samla ihop alla dokument i fallet. Det är väldigt vanligt att de gör så. Om alla skulle anmäla till JO när det händer skulle JO få frispel och tvingas tigga pengar från regeringen.

Skrivet av El1min4tor:

Har inte läst hela tråden så jag vet inte ifall någon redan skrivit detta. Du kan öppna ett konto hos länsstyrelsen där du kan sätta in det belopp som radiotjänst debiterar dig. Så länge pengarna finns på det kontot kan du inte bli anmäld till kronofogd eller liknande. Där kan du ha pengarna medans tvisten pågår. Du har pengarna, men vill bestrida en faktura som dom inte har underlag för att skicka ut, sätt för tusan inte in pengarna till radiotjänst, då är chansen liten att du ser dom igen.

Nej, du måste betala till Radiotjänst. De är en myndighet och de ska alltid ha pengarna på förfallodagen oavsett om de har rätt eller fel. Läs min text. Deponering funkar i princip bara för slumvärdar och fuskbyggare.

Skrivet av atillo09:

Tack för jättebra info.
Nu undrar jag (ts) om man avanmäler tv innehav om de har typ någon register på hur många gånger man "skrotat/sålt tvn" om ni fattar typ va jag menar.

Mvh

Nej men de ser hur många gånger du tecknat och avanmält minst 5 år bakåt i tiden. Det finns också information om eventuell omprövan och andra skrivelser du gjort ett antal år bakåt, troligen 10 år. Sen finns mer info men den måste man ta fram bakvägen (bandbackup och sådant skit). All info syns givetvis inte för alla anställda.

Skrivet av Zcenicx:

Ja, om inte deras telefonister får tag i dig och du inte svarar på brevet du får i brevlådan skickar de helt riktigt en faktura.
Läs tråden innan du kommenterar.

Ibland skickar de en faktura om du inte svarar men det beror inte på att de har lagstöd utan på att någon är ute efter en provision eller ett dagsmål. SirMacke råkade ut för en sådan. Här får man oftast igenom en omprövan, ibland även via telefon! Detta är en grund att anmäla till JO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, om inte deras telefonister får tag i dig och du inte svarar på brevet du får i brevlådan skickar de helt riktigt en faktura.

Läs tråden innan du kommenterar.

Det är ingen faktura som måste betalas iaf, det är en "du har väl inte glömt och anmäla TV-innehav".

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det är ingen faktura som måste betalas iaf, det är en "du har väl inte glömt och anmäla TV-innehav".

Tyvärr händer det ibland att det är en riktig faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoman:

Tyvärr händer det ibland att det är en riktig faktura.

Då är det av en kontrollant som fuskar, öppnar man inte dörren, svarar inte på deras samtal så ska man inte få någon faktura.

EDIT: och inte köper en TV apparat av ett företag som rapporterar till Radiotjänst.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

atillo09 skrev: "Kan dom se ifall jag har haft en tv på via min operatör ??".

Ingen aning, någon annan kanske vet. Men det spelar väl ingen roll för din del. Eller?

Permalänk
Medlem

här är en snubbe som på laglig väg av sa sej tv avgiften obs: åäö är borta i texten så det är lite svårt att förstå http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000002...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

atillo09 skrev: "Kan dom se ifall jag har haft en tv på via min operatör ??".

Ingen aning, någon annan kanske vet. Men det spelar väl ingen roll för din del. Eller?

Nej. De kan inte ens se att du har ett abonnemang. Ibland får de en rapport att du fått en box.

Skrivet av dotoid:

här är en snubbe som på laglig väg av sa sej tv avgiften obs: åäö är borta i texten så det är lite svårt att förstå http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000002...

Det funkar bara för företag. Hålet täpptes till för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Kontrollanter som smyger utanför fönster och antecknar för att tjäna pengar på om folk har tv eller inte...
Bara i Sverige..
Helt jävla otroligt.

Permalänk
Avstängd

Blir så jävla förbannad så jag kokar varje gång jag läser/hör/tänker på Rånartjänst.. Uscha!

Permalänk
Medlem

För något år sedan kom det hem en faktura från radiotjänst. Då jag inte hade tv vid tillfället blev jag lite förbryllad, tills jag läste en finstilt rad längst ner där det stod något i stil med att om man inte har tv kan man bortse från fakturan. Usch vilka trista metoder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kontrollanter som smyger utanför fönster och antecknar för att tjäna pengar på om folk har tv eller inte...
Bara i Sverige..
Helt jävla otroligt.

Skönt att man bor på tredje våningen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

För något år sedan kom det hem en faktura från radiotjänst. Då jag inte hade tv vid tillfället blev jag lite förbryllad, tills jag läste en finstilt rad längst ner där det stod något i stil med att om man inte har tv kan man bortse från fakturan. Usch vilka trista metoder!

Sådana fakturor får jag varje gång jag flyttar. Radiotjänst får tydligen reda på när folk flyttar och passar då på att skicka ut fakturor till de som inte har anmält TV-innehav. De går i soporna på en gång.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen anledning att använda ett grovt språk i forumet och tänk på följande.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om man inte har "erkänt" tv-innehav eller skrivit under något papper är det lugnt. Jag fick själv nyligen en faktura efter att ha pratat med en nisse som ringde. Problemet var att nissen över huvud taget inte frågade om jag hade en TV-mottagare. Faktura kom och jag ringde till Radiotjänst med min sida av berättelsen. En omprövning gjordes och papper om att jag fortfarande var skyldig att betala TV-licens skickades. På papperna stod också fettmarkerat att jag måste betala fakturan oavsett hur jag tänkte gå vidare med detta, annars skulle den gå till kronofogden.
Skrev sedan en regelrätt överklagan som jag skickade till radiotjänst (upplyste även om att fakturan gladeligen kunde gå till kronofogden, där jag bara skulle bestrida den pga felaktigt beslut). Skrev också att jag begärde att de skickade alla dokument som låg till grund för deras beslut, om de valde att gå vidare till förvaltningsrätten (dvs inga). Ett par dagar senare fick jag ett brev där det stod att jag inte längre var skyldig radiotjänst någonting. Sista betalningsdag på fakturan var 27/5. Överklagan skickades samma dag.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."